وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653

چرخش بازار بورس تا هفته آینده


چرخش بازار بورس تا هفته آینده

 

 







به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بورس سنا، برای خرید یک شرکت سیمانی 5 هزار تنی باید دو برابر آنچه که هم اکنون سهماشان در بازار می ارزد هزینه کرد بنابراین به تصور من برای حقوقی ها فرصت حیاتی است که از این شرایط استثنائی استفاده کنند و منافع زیادی کسب کنند .

 

اگر دولت با حمایت عملی از تولید و بازار سرمایه باعث ایجاد هیجان خرید و تحریک تقاضا شود بانی سودآوری خریداران طی چند ماه آینده شده است .

 

معاون سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشور با بیان این مطلب درباره شرایط فعلی بازار سرمایه گفت: بازار احساسی عمل می کنند، در حالی که هم اکنون P/E سهم ها به حدی پایین آمده است که بازار نمی تواند بیشتر از این هفته در مدار نزولی بماند و از هفته دیگر بازار برمی‌گردد .

 

سعید شیرزادی با بیان اینکه بازار در انتظار برنامه های رییس جدید سازمان بورس است، اظهار داشت: با اعلام برنامه های رییس جدید این امید می رود که اعتماد به بازار برگردد و جلب و جذب امید به بازار سرمایه باعث می شود سهامداران احساسی دست به فروش نزنند .

 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی درباره عملکرد شرکتهای حقوقی در شرایط فعلی گفت: هم اکنون بهترین فرصت برای سهام داران حقوقی است که اصلاح پرتفوی کنند یا در صورت داشتن منابع مالی اقدام به خرید کنند حتی اگر سود بانکی را رقیب فعلی بازار سرمایه بدانیم، در شرایط فعلی با وجود P/Eهای پایین، بازار سرمایه پیشروی همه فعالیت های اقتصادی است .

 

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ارزش جایگزینی برخی از سهام دو برابر ارزش بازارشان است، تصریح کرد: برای خرید یک شرکت سیمانی 5 هزار تنی باید دو برابر آنچه که هم اکنون سهماشان در بازار می ارزد، هزینه کرد، بنابراین به تصور من برای حقوقی ها فرصت حیاتی است که از این شرایط استثنائی استفاده کنند و منافع زیادی کسب کنند .

 

شیرزادی با اشاره به اینکه معامله گران بورس به زودی به بازدهی مطلوبی می رسند، گفت: بیشتر صنایع در حال حاضر بنیادی قوی دارند و دولت باید نقش حیاتی خودش را برای شکوفایی صنعت داخلی با حمایت عملی از تولید بازی کند .

 

وی تصریح کرد: منظور از حمایت، حمایت زبانی نیست، بلکه حمایت باید جامه عمل پوشانده شود به طوری که باعث تحریک سمت تقاضا در بازار اولیه و بازار ثانویه شود .

 

معاون سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشور تأکید کرد: برخلاف شرایط فعلی که بیشتر فعالان بازار دچار جوزدگی منفی شده اند استنباط بنده این است که هر کس در شرایط فعلی هیجان خرید ایجاد کند که مردم وارد بورس شوند منفعت زیادی را به آنها می رساند چون قیمت ها از این پایین تر نمی رود .

 

شیرزادی با بیان اینکه بازار تمام خبرهای بد را به خود دیده و لمس کرده است، گفت: تمام اثرات منفی طی یک سال گذاشته اثر خودش را بر بازار گذاشته است و دیگر خبری وجود ندارد که بتواند بیش از این بازار را متأثر کند و برای عبور از این شرایط فقط به حمایت عملی دولت نیاز است.

چین: مذاکرات واقع‌بینانه و ثمربخش بود


چین: مذاکرات واقع‌بینانه و ثمربخش بود









رئیس هیات مذاکره کننده چین در آخرین دور مذاکرات ایران و 1 +5 در ژنو، نشست اخیر را در عین فشردگی؛ واقع بینانه، ثمربخش و قابل قبول دانست .

 

به گزارش ایرنا، مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و کشورهای 1+5 پس از سه روز گفت وگو، چهارشنبه شب گذشته در وین به کار خود پایان داد .

 

«وان چون» که مسوولیت هیات اعزامی چین به ژنو را برعهده داشت،روزجمعه در سخنانی که از او در رسانه های چینی از جمله سایت خبری 'رادیو چین' منعکس گردید، یادآور شد: خوشبختانه در نشست اخیر طرف های مذاکره کننده ضمن غنیمت شمردن فرصت پیش آمده به نقطه نظرات مشترکی دست یافتند که این موضوع مایه مباهات و خرسندی است .

 

وی خاطر نشان کرد که نزدیک تر شدن دیدگاههای طرفین به هم و کنار گذاشتن برخی اختلاف نظرها به طور حتم ایران و 1 +5 را در رسیدن به نتیجه مورد دلخواه نزدیک تر می کند .

 

«وان چون» همچنین ابراز امیدواری کرد که طرفین مذاکره کننده هر چه سریع تر تصمیمات مورد نظر خود را در این راستا بگیرند تا این گفت وگوها زودتر به نتیجه برسد .

 

وی همچنین به طرح ارائه شده از سوی چین در این دور از گفت وگوها اشاره کرد و یادآور شد که طرح پیشنهادی پکن بتواند به حل اختلافات و دستیابی به توافقنامه همه جانبه کمک کند .

 

این دور از مذاکرات که در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و کشورهای 1+5 چهارشنبه شب گذشته در ژنو به پایان رسید، نخستین دور مذاکرات جامع در دوره تمدید هفت ماهه محسوب می شود .

 

سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پایان این مذاکرات به ایرنا گفت که دور بعدی مذاکرات ایران و ١+٥ ماه آینده برگزار می شود .

 

ریاست هیات ایرانی در این دور از مذاکرات را «سیدعباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» به ترتیب معاونان حقوقی و بین الملل و اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه برعهده داشتند .

 

علاوه بر عراقچی و روانچی، «حمید بعیدی نژاد»، «داود محمدنیا»، «محمد امیری»، «حسین زمانی نیا» و یک کارشناس حقوقی اعضای تیم هسته ای ایران در این مذاکرات بودند. ریاست هیات آمریکایی را نیز «وندی شرمن» برعهده داشت .

واکنش ایران به تصویب قطعنامه حقوق بشر


واکنش ایران به تصویب قطعنامه حقوق بشر








مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن هر گونه استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل گفت: جمهوری اسلامی ایران شکل گیری، تصویب و محتوای چنین قطعنامه‌هایی را از اساس مردود می‌داند و مایه تاسف است که مکانیزم‌ها و ابزارهای حقوق بشری سازمان ملل از سوی «برخی کشورهای غربی که بعضاً خود آشکارا از ناقضین حقوق بشر در داخل و خارج مرزهای خود بحساب می‌آیند»، مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد .

 

به گزارش فارس، افخم با بیان اینکه این قطعنامه با استفاده از منابع مغرض و غیرموثق و بطور جانبدارانه تهیه شده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران بصورت مستدل و مستند به ادعاهای مندرج در این قطعنامه پاسخ داده و اگر بی طرفی و دوری از معیار دوگانه مبنای تصمیم بانیان قطعنامه می‌بود، بدون تردید نسبت به عدم ضرورت آن وقوف می‌یافتند .

 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در شرایطی که بحران اصلی منطقه جنایات رژیم صهیونیستی و تروریسم و افراط گرایی سازمان یافته است، تصویب این قطعنامه، اصرار بر یک سیاست نادرست و از کارافتاده است .

 

سخنگوی وزارت خارجه سازوکار «یو پی آر» را محل مناسب و جهانشمول برای ارزیابی حقوق بشر دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران با مشارکت سازنده و فعال خود در نشست اخیر یو پی آر شورای حقوق بشر سازمان ملل به ارائه دومین گزارش خود پرداخت که طی آن طیف وسیعی از کشورها با شرکت فعالانه در گفت‌وگوها، توصیه‌های خود را نیز مطرح کردند و لازم است این توصیه‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد .

 

افخم همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم سالار دینی است که در کنار تعهدات مذهبی و پای بندی به قانون اساسی و قوانین عادی خود و معاهدات بین‌المللی، توسعه و ارتقای حقوق بشر در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد اهتمام جدی قرار می‌دهد .

 

نعمت‌زاده خواستار ادغام خودروسازان شد


نعمت‌زاده خواستار ادغام خودروسازان شد








به گزارش خبرگزاری تسنیم، در بیست و سومین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو که با حضور وزیر و اعضاء شورا در محل وزارت صنعت معدن و تجارت تشکیل شد، مقرر گردید با هماهنگی با وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست و بر اساس برنامه توزیع سوخت مناسب و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برنامه زمانبندی طرح نصب فیلتر دوده DPFروی خودروهای دیزلی تهیه و به دولت ارائه گردد .

 

ساسان قربانی سخنگوی شورای سیاست گذاری خودرو  گفت : در این نشست همچنین در خصوص بحث افزایش سهم ساخت داخل خودرو در کشور با توجه به نقطه نظرات ارائه شده لزوم هماهنگی و همکاری تنگاتنگ خودروسازان و قطعه سازان مورد تاکید قرار گرفت .

قربانی افزود : با توجه به  سرمایه گذاری های صورت گرفته  چه در زمینه قطعه سازی و چه در زمینه خودرو باید به نحوی برنامه ریزی کرد که با تولید پلت فرم داخلی و محدودیت در تعداد خودرو و خودروساز به جهت توجه به تیراژ اقتصادی ، توان ساخت داخل را افزایش داد .

به گفته سخنگوی شورای سیاست گذاری خودرو  ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت در این نشست تاکید کرد مواردی همچون طراحی و مهندسی و صادرات باید در برنامه تمامی خودروسازان و قطعه سازان قرار داشته باشد .

وی تصریح کرد:  در این جلسه مهندس نعمت زاده با اشاره به تجربیات کشورهای صاحب صنعت خودرو ، تصریح کرده، تعداد زیاد خودروسازی در کشور به صلاح نبوده و می بایست برای اقتصادی نمودن تولیدات این صنعت به سمت ادغام و مشارکت حرکت کنیم و بدین معنی که افزایش خودروسازان با تیراژ کم و پایین ،کشور را به سمت خودروسازشدن سوق نخواهد داد .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با تاکید بر اصلاح وضع موجود گفت: به هیچ وجه صلاح نیست از صفر شروع کنیم بلکه باید با جبران کاستی ها بر اساس اهداف تعیین شده و برنامه اجرایی حرکت کنیم .

نعمت زاده گفت:  مشارکتهای بین المللی و صادرات یک ضرورت است و مشارکت های تکنولوژیک با خارجی ها به شرط توسعه صادرات به نفع ماست.

مجموع فعالیتهای صالح آبادی مثبت بود /ایراد اصلی دخالت وبازیگری به جای نظارت و داوری بود

در پی نه سال سکانداری بورس

با پررنگ تر شدن نقش شاخص کل بورس و اهمیت ویژه این نماگر برای متولیان بازار سرمایه اقداماتی از سوی مدیران سازمان بورس به کار بسته شد که اهم آنها در جهت حفظ شاخص کل بورس و وارد کردن ناخودآگاه ضربه به سرمایه گذاران این بازار شد

ساله 84 بود که پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور دولت نهم نام علی صالح آبادی به عنواندبیر کل بورس بر سر زبان ها افتاد، در آن زمان فعالان بازار سرمایه درگیر و دار بازاری سراسر منفی بودند چشم امیدشان به دکتر جوانی بود که آن روزها با سن 28 سال از مدیریت تالار منطقه ای کرج آمده بود تا به عنوان بالاترین مقام بازار سرمایه ایفای نقش کند.

براساس گزارش بورس نیوز، قدیمی های بورس به خاطر دارند که حال و اوضاع آن روزهای بورس دست کمی از سال 93 نداشت، در آن زمان شروع فعالیت صالح آبادی در سازمان کارگزاران بورس که انتخابش بازتاب های مختلفی را هم در پی داشت، هم زمان بود با اول آذر 94، سالروز تصویب قانون بازار اوراق بهادار، در آن سال صالح آبادی می دانست علاوه بر اجرای قانون بازار اوراق بهادار وظیفه مهمتر دیگری دارد چراکه چشم امید هزاران سهامدار خسته و زیان دیده به دستان و افکار دکتر جوان بورس بود، سر و سامان دادن بازار سرمایه بحران زده سال 84 شاید مهمترین وظیفه صالح آبادی و تیمش بود. در آن زمان علی صالح آبادی آمد تا شاید اعتماد و اطمینان رفته از بورس مجدداً به این بازار بازگردد.

ماحصل 9 سال فعالیت دکتر جوان

در دوران 9 ساله فعالیت صالح آبادی در سازمان بورس اوراق بهادار اقدامات قابل توجهی در جهت رشد و توسعه بازار سرمایه به انجام رسید که از مهمترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • اجرای قانون بازار اوراق بهادار و تفکیک نهاد ناظر بازرا سرمایه از ارکان اجرایی، شکل دهی سازمان بورس اوراق بهادار و بورس های مختلف شامل بورس کالا، فرابورس و بورس انرژی و راه اندازی بازارهای مختلف
  • راه اندازی ابزارهای مختلف مالی مانند، اوراق صکوک، اوراق آتی طلا، اوراق آتی سهام، اوراق دارایی فکری، اوراق تسهیلات مسکن، اوراق بیمه سهام
  • راه اندازی نهادهای مختلف مالی در بازار سرمایه از جمله صندوق های سرمایه گذاری، صندوق های زمین و ساختمان، شرکت های تأمین سرمایه، شرکت های مشاور سرمایه گذاری، شرکت های پردازش اطلاعات مالی، شرکت های سبدگردان و صندوق های پروژه
  • توسعه الکترونیکی بورس، راه اندازی سایت کدال، تغییر سامانه معاملات بورس، راه اندازی بورس مجازی و سیستم بومی پس از معاملات
  • تدوین قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی در جهت گسترش بازار سرمایه

همچنین برخی اقدامات دیگر از جمله افزایش حجم معاملات، افزایش تعداد کدهای معاملاتی و افزایش تنوع صنایع فعال در بورس نیز از جمله اقدامات دیگر صالح آبادی می باشد که باید به آن اشاره کرد به طور کلی مجموع فعالیتهای صالح آبادی مثبت بود و ایراد اصلی این تیم مدیریتی دخالت وبازیگری به جای نظارت و داوری بود .

اما علی رغم اقدامات انجام شده در بازار سرمایه انتقادات و کاستی هایی نیز به عملکرد صالح آبادی وارد است، انتقاداتی که از اواخر سال 87 یعنی چند ماه پس از تصویب تغییر فرمول محاسبه شاخص کل بورس در اردیبهشت 87 از شاخص قیمت به شاخص بازده نقدی و قیمت آغاز شد اما این انتقادات آنجایی شدیدتر شد که رفته رفته اهالی بازار دریافتند آنچه که برای مسئولین و متولیان بازار سرمایه اهمیت دارد رقم و رنگ شاخص است تا حال و احوال واقعی و درونی بورس. این زمان درست نقطه آغاز تغییر جایگاه سازمان بورس از نهاد نظارتی به نهاد اجرایی و دخالتی بود. اقداماتی که هر روز منجر به دورتر شدن بازار سرمایه از یک بازار کارا بر مبنای واقعیات و در رأس آن عرضه و تقاضا بود.

با تغییر فرمول شاخ کل دیواری بلند به جهت پوشاندن واقعیات اقتصادی و نیز واقعیات بورس خواسته یا ناخواسته پدید آمد، دیگر میزان کسب سود یا ضرر پرتفوی سهامداران آن چیزی نبود که دماسنج اقتصاد نشان می داد چراکه از آن زمان به بعد شاخص بورس علاوه بر بازده قیمت، بازدهی را در دل خود داشت که بطور معمول 8 یا 10 ماه بعد به دست سهامدار می رسید و لزوماً هم این پول به چرخه بازار سرمایه باز نمی گشت به عبارتی ساده تر فعالان و سرمایه گذاران بازار سرمایه مفتخر به کسب سود و بازدهی می شدند که در آن لحظه تنها بر روی تابلوی بورس نقش بسته بود و مشخص نبود 8 یا 10 ماه بعد که قرار است این سود به صورت واقعی به دست آنها برسد این افراد در قید حیات باشند یا نباشند.

براین اساس با پررنگ تر شدن نقش شاخص کل بورس و اهمیت ویژه این نماگر برای متولیان بازار سرمایه اقداماتی از سوی مدیران سازمان بورس به کار بسته شدکه اهم آنها در جهت حفظ شاخص کل بورس و وارد کردن ناخودآگاه ضربه به سرمایه گذاران این بازار شد که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • توقف و بازگشایی نمادها به صورت سلیقه ای در جهت حفظ شاخص در بازارهای نزولی یا صعودی
  • افزایش تعداد نمادهای متوقف بورس و فرابورسی حتی برای مدت زمان بیش از یکسال
  • انتقال دفعتی سهام شرکت ها به بازارهای پایین تر همچون بازار پایه و یا اخراج از بازار سرمایه
  • اتخاذ تصمیمات خلق الساعه همچون ایجاد محدودیت فروش سهام به منظور جلوگیری از افت شاخص بورس و یا تغییر محدوده دامنه نوسان شرکت ها از 5 درصد به سه و چهار درصد.
  • افزایش میزان تخلفات بورسی نسبت به سال 84 با دلیل افزایش برخوردهای سلیقه ای با شرکت ها
  • اجرای سلیقه ای قوانین بازار سرمایه همچون بازگشایی، توقف، قانون رفع گره معاملاتی، نحوه افشای اطلاعات
  • دخالت های مستقیم و غیرمستقیم بر روند بازار سرمایه به جهت کنترل صعود یا نزول شاخص

همچنین بازار سرمایه در دوران مدیریت صالح آبادی با برخی کمبودها و کاستی هایی نیز همراه بود که از آن جمله می توان به

  • عدم راه اندازی بورس ارز
  • عدم نظارت موثر بر عملکرد مدیران صندوق ها
  • عدم ارایه مجوز تأسیس شرکت های کارگزاری جدید و انحصاری کردن آنها
  • لغو مجوز فعالیت کانون سهامداران حقیقی به عنوان مهمترین تشکل صنفی و خود انتظام
  • حذف نام بورس تهران از فهرست جهانی بورس ها
  • نا کارآمدی صندوق توسعه و حمایت از بازار سرمایه
  • سکوت مصلحت اندیشانه در قبال تصمیمات نامطلوب دولت و مجلس که تأثیر مستقیم بر بازار سرمایه می گذاشت اشاره کرد.

رییس جوان سازمان بورس که روزی برای نجات این بازار آمده بود امروز در حالی می رود که افت 10 هزار واحدی شاخص کل از ابتدای امسال تاکنون سبب کاهش قیمت بین 25 تا 50 درصدی قیمت سهام شرکت ها شده است. صالح آبادی با تمامی تلاش ها و اقدامات خوبی که طی این 9 سال انجام داده بود امروز بورس را در شرایطی که تحویل گرفته بود تحویل می دهد تا شاید این بار با آمدن فطانت فرد به عنوان سکاندار جدید بازار سرمایه مجدداً امید و اعتماد از دست رفته به این بازار بازگردد و این چرخه ادامه دارد زیرا ساختار بازار و قوانین بورس نیاز به بازنگری دقیق با استفاده از تجربیات اهل فن دارد .

آرزوی دیدار بورس ایران در آنسوی مرزها


آرزوی دیدار بورس ایران در آنسوی مرزها

 

 








وقتی بتوان راهکاری پیدا کرد که قیمت سهام در تالار معاملات حافظ براساس دلار محاسبه شود، از منظر سرمایه گذار خارجی ارزش سهام در بورس ایران از چند سنت فراتر نمی‌رود. این موضوع برای سرمایه گذار ایرانی نیز قابل تامل خواهد بود، چراکه به جای سفته بازی و صف نشینی در مقابل صرافی‌ها، به سمت تحصیل و نگهداری بلندمدت سهام مبتنی بر ارزش دلار گرایش بیشتری پیدا خواهد کرد .

 

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، بورس تهران طی سال‌های اخیر با رشد قابل توجه حجم و ارزش معاملات سهام روبرو بوده است. نگاه مثبت دولت تدبیر و امید به چشم انداز بازار سرمایه و در عین حال بهبود سیاست خارجی کشور با کشورهای دنیا ، تالار معاملات بورس تهران را برای هر سرمایه گذاری که در آنسوی مرزها به دنبال یک درصد بازدهی بیشتر میان بازارهای مختلف تقلا می کند را بیش از پیش جذاب تر کرده است .

 

در این میان، ارزش ریالی سهام در ایران و از طرفی میزان بازدهی بسیار بالای دارایی های کاغذی در مقایسه با نرخ اندک تورم در غرب باعث شده تا سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار سرمایه ایران از هم اکنون به تکاپو بیافتند .

 

این موضوع برای متولیان بازار سرمایه نیز جذابیتی دو چندان دارد چراکه با ورود نقدینگی های جدید به بازار سرمایه و ورود سرمایه گذار خارجی ، از یک طرف رقابت کیفی میان کارگزاری های بازار افزایش می یابد و از سویی دیگر تامین مالی برای بنگاهها از طریق نقدینگی های تجمیع شده در بازار از طریق افزایش سرمایه و یا ابزارهای مالی مختلف میسر می شود .

 

موضوعی که در این میان مطرح می شود، ارزان بودن فوق العاده سهام و اوراق بهادار شرکت‌ها و صنایع بزرگ بازار سرمایه ایران در مقایسه با بورس آنسوی مرزها است .

 

با توجه به نبود زیر ساخت کافی برای بین المللی شدن بازار سرمایه ایران و عدم پیوند مستقیم با دهکده جهانی و از طرفی نقص استانداردهای حسابداری و حسابرسی با استانداردهای بین المللی و وجود مشکلاتی همچون پولشویی و نقل و انتقال ارز، ضعف قوانین حاکمیتی و تجاری و بی ثباتی در تصویب احکام بودجه ای ؛ورود سرمایه گذار خارجی به بورس ایران با اما و اگرهای فراوانی روبرو است .

 

از منظر غربی ها در بازار سرمایه ایران به وفور می توان سهام "پنی استوک" یافت؛ هر چند که ارزش بازار سرمایه ایران به حدود 5 هزار میلیارد تومان هم رسیده باشد .

 

سهام پنی استوک یا "سهام پشیزی" ، دارایی است که شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های تازه کار با قیمت بسیار ارزان منتشر می کنند و از طریق بورس به عموم سرمایه گذاران عرضه می‌کنند. اشخاصی که این سهام را می‌خرند به طور معمول در معرض ریسک بالا قرار نمی گیرند، زیرا قیمت و مبلغ خرید این دارایی ها بسیار پایین است؛ در عوض هنگامی که پروژه ها به ثمر می‌نشینند و به سودآوری می‌رسند، قیمت سهام افزایش می یابد و سود فراوانی را نصیب سهامداران می کند .

 

اما از منظر سرمایه گذار ایرانی با توجه به تبخیر ارزش ریال و تورم موجود در جامعه ، قیمت سهام می بایست افزایش یابد و یا اینکه دستکم در مقایسه با ارزش جایگزینی شرکت‌ها ، ارزش ذاتی سهام تعدیل شود اما وقتی ارزش ریال سقوط می کند، دیگر هیچ چیز برای سرمایه گذار درگیر با نوسان‌های قیمتی اهمیتی نخواهد داشت؛ الا نشستن در صف خرید ارز مقابل صرافی ها .

 

پرسشی که در این میان مطرح می شود، اینکه چرا در شرایط نامساعد اقتصادی که خروج ارز از کشور برای جامعه بسیار گران تمام می شود و از طرفی لزوم جلوگیری از سوداگری در بازار ارز و سکه متولیان بازار پولی و مالی کشور را به تکاپو می اندازد، ارزش اسمی سهام به عنوان دارایی و اوراق بهاداری که تورم آن از دروازه های بورس فراتر نمی‌رود، به نرخ آزاد ارز تغییر نمی یابد؟

 

علی مهرآبادی کارشناس بازار سرمایه در این باره در گفتگو با تابناک اقتصادی می گوید: جلوگیری از سفته بازی و جمع آوری نقدینگی سرگردان جامعه همواره از دغدغه های هر دولتی که برسر کار آمده بوده است. با توجه به افق روشن توافق هسته ای ایران با غرب در ماه‌های پیشرو و از طرفی چشم انداز قابل اطمینان بازار سرمایه ایران، بدون شک ورود سرمایه گذار خارجی یکی از اصلی ترین برنامه های متولیان بازار سرمایه در دولت یازدهم خواهد بود .

 

وی گفت: وقتی بتوان راهکاری پیدا کرد که قیمت سهام در تالار معاملات حافظ براساس دلار محاسبه شود، از منظر سرمایه گذار خارجی ارزش سهام در بورس ایران از چند سنت فراتر نمی‌رود. این موضوع برای سرمایه گذار ایرانی نیز قابل تامل خواهد بود، چراکه به جای سفته بازی و صف نشینی در مقابل صرافی‌ها، به سمت تحصیل و نگهداری بلندمدت سهام مبتنی بر ارزش دلار گرایش بیشتری پیدا خواهد کرد .

 

وی افزود: از منظر قانون تجارت، ارزش اسمی هر سهم در بورس ایران مبلغ یکصد تومان است اما در صورت اصلاح این قانون که آخرین بار حدود 45 سال قبل بازبینی شده، می توان ساختاری را طرح ریزی کرد که علاوه بر کاهش سفته بازی در بازار ارز و سکه به افزایش سهامداری و تشویق صاحبان نقدینگی برای ورد به بازار سرمایه کمک کرد .

 

به گفته مهرآبادی، ارزش کل بازار سرمایه ایران با وجود حضور شرکت های با سرمایه بالا هنوز بسیار کوچک بوده و به اندازه یک سوم ارزش بورس‌های بزرگ عربی نیز قابل قیاس نیست. در حالی که شاخص کل بورس تهران در نقطه حمایتی مدیریت می‌شود اما ارزش سهام در بازار به شدت با افت مواجه بوده است. از این رو، فرهنگ سازی و تغییر ساختارهایی همچون جایگزینی دلار به جای ریال در ارزش‌گذاری سهام می تواند به تقویت نقش بازار سرمایه بیانجامد .

 

مهرآبادی با بیان اینکه بازار سرمایه امروز کشور نیازمند گرایش عموم مردم به سمت سهامداری و سرمایه گذاری‌های بلند مدت است ، عنوان کرد: در زمینه تامین مالی هم اکنون فقط افزایش سرمایه از محل سود انباشته برای فعالان بازار سهام از اهمیت برخوردار است و سایر ابزارها همچون تجدید ارزیابی دارایی ها به دلایل مختلف برای شرکت‌ها و سهامداران آنها جذاب نیست .

 

وقتی تصمیم گیری برای نرخ خوراک مجتمع های پتروشیمی و یا نفت خام دریافتی برای شرکت‌های پالایشی براساس دلار و سنت در بودجه تعیین می شود، چرا نباید ارزش سهام را بر مبنای ارزی قرار نداد؟

 

در مقابل این اظهارات مهرآبادی، علی شفیع پور، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با تابناک اقتصادی ضمن بی ربط دانستن ارزشگذاری قیمت اسمی سهام براساس ارز در بورس ایران، آن را غیر عملی می داند و می گوید: هر چند راه اندازی بورس ارز برای یک سیاستگذاری بلند مدت می تواند منافع کشور را تامین کند اما با توجه به افزایش یکباره قیمت ارز در کشور، این سیاست‌ها در کوتاه مدت از موفقیت برخوردار نیست .

 

در بورس ارز به جای معامله حواله، می توان بر روی خرید و فروش واقعی اسکناس ارزی تمرکز کرد. معاملات ارز براساس اسکناس نمی‌تواند افزایش چندانی را برای قیمت‌های رایج در بازار در پی داشته باشد، زیرا عرضه و تقاضا برای حجم مشخصی از اسکناس ارز وجود دارد اما عده ای از اشخاص معاملات ارز را به صورت بازی با نوسان قیمتی آن و با سرمایه ای اندک پیش می‌برند که در این میان، از دست به دست شدن اسکناس واقعی ارز خبری نیست و قیمت‌ها با نوسانی شدن شدیدی روبرو می‌شوند .

 

وی درباره امکان تعدیل ارزش ریال سهام با ارز گفت: واحد پولی کشور ایران بر مبنای ریال بوده و همه واحدهای پولی کشور بر مبنای ریال محاسبه و تسعیر می شود. بورس ایران می تواند برای افزایش پایه پولی و ارزی کشور با ایجاد و توسعه شعب در کشورهای مختلف و در عین حال، راه اندازی بورس ارز در کشور، سهام شرکت‌های بورسی را براساس نرخ ارز آن کشور به سرمایه گذار خارجی عرضه کند. زمانی قرار بود سهام شرکت ملی مس در بورس مالزی عرضه شود تا بتواند ارزش ریالی و ارزی سهام با شرکت‌های رقیب از این طریق همگن شود .

 

به باور وی، با ایجاد شعب بورس ایران در کشورهای دنیا علاوه بر معرفی شرکت‌ها و صنایع ایرانی در آنسوی مرزها ، با شرکت‌های هم تراز خودشان مقایسه و ارزش‌گذاری می شوند. از این طریق علاوه بر عدم تغییر پول رایج کشور ، قیمت سهام ایران در بورس‌های خارجی بر روی شاخص‌های بورسی یکدیگر تاثیر گذار خواهند بود.

ارز صادراتی جایگزین درآمد نفتی


ارز صادراتی جایگزین درآمد نفتی

 

 








یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ایران با هشدار نسبت به کاهش درآمدهای نفتی و تداوم رکود تورمی خاطر نشان کرد: توجه به صادرات غیرنفتی می تواند عواید ارزی مناسبی همزمان با کاهش قیمت نفت داشته باشد .

 

محمود بازاری در گفتگو با مهر با اشاره به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی گفت: علی‌رغم کاهش قیمت جهانی نفت تقاضای داخلی برای کالاها و خدمات نیز کاهش یافته که ناشی از اتخاذ سیاست های دولت مبنی بر عدم تزریق نقدینگی تورم‌زا به اقتصاد داخلی است که واجد مزایای مقطعی بوده و در عین حال، در صورتی که تقاضای خارجی نتواند در مسیر توسعه شاخص‌های خود حرکت کند، ادامه روند استمرار، تثبیت و کاهش تقاضای داخلی به تحقق اهداف مدنظر برای خروج تولید از رکود منجر نخواهد شد .

 

وی افزود: در عین حال، احتمال  حرکت معکوس در تولید و بی‌انگیزگی مجدد تولیدکنندگان تداوم خواهد یافت که این خود مشکلات دیگر را به اقتصاد ایران تحمیل خواهد کرد .

 

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت کشور تصریح کرد: در شرایط فعلی مناسب‌ترین وضعیت برای توجه به توسعه صادرات غیرنفتی و حمایت عملی از آن ایجاد شده، لیکن علی‌رغم اتخاذ سیاست‌های حمایتی کلان دولت به دلیل اثرات ناشی از برخی اقدامات دستگاه‌های اجرایی و یا عدم هماهنگی‌های سایر بخش‌ها با سیاست‌ها و اهداف کلان صادراتی پیش بینی می شود اهداف مدنظر دولت برای کمک به خروج از رکود از طریق تحریک و فعال‌سازی تقاضای خارجی به همان صادرات غیرنفتی است، محقق نخواهد شد .

 

به گفته بازاری، یکی از اقداماتی که با آغاز مجدد فروش نفت خام آثار وضعی خود را به صورت محرض و قابل پیش‌بینی در بودجه سال آینده خواهد گذاشت، کاهش اعتبارات طرح‌های عمرانی، بودجه خرید کالاها، خدمات، دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به آنها خواهد بود .

 

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر، سیاست دولت برای جایگزینی ارقام کسری بودجه سال آینده ناشی از کاهش سهم منابع حاصل از فروش نفت خام از محل فروش خدمات و اخذ مالیات بدون تردید فعال خواهد شد که این موضوع یکی از عوامل رشد میانگین قیمت تمام شده کالا و خدمات در تولید و صادرات خواهد بود .

 

این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در این راستا، به نظر می رسد مدیریت مصارف ارزی واردات از سوی دیگر با اولویت تامین کسری کالاهای اساسی، تامین مواد اولیه قطعات، ماشین آلات واحدهای تولیدی و صادراتی که به میزان نیاز داخلی ساخت داخل نمی شوند، یکی از موضوعات مهمی است که به منظور استمرار و توسعه تولید صادرات‌گرا در راستای افزایش تقاضاهای خارجی کالا و خدمات بایستی مورد توجه دولت قرار گیرد .

 

بازاری ادامه داد: این راه حل در صورت نظارت دقیق و نه محدودکننده دستگاه های اجرایی انجام شود، به کسب عواید ارزی مناسب برای کشور حتی بیشتر از مابه‌التفاوت کاهش ارزش تمام شده صادرات نفت خام قبل از افت قیمت‌های اخیر نسبت به شرایط فعلی قیمت‌های فروش در بازار نفت خواهد شد .

 

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: اگر تناسب منطقی بین ارزش واقعی صادرات یک واحد تولیدی و میزان تقاضای ارزی این واحد به نرخ مبادله ای برای تولید با ارزش افزوده بالا ایجاد شود و در قالب سیاست ها و ضوابط اجرایی مناسب از سوی دولت و بانک مرکزی اعمال گردد، پیش بینی می شود به بهبود سیستماتیک مدیریت مصارف ارزی واردات و رونق تولید کمک کند .

 

وی بیان کرد: نقش شبکه بانکی در تامین منابع مالی واحدهای تولیدی صادراتی با رویکرد مشارکت در سود و زیان فعالیت های تولیدی و تجاری بسیار مهم است و می تواند زیرساخت مالی فعالیت های صادراتی را محکم نماید .

 

به گفته بازاری، اگرچه این موضوع را بایستی بپذیریم که در هر بخشی شبکه بانکی کشور وارد شده، با رونق مقطعی بسیاری از نگاه های سرمایه‌گذاری و حتی واسطه‌گری را به خود جلب کرده است .

 

این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: اینکه چرا دولت‌ها در سیاست‌گذاری‌های کلان هنوز نتوانستند به طور واقعی نظر و ساختار شبکه بانکی را به ثبت تولید از حیث توجیه اقتصادی جلب و اصلاح کنند، جای سئوال دارد و حتی رابطه و نسبت دارایی های سرمایه ای و نیز عملیاتی بانک‌ها و نقش آنها در تحقق اقتصاد مولد و پایدار قابل بررسی و تعقل است .

 

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت ایران افزود: به نظر می رسد فرایند حمایت از توسعه تقاضای خارجی برای کالا و خدمات ایرانی در شرایط فعلی قیمت های بازار نفت بایستی راهبرد اصلی قوای مقننه و مجریه برای خروج غیرتورمی از رکود بوده و در راستای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی قوانین و مقررات مناسب و عملیاتی به‌ویژه در بودجه های سنواتی تدوین شود.

جزئیات ساخت نیروگاه با پول نفت


جزئیات ساخت نیروگاه با پول نفت










به گزارش خبرگزاری مهر، سیدرضا میرزازاده‌ حسینی در تشریح برنامه های ساخت و توسعه نیروگاه های مقیاس کوچک و تولید پراکنده برق، گفت: مهم‌ترین اقدام در طرح تولید پراکنده برق از سال 88 آغاز شده که شامل تفویض اختیار صدور مجوزها به شرکت‌های برق منطقه‌ای بود و هم‌اکنون شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای می‌توانند مجوز احداث نیروگاه صادر کنند .

 

مجری طرح نیروگاه‌های تولید پراکنده شرکت توانیر با اعلام اینکه در شرایط فعلی ظرفیت نیروگاه‌های تولید پراکنده کشور حدود 550 مگاوات است، تصریح کرد: از این میان 350 مگاوات نیروگاه تولید پراکنده متصل به شبکه سراسری وجود دارد و حدود 200 مگاوات هم در مناطق مختلف به‌ویژه در بخش صنعت وجود دارد که وصل به شبکه نیستند و برق تولیدی در این نیروگاه‌ها در صنایع مصرف می‌شود .

 

این مقام مسئول با اعلام اینکه در حال حاضر حدود 100 مگاوات نیروگاه تولید پراکنده در تهران قرار دارد از افزایش صدور مجوزهای ایجاد نیروگاه‌های تولید پراکنده خبر داد و افزود: ‌هم‌اکنون حدود پنج‌هزار مگاوات موافقت‌نامه اولیه و 3500 مگاوات مجوز احداث برای متقاضیان صادر شده است که طبق روند تعریف‌شده، پس از تهیه مقدمه لازم همچون تامین زمین و گاز نیروگاه و مطالعه‌های اتصال به شبکه، پروانه احداث صادر می‌شود .

 

حسینی مجموع قراردادهای خرید تضمینی برق را تاکنون 2600 مگاوات عنوان کرد و یادآور شد: وزارت نیرو تقبل کرده است که به‌ مدت پنج سال برق تولیدی این نیروگاه‌‌ها را خریداری کند و در فرمول خرید برق، ریسک سرمایه‌گذران به کمترین میزان رسیده و با تغییر تورم و نرخ ارز این قرارداد تعدیل می‌شود .

 

مجری طرح نیروگاه‌های تولید پراکنده توانیر با یادآوری اینکه در سال جاری برای خرید تضمینی برق 90 تومان برای هر کیلووات ساعت در بخش DG در نظر گرفته شده است، تبیین کرد: این رقم شرایط بازگشت سرمایه را برای سرمایه‌ گذاران تسهیل می‌کند و چنانچه سرمایه‌گذاران به نصب تجهیزات CHP برای استفاده از بازیافت حرارت اقدام کنند، این رقم تا 20 درصد قابل افزایش است .

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در سال‌جاری به‌ دلیل ارایه تسهیلات صندوق توسعه ملی و همراهی بانک‌ها برای قبول عاملیت تسهیلات ارایه ‌شده، شرایط برای سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاه‌های تولید پراکنده بسیار مهیا شده است، تاکید کرد: با این روند، نیروگاه‌های تولید پراکنده از توسعه مناسبی برخوردار شوند .

 

وی با اشاره به زمینه مناسب سرمایه‌گذاری در این بخش، افزود: به‌طور متوسط یک مگاوات نیروگاه تولید پراکنده درآمدی حدود 30 تا 40 میلیون تومان در ماه دارد و با احتساب 350 مگاوات نیروگاه تولید پراکنده متصل به شبکه سراسری خواهیم دید که سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش برای خرید برق از سوی وزارت نیرو انجام گرفته است .

 

‌حسینی با بیان اینکه در قراردادهای خرید تضمینی برق تامین سوخت نیروگاه‌ها از سوی وزارت نیرو تضمین شده است و اگر سوخت نیروگاه قطع شود، پرداخت‌ها با فرض فعال بودن نیروگاه خواهد بود، اعلام کرد: برای اتفاق‌های شبکه سراسری نیز که اتصال نیروگاه‌ها به شبکه قطع می‌شود، خسارت پرداخت می‌شود .

 

مجری طرح نیروگاه‌های تولید پراکنده توانیر با بیان اینکه تاکنون 85 میلیارد تومان تسهیلات برای متقاضیان احداث نیروگاه‌های تولید پراکنده پرداخت شده است، گفت: برای سال آینده مبلغ 207 میلیون یورو برای حدود 430 مگاوات در قالب 35 طرح از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار خواهد شد .

 

وی افزود: از مجموع مجوزهای صادرشده برای نیروگاه‌های تولید پراکنده، 55 درصد در بخش صنعت و شهرک‌های صنعتی بوده است و با این کار صنایع برق پایدار خواهند داشت و در زمان نوسان برق سراسری این صنایع مشکلی نخواهند داشت .

 

میرزازاده ‌حسینی ادامه داد: در کنار این در شهرک‌های صنعتی بازار مناسبی برای فروش CHP وجود دارد و بخار و آب گرم این نیروگاه‌ها در شهرک‌های صنعتی برای صاحبان کارگاه‌ها و کارخانه‌ها قابل فروش است و توجیه اقتصادی دارد .

 

مجری طرح نیروگاه‌های تولید پراکنده در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود 500 مگاوات نیروگاه تولید پراکنده و مقیاس کوچک سال آینده وارد مدار بهره برداری شود.

آغاز فرایند تغییر مدیریت در بازارسرمایه


آغاز فرایند تغییر مدیریت در بازارسرمایه









همزمان با برگزاری جلسه شورای بورس و اوراق بهادار در عصر روز دوشنبه و نهایی شدن عضویت محمد فطانت در هیأت مدیره سازمان بورس، مدیرعاملی علی صالح‌آبادی نیز در بانک توسعه صادرات قطعی شد .

 

شایعات درباره تغییر رئیس سازمانبورسو اوراق بهادار، رنگ واقعیت به‌خود گرفت و علی صالح‌آبادی که بیش از 9سال در مسند ریاست سازمان بورس، هدایت بازارسرمایه را برعهده داشت، با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی، به سمت مدیرعامل بانک توسعه صادرات منصوب می‌شود تا به این ترتیب، هم دانشگاهی قدیمی‌اش، یعنی محمد فطانت، سکان این بازار را برعهده بگیرد .

 

    پاسخ به یک پرسش

 

کوچ صالح‌آبادی، از بازار سرمایه به بازار پول، شاید برای بسیاری این پرسش را ایجاد کند که اساسا چه سنخیتی بین این دو بازار، وجود دارد. بررسی اهداف، اساسنامه و عملکرد بانک توسعه صادرات نشان می‌دهد که این بانک، برخلاف بانک‌های تجاری، یک بانک کاملا تخصصی است که وظیفه آن، مدیریت منابع دولتی به‌منظور کمک به تأمین مالی بخش صادرات غیرنفتی است. این بانک، در واقع یک هلدینگ مالی بزرگ است که دارای شرکت‌هایی مثل کارگزاری، تأمین سرمایه، سرمایه‌گذاری و صرافی است. به‌نظر می‌رسد صالح‌آبادی، پس از 9سال فعالیت در بازار سرمایه، شناخت خوبی از این حوزه داشته باشد. می‌توان انتظار داشت صالح‌آبادی با شناختی که از این دوحوزه دارد، بتواند ارتباط مناسبی بین این دو نهاد برقرار کند .

 

    تعیین رئیس جدید

 

شورای بورس و اوراق بهادار عصر روز دوشنبه برای تصمیم‌گیری درخصوص رئیس جدید سازمان بورس جلسه تشکیل داد که در این جلسه عضویت محمد فطانت در هیأت مدیره نهایی شد. طبق مقررات این امر نخستین گام برای ریاست محمد فطانت بر سازمان بورس است. براساس شنیده‌ها قرار است مراحل قانونی تغییر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تا پایان هفته جاری انجام شود و برهمین اساس فرایند قانونی آن آغاز شده است .

 

براساس قانون، فرد منتخب باید در ابتدا با تصویب شورای بورس به عضویت هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار درآید و پس از آن به‌عنوان رئیس هیأت مدیره نیز انتخاب شود. پس از این مرحله شورای بورس باید در جلسه‌ای دیگر ریاست او را بر سازمان بورس تأیید و تصویب کند تا در نهایت وزیر امور اقتصادی و دارایی حکم نهایی ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را به نام فرد منتخب صادر کند. البته خبرها از انتصاب قریب‌الوقوع محمد فطانت به سمت ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار و علی صالح‌آبادی رئیس این سازمان به سمت مدیرعامل بانک توسعه صادرات حکایت دارد .

 

    سوابق علمی رئیس جدید

 

فطانت که 44سال دارد ازجمله دانش آموختگان دوره‌های اول رشته مدیریت مالی در دانشگاه امام‌صادق(ع)است که پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی از این دانشگاه، تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد و در سال83، در رشته تحقیق در عملیات از این دانشگاه مدرک دکتـری گرفت.

شمارش معکوس برای افزایش قیمت خودرو


شمارش معکوس برای افزایش قیمت خودرو









در اقتصاد ایران از هر چه می خواهیم صحبت به میان آوریم باید اول نوسانات دلار را مدنظر قرار دهیم چه در صنایع و محصولات مرتبط چه نامرتبط ، چه برسد به خودرو که به صورت مستقیم از نوسانات دلار تاثیر می پذیرد.

در آخرین گزارش درباره مناسب بودن زمان خرید خودرو صحبت به میان آوردیم در آن زمان قیمت دلار حدود 3230 تومان بود اما اکنون قیمت دلار در بازه 3380 تا 3450 در نوسان است . قیمت خودرو در این مدت کوتاه رشد نسبتا کمی داشته و متناسب با قیمت دلار رشد نکرده است . وقتی به بررسی عدم افزایش قیمت خودرو می پردازیم به دوعلت برخورد میکنیم علت اول تقاضای کم بازار و دیگری قیمت های خرید گذشته .

با توجه به روند سالانه ، با نزدیک شدن به پایان سال تقاضا خرید خودرو افزایش خواهد یافت این موضوع موجب افزایش قیمت خودرو خواهد شد ، بدنبال آن برای جایگزینی کمبود خودرو در بازارخودروهای جدید با قیمت خرید بالاتر وارد بازار میشوند و در نهایت قیمت خودرو دوباره افزا یش پیدا می کند .

اما روی دیگر سکه

بودجه سال 1394 کشور در حالی یکشنبه گذشته تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که بر اساس آن، درآمد دولت از ناحیه واردات خودرو در مقایسه با سال 93، افزایش یافته است .

بر این اساس، پیش‌بینی شده که دولت از محل واردات خودرو، درآمد یک هزار و 368 میلیارد تومانی کسب کند، که در مقایسه با رقم یک هزار و 164 میلیارد تومانی سال 93، رشد 204 میلیارد تومانی را نشان می‌دهد .

دولت اما در شرایطی درآمد یک هزار و 368 میلیارد تومانی را از ناحیه واردات خودروهای سواری برای سال 94 خود پیش‌بینی کرده که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» همزمان در حال بررسی طرحی برای مدیریت واردات نیز هست .

این طرح که «مدیریت واردات خودرو» نام دارد، هم اکنون در شورای سیاست‌گذاری خودرو در حال بررسی است .

هرچند تدوین‌کنندگان طرح مدیریت واردات خودرو معتقدند به واسطه این طرح، واردات خودرو ممنوع و حتی محدود نخواهد شد، اما نگاهی به برخی بندهای آن مشخص می‌کند که دست‌اندرکاران آن به نوعی به دنبال کاهش ورود خودروهای خارجی به کشور هستند .

به‌عنوان مثال، در طرح موردنظر تاکید شده که باید واردات خودرو از کشورهای تحریم‌کننده ایران از جمله کره‌جنوبی را محدود کرد؛ این در شرایطی است که در حال حاضر بیشترین حجم خودروهای وارداتی به کشور را خودروهای کره‌ای تشکیل می دهند . این قبیل محدودیت های طرح مدیریت واردات خودرو باعث سخت تر شدن شرایط واردات خودرو به کشور و افزایش قیمت خودرو میشود .

چینی های بی کیفیت

ریس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با غیرقابل قبول دانستن واردات خودروهای بی‌کیفیت چینی گفت که اگر برخی خودروسازهای خارجی از حضور در بازار ایران منفعت می‌برند اما نمی‌خواهند به ما منافعی برسد، باید معامله با آنها را قطع کنیم و به سمت خودروسازهای دیگری برویم که مایل به حضور در بازار ایران هستند وی در ادامه با اشاره به اینکه قابل قبول نیست فقط خودروهای بی‌کیفیت چینی را وارد کنیم، به ضرورت اصلاح تعرفه واردات خودرو نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعرفه خودرو با قطعات هماهنگ نیست و اگر کسی خودرو وارد کشور کند برایش صرفه اقتصادی بیشتری دارد تا اینکه قطعه به کشور بیاورد .

 

تنها خودروهایی که با محصولات داخلی از لحاظ قیمتی قابل رقابت بودند باید کم کم آماده خروج شوند یا کیفیت خود را افزایش بدهند ، که باعث افزایش بهای تمام شده این خودروها میشود و اگر سناریوی اول یعنی قطع ارتباط با این نوع خودروها صورت بگیرد قیمت خودروهای داخلی به علت افزایش تقاضا بالا خواهد رفت .

این موضوع را نباید نادیده گرفت که خیلی از مشتریان چند ماه در حال نظاره بازار بودند تا در زمان مناسب و قیمت مورد نظر خرید خود را انجام دهند ، اگر این گروه احساس کنند که دیگر صبر جایز نیست و زمان خرید فرارسیده است موج قوی از تقاضا در بازار ایجاد میشود که میتواند تسریع کننده و تقویت کننده افزایش قیمت خودرو باشد .

از مطالب ذکر شده این طور بنظر می رسد که اگر هر کدام از این موارد صورت پذیرد قیمت خودرو افزایش می یابد و اگر همه این موارد با هم و همزمان یا بصورت پله ای صورت بگیرد قیمت خودرو به یکباره افزایش چشمگیری خواهد یافت .

حسام میرزمانی در خاتمه گفت : شرکت گوهر یاران البرز در ارائه کلیه خدمات خودرویی از قبیل خرید ، فروش ، ثبت سفارش ، خرید گروهی و فروش اقساطی کوتاه مدت و بلند مدت با سود بانکی همچون گذشته در خدمت مشتریان عزیز میباشد .

رأی ناپلئونی شورای بورس به تغییر رییس


رأی ناپلئونی شورای بورس به تغییر رییس

 

 








شنیده ها حاکی است موضوع تغییر رییس سازمان بورس در جلسه امروز شورای عالی بورس، مخالفان و موافقان تقریبا یکسانی داشته و اگر صالح آبادی، به استعفای خودش در جلسه امروز رأی نمی داد، تغییر رأی نمی آورد .

 

به گزارش عصر مالی، بگفته یکی از اعضای شورای عالی بورس، اگرچه اعضای شورا فطانت را گزینه ای مناسب برای تصدی ریاست سازمان بورس می دانستند، اما برخی از آنها اعتقاد داشتند شرایط کنونی بورس برای این تغییر مساعد نیست و در این شرایط، گزینه مناسب برای مدیریت بورس، خود صالح آبادی است که طی 9 سال اخیر، با زیر و بم این بازار آشنا شده و کارنامه قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته است. اما با این حال، با اصرار شخص صالح آبادی مبنی بر رأی گیری درخصوص استعفای وی و رأی مثبت خود او به این تصمیم، رأی گیری انجام و استعفای صالح آبادی در شورا، با وجود چند رأی مخالف، تصویب شد .

 

بگفته این منبع، پس از استعفای صالح آبادی از عضویت در هیأت مدیره سازمان بورس و پذیرش این استعفا، فطانت در جمع اعضای شورا برنامه های خود را برای مدیریت شرایط کنونی بازار سرمایه و توسعه این بازار، ارائه کرد که پس از رأی گیری، اعضای شورا با انتصاب وی به عنوان عضو هیأت مدیره سازمان موافقت کردند .

 

براساس قانون، با عضویت فطانت در هیأت مدیره سازمان بورس، هیأت مدیره باید تشکیل جلسه داده و رییس سازمان را از بین اعضا، تعیین و به شورای بورس معرفی کند تا با تصویب شورا و حکم وزیر اقتصاد، رییس سازمان بورس رسما معرفی شود، از این رو پیش بینی می شود این فرآیند تا پایان هفته جاری انجام خواهد شد .

 

همچنین شنیده ها حاکی از صدور قطعی حکم صالح آبادی به عنوان مدیرعامل بانک توسعه صادرات، از سوی وزیر اقتصاد است و وی نیز تا پایان هفته، رسما فعالیت خود را در این بانک شروع خواهد کرد .

 

 

به این ترتیب علی صالح آبادی که از 9 سال قبل تاکنون، مدیریت بازار سرمایه کشور را برعهده داشته است و به عنوان مرد اول بورس ایزان طی سال های اخیر شناخته می شد، سمت خود را به هم دانشگاهی اش، یعنی محمد فطانت که او هم در رشته مدیریت مالی تحصیل کرده، واگذار کرد. اغلب کارشناسان دوران مدیریت صالح آبادی در بورس را دوران تحول بنیادین بازار سرمایه می دانند و از این رو، کارنامه وی را مثبت و قابل قبول ارزیابی می کنند، اگرچه مرد اول بورس کشور طی ماههای اخیر به دلیل کاهش ارزش سهام شرکت ها، با برخی انتقادات از درون بازار سرمایه مواجه شده بود.

سمینار سرمایه گذاری داخلی و بین المللی در هزاره سوم

ثبت نام آغاز شد:

بزرگترین سمینار آموزش فرصت های سرمایه گذاری داخلی و بین المللی 14 دی ماه سال جاری با حضور مسئولین کشوری و اساتید بنام دانشگاهی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می شود.
بزرگترین سمینار آموزش فرصت های سرمایه گذاری داخلی و بین المللی 14 دی ماه سال جاری با حضور مسئولین کشوری و اساتید بنام دانشگاهی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می شود.

به گزارش بورس نیوز، مسئولین وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان سرمایه گذاری و نیز اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از اساتید دانشگاهی مهمانان ویژه این مراسم خواهند بود.

در سمینار سرمایه گذاری داخلی و بین المللی در هزاره سوم که فرصتی ایده آل برای مدیران و صاحبان مشاغل محسوب می شود مباحثی همچون آشنایی با اصول و استانداردهای سرمایه گذاری، اصول ورود به بازار سرمایه، استانداردهای مدیریت ریسک در بازار سرمایه و روش های سرمایه گذاری پرسود ارایه خواهد شد.

همچنین آشنایی با فرصت های سرمایه گذاری در سال 1393، اصول سرمایه گذاری در بازار منطقه و بین الملل و فرصت های سرمایه گذاری در پروژه های شهری سال 93 از دیگر محورهای این سمینار است.

در پایان شایان ذکر است علاقمندان به ثبت نام جهت حضور در این مراسم و کسب اطلاعات بیشتر می توانند با دبیرخانه این سمینار تماس حاصل نمایند.

تلفن های تماس: 42593-021

خانم لیاقت 2988805-0912

سرمایه گذاری داخلی و بین المللی در هزاره سوم

هم پوشانی افت قیمت نفت با رشد نرخ ارز در فروش محصولات/افزایش صادرات محصولات

مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون عنوان کرد:

شرکت پتروشیمی مارون اجرای طرح توسعه ای با مشارکت شرکت نفت در منطقه دهلران را در برنامه آتی خود قرار داده که این پروژه به منظور تضمین تأمین خوراک مصرفی تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد.
شرکت پتروشیمی مارون اجرای طرح توسعه ای با مشارکت شرکت نفت در منطقه دهلران را در برنامه آتی خود قرار داده که این پروژه به منظور تضمین تأمین خوراک مصرفی تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد.

اجرای دو طرح برای تأمین خوراک مصرفی

مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در راستای تأمین گاز اتان مصرفی پروژه کمپرسور توربین سوم واحد اهواز طی سال جاری به بهره برداری رسیده و علاوه بر آن در حال اجرای طرح نصب کمپرسور چهارم در واحد بازیابی اتان است، به گونه ای که دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز از منابع خارجی خریداری شده و پس از واردات آنها به کشور، در واحدهای تولیدی نصب می شوند.

بهره برداری از پروژه کمپاندینگ تا پایان امسال

مصطفی احمدزاده به روند اجرای پروژه کمپاندینگ اشاره کرد و ابراز داشت: این پروژه به منظور تولید محصولات پلیمری تا پایان امسال راه اندازی می شود، به گونه ای که با ادغام محصولات پلیمری تولید شده توسط "مارون"، محصول پلیمری جدید تولید می شود که نرخ فروش آن بیش از تولیدات پلیمری فعلی است و برهمین اساس می توان گفت اجرای پروژه مذکور ارزش افزوده بالایی را برای این واحد پتروشیمی به همراه خواهد داشت.

وی در خصوص روند تولید و فروش محصولات طی سال جاری ابراز داشت: اگرچه این مجموعه طی امسال برخلاف سال گذشته اورهال انجام داده، اما میزان تولید محصولات طی 9 ماهه امسال معادل مقدار تولید دوره مشابه سال گذشته بوده و تعمیرات واحدهای تولیدی اثر منفی بر وضعیت تولید مجموعه در پی نداشته است.

کاهش هزینه حمل و افزایش صادرات در پی لغو برخی تحریم ها

مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون به افزایش میزان فروش صادراتی مجموعه اشاره کرد و گفت: با توجه به رفع برخی از موانع پیش روی فرآیند صادرات محصولات تولیدی، مقدار فروش خارجی تولیدات طی شش ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود 15 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، در پی لغو تحریم بیمه کشتیرانی، هزینه حمل و نقل محصولات نیز با کاهش قابل توجهی همراه شده است.

احمدزاده افزود: محصولات تولیدی به کشورهایی همچون چین، کره جنوبی، پاکستان و هند صادر می شوند و علاوه بر این، محموله ای نیز به کشور ترکیه طی ماه اخیر صادر شده است. همچنین درآمدهای حاصل از فروش خارجی محصولات با نرخ ارز در حساب ها و صورت های مالی تسعیر می شوند.

آثار کاهش بهای نفت بر سودآوری "مارون"

وی در خاتمه با اشاره به کاهش بهای نفت در خصوص آثار آن بر وضعیت فروش تولیدات "مارون" گفت: اگرچه افت قیمت نفت موجب کاهش حدود 200 تا 250 تومانی قیمت فروش هر کیلو از محصولات پلیمری شده، اما افزایش نرخ ارز طی ماه اخیر موجب جبران این امر شده است. علاوه بر این، قیمت فروش محصولات با شیب ملایمتری نسبت به بهای نفت کاهش می یابد و به طور مستقیم از این روند کاهشی تأثیر نمی پذیرد.

سه راهکار پیش رو جهت خروج از وضعیت فعلی بورس

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

فعالان بازار سرمایه در حالی با نگاهی کوتاه مدت در بازار سهام سرمایه گذاری می کنند که به نظر می رسد سهامداران به دلیل طولانی شدن زمان مذاکرات هسته ای کشور بر بهبود وضعیت بازار سرمایه معتقد نیستند و برهمین اساس جو ناامیدی بر بورس حاکم شده است.
فعالان بازار سرمایه در حالی با نگاهی کوتاه مدت در بازار سهام سرمایه گذاری می کنند که به نظر می رسد سهامداران به دلیل طولانی شدن زمان مذاکرات هسته ای کشور بر بهبود وضعیت بازار سرمایه معتقد نیستند و برهمین اساس جو ناامیدی بر بورس حاکم شده است.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: عدم رخداد اتفاق مثبت در حوزه سیاسی در کنار تداوم کاهش بهای نفت و نگرانی سهامداران از کسری بودجه دولت و نیز کاهش بودجه اختصاصی به اجرای پروژه های عمرانی موجب شکل گیری روند منفی بر کلیت بازار سرمایه شده است.

مهرابی زیارانی تغییر رییس سازمان بورس را به عنوان عاملی اثرگذار بر تشدید روند منفی بورس برشمرد و ابراز داشت: ابهامات موجود در چگونگی برنامه های آتی مدیریت جدید سازمان نیز عاملی است که در روند کلی بورس مؤثر واقع شده است. حال آنکه با توجه به سوابق مناسب مدیریت جدید سازمان و عملکرد مناسب ایشان در نحوه اداره نهادها و سازمان ها امیدواریم شاهد بهبود وضعیت آتی بورس باشیم.

وی افزود: همواره در بازه زمانی بررسی بودجه کل کشور و ابهامات موجود در برنامه های آتی دولت در حوزه های مختلف شاهد روند نوسانی بورس و سردرگمی سهامداران هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه به راهکارهای پیش روی جهت خروج از وضعیت فعلی اشاره کرد و گفت: کنترل نرخ سود سپرده های بانکی که به نظر می رسد دولت برنامه هایی جهت کاهش آن در نظر دارد، در کنار انتشار اخبار مثبت پیرامون مذاکرات هسته ای کشور و در نهایت شروع فعالیت مدیریت جدید سازمان از جمله عواملی هستند که تحقق هر یک از آنها می تواند آثار مثبتی بر روند بازار سرمایه در پی داشته باشد.

مهرابی زیارانی پیرامون چشم انداز برخی از صنایع بورسی تصریح کرد: صنعت خودرو و ساخت قطعات از جمله گروه هایی است که با توجه به انعقاد قراردادهایی با شرکت های هم گروه خارجی می توانند در مسیر رشد سودآوری حرکت کنند.

علاوه بر این، صنایع بانک و پتروشیمی از پتانسیل رشد برخوردارند و همچنین در صورت رفع موانع پیش روی مجموعه های سیمانی جهت صادرات محصولات تولیدی به کشور عراق و در پی آن افزایش درآمدهای حاصل از فروش خارجی تولیدات، می توان چشم انداز مناسبی را برای این گروه متصور بود.

"شگل" و پیش بینی تعدیل مثبت سود سال 94

توسط تیم تحلیل کارگزاری بانک سامان بررسی شد:

محصولات تولیدی شرکت‌ گلتاش شامل چهار گروه شامپو(با برندهای شبنم، سیو و ارکید)خمیردندان(با برندهای پونه ، نسیم ، دنتامکس و ارکید) صابون(با برندهای گلنار و آرومکس) مایع دستشویی(با برندهای سیو ، آرومکس و ارکید) و برخی از مواد اولیه ضروری و استراتژیک مورد نیاز در تولید محصولات می باشد. گلتاش با تولید بیش از 40,000 تن محصول شوینده و بهداشتی جزء بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده محصولات بهداشتی و شوینده در سطح کشور است
تاریخچه 

شرکت گلتاش درتاریخ 10 مردادماه 1361 بنام شرکت آرایشی و بهداشتی گلتاش با مسوولیت محدود تاسیس و طی شماره 3601 در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی استـان اصفهان به ثـبت رسیده است . براسـاس مـصوبه مجامع عمومی فوق العاده مورخ 61.7.24 و 78.10.20 ، نوع شرکت ابتدا به " سهامی خاص " و سپس به " سهامی عام " تبدیل گردیده و بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 1378.10.20 نام شرکت به شرکت گلتاش تغییر یافته است .درحال حاضر شرکـت گلتاش (سهامی عام ) جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر ( سهامی خاص ) می باشد. شرکت در تاریخ 80.4.2 در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است . مرکز اصلی شرکت طبـق مـفاد مـاده 4اسـاسنـامـه در اصفهان  شهرک صنعتی مبارکه  خیابان هفتم می باشد.

محصولات تولیدی شرکت‌ گلتاش شامل چهار گروه شامپو(با برندهای شبنم، سیو و ارکید)خمیردندان(با برندهای پونه ، نسیم ، دنتامکس و ارکید) صابون(با برندهای گلنار و آرومکس) مایع دستشویی(با برندهای سیو ، آرومکس و ارکید) و برخی از مواد اولیه ضروری و استراتژیک مورد نیاز در تولید محصولات می باشد. گلتاش با تولید بیش از 40,000 تن محصول شوینده و بهداشتی جزء بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده محصولات بهداشتی و شوینده در سطح کشور است.

دیگر شرکت‌های هم‌ گروه گلتاش در شرکت مدیریت صنعت شوینده

· شرکت پاکسان

· ساینا

· مروارید هامون

· آلی شیمی

· پاکسان تاشکند

· پاکسان ایروان

· به پخش(سهامی عام)

· به پخش داروی بهشهر(سهامی خاص)

· زرین پخش(سهامی خاص)

ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ سی میلیون ریال بوده که طی چند مرحله به شرح زیر بهمبلغ 90 میلیارد ریال (شامل تعداد 90 میلیون سهم، به ارزش اسمی هر سهم هزار ریال) در پایانسال مالی منتهی به 30/9/1392 افزایش یافته است.

هم چنین افزایش سرمایه شرکت از 90 میلیون سهم به 200 میلیون سهم بر اساس مصوبهمجمع عمومی فوق العاده مورخ 24 بهمن ماه بوده است که افزایش سرمایه فوق تا قبل از برگزاریمحمع عمومی صاحبان سهام سال مالی منتهی به 30 آذرماه 1393 به ثبت رسیده است.

مفروضات بودجه شرکت

شرکت پیش بینی منابع و مصارف ارزی را برای سالهای مالی 94 و 93 به ترتیب شامل فروشصادراتی مبلغ 275 , 300 , 5 و 532 , 085 , 3 دلار با نرخ هر دلار 000 , 29 و 619 , 31 ریال و خریدمواد اولیه به ترتیب مبلغ 532, 912 , 9 و 258 , 780 , 15 دلار با نرخ هر دلار 000 , 29 و 000, 31ریال و خرید داراییهای ثابت به ترتیب مبلغ 000 , 866 , 1 و 000 , 042 , 2دلار با نرخ هر دلار 000 ,29 , 175 , 35 ریال اعلام نموده است.

شرکت طی اطلاعات پیش بینی سال 93 بر اساس عملکرد واقعی 6 ماهه اعلام نموده است نظربه اینکه عملیات طرح توسعه در جریان می باشد و طبق برنامه پروژه های طرح به مرور از آواخرسال 1392 تا سال 1394 به بهره برداری می رسند، بدلیل عدم اطمینان قطعی از بهره برداریبرنامه ای پروژه های سال مالی منتهی به 30 آذرماه 1393 ، مبلغ سودآوری مذکور در برآورد EPSاعلام شده منظور نگردیده است و براساس برآوردهای موجود در صورت پیشرفت اجراء و بهرهبرداری طبق برنامه مبلغ 240 ریال به EPS سال مالی منتهی به 30 آذرماه 1393 اضافه خواهد شد.

جداول تولید و فروش





مفروضات کارشناسی

مقدار کارشناسی

با توجه به اینکه پایان سال مالی شرکت منتهی به آذر ماه می باشد برای پیش بینی سه ماهه پایانی سال مالی جاری مقدار واقعی 9 ماهه از پیش بینی مقدار فروش شرکت کسر شده است. و برای سال مالی منتهی به آذر ماه 1394 با توجه به طرح های افزایش ظرفیت شامپو و مایع دستشویی میزان تولید به نسبت افزایش ظرفیت اسمی افزایش یافته است.

نرخ فروش:

نرخ های مصوب شوینده ها از مهر ماه 12 درصد افزایش یافت که در این گزارش بدلیل رقابت شدید در بازار و ارائه تخفیفات از سوی تولید کنندگان با فرض افزایش نرخ 6 درصدی برای سه ماهه پایانی لحاظ شده است . برای سال مالی 94 افزایش نرخی لحاظ نشده است و بر اساس نرخ های سه ماهه پایانی سال جاری محاسبه شده است.

مواد اولیه:

نرخ مواد اولیه برای سه ماهه پایانی سال جاری برای گروه اسانس ها و چربی بر اساس نرخ سه ماهه سوم و برای سایر گروه مواد اولیه با فرض کاهش 5 درصدی نسبت به سه ماهه سوم بدلیل کاهش قیمت نفت لحاظ شده است. که اثرات این کاهش قیمت نفت در صورت تثبیت در قیمت های فعلی برای سال آینده نیز 5 درصد کاهش در نظر گرفته شده است .

حدود 20درصد از خرید مواد اولیه شرکت وارداتی می باشد که برای سال 94 با ارز مبادله ای در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است خرید مواد اولیه وارداتی سال جاری در گزارش های میان دوره ای سه و شش و نه ماهه با ارز مبادله ای (حدود 2900 تومان) محقق شده است. در این گزارش نیز با فرض تخصیص ارز 2900 تومانی برآورد سود شده است که در ادامه تحلیل حساسیت سود هر سهم نسبت به ارز محاسبه شده است.

صورت سود و زیان


طبق جدول فوق و مفروضات عنوان شده با فرض عدم بهره برداری طرح توسعه در حالت خوش بینانه بدلیل وجود رقابت در نرخ های فروش و تاثیر همراه با تاخیر ریزش قیمت نفت شرکت سود پیش بینی شده سال جاری را پوشش خواهد داد و برای سال بعد با فرض افزایش تولید در گروه شامپو و مایع دستشویی سود شرکت جهش بالای 30 درصدی خواهد داشت.

تحلیل حساسیت

نرخ ارز: شرکت برای سال مالی 94 دارای خالص تراز ارزی منفی می باشد که در صورت عدم تخصیص ارز به مواد اولیه و فروش محصولات به نرخ آزاد ، حدود 14 تومان از سود 303 تومانی برآوردی سال آینده کسر خواهد شد. (با فرض دلار 3500 تومان)

بصورت کلی با هر ده درصد افزایش نرخ ارز نسبت به بودجه شرکت سود هر سهم حدود 2.5 درصد کاهش خواهد یافت.

نرخ فروش: بصورت کلی به ازای هر ده درصد افزایش نرخ فروش برای کل سال آینده سود هر سهم حدود 30 درصد رشد خواهد داشت. البته باید توجه داشت معمولا افزایش نرخ از نیمه های دوم سال مالی شرکت اتفاق می افتد که طبیعتا درصد رشد سود کاهش خواهد یافت.

تأثیر کاهش قیمت نفت در مسیر بورس کالا

در گفتگو با معامله گر بورس کالای کارگزاری بازار سهام عنوان شد:

بورس کالای ایران در هفته گذشته نیز همچون سایر بازارهای اقتصادی دستخوش کاهش شدید قیمت نفت که در 5 سال اخیر بی سابقه بوده است قرار گرفت.
بورس کالای ایران در هفته گذشته نیز همچون سایر بازارهای اقتصادی دستخوش کاهش شدید قیمت نفت که در 5 سال اخیر بی سابقه بوده است قرار گرفت.

معامله گر بورس کالای کارگزاری بازار سهام در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت: در هفته اخیر شاهد بازاری کم رونق همراه با اتخاذ رفتارهای محتاطانه خرید از جانب عمده متقاضیان محصولات پلیمری در رینگ محصولات پلیمری بودیم به گونه ای که با توجه به ارایه لایحه بودجه سال 94 به مجلس و همچنین نوسانات قیمت نفت منجر شد که خریداران محصولات بورس کالا بیشتر نظاره گر ثبات در شرایط اقتصادی کشور باشند و از خرید اجتناب نمایند.

ابراهیم بیک زاده به عرضه مازاد اکثر محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی در بورس کالا اشاره کرد و افزود: در رینگ محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی به غیر از چند محصول خاص که با اقبال خریداران مواجه شد سایر محصولات این رینگ با مازاد عرضه مواجه شد و وارد تالار مچینگ گردیدند. در این هفته می توان از محصول پلی استایرن انبساطی نام برد که طبق روال هفته های گذشته در سقف قیمتی خود معامله و تسهیم به نسبت شد.

وی ادامه داد: پلی اتیلن سنگین تزریقی 52.518 پتروشیمی جم همچون هفته گذشته رقابت بین خریداران شاهد بود به گونه ای که برای عرضه 1012 تنی این محصول تقاضای 2800 تنی را نظاره گر بودیم. اما می توان نقطه عطف معاملات هفته گذشته را در محصول پلی اتیلن سبک فیلم پتروشیمی بندر اما گریدهای 0075 و 0200 یافت که به ترتیب برای عرضه 1000 و 1200 تنی این محصول استراتژیک تقاضای نسبتاً مطلوبی در حجم تناژ 2000 تنی شاهد بودیم که سبب رقابت بین خریداران گشت. سایر محصولات پلیمری عمدتاً با صف تقاضای اندک رو به رود بود که به نظر می رسد با توجه به کاهش قیمت نفت قیمت های فعلی فاقد جذابیت های لازم برای ورود تقاضای مؤثر بازار است و خریداران منتظر اعمال قیمت های جهانی در ابتدای ماه آینده هستند.

معامله گر بورس کالای کارگزاری بازار سهام در خصوص میزان عرضه و تقاضا در سایر رینگ های موجود در بورس کالا خاطر نشان کرد: در رینگ محصولات فلزی و معدنی نیز می توان به معاملات انواع ورق تولیدی فولاد مبارکه اصفهان اشاره کرد که تقاضای با ثباتی را شاهد بود. گروه آلومینیوم نیز شاهد معامله 700 تن شمش هزار پوندی 99.75 مجتمع آلومینیوم هرمزگان به قیمت 83 هزار و 871 ریال بود. این شرکت همچنین، 700 تن شمش هزار پوندی 99.7 را به قیمت 83 هزار و 526 ریال به فروش رساند. علاوه بر این، 400 تن "بلیت 6063-7" و 1200 تن انواع شمش آلیاژی شرکت ایرالکو معامله شد؛ شایان ذکر است تالار صادراتی نیز شاهد معامله 500 تن قیر 6070 شرکت نفت جی و 100 تن قیر 85100 شرکت نگین گام پارس به همراه 100 تن عایق رطوبتی شرکت پاسارگاد عایق پارس بود.

بیک زاده در پایان به آینده بازار محصولات پلیمری و پالایشگاهی موجود در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با توجه به نوساناتی که در بازار انرژی دنیا وجود دارد به نظر می رسد در هفته های آتی شاهد تغییراتی در میزان عرضه و قیمت های عمده محصولات پلمیری و پالایشگاهی خواهیم بود به گونه ای که بتوان بارقه های امید را برای رونق هرچه بیشتر معاملات در بورس کالای ایران نظاره گر باشیم.

شمارش معکوس برای افزایش قیمت خودرو


در شرایطی درآمد یک هزار و 368 میلیارد تومانی را از ناحیه واردات خودروهای سواری برای سال 94 خود پیش‌بینی کرده که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» همزمان در حال بررسی طرحی برای مدیریت واردات نیز هست.

در اقتصاد ایران از هر چه می خواهیم صحبت به میان آوریم باید اول نوسانات دلار را مدنظر قرار دهیم چه در صنایع و محصولات مرتبط چه نامرتبط ، چه برسد به خودرو که به صورت مستقیم از نوسانات دلار تاثیر می پذیرد.

در آخرین گزارش درباره مناسب بودن زمان خرید خودرو صحبت به میان آوردیم در آن زمان قیمت دلار حدود 3230 تومان بود اما اکنون قیمت دلار در بازه 3380 تا 3450 در نوسان است . قیمت خودرو در این مدت کوتاه رشد نسبتا کمی داشته و متناسب با قیمت دلار رشد نکرده است . وقتی به بررسی عدم افزایش قیمت خودرو می پردازیم به دوعلت برخورد میکنیم علت اول تقاضای کم بازار و دیگری قیمت های خرید گذشته .

با توجه به روند سالانه ، با نزدیک شدن به پایان سال تقاضا خرید خودرو افزایش خواهد یافت این موضوع موجب افزایش قیمت خودرو خواهد شد ، بدنبال آن برای جایگزینی کمبود خودرو در بازارخودروهای جدید با قیمت خرید بالاتر وارد بازار میشوند و در نهایت قیمت خودرو دوباره افزا یش پیدا می کند .

اما روی دیگر سکه

بودجه سال 1394 کشور در حالی یکشنبه گذشته تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که بر اساس آن، درآمد دولت از ناحیه واردات خودرو در مقایسه با سال 93، افزایش یافته است.

بر این اساس، پیش‌بینی شده که دولت از محل واردات خودرو، درآمد یک هزار و 368 میلیارد تومانی کسب کند، که در مقایسه با رقم یک هزار و 164 میلیارد تومانی سال 93، رشد 204 میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.

دولت اما در شرایطی درآمد یک هزار و 368 میلیارد تومانی را از ناحیه واردات خودروهای سواری برای سال 94 خود پیش‌بینی کرده که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» همزمان در حال بررسی طرحی برای مدیریت واردات نیز هست.

این طرح که «مدیریت واردات خودرو» نام دارد، هم اکنون در شورای سیاست‌گذاری خودرو در حال بررسی است.

هرچند تدوین‌کنندگان طرح مدیریت واردات خودرو معتقدند به واسطه این طرح، واردات خودرو ممنوع و حتی محدود نخواهد شد، اما نگاهی به برخی بندهای آن مشخص می‌کند که دست‌اندرکاران آنبه نوعی به دنبال کاهش ورود خودروهای خارجی به کشور هستند.

به‌عنوان مثال، در طرح موردنظر تاکید شده که باید واردات خودرو از کشورهای تحریم‌کننده ایران از جمله کره‌جنوبی را محدود کرد؛ این در شرایطی است که در حال حاضر بیشترین حجم خودروهای وارداتی به کشور را خودروهای کره‌ای تشکیل می دهند. این قبیل محدودیت های طرح مدیریت واردات خودرو باعث سخت تر شدن شرایط واردات خودرو به کشور و افزایش قیمت خودرو میشود .

چینی های بی کیفیت

ریس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با غیرقابل قبول دانستن واردات خودروهای بی‌کیفیت چینی گفت که اگر برخی خودروسازهای خارجی از حضور در بازار ایران منفعت می‌برند اما نمی‌خواهند به ما منافعی برسد، باید معامله با آنها را قطع کنیم و به سمت خودروسازهای دیگری برویم که مایل به حضور در بازار ایران هستند. وی در ادامه با اشاره به اینکه قابل قبول نیست فقط خودروهای بی‌کیفیت چینی را وارد کنیم، به ضرورت اصلاح تعرفه واردات خودرو نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعرفه خودرو با قطعات هماهنگ نیست و اگر کسی خودرو وارد کشور کند برایش صرفه اقتصادی بیشتری دارد تا اینکه قطعه به کشور بیاورد.

تنها خودروهایی که با محصولات داخلی از لحاظ قیمتی قابل رقابت بودند باید کم کم آماده خروج شوند یا کیفیت خود را افزایش بدهند ، که باعث افزایش بهای تمام شده این خودروها میشود و اگر سناریوی اول یعنی قطع ارتباط با این نوع خودروها صورت بگیرد قیمت خودروهای داخلی به علت افزایش تقاضا بالا خواهد رفت .

این موضوع را نباید نادیده گرفت که خیلی از مشتریان چند ماه در حال نظاره بازار بودند تا در زمان مناسب و قیمت مورد نظر خرید خود را انجام دهند ، اگر این گروه احساس کنند که دیگر صبر جایز نیست و زمان خرید فرارسیده است موج قوی از تقاضا در بازار ایجاد میشود که میتواند تسریع کننده و تقویت کننده افزایش قیمت خودرو باشد .

از مطالب ذکر شده این طور بنظر می رسد که اگر هر کدام از این موارد صورت پذیرد قیمت خودرو افزایش می یابد و اگر همه این موارد با هم و همزمان یا بصورت پله ای صورت بگیرد قیمت خودرو به یکباره افزایش چشمگیری خواهد یافت .

حسام میرزمانی در خاتمه گفت : شرکت گوهر یاران البرز در ارائه کلیه خدمات خودرویی از قبیل خرید ، فروش ، ثبت سفارش ، خرید گروهی و فروش اقساطی کوتاه مدت و بلند مدت با سود بانکی همچون گذشته در خدمت مشتریان عزیز میباشد .


    فرم ثبت سفارش خودرو :

 http://www.boursenews.ir/fa/forms/15

 

آیا کلید تدبیر در بورس گم شده؟

پرسش یک کارشناس بازار سرمایه از مسئولین امر

متاسفانه ظاهرأ تمایل دولت به جای رونق بخشیدن معقولانه به بازارها بیشتر درجهت تخریب آنهاست تا از این طریق با حفظ نرخ بهره بالای بانکی بتواند سرمایه ها را متمرکز کرده و کنترل تورم را به دست گیرد .
عمده فعالان حقوقی بازار سرمایه نهادهای دولتی و وابسته به دولت هستند و انتظار می رود که این نهادها در راستای حمایت از بازار سرمایه به بازارگردانی منطقی بپردازند. در حالی که هیچ فعالیت بازارگردانی مثبتی از طرف این نهادها مشاهده نمی شود.

متاسفانه ظاهرأ تمایل دولت به جای رونق بخشیدن معقولانه به بازارها بیشتر درجهت تخریب آنهاست تا از این طریق با حفظ نرخ بهره بالای بانکی بتواند سرمایه ها را متمرکز کرده و کنترل تورم را به دست گیرد . این در حالی است که مسئولان امر در مصاحبه ها و اظهار نظرهای خود در مقاطع زمانی گذشته لفظأ از بازار سرمایه حمایت کرده و افراد حقیقی را نیز تشویق به سرمایه گذاری در این بازار نمودند.

واقعیت امر این است که همانطور که خود دولتمردان اقتصادی بهتر از هر کسی می دانند؛ حفظ و کنترل تورم به موازات حفظ نرخ بهره بانکی بالا؛ هیچ گاه منجر به خروج از رکود نخواهد شد.

پرسش اساسی این است که آیا دولت اصولأ اعتقاد به بازار سرمایه به عنوان یک بازار سرمایه گذاری و تامین مالی دارد یا خیر؟

آنچه تاکنون مشاهده شده نشان می دهد که چنین اعتقادی در بدنه دولت وجود ندارد. گواه این ادعا این است که چنانچه به آمار رجوع می کنیم می بینیم که در یک سال اخیر ارزش بازار سرمایه کشور (پس از حذف شرکتهای عرضه شده طی یک سال اخیر) معادل 40 هزار میلیارد تومان یا حدود 12 میلیارد دلار کاهش یافته است یعنی یک افت 10 درصدی در ارزش بازار سرمایه. این کاهش ارزش معنایی جز ایجاد رکود در بازار سرمایه ندارد. جای تعجب است که دولتی که در سایر بخش ها و بازارها رفتار و تدبیر عقلایی از خود نشان داده است چگونه است که در بازار سرمایه کشور هیچ گونه تدبیر قابل قبولی ارائه نکرده است. این در حالی است که برخلاف سایر بازارها؛ عمده فعالان بازار سرمایه جزء افراد خبره؛ متخصص و تحصیل کرده این مرز و بومند و عمومأ با اتکا به دانش و تجربه خود اقدام به سرمایه گذاری می نمایند. چنانچه دولت فقط با انجام وظایف خود در بخش بازار سرمایه از طریق سازمان ها و نهادهای دولتی و شبه دولتی فعال در بازار؛ اقدام به بازارگردانی واقعی (نه سفته بازی) نماید؛ اولأ مانع از افت و رکود بازار سرمایه می گردد و ثانیأ با رشد منطقی سهام ارزشمند بازار؛ مانع از بروز رفتارهای سفته بازانه در سهام کوچک و یا سهام کم ارزش می شود.

سئوال نهایی این است که آیا دولت به اهمیت نقش و جایگاه خود در بازار سرمایه واقف است؟ آیا حاضر است صرفأ با اجرای وظایف خود؛ منافع سهامداران را حفظ نماید؟

سرگیجه بورس از رایحه نفت

تالار نشینان همچنان متضرر!

حال و هوای این روزهای بورس در آخرین روزهای فصل پاییز چندان خوش نیست و سیر نزولی قیمت سهام شرکت ها که از ابتدای آذر ماه شروع شده، تحت تأثیر تشدید روند نزولی بهای نفت ادامه یافته تا سهامداران و سرمایه گذاران برای جبران زیان یکسال گذشته خود هر روز ناامیدتر از روز قبل شوند.
حال و هوای این روزهای بورس در آخرین روزهای فصل پاییز چندان خوش نیست و سیر نزولی قیمت سهام شرکت ها که از ابتدای آذر ماه شروع شده، تحت تأثیر تشدید روند نزولی بهای نفت ادامه یافته تا سهامداران و سرمایه گذاران برای جبران زیان یکسال گذشته خود هر روز ناامیدتر از روز قبل شوند.

براساس گزارش بورس نیوز، در شرایط کنونی اما بررسی این موضوع اهمیت دارد که آثار واقعی کاهش بهای جهانی نفت بر روند بورس چیست و چرا به دلیل حاکمیت این روند منفی در قیمت نفت، شاخص در پایین ترین سطوح خود در سال 93 قرار گرفته است؟

لزوم بررسی آثار این امر بر بورس از این جنبه مهم به نظر می رسد که در حال حاضر نگاه فعالان بازار سرمایه به شدت با مسایل سیاسی و کلان اقتصادی گره خورده و افت قیمت ها به ویژه در خصوص بهای نفت تاکنون دور از انتظار بوده است؛ افزون بر اینکه پیش بینی ها از آینده این کالای استراتژیک چندان خوش بینانه نیست و این روند برای کشوری با وابستگی قابل توجه اقتصاد آن به درآمدهای نفت وضعیت را بیش از سایر کشورها سخت تر می کند.

از این رو چالش اخیر بورس به دلیل نقش عظیم قیمت نفت در اقتصاد ایران موجب گردیده شرکت های بورسی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به این کالا وابسته هستند با آینده ای مبهم مواجه شوند. بطوریکه به وضوح می توان وزن بالای آثار این متغیر را بر اقتصاد و به ویژه بورس مشاهده کرد.

چراکه از نگاه اقتصاد کلان، کاهش بهای نفت در کشور موجب کاهش ملموس ضریب فزاینده پول می شود و در نتیجه با افت گردش نقدینگی در اقتصاد نفت محور، میزان گردش پول در بنگاه ها و واحدهای تولیدی نیز کاهش یافته و منجر به نزول سودآوری صنایع مختلف می شود.

این آثار در حالی قابل برآورد است که در شرایط کنونی صنایع غیر مرتبط نیز تحت تأثیر فضای روانی حاکم بر کلیت بازار سرمایه در مسیر نزولی قیمت سهام خود در حال حرکت هستند. حال آنکه بسیاری از این شرکت ها هیچگونه وابستگی به قیمت نفت ندارند و تنها فضای هیجانی دلیل کاهش قیمت سهام آنها شده است.

شاید علت نگاه محافظه کارانه شرکت ها و نیز خریداران سهام را بتوان در غیر واقعی دانستن بودجه 94 کل کشور جستجو کرد. چراکه اعتقادها بر این باور است که با توجه به روند حاکم بر بهای نفت، تحقق درآمدهای دولت در سال جاری و نیز در سال آتی با مشکل مواجه خواهد بود و افزون بر آن، پیش بینی کاهش بیشتر قیمت ها به نگرانی سرمایه گذاران دامن زده است.

چراکه برآورد قیمت های حدود 50 دلار برای بهای نفت نیز همانطور که بازارهای جهانی تاکنون شاهد ریزش قیمت طلا از نزدیکی مرز 1900 تا 1100 دلار و مس از حدود 8500 دلار به زیر 6500 دلار بوده است، چندان دور از تحقق نیست! چراکه نفت نیز یک کالا است و تحت تأثیر عوامل و متغیرهای سیاسی و اقتصادی مختلف می تواند با نوسانات مثبت و منفی شدیدی مواجه گردد.

اما در این اوضاع، موردی که براساس آن لایحه بودجه 94 به اعتقاد فعالان بازار سرمایه غیر واقعی و تحقق آن قدری دور از ذهن به نظر می رسد، افزایش درآمد دولت از محل دریافت مالیات های بیشتر آن هم در شرایطی است که سرعت گردش پول در اقتصاد کشور کاهش یافته و به دنبال برای رشد سودآوری شرکت ها سیر نزولی پیش بینی می شود.

از این روز می توان این سوال را مطرح کرد که در چنین وضعیتی چگونه منطقی است که دولت پیشنهاد افزایش مالیات واحدهای تولیدی را در لایحه بودجه سال 94 ارایه کند؟!

برای پاسخ دادن به این سوال بایستی به این نکته توجه داشت که یکی از مهمترین اثرات افزایش مالیات بر بورس را می توان ناشی از آن دانست که حدود 70 درصد ارزش بازار سرمایه را سهام شرکت های شیمیایی و فرآورده های نفتی و نیز معادن و فلزات تشکیل می دهد و این دو گروه نیز از یک سو به دلیل کاهش قیمت های جهانی و از سوی دیگر تحت تأثیر افزایش هزینه ها توسط دولت با فشار مضاعفی مواجه هستند که می تواند منجر به کاهش سود آنها شود که در نتیجه این امر کل بورس تحت تأثیر قرار گرفته است؛ اما نکته مهم این است که در بخش درآمدی نمی توان برای صنایع مذکور اقدامی عملی صورت داد. چراکه نمی توان روند قیمت های جهانی را تعیین کرد و در حال حاضر نیز ارزیابی ها پیرامون چشم انداز بازارهای جهانی تحت تأثیر مازاد عرضه نفت ناشی از استخراج بالا از چاه های آمریکا و نیز عدم وجود رونق اقتصادی چندان مثبت نیست و آنچه امکان پذیر به نظر می رسد تنها کاهش هزینه های مترتب بر صنایع است.

اما با توجه به اینکه تحت تأثیر تکانه های نفتی، در حال حاضر نیز دولت با کسری بودجه مواجه است، مسلماً از دریافت مالیات، عوارض دولتی و حقوق مالکانه خود از صنایع و بنگاه های اقتصادی جهت جبران این کسری براحتی نمی گذرد و نمی توان از دولت انتظار دریافت تخفیف را داشت.

فارغ از اینکه از جنبه سیاست خارجی نیز تنها راهی که می تواند کمک کننده باشد این است که با ورود سرمایه گذاران خارجی فروش دارایی ها و تحقق برنامه واگذاری های دولت امکان پذیر شود. چراکه سرمایه گذاران خارجی در شرایط کنونی توان سرمایه گذاری در این مبالغ را ندارند و لازم است پول جدید جذب این برنامه ها شود. در غیر این صورت، فروش دارایی های دولت نیز مورد دیگری است که تحقق بودجه سال آتی را غیر واقعی می سازد.

همچنین دولت به دلیل احتمال بالای کسری بودجه تحت تأثیر امکان تداوم کاهش بهای نفت بایستی جهت تأمین نقدینگی مورد نیاز هزینه های خود، استقراض کند که این امر از محل منابع داخلی یا خارجی امکان پذیر است. اما با توجه به تحریم های حاکم بر کشور، دولت امکان استقراض از منابع خارجی را ندارد و تنها می تواند از بانک مرکزی استقراض کند که اجرای چنین برنامه ای از طریق چاپ پول و یا انتشار اوراق مشارکت خواهد بود. اما مهم این است که این دو راه حل، تبعات منفی خاص خود را دارد. چراکه چاپ اسکناس تورم را در پی خواهد داشت و انتشار اوراق مشارکت نیز بایستی به گونه ای باشد که نرخ سود آن جذابیت لازم را برای سرمایه گذاران ایجاد کند. به عبارتی بایستی این اوراق توان رقابت با نرخ سود سپرده بانک ها را داشته باشد؛ چراکه در حال حاضر بورس از اوضاع دلچسبی جهت جذب نقدینگی برخوردار نیست و این یعنی شکل گیری رقابت بر سر افزایشی نرخ سود بدون ریسک در کشور که در نهایت آثاری منفی را برای بورس به همراه خواهد داشت. در نهایت نیز تحقق چنین امری منجر به خروج پول از صنایع تولیدی خواهد شد.

اما در کنار این موارد فروش ذخایر ارزی بانک مرکزی به عنوان راهی برای جبران کسری بودجه دولت گرچه در کوتاه مدت می تواند اثربخش باشد، اما اجرای آن به طور قطع در بلندمدت امکان پذیر نخواهد بود؛ چراکه درآمدهای ارزی دولت که عمدتاً از محل فروش نفت است، به دلیل افت قیمت ها به تدریج در حال کاهش است و این امر در بلندمدت دست دولت را از منابع ارزی کوتاه تر می کند که پیامدهای آن را می توان براحتی در افزایش بهای ارز و به تبع آن رشد نرخ تورم مشاهده کرد.

به هر ترتیب آنچه مسلم است اینکه دیگر دولت تجربه درآمد نفتی 700 میلیارد دلاری دولت دهم را نخواهد داشت و انتظار می رود بورس نیز تحت تأثیر این موضوع از شرایط مطلوبی برخوردار نباشد. چراکه با توجه به تمامی دلایل اقتصادی و روانی که در گزارش فوق به آنها اشاره شد، انتظار کاهش سودآوری صنایع چندان دور از ذهن نیست!

ارایه تسهیلات به خودروهای خارجی


ارایه تسهیلات به خودروهای خارجی








شرکت لیزینگ ایران تا پایان سال مالی جاری، فعالیتی که منجر به تعدیل سود این شرکت شود در دستورکار ندارد اما در سال آینده خواستار دریافت مجوز افزایش سرمایه شرکت خواهیم بود ولی تاکنون میزان و محل این افزایش سرمایه مشخص نشده است .

 

مریم آهنگری مدیر مالی شرکت لیزینگ ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز با بیان مطالب فوق افزود: میزان تقاضای استفاده از تسهیلات "ولیز" نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش قابل توجهی همراه است و در حال حاضر شرکت لیزینگ ایران علاوه بر همکاری با نمایندگی های شرکت سایپا دیزل و آریا دیزل، بزودی قرارداد جدیدی را با تعدادی از نمایندگی های خودرو در راستای ارایه تسهیلات خرید خودروهای داخلی و خارجی منعقد خواهد کرد .

 

وی در خصوص آینده سهام شرکت های خودرویی در بازار سرمایه خاطر نشان کرد: اکنون تولید خودرو در شرکت های ایران خودرو و سایپا به میزان قابل توجهی افزایش یافته است ولی با توجه به کاهش تقاضای خرید خودرو، نمی توان انتظار رشد قابل توجهی را از سهام شرکت های خودرویی تا پایان سال جاری داشت .

 

شایان ذکر است، شرکت لیزینگ ایران در آخرین گزارش عملکرد حسابرسی شده 6 ماه اول سال مالی جاری، موفق به پوشش 49 درصدی بودجه پیش بینی شده خود به میزان 207 ریال شده است.