وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653

مجلس؛ افزایش قیمت آب شرب در سال آینده


مجلس؛ افزایش قیمت آب شرب در سال آینده










نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه بودجه 94 وزارت نیرو را موظف کردند از طریق شرکت های آبفای شهری علاوه بر دریافت نرخ آب های شهری ، 150 ریال به ازای هر متر مکعب فروش آب شرب از مشترکان دریافت و به خزانه داری کل کشور واریز کند .

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر بنا بر این مصوبه، وجوه دریافتی از بابت فروش آب شرب به عنوان درآمد شرکت های آبفای شهری محسوب نخواهد شد و مشمول مالیات نیز نمی شود.

رشد ۱۵۱ درصدی واردات تایر سواری در ۹ماهه امسال


رشد ۱۵۱ درصدی واردات تایر سواری در ۹ماهه امسال









به گزارش خبرگزاری تسنیم، خسرو محمودیان دبیر انجمن صنعت تایر ایران، در دوازدهمین همایش صنعت لاستیک ایران، با بیان این مطلب، اظهارداشت: واردات کشور عمدتا از مبدا چین صورت می گیرد و تایرسازان چینی تهدید عمده رشد و حتی بقای صنعت تایر ملی به شمار می آید .

 

به گفته وی، اعمال تعرفه ویژه برای واردات تایر از چین مانند کشورهای تایرسازی چون ترکیه، هند، برزیل و حتی امریکا، می تواند علاوه بر حمایت صنعت ملی برای حضور و مشارکت سرمایه گذاران خارجی و از جمله تایرسازان چینی در کشور ما ایجاد انگیزه و بسترسازی کند .

 

محمودیان افزود: 10شرکت تایرسازی در ایران طی سال 1392 افزون بر 2500 میلیارد تومان برابر 926 میلیارد دلار تولید تایر داشتند و سهم ارزش تولیدات صنعت تایر از تولید ناخالص ملی 0.3 درصد است و سهم ارزش افزوده صنعت تایر ایران از کل صنعت 1.6 درصد می باشد .

 

به گفته دبیر انجمن صنعت تایر ایران، صنعت تایر ایران 0.5 درصد از فروش کل تایر در دنیا را به خود اختصاص داده است و در میان 75 تولیدکننده پر فروش تایر در دنیا یکی از شرکت های تایرسازی داخلی نیز وجود دارد .

 

محمودیان برخی مزیت های نسبی صنعت تایر ایران را شامل سابقه تولید بیش از 50 سال در تولید داخلی، تاثیر اشتغالزایی بالا، تامین حداقل 50 درصد از مواد اولیه در داخل کشور، ضریب پیوند مناسب با صنایع بالادستی و پایین دستی، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تایر در منطقه، پتانسیل بالا برای افزایش کمیت و کیفیت تولید و امکان افزایش سهم مواد اولیه داخلی با توجه به توسعه صنایع پتروشیمی کشور دانست .

 

وی به مقایسه میزان مصرف انواع تایر سواری در 9 ماه امسال و مدت مشابه سال قبل پرداخت و گفت: سال گذشته در این مدت هشت میلیون و 247 هزار و 546 حلقه تایر و در 9 ماهه امسال با 15 درصد رشد شاهد تولید 9 میلیون و 483 هزار و 763 حلقه تایر سواری در کشور بودیم .

 

دبیر انجمن صنعت تایر ایران ادامه داد: در 9 ماهه اول سال 92 نیز دو میلیون و 133 هزار و 742 حلقه تایر سواری وارد کشور شد در حالیکه در مدت مشابه امسال شاهد رشد 151 درصدی و ورود پنج میلیون و 346 هزار حلقه انواع تایر خودرو سواری هستیم .

 

محمودیان تاکید کرد: عدم وجود مشوق های لازم برای تشویق سرمایه گذاری در صنعت تایر موجب شده است تا عملا فرصت های ناشی از رشد بازار تقریبا به صنایع خارجی و واردات واگذار شود و فرصت های ایجاد اشتغال مولد کشور را نصیب کشورهای دیگر کند .

 

طرح های توسعه صنعت تایر کمتر از 200 هزارتن توجیه اقتصادی ندارد

 

رئیس هیات مدیره گروه صنعتی رازی نیز در این همایش اعلام کرد: در حال حاضر تولید تایرهای بایاس در دنیا منسوخ شده و در ایران نیز باید تولید این تایرها را متوقف و برای جایگزینی تایرهای نسل جدید سرمایه گذاری هایی کرد .

 

محمدرضا گنجی، با بیان اینکه ایران قابلیت تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده تایر در منطقه خاورمیانه را دارا است، افزود: برای تحقق این هدف علاوه بر همکاری دولت در راستای تکمیل طرح های توسعه این صنعت، لازم است تا طرح های توسعه جدید با ظرفیت 200 هزار تن به بالا در دستورکار قرار گرفته و از اجرای طرح هایی با ظرفیت کمتر جلوگیری شود .

 

وی با اشاره به ضرورت تحول تکنولوژیکی صنعت تایر بیان کرد: این صنعت مهم کشور با دارا بودن قدمت 50 ساله نیازمند جایگزینی و نوسازی ماشین آلات بوده و برای دستیابی به کیفیت بالا و رقابت در کلاس جهانی باید به موضوع تحقیق و توسعه نگاه ویژه ای داشته باشیم .

 

رئیس هیات مدیره گروه صنعتی رازی گفت: در حال حاضر با وجود مشکلات متعددی همچون بالا بودن هزینه تامین مالی و دشواری تامین مواد اولیه بالغ بر 75درصد از نیاز کشور توسط واحدهای داخلی تامین می شود که این میزان معادل 60درصد از کل ارزش بازار تایر کشور است .

 

گنجی با بیان اینکه برنامه ریزی صحیح برای صادرات یکی از راهکارهای ارتقای سطح رقابت پذیری تایرهای داخلی است، گفت: طی سالهای گذشته به دلیل اتخاذ تصمیمات خلق الساعه در زمینه منع صادرات تایر، بازارهای صادراتی تولیدکنندگان داخلی که با زحمت فراوان به دست آمده بود از بین رفت و احیای آنها دشوار و هزینه بر خواهد بود.

واکنش افخم به گمانه زنی‎ها درباره مذاکرات


واکنش افخم به گمانه زنی‎ها درباره مذاکرات








مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود گفت: در چهارچوب سیاست‌هاى ابلاغى رهبرى درباره اقتصاد مقاومتى طى هفته آینده روساى هیات‌هاى نمایندگى ایران در کشورهاى همسایه همایشى به میزبانى وزارت کشور براى ارتقاى همکارى‌هاى اقتصادى برگزار خواهند کرد. این هماىش با همکارى وزارت امور خارجه و کشور برگزار می‌شود. این نشست روزهاى شنبه و یکشنبه هفته آتى برگزار می‌شود و علاوه بر روسا، استانداران هم در آن حضور خواهند داشت .

 

به گزارش تسنیم، افخم در ادامه با اشاره به رایزینی‌ها درباره آزادی زندانیان ایرانی در ترکمنستان گفت: مقدمات تنظیم توافقنامه بین ایران و ترکمنستان براى تبادل زندانى‌ها فراهم شده است، امیدواریم به تدریج زمینه‌هاى امضاى این توافقنامه فراهم شود. در چند روز پیش 10 نفر آزاد شده‌اند .

 

سخنگوی وزارت خارجه ایران در بخشی از سخنان خود درباره تحریم شرکت ملى نفتکش نیز گفت: تحریم شرکت ملى نفتکش را اقدامى سیاسى دانسته و خلاف روند حسن نیت و مذاکرات جارى می‌دانیم. انتظار منطقى داریم اتخادیه اروپا از این اقدامات سیاسى دست بکشد. مراتب اعتراضمان را به مقامات اتحادیه اعلام کرده‌ایم .

 

افخم همچنین درباره شایعات پیرامون مذاکرات جاری هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 نیز گفت: گمانه زنى‌ها درباره مذاکرات هسته‌اى و جزئیات‌هاى آن را رد می‌کنیم .

در مذاکرات هیچ گونه مسائل جانبى و غیرهسته‌اى مطرح نمی‌شود .

 

وی گفت: گفتگوها در جریان است تا مذاکرات به شکل دو و چند جانبه شکل بگیرد تا بتوانیم حتى قبل از پایان سال مذاکرات جامع داشته باشیم... امیدواریم طى هفته‌هاى جارى مذاکرات دو جانبه شروع شود .

 

افخم افزود: امیدواریم در زمان باقیمانده به توافق خوبى براى جمهورى اسلامى دست یابیم. در مذاکرات پایان نوامبر توافق شد که برنامه اقدام مشترک تا هفت ماه تمدید شود که طرفىن پایبند هستند. هیچ توافقى بدون همه جزئیات شکل نخواهد یافت... طبعا ما یک توافق خواهیم داشت و قطعا توافق دو مرحله‌اى نخواهد بود .

 

افخم در ادامه به تحولات یمن نیز اشاره‌ای داشت و در این زمینه گفت: از راه حل سیاسى و حاکمیت ملى یمن حمایت می‌کنیم و از گفتگوهاى داخلى سیاسى براى پر شدن خلا سیاسى کنونى پشتیبانى می‌کنیم .

 

سخنگوی وزارت خارجه سپس به سفر اخیر وزیر خارجه چین به کشورمان اشاره کرد و افزود: سفر وزیر خارجه چین بسیار خوب و پربار بود و گفتگوهاى مفصلى انجام شد. چین یکى از کشورهایى است که نقش سازنده‌اى در مذاکرات داشته است .

 

برای حذف‌یارانه‌خانوارها بایدمنتظر تصویب‌مجلس بود


برای حذف‌یارانه‌خانوارها بایدمنتظر تصویب‌مجلس بود








رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: در مورد حذف خانوارهای با درآمد بیش از ۲.۵ میلیون تومان باید تا هفته آینده صبر کرد که مجلس در لایحه بودجه چه خواهد کرد .

 

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سؤال که در کنار تأکید به سازمان‌های مختلف دولتی برای اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری توصیه شما به مردم در راستای تحقق این سیاست‌ها چیست، گفت: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دو نوع عام و خاص است .

 

وی افزود: اگر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و برخی دستگاه‌ها را به عنوان مخاطبان خاص در نظر بگیریم، قطعاً مردم به عنوان مخاطب عام این سیاست‌های کلی مورد توجه مقام معظم رهبری بوده‌اند .

 

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: نمی‌شود اقتصاد یک کشور را در برابر تکانه‌هایی که به آن وارد می‌شود، مقاوم کرد، مگر اینکه اقتصاد از یک بن و ریشه قوی و گسترده برخوردار باشد .

 

نوبخت بیان داشت: مردم می‌توانند این ریشه گسترده را در کشور ایجاد کنند و از این جهت اقتصاد مقاومتی نوعی اقتصاد مردمی است که با مشارکت و همکاری همه مردم شکل می‌گیرد .

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: بنابراین انتظار می‌رود همچنان که دستگاه‌های مسئول و اجرایی و اداری در حال دنبال کردن اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی هستند، مردم خوب و ملت با فرهنگ و فهیم که طی 36 سال گذشته درک و فهم خود را از مسائل به خوبی نشان داده‌اند و همچنین نشان‌ داده‌اند که جلوتر از دولتمردان حرکت می‌کنند، ان‌شا‌ءالله در این راستا هم برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیشگام‌تر از بخش دولتی باشند .

 

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا خانوارهای با درآمد ماهانه بیش از 2.5 میلیون تومان از دریافت یارانه نقدی حذف می‌شوند، گفت: در رابطه با این موضوع باید تا هفته آینده تحمل کرد که مجلس در جلسه علنی چه خواهد کرد .

 

آغاز تغییر سهمیه‌های بنزین از جمعه


آغاز تغییر سهمیه‌های بنزین از جمعه







به گزارش خبرنگار مهر، متوسط مصرف بنزین کشور این روزها در حالی به کمتر از ۷۰ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است که پیش بینی می شود در روزهای پایانی اسفند ماه و همزمان با آغاز خریدهای نوروزی مردم و پس از آن در ایام نوروز و رونق کردن سفرهای نوروزی با جهشی چندین درصدی همراه شود .

برای ایام نوروز سال جاری در چندین نوبت رکوردهای جدیدی در مصرف بنزین کشور به ثبت رسید به طوریکه برای نخستین بار با سه رقمی شدن مصرف بنزین و فروش بیش از۱۰۰ میلیون لیتر از این فرآورده نفتی پرطرفدار، مصرف بنزین نوروزی ۹۳ به تاریخ پیوست .

با این وجود، مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با رد هر گونه نگرانی از احتمال جهش مصرف بنزین در روزهای پایانی سال جاری، از افزایش ۱.۲میلیارد لیتری ذخایر بنزین کشور خبر داده و تاکید می کنند تدابیر لازم برای تامین بنزین شب عید مردم اندیشیده شده است .

از سوی دیگر در حالی ذخایر انبارهای نفت کشور از بنزین کامل شده است ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور رسما با تخصیص بنزین ویژه نوروزی به مردم مخالفت کرده است تا عملا پرونده تخصیص این سهمیه ویژه بنزین برای نوروز ۹۴ بسته شود .

منصور ریاحی قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم تاکید کرده است: پیش بینی می شود که برای نوروز سال جاری متوسط مصرف روزانه بنزین به ۱۰۴ میلیون لیتر افزایش یابد .

سهمیه‌ بنزین اسفند فردا شب واریز می‌شود

به گزارش مهر، از ابتدای بهمن ماه سال جاری با ابطال سهمیه های بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره سازی شده در کارت های هوشمند سوخت خودروها عملا عرضه این محصول میان تقطیر پالایشگاه‌های نفت به طور دو نرخی در جایگاه‌ها عرضه می شود .

از این رو بیش از ۳۵۰ میلیون لیتر سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره سازی شده در کارت‌های هوشمند سوخت تا ساعت بهمن سوخت و به حدود ۷۰۰ میلیون لیتر سهمیه بنزین۷۰۰ تومانی تبدیل شده است .

این در حالی است که تا ساعت ۲۴ فردا شب پنج شنبه ۳۰ بهمن ماه قرار است سهمیه بنزین نیمه یارانه ای خودروهای خدماتی، عمومی و عادی به کارت های هوشمند سوخت واریز شود .

فردا شب ۶۰ لیتر سهمیه بنزین نیمه یارانه ای با قیمت ۷۰۰ تومانی به کارت هوشمند سوخت خودروهای شخصی واریز می شود که در صورت اتمام سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی خودروسوان می توانند با استفاده از کارت هوشمند سوخت خود اقدام به خرید بنزین آزاد کنند. علاوه بر این سهمیه گازوییل خودروهای عمومی نیز تا ساعت ۲۴ فردا شب شارژ و قابل برداشت خواهد بود .

در همین حال ستاد سوخت در واکنش به احتمال تغییرات جدید در سهمیه بنزین خودروخای شخصی برای سال آینده، اعلام کرده است: دولت هنوز برنامه ای برای تغیییر سهمیه های بنزین یارانه ای در سال ۹۴ ندارد .

آغاز تغییر سهمیه‌های بنزین ۷۰۰ تومانی از جمعه

هر چند خودروهای شخصی تاکنون از گزند کاهش سهمیه‌های بنزین ۷۰۰ تومانی در امان مانده اند اما در طول حدود یکسال گذشته تاکنون حدود ۴ میلیون کارت هوشمند سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها به دلایل مختلفی همچون فرسودگی، توقیف در پارکینگ‌های پلیس و برخی از تاکسی‌ها، وانت بارها، خودروهای آموزش راهنمایی و رانندگی به دلیل عدم فعالیت در ناوگان حمل و نق عمومی و دلایل متعدد دیگر ابطال و یا سهمیه ویژه بزین آنها به سهمیه معمولی تبدیل شده است .

بر این اساس از روز جمعه و همزمان با واریز سهمیه بنزین اسفند ماه پیش بینی می‌شود سهمیه ویژه بنزین ۷۰۰ تومانی حدود ۹۵۰ هزار وانت بار به سهمیه های عادی تبدیل شود .

علیرضا فیض بخش رئیس ستاد سوخت در جمع خبرنگاران در تشریح این طرح حذف سهمیه‌های ویژه بنزین ۷۰۰ تومانی وانت بارها و تاکسی ها، گفته است: از مجموع دو میلیون و ۲۰۰ هزار وانت‌بار کشور حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه سال ۹۰ ساماندهی شده و ۹۵۰ هزار دستگاه ساماندهی نشده اند مجددا از ابتدای اسفند توسط وزارت کشور مورد ساماندهی قرار می‌گیرند و از ابتدای فروردین ماه با توجه به اطلاعات جدید ساماندهی این ناوگان بنزین یارانه‌ای به وانت‌بارها تعلق می‌گیرد .

این مقام مسئول در دولت تدبیر و امید همچنین تاکید کرد: به این صورت سهمیه بنزین تاکسی‌های بنزین سوز از ۹۰۰ لیتر به ۷۵۰ لیتر و سهمیه سوخت تاکسی‌های دوگانه سوز از ۹۰۰ لیتر فعلی به ۵۰۰ لیتر کاهش می‌یابد .

دولت به گرانی بنزین روی خوش نشان داد

پس از ساماندهی و حذف سهمیه بنزین برخی از تاکسی ها و وانت بارها از ابتدای اسفند ماه سال جاری، پیشنهاد دولت برای افزایش قیمت این فرآورده نفتی در سال ۹۴ با موافقت مجلس مواجه شده است .

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت تدبیر و امید درباره افزایش نرخ بنزین از ابتدای سال آینده هم گفته است براساس مصوبه مجلس، افزایش ۵ درصدی برای فرآورده های نفتی از جمله بنزین در دستور کار قرار گرفته است .

از اردیبهشت ماه سال جاری و با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها به ترتیب قیمت هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای معمولی و سوپر ۷۰۰ و ۸۰۰ تومان و بهای هر لیتر بنزین معمولی و سوپر آزاد به ترتیب با قیمت ۱۰۰۰ و ۱۱۰۰ تومان در جایگاه‌های سوخت عرضه شده است .

با اجرای مصوبه هفته جاری مجلس توسط دولت از ابتدای سال ۱۳۹۴ به ترتیب هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای معمولی و سوپر با افزایش ۵ درصدی  ۷۳۵ و ۸۴۰ تومان و بهای هر لیتر بنزین معمولی و سوپر آزاد به ترتیب با قیمت ۱۱۵۰ و ۱۱۵۵ تومان در جایگاه‌های سوخت عرضه خواهد شد .

این در حالی است که در طول چند هفته گذشته مسئولان مختلف دولت تدبیر و امید با رد هرگونه سناریوی افزایش دوباره قیمت بنزین برای سال آینده، تاکید می‌کردند: دولت فعلا برنامه‌ای برای گرانی دوباره بهای بنزین ندارد .

دنا 50 میلیون تومان قیمت خورد


دنا 50 میلیون تومان قیمت خورد








حدود یک ماه پیش موضوع تعیین قیمت دنا به محل اختلاف شورای رقابت و شرکت ایران خودرو تبدیل شد. در این زمینه ایران خودرو پیشنهاد تعیین قیمت 48 میلیون تومانی را به شورای رقابت ارائه کرده بود اما این شورا قیمت دنا را 41 میلیون و 900 هزار تومان تعیین کرد .

 

این موضوع اعتراض ایران خودرو را به دنبال داشت به‌گونه‌ای که این شرکت اعلام کرد تولید دنا با قیمت 42 میلیون تومان زیان‌ده است و پس از تحویل خودروهای پیش‌فروش شده دنا به پیش‌خریداران، باقی تولیدات این خودرو در بازار داخل عرضه نشده و صادر خواهد شد .

 

در این شرایط به گفته فعالان بازار خودرو، ایجاد اختلاف قیمت هشت میلیون تومانی بین قیمت کارخانه‌ و بازار خودروی دنا موجب شده که برخی از خریدارانی که این خودرو را برای استفاده شخصی پیش‌خرید کرده بودند، با هدف کسب سود نسبت به فروش این خودرو در بازار آزاد اقدام کنند .

 

به گزارش اقتصاد آ«لاین به نقل از ایسنا، وجود اختلاف هشت میلیون تومانی بین قیمت تعیین شده از سوی شورای رقابت با قیمت خودروی دنا در بازار در حالی است که پیش از این رییس شورای رقابت هدف این شورا از قیمت‌گذاری خودروها را از بین بردن حاشیه بازار (تفاوت قیمت کارخانه و بازار) این محصولات اعلام کرده بود اما در خودروی دنا اختلاف زیادی بین قیمت کارخانه‌ و بازار این خودرو ایجاد شده و دلالان و واسطه‌ها در بازار این محصول فعال شده‌اند.

ارزش معاملات بورس کالا از 150.7 میلیارد تومان فراتر رفت

گزارش کارگزاری کالای خاورمیانه از معاملات امروز:

در تالار محصولات صنعتی و معدنی و در گروه فولاد، شرکت ذوب آهن اصفهان، 5 هزار تن شمش بلوم، 930 تن تیرآهن 24، 4 هزار تن میلگرد 12تا25 -A3 را با قیمت پایه به متقاضیان عرضه داشت. تختال C شرکت فولاد خوزستان، دیگر محصول عرضه شده در این گروه بود.
بورس کالای ایران در روز سه شنبه مورخ 1393.11.28 و در بازار فیزیکی شاهد معامله بیش از 76 هزار تن انواع محصولات و به ارزش کل 1.507.222 میلیون ریال بود. در تالار محصولات صنعتی و معدنی و در گروه فولاد، شرکت ذوب آهن اصفهان، 5 هزار تن شمش بلوم، 930 تن تیرآهن 24، 4 هزار تن میلگرد 12تا25 -A3 را با قیمت پایه به متقاضیان عرضه داشت. تختال C شرکت فولاد خوزستان، دیگر محصول عرضه شده در این گروه بود که در قالب سیستم مچینگ مورد معامله قرار گرفت. گروه آلومینیوم نیز شاهد معامله یک هزار تن انواع شمش آلیاژی، یکصد تن تی بار EC-1350 و 220 تن بیلت 6063-7 تولید شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) بود که همگی با نرخ پایه مورد معامله قرار گرفت.

براساس گزارش بورس نیوز، در این روز در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی و در گروه قیر، بیش از 5 هزار تن انواع قیر تولید شرکت های پالایش نفت جی، پاسارگاد به همراه شرکت توسعه نفت هرمزان و به ارزش 47.750 میلیون ریال داد و ستد شد. گفتنی است که در گروه پلیمر نیز 50 گرید انواع ماده پلیمری مجتمع های پتروشیمی ایلام، اروند، امیرکبیر، آبادان، آریاساسول، بندرامام، تبریز، تخت جمشید، تندگویان، خارک، رجال، شازند، غدیر، قائدبصیر، لاله، مارون، مهر، پلی پروپیلن جم، نویدزرشیمی و شرکت طاهاسازان پیشتاز با حجم 65 هزار و 363 تن به روی تابلوی عرضه رفت، که از این میان معامله 26 هزار تن محصول و به ارزش 851.795 میلیون ریال به ثبت رسید. از مهمترین مواد پتروشیمی داد و ستد شده در این روز می توان به انواع پلی اتیلن، پلی پروپیلن، PVC و SBR اشاره کرد. علاوه بر این، 2.700 تن وکیوم باتوم پالایش نفت بندرعباس، به همراه 200 تن اسلاک واکس سنگین نفت بهران، دیگر محصولات معامله شده در تالار مذکور را تشکیل دادند.

شایان ذکر است که در این روز 111 هزار تن انواع قیر تولید شرکت های نفت جی، پالایش نفت تبریز، فرا شیمی روز، معماران تجارت آفتاب (اقتصاد بین الملل تندیس)، پالایش و انرژی شمالغرب آرکا، نفت بهران، پتروشیمی خارگ، پالایش نفت آبادان، پالایش نفت شازند اراک و پویندگان فن و تجارت بین الملل راهی تالار صادراتی شدند که از این میان معامله 26 هزار تن محصول و به ارزش 248.602 میلیون ریال رقم خورد.

در این روز همچنین معامله 200 تن شکر سفید کارخانه قند یاسوج، 1.790 تن ذرت دانه ای برزیل و استان همدان به همراه 355 تن مرغ منجمد رنج 1 شرکت پشتیبانی امور دام کشور با نرخ پایه در تالار معاملات کشاورزی به ثبت رسید که در مجموع ارزش معاملات آن به رقم 34.349 میلیون ریال بالغ گردید.

در ادامه، کارگزاری کالای خاورمیانه آمار معاملات محصولات فیزیکی در بورس کالای ایران در روز سه شنبه مورخ 1393.11.28 و آمار عرضه های روز چهارشنبه به تاریخ 1393.11.29 را به شرح ذیل آورده است:

آمار عرضه

آمار معاملات

بی تأثیری مصوبه افزایش نرخ فرآورده های نفتی بر پالایشی ها/منافع وزارت نفت در الویت است

مدیر معاملات و پرتفوی سهام شرکت سرمایه گذاری مهرآیندگان عنوان کرد:

با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به لایحه بودجه سال 94 کل کشور، افزایش پنج درصدی قیمت هر لیتر فرآورده های نفتی برای توسعه پالایشگاه ها و زیرساخت های تأمین و توزیع فرآورده های نفتی تصویب شد.
با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به لایحه بودجه سال 94 کل کشور، افزایش پنج درصدی قیمت هر لیتر فرآورده های نفتی برای توسعه پالایشگاه ها و زیرساخت های تأمین و توزیع فرآورده های نفتی تصویب شد.

به گزارش بورس نیوز، این بند در حالی به تصویب رسید که آثار و نتایج آن بر شرکت های پتروپالایشی مشخص نیست؛ علاوه بر اینکه در رابطه با بند مذکور نکاتی وجود دارد.

در همین ارتباط مدیر معاملات و پرتفوی سهام شرکت سرمایه گذاری مهرآیندگان به خبرنگار بورس نیوز گفت: تصویب این بند روی عملکرد پالایشگاه ها اثر محسوسی ندارد. چراکه در وهله اول افزایش پنج درصدی قیمت هر لیتر فرآورده های نفتی رقم بسیار ناچیزی است.

بهرامی افزود: در وهله دوم نیز بایستی توجه داشت که طبق بند تبصره 2 بودجه سال 1394 مبالغ حاصل از محل افزایش قیمت فرآورده ها توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و میعانات گازی و فرآورده های نفتی و نیز تأمین منابع مالی، سهم دولت در توسعه پالایشگاه ها و زیرساخت های تأمین، ذخیره سازی و توزیع فرآورده ها اختصاص خواهد یافت که پس از واریز به خزانه تا سقف پانزده هزار میلیارد ریال به مصرف برسد. اما نکته اصلی این است که منابع مذکور جزو درآمد شرکت محسوب نمی گردد و معاف از مالیات است. از این رو افزایش مذکور بر عمکرد این شرکت ها بی تأثیر است.

وی ادامه داد: از این رو با توجه به اینکه این بخش درآمدی بابت نوسازی و توسعه زیرساخت ها اختصاص می یابد، بیشتر به نفع شرکت های واسط همچون تولیدکنندگان لوله های نفتی است.

این کارشناس بازار سهام پیرامون تصویب حذف الزام شرکت نفت برای پرداخت ماهانه بهای خوراک نفت خام و میعانات گازی نیز تصریح کرد: حذف بند مذکور از تبصره 2 لایحه بودجه سال 94 تنها از این جنبه بر عملکرد پالایشگاه ها اثرگذار است که نقدینگی زمان بیشتری در اختیار این مجتمع ها باقی می ماند و مانع از خروج پول از حساب آنها می شود. اما این امر اتفاقی نیست که روی روند معاملات بازار سرمایه اثر قابل توجهی اعمال کند.

وی در خصوص تکلیف وزارت اقتصاد برای برداشت بهای فرآورده های نفتی و خوراک مجتمع های پالایشگاهی و پتروشیمی طبق اعلام وزارت نفت و رأساً، جهت واریز به حساب خزانه داری کل کشور گفت: چنین امری به نظر به نفع وزارت نفت بوده و طبق گفته های وزیر نفت مبنی بر اینکه این وزارتخانه منابع چندانی برای اجرای طرح های توسعه ای خود ندارد، مسلم است که تصمیمی گرفته نمی شود که به نفع مجتمع های پتروپالایشی باشد؛ به عبارتی در تدوین سیاست ها این منافع وزارت نفت است که در الویت قرار می گیرد، نه پالایشگاه ها.

بهرامی تأکید کرد: یعنی در حال حاضر آن میزانی که وزارت نفت برای اجرای طرح های خود به ویژه در پارس جنوبی به نقدینگی نیازمند است، پالایشگاه ها به نقدینگی نیاز ندارند و تا جایی که زیان ده نشوند، دولت برای دریافت مبالغی از آنها اقدام می کند و چندان فرقی ندارد که مجتمع پالایشگاهی باشد یا پتروشیمی.

مدیر معاملات و پرتفوی سهام شرکت سرمایه گذاری مهر آیندگان در خصوص سخنان قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی پیرامون برنامه ساخت 15 پالایشگاه جدید نفت و میعانات گازی تصریح کرد: در دنیا صنعت پالایشگاهی سودآوری نیست و احداث یک مجتمع سرمایه گذاری هنگفتی را می طلبد؛ اما در ایران به خاطر خودکفایی و مقابله با تحریم های بین المللی تصمیم به احداث پالایشگاه ها گرفته شد.

وی افزود: اما مسلم است که این سرمایه گذاری سودآور نبوده و ساخت این تعداد مجتمع توجیه اقتصادی ندارد. چراکه پالایشگاه ها بیشتر تأمین کننده خوراک برای پتروشیمی ها و شرکت های فعال در صنایع پایین دستی بوده و به خودی خود سودآور نیستند.

بهرامی در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: بنده در شرایط فعلی نسبت به اتفاقات مثبت خوش بین نیستم؛ چراکه تاکنون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران نیز هنوز هیچ موضوعی را در رابطه با خوراک و بهای فرآورده های نفتی نپذیرفته است. از این رو نمی توان در خصوص بروز اتفاقات مثبت امیدواری خاصی داشت.

توقف 9 نماد بابت تعدیل سود و برگشت 9 نماد به تابلوی معاملات

در ساعت اولیه معاملات امروز رخ داد:

آخرین روز معاملاتی بهمن ماه سال 93 در حالی آغاز شد که سیل ارایه اولین گزارش های پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 94 در سامانه اطلاع رسانی کدال به راه افتاده است.
آخرین روز معاملاتی بهمن ماه سال 93 در حالی آغاز شد که سیل ارایه اولین گزارش های پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 94 در سامانه اطلاع رسانی کدال به راه افتاده و این امر موجب شده در اولین ساعت معاملاتی امروز هفت نماد جهت ارایه تعدیل سود هر سهم متوقف شوند.

به گزارش بورس نیوز، بیشتر این توقف نمادها با اعلام پیغام ناظر و بابت تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم اتفاق افتاده است.

بدین ترتیب نمادهای "دیران"، "فنوال"، "سبهان"، "سبجنو"، "غدشت" و "کپشیر" از بازار بورس و "ارفع" از بازار فرابورس هفت نمادی هستند که متوقف شدند.

شایان ذکر است نماد "غچین" و "پکویر" نیز جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصویب افزایش سرمایه متوقف شده است.

در مقابل اما نمادهای "پردیس"، "شگل" و "کمرجان" پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد و "سکرما" پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله می باشند.

همچنین نمادهای "حتوکا"، "قصفها"، "خپارس"، "کنیلو" پس از اعلام تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم آماده بازگشایی هستند.  نماد معاملاتی شرکت ایران مرینوس هم با توجه به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی فوق العاده، با محدودیت نوسان آماده انجام معامله می باشد.

افزایش سرمایه 2 مرحله ای ایران ارقام تا پایان سال جاری کلید می خورد

در گفتگو با سرپرست حسابداری مشتریان و اعتبارات "مرقام" عنوان شد:

شرکت ایران ارقام طی دو سال گذشته، برنده بیشترین مناقصه قراردادهای بانکی در فروش، تعمیر و نگهداری دستگاه های خودپرداز میان سایر شرکت های رقیب شده است.
شرکت ایران ارقام طی دو سال گذشته، برنده بیشترین مناقصه قراردادهای بانکی در فروش، تعمیر و نگهداری دستگاه های خودپرداز میان سایر شرکت های رقیب شده است.

سرپرست حسابداری مشتریان و اعتبارات ایران ارقام در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به اینکه "مرقام" جزو شرکتهای فعال و معتبر موجود در حوزه الکترونیکی است و با داشتن بیش از 80 دفتر پشتیبانی و خدمات در سرتاسر کشور، شبانه روز آماده ارایه خدمات به مشتریان می باشد، اظهار داشت: در حال حاضر شرکت ایران ارقام با استراتژی حضور در مناقصه ها جهت عقد قراردادهای جدید با بانکها با اتکا بر دانش پرسنل خود خصوصاً در حوزه پشتیبانی دستگاه های خودپرداز سعی بر حفظ بازار و رسیدن به برآوردهای بودجه ای خود دارد.

بهرام طیبی، سازوکار "مرقام" در قراردادهای فروش دستگاه های خودپرداز را نقدی اعلام کرد و افزود: از جمله دیگر اقدامات شرکت ایران ارقام، اجاره دستگاه های خودپرداز به صورت عملیاتی و سرمایه ای است و با توجه به شرایط کنونی شرکت، احتمال می رود که تا پایان سال مالی جاری تعدیل مثبتی در سود هر سهم را محقق نماید.

وی از افزایش سرمایه دو مرحله ای شرکت ایران ارقام خبر داد و گفت: براساس بررسی های به عمل آمده اولین مرحله اجرای افزایش سرمایه "مرقام" تا پایان سال مالی جاری از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران انجام خواهد گرفت و مرحله دوم افزایش سرمایه نیز در سال 94 در دستورکار قرار می گیرد.

طیبی، روند نوسانات سهام "مرقام" در چند وقت اخیر بازار سهام را منطقی توصیف کرد و یادآور شد: در حال حاضر شرکت ایران ارقام به عنوان شرکت دانش بنیان و با داشتن سویچ بانکی اختصاصی، عملیات بانکی چند بانک کشور را مدیریت می نماید. که این امر نیازمند اجرای طرح های توسعه ای و افزایش فعالیت در جهت بازاریابی و ارتقای نرم افزارهای موجود در شرکت است.

سرپرست حسابداری مشتریان و اعتبارات ایران ارقام در پایان یادآور شد: موفقیت های ذکر شده در حالی اتفاق افتاده است که شاهد اعمال تحریم های مختلف می باشیم و امید است با انجام توافقات و تعاملات، این موفقیت ها بیش از پیش شود.

علت عدم حضور "پدیده" و "تبرک" در بورس/صنعت پرپتانسیل حال حاضر بازار سرمایه

در گفتگو با مشاور مدیر عامل شرکت کارگزاری مبین سرمایه عنوان شد:

فعالیت و جذب نقدینگی شرکت هایی همچون پدیده شاندیز و تبرک در خارج از بازار سهام به دلیل عدم تمایل شرکت های مذکور به شفاف سازی صورت های مالی است. اکثر سهام شرکت های بورسی پایین تر از ارزش ذاتی خود معامله می شوند که این امر می تواند نشانگر پتانسیل مثبت بازار برای ایجاد روندی صعودی در آینده باشد.
فعالیت و جذب نقدینگی شرکت هایی همچون پدیده شاندیز و تبرک در خارج از بازار سهام به دلیل عدم تمایل شرکت های مذکور به شفاف سازی صورت های مالی است به گونه ای که میزان رشد قیمت سهام دو شرکت فوق براساس خواسته سهامدار عمده انجام گرفته و نه واقعیات مالی و سودآوری شرکت.

مشاور مدیر عامل شرکت کارگزاری مبین سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: در حال حاضر شرکت های فعال در بازار سهام، بایستی سالیانه در چهار مرحله اقدام به ارایه گزارش صورت مالی های خود به سازمان بورس نمایند که در نهایت منجر به ارزش گذاری سهام شرکت های بورسی می گردد، این در حالی است که شرکت هایی همچون پدیده شاندیز و تبرک با انتشار برگه سهام و جذب نقدینگی در خارج از بازار سهام، خود را معاف از ارایه گزارش صورت مالی قرار می دهند.

حسین مرادی، مشکلات حال حاضر بازار سرمایه را تحت تأثیر شرایط اقتصادی حاکم بر کشور از جمله، کاهش جهانی قیمت نفت، کمبود نقدینگی در سطح جامعه و همچنین روابط بین المللی خارجی دانست و افزود: اکنون نگاه دولت و وزراء به بورس، بیشتر جنبه تأمین مالی دارد به گونه ای که برنامه ریزی برای بازار ثانویه در دستورکار دولت قرار نگرفته است.

وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر، اکثر سهام شرکت های بورسی پایین تر از ارزش ذاتی خود معامله می شوند که این امر می تواند نشانگر پتانسیل مثبت بازار برای ایجاد روندی صعودی در آینده باشد.

مرادی در خصوص دلایل اقدام بانک ها در افزایش نرخ سود سپرده گذاری ها گفت: اکنون بانک مرکزی ارایه تسهیلات به بانک های زیرمجموعه خود را با نرخ سود 34 درصد محاسبه می نماید که این امر منجر در جذب نقدینگی بانک ها از افراد جامعه با نرخ سودهای کمتر از مصوبه بانک مرکزی شده است و در حال حاضر تنها راهکار کاهش نرخ سود سپرده های بانکی نیز کاهش نرخ سود تسهیلات بانک مرکزی است.

این کارشناس بازار سرمایه، چشم انداز بازار سهام را در گرو شرایط اقتصادی کشور دانست و افزود: اگر در سال آینده رشد اقتصادی کشور، مثبت گردد این امر در رونق بازار سهام و همچنین شاخص بورس به عنوان دماسنج اقتصادی کشور، اثرگذار خواهد بود.

وی سرمایه گذاری در شرکت های لیزینگی را الویت شرایط کنونی بازار سهام عنوان کرد و افزود: در حال حاضر برخی از شرکت های خودرویی و قطعه سازان از پتانسیل بالایی در افزایش سودآوری برخوردار می باشند.

مرادی، نرخ کنونی دلار آزاد را در پایین ترین سطح ارزیابی کرد و خاطر نشان کرد: اکنون کنترل نرخ تورم و همچنین سیاست خارجی کشور از جمله الویت های دولت یازدهم است که این امر می تواند منجر به عدم رشد نرخ دلار آزاد علیرغم تقاضای حداکثری در شب های عید گردد.

مجوز جدید مجلس به وزارت نیرو


مجوز جدید مجلس به وزارت نیرو








نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان، بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال 94 را ادامه دادند .

 

به گزارش تسنیم، بهارستان‌نشینان در بند الحاقی 1 به تبصره 3 ماده واحده، به وزارت نیرو اجازه دادند تا اراضی مسیل‌های ناشی از عوامل طبیعی و غیر‌طبیعی که به صورت متروکه در محدوده خدمات شهری به جا مانده است و امکان وقوع سیلاب در آنها وجود ندارد را از طریق مزایده عمومی به فروش رسانده و درآمد حاصل از فروش این اراضی را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند .

 

 

سقف فاینانس سال آینده ۳۵ میلیارد دلار تعیین شد


سقف فاینانس سال آینده ۳۵ میلیارد دلار تعیین شد








به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان و در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1394 کل‌کشور چند بند دیگر از این لایحه را پس از رسیدگی به تصویب رساندند .

 

به موجب مصوبه مجلس، در سال 1394 سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) علاوه بر باقیمانده سهمیه سال‌های قبل، معادل ریالی 35 میلیارد دلار تعیین می‌شود .

 

در صورت تصویب نهایی بخش هزینه‌ای این بند، دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386 و بخش‌های خصوصی و تعاونی با سپردن تضمین‌های لازم به بانک‌های عامل می‌توانند از تسهیلات مذکور استفاده ‌کنند. شورای اقتصاد بر اساس مفاد ماده 82 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران این تسهیلات را به طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌‌محیطی اختصاص می‌دهد .

 

همه  طرح‌های مصوب که منابع آنها از محل تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) تأمین می‌شود باید با تأیید دستگاه اجرایی ذی‌ربط، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌‌محیطی باشد و بازپرداخت اصل و سود منابع طرح صرفاً از محل عایدات طرح در دوران بهره‌برداری و یا منابع پیش‌بینی‌شده طرح در قانون بودجه زمان تصویب طرح و در صورت عدم کفایت از سهم اعتبارات آتی استان محل اجرای طرح قابل پرداخت باشد و از محل منابع موجود جمهوری اسلامی ایران نزد کشور تأمین‌کننده تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برداشت و پرداخت نشود .

انواع بیمه‌های زندگی شرکت بیمه توسعه ابطال شد


انواع بیمه‌های زندگی شرکت بیمه توسعه ابطال شد







شورای عالی بیمه تصویب کرد: بیمه ایران با تملک اموال و دارایی ‏های بیمه توسعه، خسارات بیمه‏ گذاران و زیان ‏دیدگان بیمه‏ های خودرو و عمر این شرکت را به تدریج پرداخت می نماید .

 

به گزارش ریسک نیوز به نقل از مهر، شورای عالی بیمه در جلسه مورخ 93.11.21 و در اجرای مواد ۴۰ و ۴۴ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه ‏گری، پروانه فعالیت بیمه های خودرو (شخص ثالث، بدنه اتومبیل و حوادث راننده) و انواع بیمه ‏های زندگی شرکت بیمه توسعه را ابطال نمود .

 

در صورت موافقت مجمع عمومی بیمه مرکزی با مصوبه شورای عالی بیمه و تایید هیئت دولت، کلیه سوابق و اسناد مربوط به حقوق و تعهدات بیمه های مذکور در اختیار شرکت سهامی بیمه ایران قرار خواهد گرفت و شرکت سهامی بیمه ایران رسیدگی و پرداخت خسارت‏ های معوق شرکت بیمه توسعه را با تملک اموال و دارایی‏ های این شرکت، عهده ‏دار خواهد شد .

 

لازم به ذکر است با انتقال حقوق و تعهدات بیمه ‏نامه ‏های معتبر رشته های لغو شده، جبران خسارت‏ های آتی ناشی از این بیمه‏ نامه‏ ها نیز بر عهده‏ شرکت سهامی بیمه ایران قرار خواهد گرفت.

زئیاتی از بلوکه شدن درآمدها


زئیاتی از بلوکه شدن درآمدها









به گزارش خبرنگار مهر، هر چند مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و گروه کشورهای ۵+۱ برای دستیابی به یک توافق جامع و به اصطلاح "برد  برد" در حال انجام است اما برخلاف توافق نامه ژنو تحریم‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران شدت گرفته است .

بر این اساس، هفته گذشته نام شرکت ملی نفتکش ایران بار دیگر در لیست سیاه تحریم‌های اتحادیه اروپا و چند کشور بزرگ اروپایی قرار گرفت، تحریمی که با واکنش مسئولان نفتی ایران هم روبرو شد و این محدودیت‌های جدید نفتی را نوعی بازی سیاسی عنوان می کنند .

با قرار گرفتن نام شرکت ملی نفتکش در فهرست شرکت‌های تحریم شده نفتی ایران، پیش بینی می شود محدودیت‌های جدیدی به منظور نقل و انتقال طلای سیاه صادراتی ایران در بازارهای چهار گوشه جهان به وجود آید .

محمد سوری مشاور وزیر نفت و مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفتکش در تشریح تبعات اقتصادی دور جدید تحریم‌های این شرکت نفتی، گفته است: نداشتن بیمه بدنه، نداشتن بیمه پی اند آی کلاب (P & I club ) و محدودیت انتقال پول از سوی نظام بانکی و سایرخدماتی که به دلیل نداشتن بیمه پی اند آی شرکت ملی نفتکش با آن مواجه است .

جزئیات بلوکه شدن درآمدهای پتروشیمی

به گزارش مهر، همزمان با تحریم شرکت ملی نفتکش به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی حمل نفت و فرآورده‌های نفتی جهان، صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی ایران هم با محدودیت‌های جدید بین‌المللی دست و پنجه نرم می‌کند .

از این رو با وجود آغاز چراغ خاموش محموله های صادراتی پتروشیمی ایران به کشورهای مختلف اروپایی همچون سوئیس، بلژیک و ایتالیا اما وصول دلارهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمیایی به بن بست خورده است .

عیسی مشایخی مدیرعامل شرکت پتروشیمی بین‌الملل ایران با اشاره به بازگشت شرکت‌های بزرگ خارجی به صنایع پتروشیمی ایران در گرو مذاکرات و توافق نهایی ایران و و کشورهای عضو گروه ١+٥ است، درباره مشکلات تحریم برای صادرات محصولات پتروشیمی، تصریح کرد: براساس توافق نخست ژنو که میان ایران و کشورهای عضو گروه ١+٥ امضا شد، قرار بود فروش محصولات پتروشیمی ایران به جز گاز مایع " ال. پی. جی" از فهرست تحریم ها خارج شوند .

این مقام مسئول تاکید می کند: هم اکنون در زمینه فروش محصولات پتروشیمی مانعی وجود ندارد، اما به دلیل وجود موانع و تحریم‌ها برای انتقال پول همچنان نمی‌توانیم پول حاصل از این فروش محصولات را دریافت کنیم .

به گفته مشایخی در حال حاضر برای دریافت مستقیم درآمد های به دست آمده از مسیر صادرات مجتمع‌های پتروشیمی در حال مذاکره با بانک‌ها و موسسه‌های بین‌المللی هستیم .

واکنش جدید به کاهش درآمدهای نفتی

افزایش دور جدید تحریم‌های بین المللی دامن صادرات و تجارت نفت خام ایران را هم گرفته است به طوری که برخی از مشتریان سنتی طلای سیاه ایران همچون هند از پرداخت به موقع ارز حاصل از خرید نفت ایران خودداری می کنند و با تاخیرهای طولانی پول نفت برده شده را پرداخت می کنند .

سید محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در واکنش به اقدام پالایشگاه‌های هندی با هدف دریافت امتیاز بیشتر از فروشندگان نفت، و پرداخت پول نفت با تاخیرهای سه ماهه به خزانه کشور، گفت: طبق قراردادهای مختلف سررسید پرداخت وجه محموله های نفتی با یکدیگر متفاوت است، بنابراین تاخیری در پرداخت وجود ندارد و وجوه در سررسیدهای خود مطابق قرارداد دریافت می شود .

این در حالی است که بلومبرگ اخیرا مدعی شده است: پالایشگاه‌های هندی در تلاش برای دریافت امتیازات بیشتر از فروشندگان نفت هستند و دو شرکت پالایشگر مانگالور و اسار اویل، پول نفت خریداری شده از ایران را با ۹۰ روز تاخیر پرداخت می‌کنند .

کاهش قیمت نفت و محدود شدن حجم صادرات نفت ایران در محدوده یک میلیون بشکه در روز منجر به کاهش درآمدهای شرکت ملی نفت ایران و به تبع آن عدم تامین منابع مالی طرح توسعه برخی از میادین مشترک نفت و گاز کشور هم شده است .

بیژن زنگنه وزیر نفت با تائید کاهش سرمایه گذاری در صنعت نفت در طول دو سال گذشته تاکنون، تاکید کرده است: با توجه به درآمدهای فعلی فروش نفت سهمی برای توسعه میادین مشترک نفت و گاز باقی نمی ماند .

 

ضوابط‌جدید‌قیمت‌گذاری‌خودروهای‌وارداتی


ضوابط‌جدید‌قیمت‌گذاری‌خودروهای‌وارداتی







وزارت صنعت، معدن و تجارت بالاخره به دعواهای قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی خود با شورای رقابت پایان داد و ضوابط تعیین قیمت فروش خودروهای وارداتی را ابلاغ کرد. بر این اساس، از ابتدای اسفندماه تمامی نمایندگی‌ها و واردکنندگان خودرو ملزم به رعایت آن هستند .

 

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات ضوابط تعیین قیمت فروش خودروهای وارداتی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت ضوابط چهارده گانه‌ای را برای تعیین قیمت فروش خودروهای وارداتی تعیین و به نمایندگی‌ها و واردکنندگان خودرو ابلاغ کرده است .

 

این دستورالعمل از اول اسفندماه جاری لازم‌الاجرا خواهد بود و قیمت خودروهای وارداتی بر مبنای آن تعیین می‌شود .

 

به گفته این مقام مسئول در وزارت صنعت، ارزش CIS خودرو، حقوق ورودی شامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی، هزینه بیمه شخص ثالث و هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تاخیر از جمله موارد لحاظ شده در تعیین قیمت تمام شده خودروهای وارداتی برای فروش به مردم است .

 

دستورالعمل کامل قیمت خودروهای وارداتی به شرح زیر منتشر شد :

 

در جهت اعمال وظایف سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و همچنین اعمال قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مصوب ۱۳۸۸ بدین وسیله ضوابط تعیین قیمت فروش انواع خودروهای وارداتی جهت رعایت از اول اسفندماه سال ۱۳۹۳ توسط تمامی نمایندگی ها، وارد کنندگان و اطلاع عمومی به شرح زیر اعلام می شود .

 

قیمت تمام شده شامل :

 

۱ ارزش CIS خودرو

 

۲ حقوق ورودی شامل حقوق گمرگی و سود بازرگانی

 

۳ مابه التفاوت مالیات بر ارزش افزوده دریافتی و پرداختی

 

۴ عوارض هلال احمر

 

۵ عوارض مندرج در بودجه سنواتی

 

۶ هزینه انبارداری، تخلیه و بارگیری و عوارض بندری

 

۷ هزینه ثبت سفارش

 

۸ هزینه بازرسی فنی

 

۹ هزینه استاندارد

 

۱۰ عوارض وزارت راه و شهرسازی در صورت حمل با ناوگان خارجی

 

۱۱ کلیه مالیات ها و عوارض شماره گذاری

 

۱۲ هزینه بیمه شخص ثالث

 

۱۳ هزینه اسقاط خودروهای فرسوده

 

۱۴ -هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تاخیر تادیه دیون

 

قیمت نهایی فروش نقدی به خریداران (بدون احتساب مبلغ ارزش افزوده دریافتی از خریدار) عبارت است از مبلغ قیمت تمام شده فوق به علاوه ۷ درصد مبلغ قیمت تمام شده که شامل سایر هزینه ها و سود نمایندگی و وارد کننده و ۳ درصد ارزش CIS خودرو بابت گارانتی و ارائه خدمات پس از فروش می باشد. بدیهی است در صورت پیش فروش نمودن یا فروش اقساطی مابه التفاوت برابر دستورالعمل مصوب خواهد شد .

 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، کمتر از یک ماه قبل، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستورالعملی مجوز واردات خودرو را به 35 نمایندگی رسمی فروش خودروهای وارداتی در ایران سپرد. براساس این دستورالعمل، تنها این نمایندگان رسمی اجازه ثبت سفارش و واردات خودرو را دارند.

دولت شناسایی پردرآمد‌ها را آغاز کرد


دولت شناسایی پردرآمد‌ها را آغاز کرد







به گزارش خبرنگار ایسنا، در دومین همایش ملی استاندارد‌های حسابداری بخش عمومی محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، درباره‌ی مصوبه کمیسیون تلفیق برای حذف خانوارهای با درآمد بیش از دو میلیون تومان گفت: کمیسیون تلفیق در مجلس متنی را تصویب کرده، اما وقتی این تبدیل به قانون می‌شود که در صحن علنی مجلس تصویب شود. اما باید تاکید کنم که حذف خانوار‌های پردرآمد از مدت‌ها قبل در راستای تبصره 21 قانون بودجه شروع شده اما ضرورت ندارد که رسانه‌ای شود و درباره‌ی آن در رسانه‌ها گزارش منتشر شود. اما فراتر از این بحث موضوع چگونگی استفاده از منابع هدفمندی یارانه‌ها است که امسال در بهداشت سرمایه‌گذاری شده است که از محل ملی درآمد یارانه‌ها بوده است .

 

معاون رییس جمهور همچنین گفت: در حال حاضر قانون هدفمندی یارانه معطوف به دادن یارانه در بین مردم نیست، اما به دنبال حرکت در راستای اجرای خود قانون هستیم که باید حداکثر 50 درصد از منابع هدفمندی یارانه‌ها بین خانوار‌ها تقسیم شود و بخشی از آن در تولید، بهداشت و درمان هزینه شود. برهمین اساس سال آینده دولت دو ماموریت جدید را دنبال می‌کند. 1300 میلیارد تومان برای تسهیلات ارزان‌ قیمت با سود حداکثر 10 درصد ارائه می‌شود که برای متقاضیان در شهرهای بزرگ 50 میلیون تومان به هر خانوار وام داده می‌شود که فاصله بین سود 10 درصدی و سود 21 درصد بانک‌ها را دولت تامین می‌کند. همچنین 100 میلیارد تومان هم در بخش اشتغال هزینه می‌شود به ویژه اشتغال نیروهای متخصص و تحصیل‌کرده .

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چه گروه‌هایی برای حذف از یارانه از سوی دولت شناسایی شده‌اند، گفت: نخست کسانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و افزایش قیمت‌ها شامل آنها نمی‌شود و همچنین کسانی که درآمد‌های بالا دارند که از سوی وزارت تعاون و رفاه در حال بررسی است .

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکید کرد: اگر این اقدام درست انجام شود این حذف‌ها با استرس در جامعه همراه نخواهد بود، زیرا اگر استرسی ایجاد شود بیش از همه برای اقشار کم‌درآمد خواهد بود. 

صنعت ماشین آلات و تجهیزات در صدر شگفتی سازان بورس

با تحقق 62 درصد بازدهی مثبت در سال 93 رقم خورد:

این صنعت در سال 93 با تحقق این میزان بازدهی مثبت در میان پنج صنعت پربازده بورس قرار گرفته که شرکت پمپ پارس با کسب بازدهی مثبت نزدیک به 467 درصدی شگفتی ساز صنعت و البته طبقه خود شده است.
62 درصد بازدهی مثبت رهاورد سهام شرکت های فعال در صنعت ماشین آلات و تجهیزات از ابتدای سال 93 تاکنون بوده است.

به گزارش بورس نیوز، این صنعت در سال 93 با تحقق این میزان بازدهی مثبت در میان پنج صنعت پربازده بورس قرار گرفته که شرکت پمپ پارس با کسب بازدهی مثبت نزدیک به 467 درصدی شگفتی ساز صنعت و البته طبقه خود شده است.

"تفیرو" و "تکشا" نیز پس از آن در جایگاه های دوم و سوم پربازده ترین ها ایستادند و به ترتیب بیش از 276 و 151 درصد بازدهی مثبت را عاید سهامدارانشان کردند.

البته طبقه انواع بالابر تحت تأثیر دو نماد "تفیرو" و "تمحرکه" بازدهی مثبت بیش از 149 درصدی را رقم زدند تا بر این اساس پربازده ترین طبقه فعال در صنعت مورد بررسی باشند.

در مقابل اما "تکنو" با تحقق بیش از 30 درصد بازدهی منفی در جایگاه آخر نمادهای هم گروه خود قرار گرفت.

گفتنی است در میان نمادهای فعال این صنعت "وتوشه"، "هپکو" و "تمحرکه" بهترین رتبه های نقدشوندگی را دارا می باشند؛ این در حالی است که سایر نمادهای گروه اغلب دارای رتبه های نقدشوندگی پایینی به ویژه در کل بازار سهام هستند.

در پایان شایان ذکر است بازدهی مثبت حدود 62 درصدی در صنعت ماشین آلات و تجهیزات در حالی رقم خورده که سه نماد "تپمپس"، "تایرا" و "لازما" متوقف هستند و در میان آنها نماد معاملاتی شرکت تراکتورسازی جهت اعلام تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف گردیده که طبق گمانه زنی ها به نظر می رسد این تعدیل مثبت باشد.

پرداخت بیش از 548 میلیارد ریال خسارت آتش سوزی وحوادث طبیعی توسط بیمه دانا


مدیریت بیمه های آتش سوزی از سال 1391 تا پایان مرداد ماه سال جاری به 6 بیمه گذار عمده خود به دلیل وقوع حریق ، زلزله و سنگینی برف، خسارت پرداخت کرده است.
بیمه دانا 548 میلیارد و 650 میلیون ریال خسارت آتش سوزی و حوادث طبیعی به بیمه گذاران خود پرداخت کرده است.

به گزارش بورس نیوز به نقل از روابط عمومی بیمه دانا، مدیریت بیمه های آتش سوزی از سال 1391 تا پایان مرداد ماه سال جاری به 6 بیمه گذار عمده خود به دلیل وقوع حریق ، زلزله و سنگینی برف، خسارت پرداخت کرده است.

علیرضا ضیایی پور مدیر بیمه های آتش سوزی اعلام کرد: از مجموع خسارات پرداختی ، مبلغ 505 میلیارد ریال مربوط به خسارت زلزله و سنگینی برف منازل مسکونی خانواده شهدا و ایثارگران طی سال های 92 و 93، 15 میلیارد ریال مربوط به خسارت وقوع حریق در انبار دارویی یکی از بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، 12 میلیارد ریال مربوط به سانحه بروز آتش سوزی در کارخانه نوشابه سازی شهد همرهان گستر در سال 92، 8 میلیارد و 600 میلیون ریال مربوط به وقوع حریق در کارخانه کارتن سازی محمود گلشادی در قم، 4 میلیارد و 200 میلیون ریال مربوط به سانحه آتش سوزی در داروسازی ارس بازار آمل و 3 میلیارد و 850 میلیون ریال نیز مربوط به وقوع حادثه آتش سوزی در مجموعه فرهنگی - ورزشی موج خروشان مشهد در مرداد ماه سال 93 است.

وی افزود: بیمه دانا در مجموع به 6 بیمه گذار عمده خود مبلغ 548 میلیارد و 650 میلیون ریال خسارت آتش سوزی پرداخت کرده است.

هفت دلیلی که نشان می‌دهد نفت ارزان نمی‌تواند منابع تجدیدپذیر را متوقف کند

توسط همفکران عنوان شد:

قیمت نفت از ماه جولای به بیش از نصف کاهش یافته است. فقط پنج سال پیش،‌ چنین سقوطی در سوخت‌های فسیلی می‌توانست صنعت انرژی تجدیدپذیر را در معرض ورشکستگی قرار دهد. اما امروز، اهمیتی ندارد.


نفت ارزان است؛ بنزین هم همینطور. هیچ‌یک از این دو اهمیتی ندارد.

قیمت نفت از ماه جولای به بیش از نصف کاهش یافته است. فقط پنج سال پیش،‌ چنین سقوطی در سوخت‌های فسیلی می‌توانست صنعت انرژی تجدیدپذیر را در معرض ورشکستگی قرار دهد. اما امروز، اهمیتی ندارد.

در اینجا هفت دلیل ارائه می‌شود که نشان دهد چرا گذار به انرژی پاک‌تر، تحت تاثیر نفت ارزان قرار نخواهد گرفت.

1-خورشید با نفت رقابت نمی‌کند

نفت برای خودروهاست. منابع تجدیدپذیر برای برق است. این دو واقعا با هم در رقابت نیستند. نفت برای تولید برقحتی با قیمت‌های زیر 50 دلار برای هر بشکه بسیار گران است. به جای آن، انرژی خورشیدی با زغال‌سنگ، گاز طبیعی، آب و انرژی هسته‌ای رقابت می‌کند. انرژی خورشیدی که در این میان از همه جدیدتر است،‌ امروزه کمتر از یک درصد بازار برق را تشکیل داده، اما طبق گفته آژانس بین‌المللی انرژی، تا سال 2050 بزرگترین منبع دنیا خواهد شد. تقاضا برای این بخش به قدری زیاد است که احتمالا بزرگترین مشکل در سال جاری،‌ محدودیت عرضه یا در دسترس بودن پنل‌های خورشیدی است.

"اگر می‌خواستید هم نمی‌توانستید الآن انرژی خورشیدی را از بین ببرید"

( جنی چیس (Jenny Chase)، تحلیلگر ارشد انرژی خورشیدی که با بلومبرگ همکاری می‌کند.)

2-قیمت برق هنوز در حال افزایش است

تهدیدکننده واقعی منابع تجدیدپذیر، نفت ارزان نیست؛ بلکه برق ارزان است. در آمریکا، گاز طبیعی فراوان،‌ تولیدات برق را به حد زیادی ارزان کرده است. پس دلیل بالا رفتن مبلغ قبض‌های برق چیست؟

7 دلیلی که نشان می‌دهد نفت ارزان نمی‌تواند منابع تجدیدپذیر را متوقف کند

سوخت، ‌تنها جزء تشکیل‌دهنده قبض برق نیست. مصرف‌کنندگان برای دریافت برق از نیروگاه به خانه هم پول می‌پردازند. در سال‌های اخیر این هزینه‌ها افزایش یافته است. سرمایه‌گذاری‌های سالانه در نیروگاه‌ها، از سال 1980 چهاربرابر افزایش یافته است و به 27 میلیارد دلار در سال 2010 رسیده است (طبق گزارشی که تحلیلگر بانک دویچه (Deutsche Bank)،‌ ارائه کرده است). این موجب افزایش مبلغ قبض‌ها می‌شود و صنعت به‌کارگیری پنل‌های خورشیدی در سقف خانه‌ها را جذاب‌تر می‌کند.

3-قیمت انرژی خورشیدی هنوز در حال کاهش است

ممکن است این نمودار را قبلا دیده باشید. این،‌ مهمترین نمودار است. این نمودار دلیل اینکه انرژی خورشیدی به‌زودی چیره می‌شود را نشان می‌دهد: این یک تکنولوژی است و نه یک سوخت. با گذشت زمان، کارایی انرژی خورشیدی افزایش می‌یابد و قیمت‌ها کاهش. مایکل پارک، تحلیلگرSanford C. Bernstein، اصطلاحی برای سست شدن ارتباط قیمت بین سوخت فسیلی و خورشیدی به کار می‌برد:the Terrordome

7 دلیلی که نشان می‌دهد نفت ارزان نمی‌تواند منابع تجدیدپذیر را متوقف کند

نمودار بالا قیمت انرژی از منابع مختلف را از اواخر دهه 1940 نشان می‌دهد. مهمترین ویژگی این نمودار، انرژی خورشیدی است که به‌تازگی با قیمت بالا وارد این بازار شده است. قیمت‌ها آنقدر سریع در حال کاهش است که انرژی خورشیدی به‌زودی به بهای کمتر از دیگران حتی نسبت به ارزان‌ترین سوخت‌های فسیلی، زغال‌سنگ و گاز طبیعی فروخته خواهد شد. در برخی مناطق که نفت و انرژی خورشیدی به‌طور مستقیم در رقابت هستند، نفت شانسی ندارد.

به عنوان مثال: شیخ‌نشین نفت‌خیز دوبی برای سال 2030 هدف‌گذاری خود برای صنعت انرژی خورشیدی را سه‌برابر کرده است. دوبی قصد دارد 15 درصد از کل ظرفیت تولید برق خود را به انرژی خورشیدی اختصاص دهد.

شرکت برق دولتی دوبی قراردادی به ارزش 330 میلیون دلار برای احداث یک نیروگاه خورشیدی منقعد کرده است که قرار است یکی از ارزان‌ترین برق‌ها را در جهان بفروشد.

4-فروش خودروهای الکترونیک مناسب است

عقل سلیم می‌گوید که نفت ارزان یک تهدید حیاتی برای خودروهای برقی است. این در گذشته درست بوده است، مخصوصا وقتی کنگره آمریکا در دهه 1980 به دلیل کاهش قیمت نفت، تامین مالی برای تحقیقات درباره خودروهای الکترونیک را متوقف کرد. اما الآن وضعیت متفاوت شده است و سال گذشته فروش جهانی خودروهای الکترونیک به اندازه یک سوم بالا رفته است (طبق گفتهBNEF).

7 دلیلی که نشان می‌دهد نفت ارزان نمی‌تواند منابع تجدیدپذیر را متوقف کند


دلایلی که نشان می‌دهد چرا نفت ارزان، خودروهای الکترونیک را متوقف نمی‌کند:

-از سال 2010، ارتباطی بین قیمت بنزین و فروش خودروهای الکترونیک نبوده است (طبق گفته تحلیلگرBNEF)

خودروهای برقی هنوز در مرحله ابتدایی قبول و اتخاذ هستند و کسی که 100 هزار دلار برایTelsaمی‌پردازد، برایش اهمیتی ندارد که هر گالن بنزین، کمتر از یک دلار است.

-در اروپا، مالیات بنزین آنقدر زیاد است که موجب می‌شود از اهمیت قیمت نفت خام کاسته شود. اگر شما در نروژ باشید و قیمت بنزین از گالنی 10 دلار به گالنی 9 دلار کاهش یافته باشد،‌ خودروهای الکترونیک،‌ همچنان خرید و فروش می‌شوند.

-در چین، دولت در حال افزایش حمایت خود از خودروهای الکترونیک است. آلودگی به یک مشکل جدی تبدیل شده است و چینی‌ها برای حل آن بسیار مصمم هستند. فروش خودروهای الکتریکی در حال اوج‌گیری است.

خودروهای الکترونیکی مانند یکTelsaحرکت می‌کند: آرام اما با شتاب زیاد. بیایید تا دو سال آینده این حرف‌ها را به خاطر بسپاریم. زمانی که تولیدکنندگانCherryوTelsaقصد دارند نخستین خودروهای خود را با ویژگی پیمایش 200 مایل (300 کیلومتر) با هر شارژ، عرضه کنند. در آن زمان،‌ قیمت سوخت ممکن است یک موضوع مهم برای خریداران خودرو باشد، و در آن نقطه،‌ احتمال آن زیاد است که تمایل به خرید خودروهای الکترونیک بسیار بیشتر شود.

5-قیمت پمپ بنزین ها به اندازه قیمت نفت نزول نکرده است

قیمت ها در مالزی اندونزی و تایلند اصلا تغییر نکرده است

7 دلیلی که نشان می‌دهد نفت ارزان نمی‌تواند منابع تجدیدپذیر را متوقف کند

چند دلیل خوب برای اینکه چرا ذخایر پمپ به اندازه قیمت نفت کاهش نداشته است، وجود دارد: اولا تعدادی از کشورها شامل اندونوزی و هند از نزول قیمت‌ها به عنوان پوششی برای از بین بردن یارانه بنزین که باعث کاهش بودجه آنان می شد استفاده کردند. ثانیا کشورهایی شامل چین با افزایش مالیات بنزین، ذخایری از نفت ارزان‌تر به دست آوردند تا بین آنها تفاوت ایجاد کنند.

با شش فاکتور یارانه‌های سوخت‌های فسیلی از یارانه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر پیشی گرفت. کاهش مقدار یارانه یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای افزایش کارایی سوخت و افزایش سرعت تغییر به سمت انرژی پاک‌تر است. در نظر داشته باشید که حرکات مشابه نظیر افزایش اثرات تغییرات آب و هوایی سیاستمداران را وادار به واکنش می‌کند.

6-قیمت نفت برای همیشه به این اندازه کم نیست

تاریخچه قیمت نفت از یک قانون طلایی پیروی می‌کند:هرچه که تنزل کرد باید افزایش یابد.Goldman Sachsمشخص کرد که تقریبا ١تریلیون دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی آینده با نفت بشکه‌ای کمتر از ٧٠ دلار مفید نخواهد بود. شرکت‌های حفاری امریکایی با سرعت بیشتری نسبت به سال ٩١ تاکنون سکوهای خود را در معرض بیکاری قرار می‌دهند. در نهایت عرضه کم خواهد شد و قیمت نفت رشد خواهد کرد .

با توجه به سخنان میلیاردر عرب الولید بن طلال آل سعود نفت هرگز به بشکه‌ای ١٠٠دلار باز نخواهد گشت. با این حال کمتر متخصصی پیش‌بینی می‌کنند که قیمت نفت بیشتر از یک یا دو سال به همین مقدار کم باقی بماند. درست برعکس نفت، قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر قابل پیش‌بینی و رو به کاهش است. با استناد به بانک دویچه، تا پایان سال ٢٠١٧ در ٨٠درصد بازارهای جهانی، قیمت انرژی خورشیدی به اندازه برق نیروگاه یا کمتر از آن خواهد بود.

7-سرمایه‌گذاری در انرژی پاک همچنان ادامه دارد

بزرگترین سوال برای انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش قیمت نفت این است که چه مقداری از پیش‌بینی‌ها محقق خواهد شد؟ اشتراکات کمپانی‌های بادی و خورشیدی در اثر قیمت نفت کاهش یافته است. آیا این کشش مصنوعی باعث تغییر مستقیم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی می‌شود؟

7 دلیلی که نشان می‌دهد نفت ارزان نمی‌تواند منابع تجدیدپذیر را متوقف کند


نیروهای زیادی هستند که در سمت مقابل قرار می‌گیرند. باتوجه به داده‌هایBNEFسرمایه‌گذاری جهانی در انرژی پاک سال گذشته ١٦درصد افزایش داشته است و تا ٣١٠میلیارد دلار رسیده است. ایالات متحده و چین، بزرگترین تولید کننده های گاز های گلخانه ایدنیا، در نوامبر گذشته به یک توافق تاریخی در جلوگیری از گازهای گلخانه‌ای رسیدند. پاپ فرانسیس یک بخشنامه وابسته به پاپ درباره تغییر آب وهوایی آماده می‌کند، نامه‌ای به اسقف جهانی که جهت‌گیری‌های اخلاقی کلیسا را برای ١.٢میلیارد کاتولیک ترسیم می‌کند. او همچنین برترین رهبرهای دینی جهان را نیز برای بحث پیشرفت در آب و هوای جهانی در دسامبر آینده در پاریس جمع خواهد کرد.

آن بحث‌ها بزرگترین شانس جهان برای کاهش دادن خطرات تغییرات آب و هوایی را به نمایش می‌گذارد. سیاست‌های ملی برای کاهش آلودگی‌های کربنی، سرعت تطابق با انرژی پاک را افزایش خواهد داد. حتی در نبود آنها، تغییر انرژی جهانی از سوخت‌های فسیلی آغاز شده است و ما می‌دانیم که چگونه تمام خواهد شد.

نویسنده :تام رندال

مترجم :مروارید اسلامی