وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653

دوران طلایی بورس رقم خواهد خورد؟/نشانه های ورود جریان نقدینگی به بازار

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند:

اما همچنان بازار با بزرگترین ریسک که همان عدم رفع ریسک ناشی از تحریم هاست، مواجه بوده و آنقدر سایه این عامل بزرگ می باشد که تمام عوامل روانی، بنیادی، تکنیکی و تحلیل و منطق را در برگرفته است. اما چنانچه ریسک مذکور مرتفع گردد.
حجم معاملات سهام و رشد آن طی روزهای اخیر نشان دهنده برگشت بخش زیادی از نقدینگی های خارج شده از بورس به سمت بازار سرمایه است.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند با بیان این مطلب پیرامون شکل گیری جریان نقدینگی به سمت بازار سهام به خبرنگار بورس نیوز گفت: در حال حاضر بازارهای طلا، دلار و مسکن با اتفاق خاصی روبه رو نخواهند شد و طبیعی است که نقدینگی به سمت آنها نخواهد رفت و در این میان تنها گزینه جذب کننده پول موجود در سپرده های بانکی و اوراق مشارکت، بورس است.

علی دهدشتی نژاد افزود: خوشبختانه در شرایطی هستیم که خروج پول از بانک ها به سمت بازار سرمایه خواهد بود و این میان راه دیگری برای حضور این پول ها وجود ندارد.

وی تأکید کرد: در شرایط فعلی حرفه ای های بازار در حال تزریق نقدینگی به بورس هستند، هرچند با برگشت حرفه ای ها نمی توان گفت کل نقدینگی فراری از بازار سهام در حال انتقال مجدد به بورس است؛ چراکه همچنان ریسک ها پابرجاست و نمی توان گفت آثار قطعی از سرعت بالای جریان نقدینگی به بورس قابل مشاهده می باشد. بطوریکه طبق نمودارهای ارزش جاری معاملات و حجم آن مسلم به نظر می رسد که روند برگشت نقدینگی به بازار آنقدر قدرتمند نیست که بتوان کل سرمایه ها را به طور کامل وارد بورس کرد، بلکه بهتر است نقدینگی سرمایه گذاران به تدریج آن هم وارد سهام کم ریسک شود.

وی یکی دیگر از نشانه های ورود نقدینگی را رشد نسبت کشش تقاضا نسبت به عرضه دانست و افزود: تجربه نشان داده در شرایطی که کشش تقاضا برای چهار روز متوالی بیش از 60 درصد عرضه باشد، این جریان قطعاً اتفاق می افتد که این عامل در کنار ارزش و حجم معاملات می تواند نشانه برگشت نقدینگی به بازار باشد.

دهدشتی نژاد در خصوص وضعیت فعلی بازار نیز اظهار داشت: هم اکنون شرایط خوبی چه از منظر ارزش ذاتی سهام و چه وضعیت بنیادی شرکت ها وجود دارد و طبق تحلیل هایی که انجام شده طی بازه های سه تا پنج ساله، حضور در بورس ایران با تحقق بازدهی مطلوبی همراه می شود که قابل مقایسه با فعالیت در هیچ بازار دیگری نیست، اما به شرط حضور مستمر و البته بلندمدت که در حال حاضر این شرایط مساعد برای سرمایه گذاری فراهم شده است.

وی تأکید کرد: اما همچنان بازار با بزرگترین ریسک که همان عدم رفع ریسک ناشی از تحریم هاست، مواجه بوده و آنقدر سایه این عامل بزرگ می باشد که تمام عوامل روانی، بنیادی، تکنیکی و تحلیل و منطق را در برگرفته است. اما چنانچه ریسک مذکور مرتفع گردد سالی طلایی را در بورس خواهیم داشت؛ چراکه شرایط برای رشد قیمت ها مساعد بوده و نه تنها سایر بازارهای رقیب با رکود مواجه هستند، بلکه سهام شرکت ها نیز در کف قیمتی خود قرار دارند. در مقابل اگر ریسک تحریم ها رفع نشود، سال طلایی را در پیش رو نخواهیم داشت. هرچند در چنین حالتی نیز آن دسته از سهام بنیادین که پتانسیل حرکت صعودی دارند، با شیب ملایمی رشد قیمت های خود را خواهند داشت.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه به عرضه های اولیه سهام نیز اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من عرضه های اولیه پی در پی اخیر نشان می دهد تفکر مدیریت بورس به سمت هرچه سریع تر بزرگ کردن بازار است تا در صورت رفع تحریم ها بازار با صف سنگین و حباب گونه خریداران مواجه نشود. بطوریکه این اقدام می تواند با وسعت دادن به بورس، گنجایش حجم نقدینگی جدید را نیز برای سرمایه گذاران ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه برای ورود به سهام پرریسک و متأثر از رفع تحریم ها هنوز قدری زود است، اظهار داشت: یک جمله در بورس های دنیا وجود دارد مبنی بر اینکه خیلی بهتر است که فرد بیرون از بازار باشد و بگوید ای کاش در بازار می بود، تا اینکه داخل بازار باشد و بگوید ای کاش بیرون بود. بطوریکه این اصل محافظه کارانه ای است که بر مبنای آن بهتر است دیرتر اما با اطمینان بیشتری وارد بورس شوید تا اینکه به بهای زود وارد شدن با ریسک نامحدود مواجه باشیم. چراکه با وجود حرکت نقدینگی به بازار و ارزانی قیمت سهام، اما قطعیت های لازم برای رفع تحریم ها حاصل نشده است. اگرچه اتفاقات پیرامون این موضوع به تدریج شکل و شمایل متفاوتی به خود گرفته و اکثر افراد انتظار رفع تحریم ها را دارند که در صورت تحقق سالی طلایی را در بورس شاهد خواهیم بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.