وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653

لغو تحریم‌ها تنها موضوع باقیمانده


لغو تحریم‌ها تنها موضوع باقیمانده

 

 








به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، مذاکرات مربوط به حل و فصل مسئله برنامه هسته‌ای ایران به مرحله نهایی آن رسیده است. یک دیپلمات روسی نزدیک به مذاکرات در گفتگو با روزنامه «کامرسانت» فاش نمود است که عملا همه جزئیات فنی توافقنامه نهایی مورد توافق طرفین قرار گرفته و تنها یک موضوع اصلی باقی مانده و آن روند چگونگی لغو تحریم‌ها از ایران است .

 

این مقام روس که نامش فاش نشده، گفت: «این مسئله ممکن است به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی مرتبط خواهد باشد. دو گزینه در این رابطه وجود دارد: نخست آنکه بعد از انتشار گزارش بعدی آژانس که تقریبا هر ماه صورت می‌گیرد، بخشی از تحریم‌ها بطور خودکار لغو گردد، یا اینکه طرفین بار دیگر گرد هم جع شده و جزییات اقدامات بعدی را بررسی کنند ».

 

این روزنامه می‌نویسد: مرحله پایانی مذاکرات هسته‌ای جمعه گذشته در وین و با رایزنی‌های اعضای گروه 1+5 (کشورهای میانجی در حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران) بدون حضور نماینده تهران آغاز شد. بعد از آن «کاترین اشتون» مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا که سرپرستی مذاکرات هسته‌ای با ایران را برعهده دارد، راهی عمان شد تا مذاکرات 3 جانبه‌ای را به همراه «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا انجام دهد. این مذاکرات دیروز، یکشنبه انجام گرفت و امروز هم ادامه خواهد داشت. فردا، سه شنبه در پایتخت عمان دور دیگری از مذاکرات بین وزیر امور خارجه ایران و نمایندگان گروه 1+5 آغاز خواهد شد. سپس مرحله پایانی مذاکرات قرار است در وین برگزار شود که تا 24 نوامبر (3 آذرماه) می بایست توافقنامه جامع که صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریمها علیه این کشور را مشخص کند، امضاء شود .

 

مذاکرات هسته‌ای موضوع اصلی مذاکرات روز شنبه «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با همتای آمریکایی وی در پکن و در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام بود .

 

دیپلمات روسی که با خبرنگار «کامرسانت» صحبت کرده، می‌گوید: «طرف آمریکایی خواستار انجام این رایزنی دوجانبه بود. برای دولت آمریکا به دلایل داخلی بسیار مهم است که مذاکرات هسته‌ای با ایران دقیقا در مهلت تعیین شده (24 نوامبر) به نتیجه برسد. سایر کشورهای عضو گروه 1+5 روی تاریخ توافقات چندان تاکید ندارند و برای آنها رسیدن به توافق محکم و قابل قبول برای همه طرفین اهمیت بیشتری دارد، البته همه آنها تلاش دارند تا این توافقنامه در زمان تعیین شده امضاء شود ».

 

جان کری در آستانه مذاکرات هسته ای در مصاحبه‌ای گفته بود که طرفین به توافق هسته‌ای بسیار نزدیک شده اند، ولی هنوز اختلاف نظراتی باقی مانده که باید رفع شود .

 

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه و طرف مذاکره کننده روس هم در وین اعلام کرده بود که همه طرفین با انگیزه مثبت خود را برای دور آخر مذاکرات و رسیدن به توافق آماده کرده اند. وی گفته بود: «من احساس می‌کنم که امکان توافق نهایی بسیار زیاد است. همه طرفین نظرات مضاعفی دارند و ما امیدوار هستیم که توافق نهایی به موقع انجام شود ».

 

منبع خبری روزنامه «کامرسانت» در این رابطه معتقد است: «امکان ندارد بطور قطع از رسیدن به توافق نهایی در فرصت باقی مانده صحبت کرد. هنوز یک مسئله بسیار مهم حل نشده باقی مانده است و آن چگونگی روند لغو تحریم‌ها از ایران است که نیازمند اراده سیاسی لازم برای این تصمیم گیری است. برخی تحریم‌ها یکجانبه هستند و برخی تحریم‌ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته‌اند که روند لغو آنها کمی زمان لازم دارد ».

 

این مقام روس افزود: «در مذاکرات نهایی نظریه مرتبط شدن لغو تحریمها با گزارشات آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. دو گزینه در این رابطه وجود دارد: نخست آنکه بعد از انتشار گزارش بعدی آژانس، بخشی از تحریم‌ها بطور خودکار لغو گردد، یا اینکه طرفین بار دیگر گرد هم جع شده و جزییات اقدامات بعدی را بررسی کنند».

 

به گفته وی، فعلا که آخرین گزارش آژانس که هفته گذشته منتشر شد رضایت کامل از همکاری ایران را نشان نمی‌داد و اتهاماتی را علیه مقامات تهران در خصوص عدم تمایل آنها به پاسخگویی برخی سئوالات مطرح کرده بود .

 

این دیپلمات روس در آخر افزود: «طرفین مذاکرات هسته‌ای این مسئله را هم بعید نمی‌دانند که تاریخ جدیدی برای امضای توافقنامه جامع هسته‌ای مشخص گردد. البته این مسئله اصلا نباید یک فاجعه محسوب شود، مسئله مهم آن است که «تندرویان» در کنگره آمریکا از این مسئله یک مشکل نسازند. جان کری هفته قبل تاکید کرد که آمریکا روز تاریخ 24 نوامبر اصرار داشته و تعیین تاریخ دیگری را بررسی نخواهد کرد. البته وی در عین حال اذعان کرده بود که اگر توافقات بموقع حاصل نشود، حل و فصل مسئله «مشکل تر شده، ولی غیرممکن نخواهد بود».

سفر هیات پارلمانی ایران اوایل آذر به سنگاپور


سفر هیات پارلمانی ایران اوایل آذر به سنگاپور







گروه دوستی ایران و سنگاپور در مجلس شورای اسلامی به سنگاپور سفر می‌کند که این سفر اوایل آذر انجام می‌شود .

 

به گزارش فارس، ریاست هیات پارلمانی ایران در سفر به سنگاپور را غلامرضا مصباحی‌مقدم برعهده دارد .

 

این هیات ضمن دیدار با همتای سنگاپوری خود با تعدادی از مقامات سیاسی و پارلمانی این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد .

 

گروه دوستی ایران و سنگاپور در جریان سفر خود به سنگاپور ضمن گفت‌وگو پیرامون مسائل مورد علاقه با مقامات سنگاپور پیرامون روابط دو جانبه به ویژه در حوزه پارلمانی بحث و تبادل نظر خواهند کرد .

 

واردات بی‌رویه ترانس‌های خارجی به کشور


واردات بی‌رویه ترانس‌های خارجی به کشور









به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا جمشیدی در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران، این نمایشگاه را محیطی تخصصی برای تعامل صنعت‌گران کشور خواند و افزود: هدف ما برای حضور در این نمایشگاه ارتباط نزدیک‌تر با صنعت و مشتریان و هدف‌گذاری برای توسعه بازار، شناخت ظرفیت‌های صنعت برق و برنامه‌ریزی برای تامین نیازها و توسعه بازار است و امیدوار به دست‌یابی این اهداف هستیم .

 

وی اظهار داشت: ایران ترانسفو انواع ترانس‌ها را در برنامه تولید خود دارد و بیشتر نیازهای بازار ایران در این شرکت تولید می‌شود، اما مهم‌ترین محصولی که در این نمایشگاه عرضه شده، ترانس‌های ترکشن مورد استفاده در خطوط مترو است .

جمشیدی صنعت ترانس‌سازی کشور را صنعتی با قابلیت جهانی‌شدن عنوان کرد و ادامه داد: این شرکت نیز در زمینه تولید ترانس به یک برند در منطقه و حتی در سطح جهانی تبدیل شده است و محصول‌های این شرکت به کشورهای زیادی صادر می‌شود .

وی ادامه داد: قیمت‌های رقابتی محصول‌های ایران ترانسفو موجب شده است حتی کارفرمایان اروپایی نیز از ترانس‌های این شرکت استفاده کنند و ما توانسته‌ایم در بازار جهانی این صنعت وارد شویم .

جمشیدی با اشاره به بهبود شرایط بازار در ما‌ه‌های اخیر، تصریح کرد: صنعت برق کشور هم‌اکنون در شرایط مناسبی قرار دارد و بازار این صنعت نیز رونق فراوانی گرفته است و امیدواریم این روند در بازار برق ادامه داشته باشد .

وی مهم‌ترین چالش این شرکت را حضور بی‌رویه ترانس‌های خارجی در بازار ایران عنوان کرد و افزود: این کار درحالی انجام می‌شود که ترانس‌سازهای بسیار خوب و مطرحی در داخل کشور وجود دارد و می‌توانند افزون‌بر تامین نیاز داخلی، محصول‌های خود را به بازارهای جهانی نیز صادر کنند .

جمشیدی تصریح کرد: صنعت ترانس به‌مانند صنایع دیگر به حمایت بیشتر از سوی دولت نیاز دارد چراکه برخی شرکت‌های خارجی برای به‌دست آوردن بازار ایران گاهی دامپینگ می‌کنند که در این شرایط نابرابر، آسیب جدی به این صنعت وارد خواهد شد اما اگر شرایط رقابتی مساوی با آنها داشتیم، نیاز به حمایت هم نبود .

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ایران ترانسفو در عراق با شرکت‌های اروپایی در حال رقابت است، یادآور شد: این شرکت سالانه حدود 80 میلیون دلار صادرات به کشورهای دیگر دارد و بازار هدف صادراتی حدود 30 کشور است، اما هم‌اکنون عمده صادرات شرکت به کشورهای همسایه و شمال آفریقا انجام می‌شود.

داعش نفت عراق را حراج کرده است


داعش نفت عراق را حراج کرده است

 

 








به گزارش پایگاه اینترنتی راشا تودی، وزارت اقتصاد عراق روز یکشنبه (١٨ آبانماه) اعلام کرد که شورشیان مسلح داعش که میدانهای نفتی و پالایشگاههای استان کرکوک در شمال این کشور را به تصرف درآورده اند، نفت سرقتی خود را با قیمت بسیار کم ٢٠ دلار برای هر بشکه می فروشند .

 

موفق طاها عزالدین الحوری، مدیر بخش بدهی های عمومی در وزات اقتصاد عراق، گفت که گروههای تندروی مسلح وارد بخشهای بیشتری از استان نفت خیز کرکوک شده اند و تاسیسات تولید نفت بیشتری، شامل یکی از قدیمی ترین چاههای نفتی عراق، را در اختیار گرفته اند .

 

الحوری که در حاشیه نشست تامین مالی گروههای تروریستی در بحرین شرکت کرده بود، گفت که گزارشها نشان می دهد که داعش نفت عراق را ٢٠ دلار برای هر بشکه در بازارهای سیاه می فروشد. این قیمت چهار برابر کمتر از قیمت نفت در بازارهای رسمی است .

 

وی افزود: آژانس دیپلماتیک عراق و وزارت نفت به شکل فعالی در حال شناسایی کسانی هستند که از این گروه نفت می خرند و آنها را برای اتخاذ اقدام لازم به جامعه جهانی معرفی می کنند .

 

در همین حال، شیخ خالد بن احمد الخلیفه، وزیر امور خارجه بحرین در کنفرانسی که به منظور بررسی راههای تامین مالی گروههای تروریستی با حضور ٣٠ کشور دنیا برگزار شده بود، اظهار کرد که مبارزه با راههای تامین مالی گروههای تروریستی تنها نیمی از راه مبارزه با آنهاست .

 

در ابتدای هفته جاری نیز اقلیم کردستان عراق دستور داد تا افرادی که مظنون به همکاری نفتی با داعش هستند، بازداشت شوند که در این میان ٣٦٠ نفر بازداشت شدند .

 

به گفته یکی از نمایندگان مجلس عراق، بازرسی پرونده برخی از مقامهای ارتش پیشمرگه اقلیم کردستان برای همکاری در فروش نفت به داعش در جریان است و در این رابطه چند نفر بازداشت شده اند .

 

در همین حال، خبرگزاریهای اقلیم کردستان اعلام کرده اند که در صورت اثبات جرم این افراد، آنها متهم به نقض قانون کردستان عراق شده و ممکن است به اعدام نیز محکوم شوند .

 

بر اساس گزارشهای مقامهای اطلاعاتی آمریکا، داعش در ماه سپتامبر توانسته بود روزانه سه میلیون دلار از فروش نفت عراق در بازار سیاه درآمد کسب کند .

 

مقامهای آمریکایی اعلام کرده اند این گروه تروریستی هم اکنون ١١ حلقه چاه نفتی را در عراق و سوریه در اختیار دارد و از راه شبکه های فروش ترکیه، کردستان عراق و اردن نفت می فروشد.

تولید بنزین بجای نفتکوره در پالایشگاه اصفهان اجرا می شود


تولید بنزین بجای نفتکوره در پالایشگاه اصفهان اجرا می شود








مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران امروز (دوشنبه، ١٩ آبان) در نشست با اصحاب رسانه که در وزارت نفت برگزار شد، گفت: برای اجرای طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، منتظر منابع مالی طرح نشدیم و اقدامهای اولیه طرح را آغاز کرده ایم .

میرعلی اصغر ساجدی گفت: مهندسی تفصیلی طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان در حال انجام و به محض رفع مشکلات تامین مالی آن از خط اعتباری چین، وارد مرحله خرید و اجرا می شود .

وی با بیان این که تامین مالی از خط اعتباری چین یک پروسه طولانی مدت است، افزود: در حال حاضر ٢٠ طرح منتظر نهایی شدن این فاینانس است .

وی با بیان این که در آخرین مذاکره با طرف چینی به نتایج خوبی دست یافته ایم، اظهار کرد: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت، مهندسی زودهنگام خود را برای اجرای این طرح ملی آغاز و در قراردادی با شرکتهای داخلی به مهندسی تفصیلی آن اقدام کرده ایم .

ساجدی تاکید کرد: به محض برطرف شدن مشکل تامین مالی از خط اعتباری چین ما کاملا آمادگی داریم تا پروژه را اجرایی کنیم .

تولید بنزین بجای نفتکوره در پالایشگاه اصفهان

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در باره اجرای پروژه تولید بنزین از نفتکوره در پالایشگاه اصفهان گفت: قرار است یک واحد مشابه واحدی که درپالایشگاه شازند است نیز در این پالایشگاه ساخته شود که می تواند ٦٠ درصد از نفتکوره این شرکت را به بنزین مرغوب تبدیل کند .

ساجدی با بیان این که هزینه انجام این طرح بیش از ٢ میلیارد دلار برآورد شده است، تصریح کرد: در حال حاضر منتظر تصمیم هیئت مدیره این شرکت خصوصی برای تامین مالی طرح هستیم .

وی با بیان این که با احداث واحدهایی چون RFCC و ... ، ته مانده خوراک سنگین در این پالایشگاه شکسته و بجای نفتکوره به بنزین و محصولات سبک دیگر تبدیل می شود، اظهار کرد: بخشی کوچکی از اقدامهای اولیه این پروژه در سالهای گذشته انجام شده بود که به علت مشکلاتی در بخش خصوصی و تامین مالی آن متوقف مانده است .

شرط جدید نفتی ایران برای امضای قرارداد با چینی‌ها


شرط جدید نفتی ایران برای امضای قرارداد با چینی‌ها









به گزارش خبرنگار مهر، پس از اخراج شرکت سی.ان.پی.سی چین از طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی، شرکت ملی نفت ایران برای تمدید قرارداد شرکت ساینوپک چین از طرح توسعه میدان مشترک یادآوران شرط و شروط گذاشته است .

 

بر این اساس با به پایان رسدین عملیات حفاری ۵۵ حلقه چاه نربوط به فاز اول طرح توسعه میدان یادآوران، عملا بخش عمده فعالیت های نفتی ساینوپک چین در طرح توسعه این میدان نفتی به پایان رسیده است .

 

عملیات حفاری این ۵۵ حلقه چاه تولیدی و توصیفی در حالی توسط پیمانکار چینی به پایان رسیده است که مطابق با برنامه زمان بندی باید سال گذشته حفاری این چاه ها به پایان می رسید و این شرکت در انجام غملیات حفاری عملا بیش از یکسال تاخیر را به توسعه این میدان مشترک نفتی تحمیل کرده است .

 

هادی نظرپور مجری طرح توسعه میدان مشترک یادآوران در شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران با اشاره به پایان عملیات حفاری ٥٥ حلقه چاه مربوط به فاز نخست طرح توسعه این میدان نفتی، گفت:  بسته سطح الارضی میدان یادآوران نیز در چهار بسته کاری تعریف شده است که میزان پیشرفت در بسته تاسیسات سرچاهی ٨٥ درصد، در خطوط لوله جریانی و منیفولدها ٨٤ درصد، در خطوط لوله صادراتی ٩٢ درصد و در کارخانه بهره برداری بالغ بر ٧٧ درصد است .

 

این مقام مسئول درباره حجم سرمایه گذاری پیمانکار در فاز نخست طرح توسعه یادآوران تصریح کرد: تاکنون پیمانکار بیع متقابل حدود ٩٥ درصد از میزان سرمایه گذاری لازم برای انجام کار را پرداخت کرده است .

 

وی درباره فاز دوم توسعه این میدان مشترک نفتی توضیح داد: هرگونه مذاکره برای اجرای فاز دوم طرح یادآوران وابسته به الحاقیه و تایید شرکت ملی نفت ایران است .

 

مجری طرح توسعه میدان یادآوران در آخرین مذاکراتی که با پیمانکار چینی انجام شد این پیمانکار موظف شد بودجه باقیمانده را در برنامه ٢٠١٥ میلادی عملیاتی کند افزود: مباحثی همچون تصویب بودجه بهره برداری سال ٢٠١٥ میلادی، بررسی تاخیرها و میزان پیشرفت بسته های کاری طرح، مباحثی پیرامون HSE و زمان اتمام فاز نخست این پروژه از دیگر محورهای مذاکره با این پیمانکار بوده است .

 

هدف از طرح توسعه فاز اول میدان مشترک یادآوران تولید ٨٥ هزار بشکه نفت در روز بوده است که تاکنون محقق نشده است .

 

به گزارش مهر، اواسط اردیبهشت ماه شرکت ملی نفت ایران با ابلاغ حکم خلع ید شرکت ملی نفت چین (CNPCI) رسما این پیمانکار آسیایی را پس از ۶ سال وقت کشی از طرح توسعه مدیان مشترک آزادگان جنوبی کنار گذاشت .

 

در شرایط فعلی عراق با برداشت روزانه ۲۱۰ هزار بشکه نفت از میدان آزادگان جنوبی بیش از چهار برابر ایران از این میدان مشترک طلای سیاه برداشت می کند و با پیشی گرفتن از ایران حالا شتاب در طرح توسعه میادین سندباد (مشترک با یادآوران ایران)، بدری (مشترک با میدان آذر ایران) و سایر میادین مشترک نفتی را در دستور کار قرار داده است .

 

با گذشت ۶ سال از امضای قرارداد ۲.۵ میلیارد دلاری طرح توسعه میدان یادآوران با شرکت ساینوپک چین، شرکت ملی نفت ایران زمستان سال گذشته رسما به عملکرد چینی‌ها در توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق انتقاد کرد .

 

طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی و شمالی از سوی شرکت CNPCI چین در دست اجرا است. هم اکنون روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت در قالب تولید زودهنگام  از میدان آزادگان جنوبی در حال انجام است .

 

توسعه این میدان در دو فاز انجام خواهد شد که در فاز نخست توسعه، تولید روزانه ۳۲۰ هزار بشکه نفت و ۱۹۷ میلیون فوت مکعب گاز و در فاز دوم توسعه، افزایش تولید نفت تا سقف ۶۰۰ هزار بشکه در روز در برنامه است.

پذیرش ۱۵ شرکت در فرابورس نهایی شد/ درخواست ورود یک نیروگاه جدید از زیرمجموعه‌های مپنا

ارسال به دوستان
مدیرعامل فرابورس ایران در گفت‌وگو با فارس:

مدیرعامل فرابورس ایران با اعلام اینکه روند پذیرش شرکت‌ها در فرابورس با سرعت انجام می‌شود، به نهایی شدن پذیرش ۱۵ شرکت اشاره کرد و گفت: ۱۱ شرکت جدید از جمله یک نیروگاه زیرمجموعه‌ مپنا هم درخواست پذیرش ارائه کرده‌‌اند.

خبرگزاری فارس: پذیرش ۱۵ شرکت در فرابورس نهایی شد/ درخواست ورود یک نیروگاه جدید از زیرمجموعه‌های مپنا

امیر هامونی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که با وجود عدم ورود شرکت‌های جدید طی ماه‌های گذشته در فرابورس، پذیرش شرکت‌ها در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: برخلاف اینکه شرکت‌ها به دلیل رکود بازار عرضه نشدند، پذیرش آنها به سرعت انجام می‌شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 15شرکت جدید پذیرش شده‌اند، گفت: 11 شرکت هم در دستور کار بررسی پذیرش در بازارهای مختلف فرابورس هستند.

مدیرعامل فرابورس ایران همچنین از ورود یک نیروگاه جدید به فرابورس خبر داد و گفت: یکی از زیرمجموعه‌های گروه مپنا یعنی نیروگاه برق سنندج درخواست ورود به فرابورس را ارسال کرده که در حال بررسی آن هستیم.

به گزارش فارس،‌ آخرین عرضه‌ اولیه سهام در فرابورس مربوط به یک شرکت ساختمانی نزدیک به 3 ماه پیش بود و طبق اطلاعیه جدید قرار است فردا تعداد 60 میلیون سهم معادل 10 درصد از سهام شرکت بهمن لیزینگ (سهامی عام) برای اولین بار پس از پذیرش در بازار اول فرابورس ایران در نماد ولبهمن1 عرضه شود.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930819000137#sthash.TaK5dFfB.dpuf

معاملات داغ فلزات رنگین و فرآورده های نفتی در بورس کالا

طی روز جاری رقم خورد:

بورس کالای ایران در روز یکشنبه مورخ 1393.08.18 و در بازار فیزیکی شاهد معامله 44.562 تن انواع محصولات به ارزش کل 1.252.393 میلیون ریال بود.
بورس کالای ایران در روز یکشنبه مورخ 1393.08.18 و در بازار فیزیکی شاهد معامله 44.562 تن انواع محصولات به ارزش کل 1.252.393 میلیون ریال بود که از این مقدار 13.179 تن به معامله محصولات صنعتی شامل سبد میلگرد مخلوط، مفتول مسی، مس کاتدی، مس کم عیار، کنستانتره و کنستانتره مولیبدن تولیدی شرکت های ملی صنایع مس ایران, صنایع تولیدی دنیای مس کاشان و ذوب آهن اصفهان و به ارزش 896.707 میلیون ریال اختصاص یافت.

به گزارش بورس نیوز، همچنین از مجموع معاملات امروز 11.423 تن به معامله محصولات شیمیایی، پلیمری، قیر و گوگرد به ارزش 116.014 میلیون ریال اختصاص داشت.

تالار پتروشیمی و فرآورده های نفتی نیز شاهد معامله 13.540 تن لوبکات و وکیوم باتوم به ارزش157.550 میلیون ریال بود.

شایان ذکر است که در این روز در تالار صادراتی، 300 تن عایق رطوبتی تولیدی شرکت های عایق پیروز بام آسیا و عایق حصار مهران به همراه 5.920 تن انواع قیر تولیدی شرکت های عایق بام باستان، آذر دوام یول، قیر و عایق جنت آباد، انرژی تجارت سام مورد معامله قرار گرفت.

افزایش سرمایه حداقل 100 درصدی "ذوب"بزودی/امکان سنجی صادرات به قطر

معاون سرمایه گذاری ها و امور سهام شرکت ذوب آهن اصفهان خبر داد:

شرکت ذوب آهن اصفهان برنامه افزایش سرمایه حداقل 100 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در نظر گرفته که مراحل اولیه اجرای این برنامه در حال پیگیری است.
شرکت ذوب آهن اصفهان برنامه افزایش سرمایه حداقل 100 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در نظر گرفته که مراحل اولیه اجرای این برنامه در حال پیگیری است.

معاون سرمایه گذاری ها و امور سهام شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: این برنامه افزایش سرمایه در حالی از محل تجدید ارزیابی تجهیزات اجرایی می شود که در حال حاضر کارشناسان رسمی دادگستری در حالی بررسی و ارزیابی ارزش این دارایی ها هستند.

مجتبی فریدونی افزود: پس از ارزیابی چهار کارگاه نورد توسط کارشناسان رسمی دادگستری، در حال حاضر بررسی تجهیزات سایر واحدها در حال انجام است، به گونه ای که به نظر می رسد این امر تا پایان آذرماه امسال پایان پذیرد و پس از تأیید آن توسط حسابرس و دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، مراحل نهایی اجرای این برنامه سپری شود.

وی به مراحل پیشرفت اجرای طرح راه اندازی خط تولید نورد ریل اشاره کرد و گفت: تجهیزات و لوازم مورد نیاز جهت اجرای این پروژه تأمین شده و انتظار می رود طی سال آینده به بهره برداری برسد که تحقق آن ارزش افزوده زیادی برای این مجموعه به همراه خواهد داشت. چرا که قیمت فروش این محصولات بیش از دو برابر نرخ فروش تیرآهن است.

معاون سرمایه گذاری ها و امور سهام شرکت ذوب آهن اصفهان در خصوص وضعیت عملکردی این مجموعه طی شش ماهه نخست امسال گفت: وضعیت تولید محصولات در حالی طی این دوره مناسب ارزیابی می شود که به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی کشور مقدار فروش محصولات چندان قابل توجه نبوده است. چرا که در پی رکورد حاکم بر بازار مسکن و اجرای پروژه های عمرانی و نیز تخصیص بودجه و منابع مالی به پروژه های با درصد پیشرفت فیزیکی بیش از 90 درصدی، وضعیت تقاضا برای محصولات تولیدی "ذوب" چندان مناسب نیست.

فریدونی افزود: وضعیت فروش صادراتی محصولات تولیدی نیز طی شش ماهه نخست امسال به دلیل شرایط نامناسب سیاسی کشور عراق مناسب نبوده که در پی این امر در حال بازاریابی در سایر کشورها همچون قطر هستیم.

معاون سرمایه گذاری ها و امور سهام "ذوب" در خصوص پتانسیل های مجموعه جهت تحقق بودجه سال مالی جاری تصریح کرد: این امر به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت تقاضا برای محصولات تولیدی بستگی دارد. علاوه بر این امیدواریم تا با کاهش تحریم های بین المللی شاهد بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشیم.

ورود دو شرکت بیمه انگلیسی به بازار بیمه ایران پیش در آمد لغو تحریم ها

اخباری از صنعت بیمه ایران

به تازگی دو شرکت سرمایه گذاری بیمه از کشور انگلیس به صنعت بیمه ایران ورود کرده و همچون سایر شرکت های بیمه ای اقدام به فعالیت در داخل کشور می نمایند.
 در چند ماه اخیر شایعات گوناگونی پیرامون صنعت بیمه ایران شنیده می شود که با واکنش های متعدد بازار سهام روبرو شده و چشم انداز مثبتی از این صنعت را به فعالان بازار سرمایه نشان داده است .

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، به تازگی دو شرکت بیمه ای از کشور انگلیس به صنعت بیمه ایران ورود کرده و همچون سایر شرکت های بیمه ای اقدام به فعالیت در داخل کشور می نمایند که نوید رشد این صنعت با برچیده شدن تحریم ها می دهد .

ورود دو سرمایه گذار خارجی در صنعت بیمه ایران

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، امیدواری های تازه ای در اقشار مختلف جامعه در راستای بهبود معیشت زندگی بوجود آمد که پس از گذشت بیش از یکسال ثمره آن قابل محسوس می باشد که منجر به پیشرفت مذاکرات گروه هسته ای 1+5 و همچنین افزایش مراودات سیاسی و اقتصادی ایران با سایر کشورهای دیگر دنیا می باشد.

بر اساس این گزارش، شنیده ها حاکیست به تازگی دو شرکت سرمایه گذاری بیمه از کشور انگلیس به صنعت بیمه ایران ورود کرده و همچون سایر شرکت های بیمه ای اقدام به فعالیت در داخل کشور می نمایند که این امر با توجه به خدمات و کیفیت بیمه شرکت های خارجی منجر به ایجاد رقابت میان سایر شرکت های بیمه ای داخل کشور می گردد.

باز پس گیری زمین بیمه دانا در حال پیگیری است

اما در ادامه و بررسی شایعات بازار به سراغ شرکت بیمه دانا رفتیم . در سال 1367 نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تخلیه تعدادی لاشه تانک و همچنین ساخت سه بلوک خانه سازمانی در زمین لویزان اقدام به تصرف زمین متعلق به بیمه دانا کرد که پس از مدتی بیمه دانا نسبت بهتصرف ارتش در زمین لویزان تحت  مالکیت این شرکت واکنش نشان داد و برای بازپس گیری زمین مذکور اقدام به پیگیری از سوی مقامات ارشد کشور نمود که به تازگی مباحثی مبنی بر آزاد شدن این زمین از تصرف ارتش عنوان شده است اما با پیگیری های به عمل آمده مشخص شد که تاکنون به صورت رسمی زمین لویزان در اختیار بیمه دانا قرار نگرفته است و ماجرای تصرف زمین همچنان در کش و قوس خود قرار دارد و شایعاتی مبنی بر ثبت سند زمین لویزان به نام شرکت بیمه دانا واقعیت ندارد.

امضای 3 قرارداد جدید/"فارس" در صف امضای قرارداد با "سیستم"

مدیر امور سهام شرکت همکاران سیستم تأیید کرد:

شرکت همکاران سیستم سه قرارداد جدید با چند مجموعه بزرگ جهت ارایه سیستم های حوزه IT در بخش مالی و بازرگانی منعقد کرده است.
شرکت همکاران سیستم سه قرارداد جدید با چند مجموعه بزرگ جهت ارایه سیستم های حوزهIT در بخش مالی و بازرگانی منعقد کرده است.

مدیر امور سهام شرکت همکاران سیستم با اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: اخیراً سه قرارداد با قوه قضاییه، شرکت رایتل و سازمان اتکا منعقد شده که براساس آن سیستم های IT و نرم افزارهای مالی و بازرگانی گروه همکاران سیستم به این سه مجموعه ارایه می شود.

میرجهانی افزود: به طور معمول مدت زمان اجرای این قراردادها دو تا سه ساله است و شفاف سازی لازم در خصوص ارزش ریالی هر یک از این قراردادها و جزییات آنها طی اطلاعیه ای در سایت کدال انجام خواهد شد.

وی تأکید کرد: در نتیجه چنانچه روند سودآوری و درآمدزایی شرکت از محل این قراردادها دستخوش تغییر شود، پس از انجام محاسبات دقیق رقم نهایی سود هر سهم اعلام خواهد شد.

مدیر امور سهام شرکت همکاران سیستم از مذاکره با هلدینگ خلیج فارس برای انعقاد قرارداد همکاری سخن گفت و تأکید کرد: در صورت انعقاد قرارداد، شبکه های نرم افزاری این هلدینگ پتروشیمی مجهز به نرم افزارهای "سیستم" خواهد شد؛ اما هنوز این قرارداد نهایی نشده است.

میرجهانی در خاتمه سخنان خود پیرامون احتمال توقف نماد معاملاتی "سیستم" در پی انعقاد این قراردادها و امکان تعدیل مثبت سودآوری تأکید کرد: تاکنون آثار ناشی از امضای این قراردادها بر سودآوری شرکت مشخص نشده؛ از این رو نمی توان در خصوص احتمال تعدیل مثبت سودآوری و نیز توقف نماد معاملاتی سهام شرکت اظهار نظر کرد. اما در صورت قطعی شدن امکان تعدیل سود هر سهم، جزییات آن طی اطلاعیه ای در سایت کدال به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

بورس تا 3 آذر چه روندی در پیش خواهد گرفت؟

معاون سرمایه گذاری های شرکت ارزش آفرینان پاسارگاد:

با توجه به نزدیک شدن به زمان دستیابی به توافق جامع هسته ای و حجم معاملات کنونی بورس، به نظر می رسد طی زمان باقیمانده تا مذاکرات نهایی شاهد روند نوسانی معاملات باشیم
افزایش حجم و رونق معاملات بازار سهام طی هفته های اخیر و رشد میزان عرضه و تقاضای سهام موجب شد تا ریسک سرمایه گذاری در بورس کاهش یابد. به گونه ای که به نظر می رسد اصلاح روند قیمتی سهام شرکت های بورسی طی دو هفته اخیر آثار مثبتی بر کلیت بازار سرمایه در پی داشته باشد.

معاون سرمایه گذاری های شرکت ارزش آفرینان پاسارگاد با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگاربورس نیوز عنوان کرد: با توجه به نزدیک شدن به زمان دستیابی به توافق جامع هسته ای و حجم معاملات کنونی بورس، به نظر می رسد طی زمان باقیمانده تا مذاکرات نهایی شاهد روند نوسانی معاملات باشیم که البته انتظار می رود این روند نوسانی در پی خوش بینی های موجود میان سهامداران نسبت به نتایج نهایی در مسیر مثبت شکل گیرد.

خدّام افزود: روند کنونی مذاکرات هسته ای کشور به گونه ای پیش می رود که به نظر می رسد حتی در صورت عدم دستیابی به توافق جامع در موعد مقرر یعنی سوم آذرماه امسال، در نهایت این پدیده مهم سیاسی رخ دهد و گشایش روابط بین المللی کشور و نیز لغو تحریم ها اتفاق افتد که تحقق این امر به طور قطع بر وضعیت اقتصادی کشور و بازار سرمایه تأثیرگذار خواهد بود.

وی به وضعیت دو گروه مورد توجه سهامداران یعنی بانکی ها و خودرویی ها اشاره کرد و اظهار داشت: انتشار اخبار مثبت تأثیرگذار بر وضعیت سودآوری بانکی ها موجب شده تا این گروه مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گیرند. به گونه ای که به نظر می رسد افق نرخ تورم موجب کاهش هزینه های پولی در صنعت بانکداری کشور شود و همچنین کاهش نرخ سپرده های قانونی بانکها نزد بانک مرکزی سبب افزایش منابع مالی در اختیار آنها گردد.

معاون سرمایه گذاری شرکت ارزش آفرینان پاسارگاد افزود: فروش اموال و دارایی های مازاد بانکها در کنار گشایش تبادلات مالی و ارزی این صنعت سبب افزایش نقدینگی و درآمدهای آنها می شود. علاوه بر این، قیمت سهام اغلب مجموعه های فعال در این گروه و نیز نسبت پی بر ای آنها پایین بوده و از پتانسیل رشد برخوردارند.

خدّام همچنین در خصوص وضعیت خودروسازان گفت: این مجموعه ها با مشکل ساختاری و زیان انباشته قابل توجه دست به گریبان هستند و به نظر می رسد دستیابی به سود عملیاتی و سودآوری مستمر توسط این گروه نیازمند گذر مدت زمان طولانی باشد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که شرکت های خودروساز با افزایش میزان تولید و فروش محصولات خود از ابتدای امسال تاکنون گام های ﻣﺆثری در مسیر بهبود وضعیت سودآوری خود برداشته اند.

وی در خاتمه پیرامون شرکت های فعال در صنعت لیزینگ تصریح کرد: به نظر می رسد همراه با تحقق برنامه های دولت جهت کاهش نرخ تورم، نرخ بهره بانکی نیز کاهش یابد. این در حالی است که اغلب شرکتهای فعال در گروه لیزینگ تسهیلات بانکی کوتاه مدت از بانکها دریافت کرده و در مقابل قراردادهای بلند مدت با متقاضیان خود منعقد کرده اند. بر همین اساس این مجموعه ها از پتانسیل منتفع شدن از محل کاهش نرخ بهره بانکی و افت هزینه های مالی خود و در مقابل افزایش درآمدها برخوردارند. به گونه ای که می توان چشم انداز مناسبی را پیش روی این مجموعه ها متصور بود.

توصیه تل آویو و کشورهای حاشیه خلیج فارس به غرب در مذاکره با ایران


توصیه تل آویو و کشورهای حاشیه خلیج فارس به غرب در مذاکره با ایران






به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در آستانه نزدیک شدن به تاریخ 24 نوامبر به عنوان مهلت پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 ، سران کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل به طور جداگانه به قدرت‌های غربی توصیه می‌کند تا با مستحکم ایستادن در مقابل ایران طی مذاکرات هسته‌ای ، جمهوری اسلامی را به عنوان «تهدید» علیه منطقه از دور خارج کنند.

وبگاه خبری «دیفنس نیوز» امروز (شنبه) با انتشار این مطلب نوشت: سران منطقه با انعکاس مشترک وحشت و نگرانی خود نسبت به خطر کاسته شدن از حصول توافق با ایران نسبت به خطر تعجیل در حصول توافق جزیی نیز هشدار دادند.

بر اساس این گزارش، «انوار قرقاش» معاون وزیر خارجه امارات متحده عربی در این باره اظهار داشت: «شکست در حصول توافق جامع عواقب جدی برای منطقه و فراتر از آن در بر خواهد داشت. از نظر ما این مسئله مهم است که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید با دقت و هوشیاری و پرهیز از شتاب صورت پذیرد

این گزارش می‌افزاید، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل نیز به طور مرتب اعلام کرده که «عدم توافق بهتر از توافق بد با ایران» است.

گفته می‌شود مقام‌های اسرائیلی در خفاء خواهان تمدید 6 ماهه مذاکرات هسته‌ای ایران هستند.

«انیلی لاندا» کارشناس ارشد اندیشکده کنترل سلاح‌های هسته‌ای و اندیشکده امنیت ملی مستقر در تل‌آویو در این زمینه گفت:« مقام‌های اسرائیلی خواهان تمدید مذاکرات هستند اما در ورای آن نیز هیچ امیدی به توافق خوب با ایران وجود ندارد

این کارشناس ارشد امور ایران در خاتمه گفت:« شکست یا تمدید مذاکرات 2 مقوله جداگانه هستند. در حالی‌که مهلت مقرر فرا می‌رسد، هنوز احتمال حصول توافق مناسب وجود دارد

ظریف: به دنبال روابط راهبردی بلندمدت با چین هستیم


ظریف: به دنبال روابط راهبردی بلندمدت با چین هستیم





به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه ایران که هفته گذشته به پکن سفر کرده بود، در مصاحبه با شبکه سی‌سی‌تی‌وی، گفت: ایران به دنبال روابط بلندمدت راهبردی با چین است.

وی در پاسخ به این سوال که در دیدار با همتای چینی خود چه موضوعاتی را در دستور کار قرار دادید، گفت که ایران و چین روابط بسیار خوب دوجانبه‌ای را دارند و همچنین به دنبال روابط طولانی‌مدت استراتژیک بین دو کشور هستند و بنابراین مسائل زیادی در دستور کار نشست دو جانبه وی با وزیر خارجه چین قرار داشت که دو نفر قرار است با یکدیگر مورد بحث قرار دادند.

وزیر خارجه ایران اینگونه ادامه داد: «چین از سر لطف میزبان کشورهای قلب آسیا است. فرایند استانبول برای وضعیت افغانستان، و یکی از موضوعاتی که ما همیشه به بحث می‌گذاریم، افراط‌‌گرایی و تروریسم در منطقه است و درباره چگونگی رویارویی با آن و رویارویی با بی‌ثباتی ناشی از این مسئله بحث‌هایی صورت گرفت. ما همچنین درباره موضوعات دو جانبه بحث کردیم. ما روابط گسترده‌ای در زمینه اقتصادی، انرژی و زمینه‌های دیگر با چین داریم و در خصوص شیوه‌های بهبود این روابط بحث کردیم

محمد جواد ظریف همچنین تصریح کرد که در خصوص موضوع هسته‌ای با مقامات چینی گفت‌وگو کرده است و گفت: «چین یکی از اعضای گروه 1+5 است و ما معتقدیم که چین نقش سودمندی در پیشبرد این فرایند یافتن راه‌حل برنامه هسته‌ای ایران ایفا می‌کند و به این نقش فعال خود در مسئله هسته‌ای ادامه می‌دهد.ما در خصوص اینکه چگونه در یک ماه باقیمانده تا زمان رسیدن به راه‌حل جامع هسته‌ای می‌توانیم برای بهبود اوضاع همکاری کنیم و به توافق برسیم

محمد جواد ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه چینی در زمینه اختلافاتی که در مذاکرات هسته‌ای هنوز حل نشده باقی مانده‌ است، گفت: «فکر نمی‌کنم که موانع جدی باشد. مردم ایران به غرب اعتماد ندارند زیرا وقتی بحث عمل به وعده‌ها و تعهدات پیش می‌آید، غرب تاریخچه خوبی در این زمینه ندارد و این یکی از مشکلات است. احتمالات و راهها و ابزارالات زیادی وجود دارد که من تضمین می‌کنم که برنامه هسته‌ای ایران کاملاً‌ صلح‌‌آمیز باقی می‌ماند و در عین حال تضمین شود که تمام محدودیت‌هایی که به نظر ما به صورت ناعادلانه در روابط ایران با کشورهای دیگر محدودیت به وجود آورده، برداشته شود و فکر می‌کنم این دشوار نباشد و چین می‌تواند نقش موثری را در توانمندی سازی افرادی که در در میز مذاکرات قرار دارند برای رسیدن به توافق هسته‌ای ایفا کند

سود شرکت بریتیش پترولیوم 63 درصد سقوط کرد


سود شرکت بریتیش پترولیوم 63 درصد سقوط کرد





شرکت بریتیش پترولیوم انگلیس اعلام کرد سود این شرکت نفتی در سه ماهه سوم امسال کاهش یافته است.

به گزارشگروه اقتصادی باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاری فرانسه، یکی از شرکت های نفتی غرب که در نتیجه تحریم های کشورهای غرب به ویژه اتحادیه اروپا علیه روسیه زیان دیده، شرکت بریتیش پترولیوم است.

این شرکت هم در نتیجه سقوط بهای نفت و هم در نتیجه سقوط ارزش روبل واحد پول روسیه زیان کرده است.

در نتیجه مسئولان این شرکت مجبور شده اند در برنامه های خود برای سرمایه گذاری در برخی میادین تجدید نظر کنند.

شرکت نفتی "بی‌پی" در بیانیه ای اعلام کرد سود خالص این شرکت در مقایسه با مدت مشابه در سال 2013 با 63 درصد کاهش به یک میلیارد و 290 میلیون دلار (معاد یک میلیارد یورو) رسیده است.

گفتنی است که تحریم های غرب علیه روسیه به زیان شرکت نفتی بریتیش پترولیوم تمام شده است.

فعالیت‌های تجاری در مرز تفتان ایران و پاکستان ۵ روز تعلیق شد


فعالیت‌های تجاری در مرز تفتان ایران و پاکستان ۵ روز تعلیق شد






به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از روزنامه پاکستانی نیشن، یک مقام امنیتی پاکستانی گفت، نیروهای مرزبانی ایران پس از مذاکره با همتایان پاکستانی خود، از روز شنبه به دنبال فرا رسیدن  روز عاشورا مرز تفتان را بستند.

این مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود، افزود، این پایانه مرزی برای مدت 5 روزه بسته خواهد بود.

به نوشته این گزارش، این پایانه مرزی به منظور پیشگیری از هرگونه حادثه نابهنگام و حصول اطمینان از برقراری امنیت در هر دو سوی مرز بسته شده است.

همچنین پاکستان نیز نیروهای مرزی خود را در این مرز تقویت کرده است. این مقام امنیتی گفت، فعالیت‌های تجاری در این مرز به مدت 5 روز به حالت تعلیق درخواهد آمد.


ارسال صورت های مالی دو باشگاه سرخابی به سازمان های حسابرسی


ارسال صورت های مالی دو باشگاه سرخابی به سازمان های حسابرسی





رئیس کارگروه نظارت بر واگذاری پرسپولیس و استقلال در مجلس، با بیان اینکه قیمت نهایی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان آذر ماه سال جاری اعلام می شود، گفت: قرار است که ظرف 15 روز آینده صورت حساب‌های مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در سال‌های 92 و 93 به سازمان‌های حسابرسی و خصوصی‌سازی ارائه شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) و به نقل از خانه ملت، حسن زمانی در تشریح نشست روز شنبه کارگروه نظارت بر واگذاری پرسپولیس و استقلال در مجلس، گفت: نشست امروز با حضور مسئولان سازمان خصوصی‌سازی، سازمان حسابرسی، مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برگزار شد.

وی افزود: در نشست امروز مقرر شد که ظرف 15 روز آینده صورت حساب‌های مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در سال‌های 92 و 93 به سازمان‌های حسابرسی و خصوصی‌سازی ارائه شود.

زمانی با اعلام اینکه بر اساس گفته‌های رئیس سازمان خصوصی‌سازی، قیمت نهایی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان آذر ماه سال جاری اعلام می شود، تصریح کرد: بر اساس قانون می‌بایست که تا پایان سال جاری قیمت این دو باشگاه مشخص و اعلام شود، اما خوشبختانه زودتر از مؤعد مقرر این موضوع تعیین و تکلیف می‌شود.

رئیس کارگروه نظارت بر واگذاری پرسپولیس و استقلال در مجلس، گفت: برای پرداخت بدهی‌های دو باشگاه نیز احتمالا بخشی به صورت نقدی و بخش دیگر هم به صورت اقساط پرداخت می‌شود.

معاملات مشکوک "وبملت" برای 2 کد حقوقی !!!


سهام شرکت بانک ملت که در تاریخ 5 آبان ماه سال 93 به دلیل برگزاری مجمع عمومی فوق العاده جهت تصویب اساسنامه جدید بانک مرکزی بسته شده بود امروز بازگشایی شد، ولی معاملات آن بسیار مشکوک بود.
سهام شرکت بانک ملت که در تاریخ 5 آبان ماه سال 93 به دلیل برگزاری مجمع عمومی فوق العاده جهت تصویب اساسنامه جدید بانک مرکزی بسته شده بود امروز بازگشایی شد، ولی معاملات آن بسیار مشکوک بود. ساعت 10:14 بود که پیغام ناظر مبنی بر بازگشایی نماد"وبملت" با محدودیت دامنه نوسان بر سامانه معاملات نقش بست. آن هم در شرایطی که صنعت بانک داری و موسسات مالی چند روزی بود که با اقبال بازار سرمایه روندی صعودی را پشت سر گذاشت و بانک ملت از این صعود جامانده بود و با توجه به ارزش بنیادی این سهم دلایل کافی برقرار بود تا کلیه بازار به استقبال خرید این سهم برود.

معاملات مشکوک

با اعلام پیغام ناظر بازار همگی در صدد خرید این سهم آن هم در سقف قیمتی دامنه نوسان روزانه برآمدند و سفارشات بسیاری برای خرید ارسال شد. بعد از دقایقی ناظر بازار اجازه بازگشایی سهم را داد و سهم از حالت ممنوع به حالت مجاز تغییر حالت داد. در همان ثانیه های ابتدایی سفارش های خرید به صورت اتوماتیک و دستی وارد شد و صف خرید به 380 میلیون سهم رسید. ولی آنچه معاملات را مشکوک کرد، بعد از آغاز معاملات سهم اتفاق افتاد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می شود بعد از معامله سهم و در ساعت 11:10 دقیقه حدود 6.4 میلیون سهم معامله شد که تقریبا تمام آن توسط یک حقوقی خریداری شد.

معاملات مشکوک

با توجه به اینکه بارها از سوی مسئولین بورس عنوان شده است، سامانه معاملات در صف های خرید و هنگام سفارش گیری اولیه به صورت تصادفی عمل می کند و اولویتی برای کارگزاران وجود ندارد و حجم هر بلوک سفارش100هزار سهم می باشد، چطور امکان دارد که تمام سفارشات سرخط برای یک کد حقوقی باشد و تقریبا تمام خرید توسط یک کد حقوقی خریداری شود؟

در انتهای بازار هم حجم معاملات نماد "وبملت" حدود 12 میلیون برگه سهم بود که باز حدود 90 درصد خرید برای 2 کد حقوقی بود. لذا با توجه به شائبه به وجود آمدن تخلف در معاملات امروز بانک ملت و حدس اولیه مبنی بر هماهنگ شدن با کد حقوقی و بعد از آن باز کردن نماد سهم (که کد حقوقی در ابتدای صف قرار گرفته باشد) از مسئولان محترم و زی ربط تقاضا داریم با شفاف سازی کامل در این مورد جلوی شایعات را گرفته یا در صورتی که واقعاً تخلفی صورت گرفته است، ضمن باطل کردن معاملات امروز با متخلفین برخورد های لازم را انجام دهند.

سمینار بازاریابی خدمات و ابزارهای مالی برگزار شد

طی پنج شنبه هفته گذشته با حضور تعدادی از اساتید

روز پنجشنبه 8 آبان ماه سال جاری بزرگ ترین سمینار بازاریابی خدمات و ابزارهای مالی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما با حضور تعدادی از اساتید برگزار شد.
روز پنجشنبه 8 آبان ماه سال جاری بزرگ ترین سمینار بازاریابی خدمات و ابزارهای مالی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما با حضور تعدادی از اساتید برگزار شد. این سمینار با همکاری مرکز آموزشهای بازرگانی و موسسه مطالعات و سرمایه گذاری Global Cap Solution کانادا و همراهی کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با حضور استادانی همچون احمد روستا، پرفسور مسعود حیدری، دکتر علیرضا صادقی و دکتر علی رحمانی برگزار شد.

پرفسور مسعود حیدری از تشکیل چنین برنامه‌ای ابراز خرسندی کرد و انسان را مخلوقی ناطق، اجتماعی و تعالی‌جو دانست.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، وی در این مراسم درخصوص مذاکرات، انواع آن، توانمندی و مهارت فرد مذاکره کننده و همچنین واکنش افراد در برابر ترفند و تهدیدها در میز مذاکرات توضیحاتی را ارایه کرد.

حیدری با اشاره به نحوه مذاکره کردن با افراد و کشورهای دیگر اظهار داشت: قبل از مذاکره کردن با افراد نحوه برخورد طرف مقابل را پیش بینی کنید. این در حالی است که باید مذاکره زنده نگه داشته و اجازه ندهید بحث به بن‌بست و حاشیه کشیده شود.

وی درباره نقش اساسی در آینده مذاکرات نیز تصریح کرد: مذاکره‌کننده باید کلام گرم و دلنشین داشته باشد. علاوه بر این صداقت، ادب، متانت، راستگویی و رازداری که مکمل صداقت در این مهم است و باعث می‌شود فرد دچار تناقض‌گویی نشود را رعایت کند.

حیدری در ادامه خاطرنشان کرد: وجود حافظه قوی، حفظ آرامش و عصبانی نشدن در روند مذاکرات امری مهم به حساب می‌آید. این در حالی است که اگر فرد از حافظه قوی برخوردار نبود باید مستندسازی کند و تصمیم بر این اساس گرفته شود.

وی ابراز داشت: بدترین نوع مذاکره از طریق مترجم است و تسلط در زبان انگلیسی، مدیریت زمان و آراستگی ظاهری «حق رنگ لباس»‌ از عوامل مهم در روند جلسات به شمار می‌روند. افزون‌بر این، مذاکره‌کننده باید سعی کند بیشتر شنونده باشد تا گوینده همچنین تمامی عوامل و آنچه در مذاکرات می‌گذرد را هم زیرنظر بگیرد. پرفسور حیدری با اشاره به بایدها و نبایدها عنوان کرد: مذاکره‌کننده به هیچ عنوان در موضع ضعف نباید پشت میز مذاکره قرار گیرد این در حالی است که مذاکرات باید در موضع قدرت و در زمان مناسب صورت پذیرد.

افزون‌بر این جلسات مذاکرات رییس ندارد و در رأس میز نباید نشست. همچنین از شوخی کردن پشت میز مذاکره باید اجتناب کرد زیرا با شوخی کردن حرمت شخص مذاکره‌کننده شکسته خواهد شد.

وی صحبت‌های در گوشی در میز مذاکرات را توهین‌آمیز خواند و اظهار داشت: بهترین عکس‌العمل در چنین شرایطی سکوت است و از ادامه صحبت پرهیز کنید.

وی افزود: ایجاد نفاق بین اعضا تیم نامناسب است و درخصوص زیرسوال بردن افراد هنگام مذاکرات پاسخ ندهید. همچنین با اشخاص درجه 2 و 3 مذاکره نکنید و به صورت متهم اجازه ندهید با شما برخورد شود. در صورتی که طرف مقابل راه‌حل شما را قبول نکرد و راه‌حل جایگزینی هم نبود در چنین شرایطی صحبت‌های خود را برای افراد حاضر تحلیل کنید. در میز مذاکرات جلب اعتماد کنید تا مذاکره روان شود و در پاسخ به سوالات مکرر با آرامش برخورد کنید و به آنها در زمانی مناسب پاسخ دهید.

حیدری درباره تهدیدها نیز تصریح کرد: در پاسخ به تهدیدهای طرف مقابل با آرامش برخورد کنید و به هیچ عنوان نظر خود را در شرایطی که حق هم با شماست به افراد تحمیل نکنید زیرا تحمیل در جواب، مقاومت طرف مقابل را در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در مذاکرات هرگز رو به سمت نور ننشینید و در پاسخ این چنین بگویید «این چنین میزآرایی ما را به نتیجه نمی‌رساند» اما در صورت تغییر نکردن بر جای خود بنشینید اما صحبت نکنید. علاوه بر این، دروغ بدترین نیرنگ در چنین جلساتی است و حفظ آرامش در جهت تسلط به فرد مقابل نیز امری ضروری است.

در سوی دیگر، احمد روستا درخصوص بازاریابی اظهار داشت: بازاریابی علم و عمل پاسخگویی سریع و صحیح به نیازها و نیازمندان در شرایط گوناگون «رونق و رکود» است. وی پاسخ‌یابی، پاسخ دادن و پاسخگو ماندن به طور دایم نسبت به پرسش‌ها و انتظارات مردم را سه رکن اساسی دانست و گفت: مدیریت دادوستدها با بازارسازی، بازارداری و بازارشناسی صورت می‌گیرد.

وی گفت: در درجه اول باید نظام بازار، مشتریان، بازار هدف با توجه به امکانات، ذی‌نفعان، شرایط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، فرصت‌ها و تهدیدها را بشناسید و پس از آن از استراتژی‌های رشد استفاده کنید.

روستا درباره عوامل اساسی تحول در بازاریابی خاطرنشان کرد: رقابت آینده مبتنی بر خدمات بازاریابی و بازاریابی خدمات است و تمام سازمان‌های ایران نمی‌گذارند که در آینده واحدهای حرفه‌ای به نام بازاریابی داشته باشند و این در حالی است که برندگان قرن 21 باید مطابق با نیازها و براساس اطلاعات حرکت کنند و علاوه بر داشتن دید بلندمدت باید آرمان‌گرا باشند و به سهم فرصت نگاه کنند و همچنین در حال حاضر باید دید که نیازهای آینده چیست و چه خدماتی را باید برای آینده آماده کرد.

وی با بیان اینکه مشتری‌مداری از عوامل مهم به شمار می‌رود، عنوان کرد: بازاریابی باید جلوگری و قدرت داشته باشد و از آنجایی که رقابت بی‌رحم است پس برای ماندن باید قدرتمند بود.

روستا با اشاره به انعطاف‌پذیری اذعان داشت: انعطاف‌پذیری و سازگاری در این زمینه مهم است و سنتی بودن در چنین شرایطی «با نگاه به آینده» خوب نیست. افزون‌بر این بازاریابی باید مبتنی بر زمان و نوآوری باشد و علاوه بر اینکه باید جهانی شود، ضروری است که آمادگی رقابت با آنها را نیز داشته باشد.

وی تصریح کرد: بازاریابی نتیجه‌گر رویکردی مبتنی بر نتیجه و نتیجه‌گیری برای پیشگیری از هدر دادن منابع و افزایش منافع است و راهکار آن تعیین و تعریف اهداف، نتایج و دستاوردهای موردنظر، آگاهی از مدیریت بازاریابی معکوس، مدیریت مبتنی بر هدف و نتیجه، استفاده از بازاریابی بینش و بینش بازار و پیوند بین علم و عمل، یادگیری دانش و تجربه برای نتیجه‌گیری است.

احمد روستا درخصوص بازاریابی نوگرا نیز ابراز داشت: بازاریابی نوگرا رویکردی است مبتنی بر خلاقیت، نوآوری، ابتکار و ایده‌های جدید که باعث حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید می‌شود و راهکارهای آن، ارتباط با کارآفرینان و صاحبان ایده‌های جدید و ناب، اطاق ایده و پدیده‌های نوین، نوآوری باز، استفاده از پانل مصرف‌کننده و الگوشناسی و بهینه‌کاوی است.

در سویی دیگر وی با اشاره به بازاریابی رشد نیز افزود: بازاریابی رشد پایه رویکردی مبتنی بر یافتن و حضور در بازارهای در حال رشد است که باعث رشد دایم و سودآوری می‌شود که راهکارهای آن شامل شناسایی بازارهای در حال رشد داخلی و خارجی، انتخاب مشتریان کلیدی و سودآور، شناخت ارزش‌ها، انتظارات و ترجیحات بازار و مشتریان و ارایه سبد خدمات برای مشتریان گوناگون در این بازارهاست.

احمد روستا بازاریابی تقاضای پنهان را نوعی دیگر از این موضوع دانست و تصریح کرد: بازاریابی تقاضای پنهان رویکردی مبتنی بر یافتن و پاسخگویی به تقاضاهای پنهان و نیازهای پاسخ داده نشده در بازار برای جهش و موفقیت‌های چشمگیر است و از جمله راهکارهای آن شامل شناسایی تقاضاهای پنهان در بازار، شناخت نیازها و نیازمندان پاسخ نیافته، شناسایی مشتریان سرگردان و ناراضی در بازار و نظرپرسی از کارشناسان واسطه‌ها و جوامع است.

وی درباره بازاریابی درخواستی عنوان کرد: بازاریابی درخواستی مبتنی بر نوع خواسته‌ها، ترجیحات، انتظارات و شرایط خاص مشتریان است و از جمله راهکارهای آن می‌توان به مواردی همانند آمادگی برای دریافت سفارشات و درخواست ویژه با استفاده از مدل‌های کسب و کار و هم‌افزا، انعطاف‌پذیری و انطباق‌پذیری سریع و چابک، پاسخگویی به سفارشات به طور مستقیم یا غیرمستقیم و استفاده از فناوری‌های نوین دانست.

سه صنعت مورد توجه سهامداران پس از حصول توافق هسته ای

در نظرسنجی بورس نیوز مطرح شد:

دستیابی به توافق جامع هسته ای مهمترین پدیده ای است که از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم تاکنون مطرح شده و تحقق آن به عنوان بزرگترین دستاورد کابینه سیاسی دولت فعلی به شمار می رود.
دستیابی به توافق جامع هسته ای مهمترین پدیده ای است که از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم تاکنون مطرح شده و تحقق آن به عنوان بزرگترین دستاورد کابینه سیاسی دولت فعلی به شمار می رود.

براساس گزارش بورس نیوز، حصول نتیجه مثبت از مذاکرات سیاسی کشور به طور قطع تبعات مثبتی بر وضعیت سودآوری صنایع مختلف بورسی و نحوه عملکرد آنها در پی خواهد داشت. به گونه ای که می توان گفت تمام صنایع اعم از صنایع مطرح و غیر مطرح بورسی از تحقق این امر منتفع می شوند و در این بین کمتر گروهی یافت می شود که از پیامدهای این نشست سیاسی متضرر شود.

برهمین اساس، با توجه به اهمیت این موضوع و با عنایت به اینکه به گفته سیاستمداران و کارشناسان سیاسی و طبق وعده وزیر امور خارجه به زمان دستیابی به این توافقات هسته ای و گشایش ارتباطات سیاسی یعنی سوم آذرماه امسال نزدیک می شویم، سایت خبری بورس نیوز نیز اقدام به برگزاری نظرسنجی با عنوان زیر نموده که نتایج آن را در نمودار مربوطه مشاهد می کنید.

پربازده ترین صنعت پیش روی بازار در صورت حصول توافق هسته ای کدام است؟

سه صنعت مورد توجه سهامداران پس از حصول توافق هسته ای

براساس اطلاعات موجود، در این نظرسنجی حدود 4600 نفر شرکت کرده اند که صنعت خودرو و قطعات با اختصاص حدود 37 درصد از آراء به عنوان پر بازده ترین صنعت پس از کاهش یا لغو تحریم ها برگزیده شد و در پی آن نیز گروه های پتروشیمی و پالایش و نیز بانک و بیمه گزینه های انتخابی بعدی از سوی شرکت کنندگان بوده است.

با توجه به نتایج نظرسنجی می توان گفت از نظر فعالان بازار سرمایه در صورت گشایش ارتباطات بین المللی، صنعت خودرو و ساخت قطعات شرایط مناسبی از لحاظ تولید و سودآوری پیش روی خواهد داشت که البته این امر نیز چندان دور از ذهن نخواهد بود.

چرا که خودروسازان از جمله مجموعه هایی هستند که با تیره و تار شدن تعاملات سیاسی کشور شرایط سختی بر آنها متحمل شده و در پی بروز موانعی بر سر راه تأمین خارجی قطعات و تجهیزات مورد نیاز تولید این صنعت که بخش قابل توجهی از آن نیز از کشورهای خارجی فراهم می شود، ضرر و زیان هنگفتی بر پیکره این صنعت به ویژه دو خودروساز بزرگ داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا وارد آمد.

از این رو، امید آن می رود تا با کاهش یا لغو تحریم های بین المللی در فرآیند واردات قطعات و لوازم مورد نیاز تولید مجموعه های مذکور سهولت ایجاد شود و این شرکت ها بار دیگر تعاملات و همکاری های خود را با خودروسازان خارجی که به دلیل تحریم ها از ادامه همکاری سرباز زده اند، از سرگیرند.

به طور قطع تمامی این موارد در کنار یکدیگر می تواند به بهبود وضعیت عملکرد خودروسازان، پوشش زیان انباشته قابل توجه آنها و در نهایت دستیابی به سودآوری مداوم مجموعه های مذکور کمک کند که البته در این بین نیز قطعه سازان از این روند مثبت بی نصیب نخواهد ماند و آنها نیز در کنار لیدر گروه خود حرکت خواهند کرد.

گزینه انتخابی دوم شرکت کنندگان در نظرسنجی بورس نیوز، صنعت پتروشیمی و پالایش است، اگرچه واحدهای پتروشیمی طی سال گذشته علیرغم اعمال تحریم های بین المللی درآمدهای صادراتی مناسبی از محل افزایش نرخ ارز کسب کرده اند، اما به نظر می رسد با روی کار آمدن دولت یازدهم و کنترل نرخ ارز در محدوده قیمتی 3000 تا 3200 تومان و در مقابل آن افزایش قابل توجه نرخ خوراک مصرفی این مجموعه ها، امسال نمی توان دوباره شاهد روند رو به رشد سودآوری آنها باشیم، چرا که شرایط حاکم بر وضعیت تولید و فروش آنها متفاوت از سال گذشته می باشد.

اما با توجه به همه این موارد، کاهش و لغو تحریم های بین المللی می تواند منجر به باز شدن درب های بازارهای خارجی به سوی محصولات تولیدی پتروشیمی ها شود، به گونه ای که با رفع موانع صادراتی پیش روی پتروشیمی ها بازارهای مقصد برای صادرات محصولات پتروشیمی گسترش می یابد.

علاوه بر این، درآمدهای ارزی حاصل از فروش خارجی محصولات و نقل و انتقالات بانکی نیز با سهولت بیشتری نسبت به قبل انجام می پذیرد و مشکلات موجود بر سر راه دریافت درآمدهای ارزی مرتفع می گردد.

بانک و بیمه نیز گروهی است که با اختصاص حدود 23 درصد از کل آراء به عنوان صنعت سوم برگزیده شده است.

این گروه که صرف نظر از تبعات مثبت اعمالی بر وضعیت سودآوری آن ناشی از بهبود وضعیت سیاسی کشور، موضوع کاهش نرخ سپرده های بانکی به دلیل کاهش نرخ تورم پیرامون آن مطرح شده، در جایگاه سوم منتخب پر بازده ترین صنعت قرار گرفته است.

بانک و بیمه از جمله مجموعه هایی هستند که پس از محدودیت های اعمالی در تعاملات سیاسی و خارجی کشور و اعمال تحریم سوئیفت بانکی بیشترین ضرر و زیان را متحمل شدند، چرا که بانکی ها و شرکت های بیمه درآمدهای مناسبی را از محل مراودات ارزی و نقل و انتقالات بانکی بدست می آورند و بیشترین عایدی آنها از این محل کسب می شود.

بر همین اساس به نظر می رسد این صنعت نیز پس از توافق جامع هسته ای همگام با صنایع خودرو و ساخت قطعات و نیز پتروشیمی و پالایشی در مسیر رشد سودآوری حرکت کند و به مدد بهبود وضعیت عملکردی و سودآوری خود توجه فعالان بازار سرمایه را به خود معطوف کند و کسب بازدهی مناسب از طریق سرمایه گذاری در سهام شرکت های فعال این سه صنعت چندان دور از ذهن نباشد.

در پایان این گزارش می افزاید، در مقابل اما، صنایعی همچون تجهیزات و نیز انفورماتیک و مخابرات با اختصاص درصدهای کمی از کل آراء دریافتی به عنوان صنایعی مطرح می شوند که از نظر فعالان بازار سرمایه، توافق هسته ای آثار مثبت چندان با اهمیتی بر وضعیت سودآوری آنها بر جای نمی گذارد.