وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653

هیات آژانس فردا وارد تهران می‌شود


هیات آژانس فردا وارد تهران می‌شود








سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی فردا به منظور مذاکره درباره ادامه همکاری های ایران و آژانس وارد تهران می شود .

 

به گزارش میزان، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهارکرد: هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی به ریاست واریو رانتا معاون آژانس به همراه آپارو رییس پادمان های این نهاد بین‌المللی فردا به منظور مذاکره درباره ادامه همکاری های ایران و آژانس وارد تهران می شود .

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود : این مذاکرات که با حضور مسئولان سازمان انرژی اتمی و نمایندگانی از وزارت امور خارجه برگزار خواهد شد بر اساس بیانیه همکاری های ایران و آژانس موسوم به بیانیه تهران که آبان 92 امضا شده است صورت خواهد گرفت .

 

وی گفت: بر اساس این بیانیه تا کنون سه مرحله از همکاری های ایران و آژانس انجام شده که هر یک از این مراحل چند موضوع را شامل می شود و تا کنون جمعاً به 18 موضوع پرداخته شده است .

 

کمالوندی افزود : از مجموع این موضوعات 16 موضوع نهایی شده و دو موضوع شامل انفجارات قوی و انتقال نوترونی مطرح است که باید در این باره مذاکره شود ، البته ما بارها گفته ایم که در خصوص این دو موضوع دیدگاه هایمان را به آژانس اعلام کرده ایم .

 

وی گفت: درباره انفجارات قوی ادعایی در منطقه مریوان به طور کتبی و شفاهی و نیز در دیدارهای مختلف آمادگی خود را برای ایجاد دسترسی به کارشناسان آژانس اعلام کرده ایم تا نقطه مدنظر در منطقه مریوان را مشخص کنند و به صحت نداشتن این ادعا پی ببرند .

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: از نظر ما ایجاد چنین دسترسی می تواند صحت نداشتن ادعای مطرح شده را برملا کند .

 

کمالوندی همچنین درباره موضوع انتقال نوترونی گفت: این موضوع مبتنی بر مقاله ای علمی مربوط به یکی از دانشگاه های کشور بوده که کاربرد غیرنظامی داشته است و کارشناسان سازمان انرژی اتمی توضیحات لازم را در این باره به بازرسان آژانس داده‌اند .

 

وی افزود: بر اساس بیانیه تهران قرار است پس از نهایی و بسته شدن هر مرحله به موضوعات بعدی پرداخته شود بر این اساس ادامه پرداختن به موضوعات دیگر از نظر جمهوری اسلامی ایران مستلزم اعلام نهایی و بسته شدن این دو موضوع از طریق آژانس است که امیدواریم هر چه زودتر صورت گیرد .

 

کمالوندی تاکید کرد : ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد و به همین علت با ایجاد دسترسی‌های گسترده به منظور بازرسی از همه تاسیسات هسته‌ای کشورمان این بازرسیها به طور مستمر درحال اجراس

موسسه اعتباری میزان در بانک دیگر ادغام می‌شود


موسسه اعتباری میزان در بانک دیگر ادغام می‌شود







معاون سیاسی امنیتی فرماندار مشهد گفت: موسسه اعتباری میزان طی انعقاد یک تفاهم‌نامه با بانکی دیگر ادغام می‌شود .

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، عبدالله ارجاعی در جمع تعدادی از سپرده‌گذاران در مسجد امام علی(ع) از امضای یک تفاهم‌نامه مبنی بر ادغام موسسه اعتباری میزان با یکی از بانک‌های استان که به زودی اعلام می‌شود، خبر داد و گفت: این راهکار نیاز به تایید بانک مرکزی دارد که با پیگیری‌های ما عملی خواهد شد. این تفاهم نامه با حضور مدیرعامل موسسه میزان و به همراه امضاء معاون استاندار، معاون سیاسی امنیتی فرماندار و چند نفر به نمایندگی از سپرده گذاران منعقد شده است. از بندهای این تفاهم‌نامه این است که باید یک حساب متمرکز افتتاح شود تا وجوهی که از تسهیلات اعطا شده به این موسسه برمی‌گردد و رقم قابل توجهی است، به این حساب، واریز و به کسانی که در اولویت هستند و سپس سایرین پرداخت شود .

 

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد بازپرداخت پلکانی با اعتراض برخی و گمان تبعیض همراه بوده است اما اولویت پرداخت سپرده‌ها باید با کسانی باشند که در حال حاضر احتیاجات فوری دارند. اگر فرمانداری احساس کند ذره‌ای این امکان وجود دارد که موسسه سپرده مردم را پرداخت نکند از راه‌های دیگری وارد عمل خواهد شد .

 

ارجاعی تصریح کرد: فهرست تمامی اموال موسسه میزان دریافت شده و چنانچه روال پرداخت مطالبات مردم با سرعت انجام نشود مقامات قضایی به این قضیه ورود پیدا خواهند کرد، اما هدف ما این است که قبل از این قضایا مشکلات مردم حل شود .

 

معاون فرماندار مشهد همچنین به سپرده قانونی 10 درصدی این موسسه نزد بانک مرکزی، اشاره و اظهار کرد: تاکنون وجوه قابل توجهی از این سپرده آزاد شده و بقیه این سپرده نیز با پیگیری‌های انجام شده آزاد خواهد شد. مبلغ آزاد شده از این سپرده به حساب مشترک، واریز و به تدریج و با رعایت اولویت‌بندی به سپرده‌گذاران پرداخت خواهد شد .

 

همچنین علی رسولیان، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی نیز در جمع سپرده گذاران بیان کرد: استانداری هیچ‌گاه در کار موسسات و بانک‌ها دخالت نمی‌کند و چنانچه به این موضوع ورود پیدا کرده است، صرفا جهت دفاع از سپرده مردم بوده است .

 

وی به ارائه گزارشی از وضعیت موسسه میزان پرداخت و گفت: موسسه میزان موظف است تمامی پول سپرده‌گذاران را پرداخت کند اما این پرداخت به صورت تدریجی امکان خواهد داشت. بانک مرکزی طی یک دستورالعمل، بخشی از سپرده این موسسه را به شرط پرداخت پلکانی و شروع پرداخت از زیر سه میلیون تومان آزاد می‌کند که ما نیز بر این روند نظارت خواهیم کرد و این شیوه پرداخت مشخص بهتر خواهد بود .

 

رسولیان ادامه داد: در حال حاضر دستگاه قضایی جلوی نقل و انتقال این اموال را گرفته مگر این که این نقل و انتقالات و فروش‌ها به خاطر وصول طلبکاران باشد.

نرخ تسهیلات ارزی بانک‌ها برای تولیدکنندگان تعدیل شد


نرخ تسهیلات ارزی بانک‌ها برای تولیدکنندگان تعدیل شد








به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سازمان توسعه تجارت، نعمت‌زاده در جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی که پیرامون بررسی مسائل و مشکلات صنعت‌برق برگزار شد خاطرنشان کرد: بحث ضمانت‌نامه‌های بانکی را یک سالی است که پیگیری کرده‌ایم که بخشی از این مشکلات حل شده است و بخشی در بانک مرکزی در حال پیگیری است پیشنهاد داده‌ایم که بانک مرکزی پولی را در بانک کشورهای دیگر از جمله عراق سرمایه‌گذاری و از محل آن ضمانت‌نامه‌ صادر کند .

وی به مشکلات نرخ تسهیلات ارزی اشاره کرد و گفت: این موضوع بیش از 8 ماه است که در وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شده است و در تلاشیم نرخ تسهیلات ارزی بانک‌ها را برای تولیدکنندگان تعدیل کنیم این موضوع نیز نهایی شده است .

وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص جوایز صادراتی یادآور شد: متاسفانه در برخی موارد دیدگاه‌های مثبتی برای اعطای جوایز صادراتی وجود ندارد، پیشنهاد می‌کنیم کارگروهی در این زمینه تشکیل شود و سندیکا کمیته‌سازی‌های تخصصی را صورت دهد و این موضوع را هدایت کند. ما معتقدیم که جوایز صادراتی را باید هوشمند کرد و پروژه‌هایی که نیروی انسانی، ماشین‌آلات، تکنولوژی و سرمایه داخلی را به کار گرفته‌اند امتیاز بیشتری قائل شویم این موضوع در شورای عالی صادرات مطرح شده و درصددیم آن را در دولت برای تصمیم‌گیری نهایی مطرح کنیم .

وی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود به ورود موقت مواد اولیه اشاره کرد و گفت: فعالان صنعت برق باید با استفاده از مزایای ورود موقت مواداولیه اقدام به تولید کرده و سپس در زمینه صادرات فعالیت کنند .

نعمت‌زاده با اشاره به شرایط اعطای ارز مبادله‌ای اضافه کرد: تنها منعی که برای اختصاص ارز مبادله‌ای وجود دارد مربوط به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که طبق آیین‌نامه‌ای برای فعالان صادراتی در این مناطق ارز مبادله‌ای در نظر گرفته نمی‌شود. ما یک نامه‌ای را برای لغو این آیین‌نامه تهیه کرده‌ایم. ملاک ما تولید است باید تا حد ممکن هزینه صرافی و سایر هزینه‌های تولیدی را کاهش داد .

وی با تاکید بر کمک رفع مشکلات شرایط تحریم عنوان کرد: ما در جلسات مکرری با حضور رئیس‌جمهوری داشته‌ایم شرایط بعد از تحریم را بررسی کرده و جای هیچ گونه نگرانی نیست. ممکن است از نظر روانی به خاطر تغییرات نرخ ارز مشکلاتی ایجاد شود اما وفور ایجاد خواهد شد و این به نفع تولیدکننده است .

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ما از بخش خصوصی می‌خواهیم که کمک کند که سد تحریم شکسته شود، این تحریم‌ها همان‌طور که رییس‌جمهوری اشاره کرده‌اند ظالمانه است و امیدواریم با دیپلماسی دولت به مرحله آخر خود برسد .

در ادامه این جلسه محمدرضا نادری معاون گمرک ایران با بیان اینکه طبق آمارهای گمرک، صنعت برق با همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صادراتی از مزایایی ورود موقت مواد اولیه بسیار کمک استفاده کرده است، این یک قانون مترقی است که در کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد اما متاسفانه در کشور ما مغفول مانده است .

وی با بیان اینکه در گمرک‌های 16 استان برای ورود موقت تفویض اختیار شده است، تاکید کرد: اگر مواد اولیه وارداتی در تولید کالاهای صادراتی به کار رود گمرک تسهیلات ویژه‌ای را قائل است و در همین راستا به 16 گمرک عمده کشور در 16 استان برای ورود موقت تفویض اختیار شده است .

نادری خاطرنشان کرد: فقط در چند مورد برای ورود موقت کالا مخالفت شده است علت آن هم این بوده است برخی از اقلام ورودی پس از سه سال به کالاهای صادراتی تبدیل نشدند .

وی در تشریح شرایط ورود موقت کالا یادآور شد: سپرده نقدی، ضمانت‌نامه بانکی و تضمین ایمنی سه شرایط ورود موقت مواد اولیه است که مدت آن فراتر از 6 ماه و 9 ماه در نظر گرفته شده است؛ یعنی اگر تولیدکننده نیاز داشته باشد تا سه سال این کالا را در مراحل تولید خود استفاده کنند شرایط ورود موقت قابل تمدید است .

معاون گمرک تاکید کرد: امسال برای اولین بار مهلت ضمانت‌نامه برای واحدهای تولید 9ماه تعیین شده است و طبق آخرین تصمیمی که در گمرک اتخاذ شده است اگر کالایی در گمرک وجود داشته باشد و متعلق به واحدهای تولید باشند و بخواهد با ضمانت‌نامه ترخیص شود گمرک آمادگی ترخیص را دارد؛ یعنی ترخیص نسبی انجام می‌شود که مقداری از کالا به عنوان وثیقه در گمرک باقی می‌ماند و باقی آن ترخیص خواهد شد .

وی در پاسخ به یکی از صادرکنندگان صنعت برق درباره ضمانت‌نامه ورود موقت مواد اولیه، گفت: پیشنهادی در 9 بند تهیه شده با عنوان بند 28 مکرر لایحه رفع موانع تولید که طبق آن میزان ضمانت ورود موقت مواداولیه یک برابر حقوق ورودی در نظر گرفته شده است. این ماده قانونی در مجلس تصویب شده و در شورای نگهبان در حال بررسی است .

ولی‌الله افخمی‌راد رییس سازمان توسعه تجارت در این نشست با بیان اینکه سازمان متبوعش وظیفه رفع موانع صادراتی را برعهده دارد تاکید کرد: با حداکثر توان برای رفع موانع صادراتی و بهبود عملکرد واحدهای تولیدی می‌کوشیم .

وی خاطرنشان کرد: اگر میزان صادرات ما در صنعت برق رقم چشمگیری نیست باید آسیب‌های این صنعت بررسی شده و به مسئولان منعکس شود. ما در تولید برق مزایایی بالای داریم اما باید بررسی کنیم چرا محصولات ما قابلیت صادرات ندارد .

افخمی‌راد با بیان اینکه بضاعت تولید ما در صنعت برق بالاست، اضافه کرد: انتظار داریم ارزش افزوده این بخش نیز مطابق با میزان تولیدات افزایش یابد. مشکلاتی که در این جلسه مطرح می‌شود را پیگیری کرده و به دنبال رفع آنها هستیم .

وی در پایان افزود: برای صادرات محصولات صنعت برق در رشته‌های مختلف باید اهداف کمی در نظر گرفته شده و مشکلات و مزایا احصا شود، انتظار داریم برای رفع مشکلات تسهیلات و ضمانت‌نامه‌های بانکی پیشنهاداتی از سوی بخش خصوصی ارائه شود .

راضیه علیرضایی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تولید برق در کشور ما به روش دولتی است ما در صنعت برق افراد توانمند بسیاری را داریم که اینها یا برای دولت تولید می‌کنند یا قطعاتی را تولید کرده و به دولت می‌فروشند، این امر تجارت را دشوار کرده و باعث شده، نگاه به صنعت برق صادراتی نباشد .

به گفته علیرضایی صادرات خراسان رضوی در زمینه صنعت برق به افغانستان، ترکمنستان، عمان و ترکیه بوده و مجموعاً 60 میلیون دلار برآورد شده است .

علیرضا کلاهی رییس سندیکای صنعت برق در ادامه این نشست با بیان مزایای بالای این صنعت گفت: تمام مواد اولیه صنعت برق در کشور ما موجود است از نظر نیروی انسانی متخصص نیز در وضعیت مطلوبی قرار داریم. حدود 700هزار دانشجو در این رشته مشغول به تحصیل هستند که این نشان می‌دهد از نظر کیفی و کمی در وضعیت خوبی هستیم.

وی ادامه داد: بازار بومی مناسبی در صنعت برق وجود دارد ما در این صنعت از فن‌آوری بالایی برخوردار هستیم. متوسط حقوق گمرکی نیز 20درصد است مجموع این شرایط، پتانسیل صادراتی ما را تایید می‌کند .

کلاهی به چالش‌های صنعت برق نیز اشاره کرد و گفت: تورم قیمت مواد اولیه مثل مس و بحث ضمانت‌نامه و تامین مالی هزینه‌ها از جمله مشکلات گریبانگیر این صنعت است، بهره بالای بانکی نیز توان رقابت را از ما سلب کرده است. امیدواریم در این زمینه تسهیلات لازم فراهم شود .

محمد فارسی رییس هیات مدیره سندیکای برق نیز در این نشست به ظرفیت خالی صنایع فعال در این حوزه اشاره کرد و گفت: برخی از شرکت‌های فعال در صادرات دکل‌های انتقال برق فعالیت می‌کنند اما متاسفانه باید بگوییم این شرکت‌ها با یک‌سوم یا یک‌چهارم ظرفیت خود فعال هستند، ما در کشورهای مختلف ظرفیت‌های صادراتی خوبی داریم اما باید برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها حمایت‌های ویژه‌ای به عمل آید .

در جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی که پیرامون بررسی مسائل و مشکلات صنعت ‌برق در محل سازمان توسعه تجارت برگزار شد، علاوه بر محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، ولی‌الله افخمی‌راد رییس سازمان توسعه تجارت، محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صمت، نادری معاون گمرک، طاهر شه‌حامد رییس صندوق ضمانت صادرات ایران، رییس و اعضای سندیکای برق و تولیدکنندگان و صادرکنندگان این صنعت حضور داشتند.

هیأت پارلمانی ایران به انگلیس رفت


هیأت پارلمانی ایران به انگلیس رفت









رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس، گفت: اعضای هیأت پارلمانی ایران صبح امروز برای انجام برخی دیدارها با ایرانیان مقیم لندن و نمایندگان پارلمان انگلستان، به این کشور سفر کردند .

 

به گزارش خانه ملت، عباسعلی منصوری آرانی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس از عزیمت هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به کشور انگلستان خبر داد و گفت: بعد از سفر هیأت پارلمانی انگلستان در سال گذشته به ایران، آنها بارها از هیأت ایرانی برای سفر به این کشور دعوت کردند، از این‌رو گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلستان صبح امروز یکشنبه عازم انگلستان شد .

 

وی ادامه داد: گفت‌وگو با ایرانیان مقیم لندن، بررسی برخی موضوعات پارلمانی، دیدار با هیأت پارلمانی انگلستان و دانشجویان این کشور بخشی از برنامه‌های هیأت پارلمانی ایران در سفر به انگلستان است .

 

براساس این گزارش، هیأت پارلمانی انگلیس متشکل از ۴ نفر از اعضای پارلمان این کشور به ریاست «جک استراو» رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران در پارلمان انگلیس و وزیر خارجه پیشین این کشور، آذرماه سال ۹۲ به دعوت گروه دوستی پارلمانی ایران به تهران سفر کرده بودند .

 

کری: اوباما بر امضاء توافق هسته‌ای با ایران اصرار دارد


کری: اوباما بر امضاء توافق هسته‌ای با ایران اصرار دارد

 

 







به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از ال بی سی آی، منابع دیپلماتیک در پاریس اعلام کردند که  جان کری، وزیر خارجه  آمریکا درجریان جلسه خود با بولس مطر اسقف بیروت در پایتخت فرانسه پیامی را تقدیم وی کرد. کری در پاریس به بشار پطروس راعی، اسقف مارونی‌های لبنان اطمینان داد که واشنگتن  نسبت به برگزاری انتخابات جدید در لبنان طی ماه‌های آتی و پس از دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران خوشبین است .

 

روزنامه المستقبل به نقل از منابع مشابه اعلام کرد جان کری در جلسه خود با اسقف مطر توضیح داده که باراک اوباما بر امضاء توافق هسته‌ای با ایران اصرار داشته و تاکید دارد که این توافق به سود آمریکا، منطقه و خاورمیانه است .

 

طبق گزارش‌های اخیر کری تایید کرد که عربستان از محتوای مذاکرات هسته‌ای و جزئیات توافقی که آمریکا به دنبال دستیابی به آن است اطلاع دارد.

جان‌کری از روز بعداز توافق‌باایران گفت


جان‌کری از روز بعداز توافق‌باایران گفت

 


 

وزیر امورخارجه فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود، گفت: در مذاکرات هسته ای با ایران در برخی زمینه ها پیشرفت هایی حاصل شده است، اما اختلاف نظرهایی هم وجود دارد که برای رفع آن ها تلاش می کنیم .


لارن فابیوس افزود: در دیدار با جان کری درباره برخی مسائل از جمله در مورد وضعیت مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران گفت و گو کردیم که آن را با دیگر دوستان خود نیز دنبال می کنیم. در برخی زمینه ها پیشرفت هایی حاصل شده است. اما همچنان اختلاف نظرهایی هم وجود دارد که لازم است بر طرف شوند و بنابراین کارها برای رفع آن ها ادامه می یابد. نظر و هدف مشترک ما بر دستیابی به توافقی محکم است که به ایران امکان ادامه برنامه هسته ای صلح آمیز را می دهد و بطور عینی و با اطمینان نشان بدهد که ایران به دنبال مقاصد نظامی هسته ای نیست. این موضوعی است که باید در مذاکرات و گفتگوها و توافق احتمالی لحاظ شود .

 

وی اضافه کرد: مسئله حجم غنی سازی اورانیوم در ایران و مدت توافق و کنترل تجهیزات ایران را بررسی کردیم .

 

فابیوس گفت: باید یک مهلت یک ساله را به صورت آزمایشی جهت اجرای توافقنامه تعیین کنیم تا پس از آن بتوانیم موضع خود را اعلام کنیم .

 

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این کنفرانس خبری گفت: هم اکنون نوبت ایران است به جهان نشان دهد برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است .

 

کری با اشاره به عملیات نیروهای عراقی علیه داعش، اظهار داشت: پیشروی ها در تکریت علیه دولت اسلامی (داعش) به طور کامل نتیجه کار نیروهای عراقی است .

 

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: بعضی از نیروها که در نبرد تکریت حضور دارند از قاسم سلیمانی دستور می گیرند. اگر ایرانیها گروهی از داعشی ها را به قتل برسانند به نفع عراقیها و به نفع همه خواهد بود. البته این مسئله به معنای آن نیست که ما رفتار ایرانیها را در بیروت یا دمشق می پذیریم .

 

کری با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: هدف ما آن است که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نکند، زیرا اگر این کشور به سلاح هسته ای دست پیدا کند، شرایط کاملا متفاوت خواهد شد .

 

وی خاطر نشان کرد: یک روز پس از آنکه با ایران توافقنامه هسته ای را امضا کنیم، اختلاف بر سر دیگر مسایل با این کشور مطرح خواهد شد .

 

جان کری افزود: هیچ عجله ای برای دستیابی به توافق با ایران نداریم.

عدم تقسیم سود نقدی ویژه در بورس تهران/تشریح نحوه محاسبه شاخص قیمت

مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس عنوان کرد:

در کشور ما سود نقدی تنها یکبار در پایان سال مالی شرکت های بورسی تقسیم می شود و به همین دلیل می توان گفت سود نقدی ویژه ای در بورس تهران وجود ندارد و در شاخص قیمت تنها نوسانات قیمتی سهام شرکت ها لحاظ می شود.
مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس طی مصاحبه ای با یکی از روزنامه های رسمی کشور پیرامون چگونگی محاسبه شاخص های جدید بورس از سودهای نقدی ویژه سخن گفت که در پی آن این سوال مطرح می شود که سودهای نقدی ویژه شامل چه مواردی می شود و در محاسبه کدام یک از شاخص ها لحاظ می شود؟

در همین ارتباط، مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: نحوه محاسبه شاخص درآمدی و توقف اعلام شاخص قیمتی از جمله مواردی است که طی سال های اخیر فعالان بازار سرمایه با آن درگیر بوده و بسیاری از کارشناسان و سهامداران معتقدند که شاخص کل بیانگر روند واقعی بازار سرمایه نیست. برهمین اساس با همکاری مدیریت طرح و توسعه شرکت بورس و مدیریت فناوری اطلاعات شاخص قیمت از زمان توقف آن یعنی 87.9.15 تاکنون مورد محاسبه قرار گرفت و در پی آن شاخص کل یا درآمدی براساس بازدهی سود نقدی تقسیمی و نیز نوسانات قیمت سهام محاسبه می شود و در کنار آن نیز شاخص قیمت تنها بر مبنای بازدهی قیمت سهام شرکت ها مورد بررسی قرار گرفته است.

رضا کیانی با اشاره به سود نقدی ویژه، در این خصوص افزود: سود نقدی ویژه به سودهایی که در مواقعی غیر از موارد پیش بینی شده پرداخت می شوند یا سودهایی که ارزش آنها بیش از 10 درصد قیمت سهم هستند، گفته می شود. به عنوان مثال در کشور آمریکا سودهای نقدی به صورت فصلی و هر سه ماه یکبار پرداخت می گردد و در مواقعی که سود نقدی ویژه و قابل توجه میان سهامداران تقسیم شود، این مبالغ نه تنها در شاخص کل لحاظ می گردد بلکه در محاسبه شاخص قیمتی نیز گنجانده می شود.

این در حالی است که در کشور ما سود نقدی تنها یکبار در پایان سال مالی شرکت های بورسی تقسیم می شود و به همین دلیل می توان گفت سود نقدی ویژه ای در بورس تهران وجود ندارد و در شاخص قیمت تنها نوسانات قیمتی سهام شرکت ها لحاظ می شود.

وی به شاخص درآمدی و انتقادات وارد آمده بر نحوه محاسبه آن اشاره کرد و گفت: بسیاری از کارشناسان معتقدند که شاخص کل به دلیل در نظر گرفتن سود نقدی تقسیمی به عنوان یکی از شاخص های غیر واقعی مطرح می شود، اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که درصد بالایی از بازدهی سهامداران از سود نقدی تقسیمی شرکت ها حاصل می شود.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس به تشریح نحوه محاسبه شاخص قیمتی پرداخت و در این باره اظهار داشت: میزان سود نقدی تقسیمی شرکت های بورسی طی شش ماهه اول 93 مبلغ 358 هزار میلیارد ریال اعلام شده که در کنار آن ارزش بازار در93.1.5، 385 هزار میلیارد تومان و ارزش بازار طی 93.6.31 مبلغ 322 هزار و 300 میلیارد تومان محاسبه می شود.

همچنین طی مدت مذکور مبالغ حاصل از افزایش سرمایه شرکت ها حدود 42 هزار میلیارد ریال ارزش گذاری شده و در این مدت نیز 35 هزار میلیارد ریال به ارزش بازار افزوده شده و در نهایت نقدینگی دو هزار میلیارد ریالی از بورس خارج شده است.

براین اساس شاخص قیمتی شامل محاسبه ارزش بازار طی 93.1.5 و تمامی ورودی ها و خروجی های بازار به جز سود نقدی تقسیمی می باشد که بر مبنای آن ارزش بازار به اضافه خالص ورودی ها مبلغ 3931 هزار میلیارد ریال محاسبه می شود و در مقایسه با ارزش بازار طی 93.6.31 (مبلغ 3.222.000 میلیارد ریال) با کاهش 18 درصدی همراه بوده است. علاوه بر این شاخص قیمت نیز طی دوره شش ماهه اول امسال حدود 18 درصد افت داشته که همانطور که مشخص است بازدهی بازار با بازدهی شاخص قیمتی نزدیک به هم است.

کیانی افزود: در نظر گرفتن بازه زمانی کوتاه مدت کمتر از یکسال بسیار حائز اهمیت است، چراکه طولانی شدن زمان مورد بررسی موجب عدم همخوانی محاسبات می شود.

وی به امکان ردگیری شاخص کل اشاره کرد و گفت: بسیاری از فعالان بازار سرمایه در حالی ردگیری شاخص کل و کسب بازدهی مثبت متناسب با روند این نماگر بازار سرمایه را غیر ممکن می دانند که بررسی عملکرد صندوق کارآفرین به عنوان نهادی که پرتفوی سرمایه گذاری آن براساس سهام شرکت های اثرگذار بر روند شاخص کل تشکیل شده، بیانگر این امر است که عملکرد یکسال اخیر این صندوق منفی 18.7 درصد بوده و بازدهی بازار نیز طی این مدت منفی 18.4 درصد محاسبه می شود.

براین اساس می توان گفت یکی از دلایل عدم تحقق بازدهی مثبت متناسب با بازدهی شاخص کل و بازار از سوی سهامداران تشکیل پرتفوی نامناسب بوده است.

بطوریکه سهامداران می توانند در صورت حرکت در مسیر بازار سرمایه و انتخاب سهام مناسب بازدهی متناسب با کلیت بازار سرمایه محقق سازند.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس در خاتمه به لزوم محاسبه شاخص ها به طور همزمان و اعلام آنها اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد در راستای روند واقعی بازار سرمایه و نوسانات قیمتی سهام شرکت ها می بایست تمام شاخص ها مورد بررسی و توجه قرار گیرد، چراکه هر یک از این نماگرها بیانگر موارد متعدد و مختلف است.

تیم جدید مدیریتی سازمان بورس ساختار مناسب را فراهم کند

سرپرست شرکت کارگزاری پارس ایده بنیان

با حصول توافق هسته ای بازار سهام حداقل پنج ماه ابتدایی سال 94 را به صورت شارپی در روندی صعودی قرار خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: در صورت عدم توافق در مذاکرات هسته ای نیز شاخص بورس با اصلاح حدود پنج هزار واحدی مواجه خواهد شد و سپس در یک روند تعادلی قرار می گیرد.
تدابیر اخیر سازمان بورس در راستای اصلاح وضعیت نماگر بازار سهام براساس خواسته شرکت های کارگزاری و فعالین بازار فوق بوده که این امر نشانگر مورد توجه قرار گرفتن پیشنهادات موجود در بازار سهام از سوی رییس جدید سازمان بورس است.

سرپرست شرکت کارگزاری پارس ایده بنیان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به اینکه اقدامات اخیر سازمان بورس در اجرای دستورالعمل کاهش حجم مبنای سهام شرکت ها و رونمایی از شاخص بازدهی قیمت در نهایت منجر به مهیا شدن زیرساخت های بازار سهام می گردد، اظهار داشت: وظیفه سازمان بورس، سازماندهی و جهت دادن به بازار سهام نیست بلکه عملکرد حرفه ای و تخصصی این سازمان، فراهم کردن دستورالعمل ها و زیرساخت های مورد نیاز بازار است که اکنون با توجه به انتشار اخبار مثبت از مذاکرات هسته ای، اقدامات اخیر رییس سازمان بورس، نویدبخش برنامه های بهتر و اصولی تر این تیم جدید است.

هاشم باروتی، نوسانات اخیر بازار سهام را منوط به روزهای پایانی سال جاری و اقدام سرمایه گذاران برای کسب نقدینگی دانست و افزود: براساس سوابق، با نزدیک شدن به پایان سال عمدتاً اشخاص حقیقی و حقوقی به دنبال کسب نقدینگی هستند و فشار ناشی از فروش سهام شرکت های بورسی در این بازه زمانی، طبیعی است و احتمال می رود تا اواخر دو هفته آینده نیز این میزان فروش افزایش یابد.

وی، میزان فروش سهام شرکت های بورسی در این بازه زمانی را به مراتب پایین تر از سال های گذشته عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر ریزش های فعلی شاخص و قیمت سهام شرکت های بورسی طبیعی است و این امر می تواند چشم انداز سال آینده بازار سهام را امیدوارانه تر نشان دهد.

باروتی، اولین پیش بینی سال آینده شرکت های بورسی را به دلیل شرایط کنونی اقتصادی کشور، محافظه کارانه ارزیابی کرد و افزود: اکثر شرکت های بورسی با نزدیک شدن به برگزاری مجامع سالیانه خود، به اجبار بایستی اقدام به افشاگری و اصلاح پیش بینی بهتری برای سال مالی خود نمایند.

سرپرست شرکت کارگزاری پارس ایده بنیان با اشاره به اینکه با حصول توافق هسته ای بازار سهام حداقل پنج ماه ابتدایی سال 94 را به صورت شارپی در روندی صعودی قرار خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: در صورت عدم توافق در مذاکرات هسته ای نیز شاخص بورس با اصلاح حدود پنج هزار واحدی مواجه خواهد شد و سپس در یک روند تعادلی قرار می گیرد.

وی در پایان لغو تحریم ها را براساس قانون بین المللی به صورت مرحله ای دانست و افزود: اکنون تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان متشکل از افراد حرفه ای در امر دیپلماتیک است و احتمال می رود سرانجام یک توافق هسته ای خوب به نفع منافع اقتصادی ایران شکل گیرد.

گزارش عملکرد صندوق توسعه اعلام شود / صندوق سپاس دخالت ناظر در روند بازار است

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

اولین مسئله ای که در تأسیس صندوق سرمایه گذاری پاداش به چشم می خورد دخالت ناظر بازار است که حتی تشدید این امر در آینده با افزایش تعداد صندوق های این چنینی دور از ذهن نیست و به نظر می رسد مفهوم صندوق پاداش با اصول بورس همخوانی ندارد.
اولین مسئله ای که در تأسیس صندوق سرمایه گذاری پاداش به چشم می خورد دخالت ناظر بازار است که حتی تشدید این امر در آینده با افزایش تعداد صندوق های این چنینی دور از ذهن نیست و به نظر می رسد مفهوم صندوق پاداش با اصول بورس همخوانی ندارد.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: متولیان بازار سرمایه نباید به دلیل بروز مشکلاتی همچون زیان سنگین سهامداران و عدم وجود نقدینگی در بورس رفتارهای نادرست را پایه گذاری کنند. چراکه این رفتارها و برنامه ها تا مدت طولانی گریبانگیر سهامداران خواهد بود و تأسیس این صندوق تنها بدعت گذاری در بازار مالی تلقی می شود. کما اینکه سود 30 درصدی اعلامی از سوی متولیان صندوق با نرخ سود سپرده های بانکی تفاوت حائز اهمیتی ندارد و پاداش ریسک سرمایه گذاران در این صندوق قابل توجه نیست.

رضا صبری به صندوق توسعه بازار و عملکرد متولیان آن اشاره کرد و گفت: در حالی مقرر شده که"سپاس" توسط مدیران صندوق توسعه بازار اداره شود که تاکنون هیچ گزارش دقیقی از عملکرد مدیران و متولیان آن به بازار سرمایه و سهامداران ارایه نشده است. بر این اساس به نظر می رسد می بایست عملکرد مدیران صندوق توسعه بازار سرمایه به عنوان مؤسسین "سپاس" مبنی بر قدرت نفوذ و پیشرفت آنها برای کاهش ریسک سرمایه گذاران تشریح شود تا سهامداران نیز با تکیه بر این گزارشات و اعتماد نسبت به توانایی های مدیران و متولیان امر در پذیره نویسی روند معاملات صندوق سرمایه گذاری پاداش مشارکت کنند.

برهمین اساس انتظار می رود تا صندوق توسعه بازار سرمایه به بانک ها به عنوان نهادهایی که نقدینگی در اختیار صندوق گذاشته اند و نیز سهامداران گزارشی مبنی بر عملکرد مدیران جهت جلوگیری از ریزش بازار سرمایه، افت قیمتی سهام شرکت، ترکیب پرتفوی صندوق، استراتژی مدیران در انتخاب سهام شرکت ها در کنار اعداد و محاسبات مربوط به خرید و فروش های انجام شده، ارایه نماید.

وی افزود: به نظر می رسد اقدام اخیر سازمان بورس در راستای دخالت های بی حد و حصر مدیریت اجرایی بازار باشد و دخالت ها تا جایی پیش رفته که با جذب نقدینگی سهامداران از طریق واسط اقدام به سرمایه گذاری در سهام شرکت ها و تشکیل پرتفوی می کند.

این کارشناس بازار سرمایه به نقدینگی 100 میلیارد تومانی صندوق سپاس اشاره کرد و گفت: برخی شنیده ها حاکی از این است که متولیان صندوق توسعه بازار در نظر دارند تا 100 میلیارد تومان نقدینگی "سپاس" را صرف خرید سهام شرکت های پالایشی کنند. با این حال انتظار فعالان بازار سرمایه این است که چگونگی سرمایه گذاری های صندوق مبنی بر قیمت خرید و فروش سهام و کدهای سهامداری به طور مشخص اعلام شود.

به گونه ای که حتی اگر مدیران صندوق بر حسب شنیده ها و گمانه زنی ها قصد سرمایه گذاری در سهام شرکت های پالایشی از طریق نقدینگی در اختیار این صندوق را دارند می بایست به طور متناسب در همه نمادها و در همه صنایع سرمایه گذاری و تزریق نقدینگی شود. چراکه مدیران و متولیان بازار سرمایه باید بدانند که سهامداران چشم تیز بینی دارند و همه نگاه های آنها به نقدینگی 100 میلیارد تومانی که از سوی آنها تزریق می شود و سرمایه گذاری هایی که از این محل می گردد، دوخته شده و می بایست گزارش مبسوطی در این خصوص به بازار سرمایه و سهامداران ارایه دهند.

رشد با اهمیت سود برای سال 94

مدیر مالی شرکت کمباین سازی عنوان کرد:

این مجموعه در حالی طی سال جاری تعداد 13 دستگاه ها کمباین به کشورهای خارجی صادر کرده که پیش بینی شده در بودجه سال آینده به 100 دستگاه افزایش یابد.
شرکت کمباین سازی ایران در حالی پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 93 براساس عملکرد 9 ماهه خود را با پوشش 68 درصدی سود برآوردی 40 ریالی ارایه کرده که در این بین برخی از گمانه زنی ها پیرامون این مجموعه از تفاوت با اهمیت سود برآوردی برای سال 94 نسبت به سال مالی در جهت رشد سودآوری حکایت دارد.

در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت کمباین سازی ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: بودجه سال آینده این مجموعه همراه با رشد سودآوری قابل توجه نسبت به امسال تدوین شده که این امر از محل برآورد افزایش 50 درصدی تولید طی دوره مذکور و نیز رشد صادرات دستگاه های تولیدی برآورد شده است. به گونه ای که این مجموعه در حالی طی سال جاری تعداد 13 دستگاه کمباین به کشورهای خارجی صادر کرده که پیش بینی شده در بودجه سال آینده به 100 دستگاه افزایش یابد.

مسعود زارعی در خاتمه افزود: پس از تصویب هیأت مدیره بودجه سال آینده "تکمبا" طی هفته جاری به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال می شود.

آموزش، کلید موفقیت در معاملات است

فرصتی بی نظیر برای کسب مهارت های معامله

این بسته شامل تمام نکات و مهارت هایی است که یک معامله گر حرفه ای به آنها نیاز دارد. ویژگی منحصر به فرد این بسته را می­توان ارائه تمامی آموزش های لازم در همه سطوح و به صورت غیر حضوری دانست.
به گزارش بورس نیوز، همواره یکی از مشکلات و دغدغه های فعالین و تحلیلگران بازار بورس، نبود فرصت کافی برای کسب آموزش ها و مهارت های لازم و کافی برای انجام معاملات سودآور بوده است. پس از مدت ها تلاش و بررسی مجموعه خانه سرمایه، بسته جامع تحلیلگری، طراحی، تدریس و آماده توزیع شده است.  

از دیگر ویژگی های این مجموعه، تناسب محتوای بسته با همه افراد است، به نحوی که همه فعالین بازار سرمایه، فارغ از هر سطح و تجربه ی معاملاتی، قادر به استفاده مطلوب از آموزش های داده شده هستند.

خانه سرمایه، مجموعه آموزشی خود را بر اساس نیازهای فعالین بازار، در سه بسته آموزشی تدوین کرده است.

پکیج جامع محصولات خانه سرمایه، شامل 13 دوره ، از سطح مبتدی تا پیش رفته، ویژه همه فعالین بازار سرمایه، با عناوین :

ورود فراتر از موفق به بازار سرمایه،

آموزش تحلیل تکنیکال فراتر از کاربردی،

آموزش تحلیل بنیادی فراتر از کاربردی،

کارگاه آموزشی اندیکاتورها با شما سخن می گویند،

کارگاه آموزشی معامله گر استراتژیک،

آموزش تحلیل به روش ژاپنی ها،

کارگاه آموزشی کشف امواج شگفت انگیز الیوت،

سرمایه گذاری بدون ریسک ،

کاربرد اکسل در سرمایه گذاری ،

دوره منحصر به فرد 10 شاه کلید بزرگان بورس،

و همچنین سه بسته آموزش نرم افزار های Ami Broker, Adnvanced Get, Meta Trader که به صورت کاملا کاربردی می باشد.

آموزش، کلید موفقیت در معاملات است:

شما با استفاده از محتویات این بسته، صفر تا صد بازار سرمایه را یکجا طی کرده اید و خود را بی نیاز از هر نوع تحلیل دیگری ساخته اید. این بسته برای همه افراد، در هر سطحی از تحلیل و تجربه، حرفهای جدیدی دارد.

ارزش این بسته در شرایط عادی مبلغ 2130000 تومان است که در جشنواره سال نوی خانهسرمایه،تعداد محدودی از این بسته، فقط تا زمان تحویل سال نو، با تخفیف بیش از 50 درصدی، به مبلغ 930000 تومان کاهش پیدا کرده است.

پکیج تکنوفاندامنتال، ویژه تحلیلگران عمومی بازار بورس:

این بسته شامل بسته آموزش تحلیل بنیادی فراتر از کاربردی در 6 DVD همراه با جزوه مربوط و همچنین بسته آموزش تحلیل بنیادی فراتر از کاربردی در 4 DVD همراه با جزوه ویژه تحلیل تکنیکال می باشد. در مدت جشنواره ویژه نوروزی، شما با خرید بسته تکنوفاندامتال مجموعه خانه سرمایه، علاوه بر دریافت تخفیف نقدی بیش از 50 درصدی، دو مجموعه کاملا کاربردی آموزش نرم افزار متاتریدر و آمی بروکر را نیز به عنوان هدیه دریافت خواهید کرد.

آموزش، کلید موفقیت در معاملات است:

ارزش این بسته در شرایط عادی 580000 تومان است که در شرایط ویژه جشنواره شما می توانید با پرداخت فقط 290000 تومان ، پکیج ویژه تکنوفاندامنتال خانه سرمایه را خریداری کنید.

پکیج تکنیکال پیشرفته:

این مجموعه آموزشی به طور ویژه مختص افرادی است که می خواهند متخصص در تحلیل تکنیکال باشند. این بسته شامل دوره آموزشی کشف امواج شگفت انگیز الیوت، کارگاه آموزشی تحلیل به روش ژاپنی ها و همچنین دوره معامله گر استراتژیک می باشد. همه فعالین بازار سرمایه، با استفاده از پکیج تکنیکال پیشرفته می توانند توان تحلیلی خود را بالاتر برده و از فرصت های بازار استفاده بیشتری کنند.

آموزش، کلید موفقیت در معاملات است:

خریداران محترم پکیج تحلیل تکنیکال پیشرفته در مدت جشنواره ، علاوه بر بهره مندی از دو بسته ویژه آموزشی Meta Trader و Advanced Get به عنوان هدیه، از تخفیف نقدی این محصول نیز برخوردار می شوند، به طوری که تنها با پرداخت 425000 تومان می توانند این مجموعه را خریداری فرمایند. شاسایان ذکر است که ارزش بسته تکنیکال پیشرفته در شرایط خارج از جشنواره 850000 تومان می باشد.

شما می توانید با استفاده از این بسته در فرصت طلایی تعطیلات نوروزی،ضمن استفاده از زمان تعطیلی بازار بورس، قدم به قدم به سمت حرفه ای شدن گام بردارید، برای کسب سودهای چند برابری در سال آینده آماده شده و همچنین خود را از هر دوره آموزشی دیگر بی نیاز ببینید.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، مشاوره و خرید بسته ی آموزشی به وب سایتwww.khanesarmaye.com مراجعه ، یا با شماره تلفن 021-88196980 تماس حاصل فرمایید.

لینک بنرهای صفحه بعد ، به ترتیب از بالا به پایین:جهت ایجاد در پایان متن)

http://www.khanesarmaye.com/items/boursepackages/7/

http://www.khanesarmaye.com/items/boursepackages/protechnical/

http://www.khanesarmaye.com/items/boursepackages/techno-fundamental

سرمایه مردم در بانک سرمایه چه شد ؟ / رمز و راز صندوق ذخیره فرهنگیان چیست ؟

در پی عملکرد ضعیف صندوق ذخیره فرهنگیان با بیش از 900 هزار عضو

در آبان ماه 1393 طی جلسه مطبوعاتی شهاب­ الدین غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام نموده که حدود هزار میلیارد تومان بابت عملکرد 93.6.31 به اعضا پرداخت شده است که بیانگر بازده بسیار ضعیف 14 درصدی صندوق و با توجه به حجم بسیار بالای سرمایه در اختیار صندوق است.

هدف از این مطلب که در دو بخش تنظیم شده است بیان عملکرد ضعیف و توام با روابط ناصحیح در یکی از بزرگترین نهادهای مالی مردمی متعلق به فرهنگیان کشور است. بخش اول به صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان شرکت هلدینگ و بخش دوم به بانک سرمایه که بیش از 70 درصد سهام آن بطور مستقیم و غیرمستقیم متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان است اختصاص دارد. البته مطالب زیر تنها بخشی از اتفاقات به وقوع پیوسته است که تاکنون افشا شده است.

یادداشت های توضیحی همراه، جزء لاینفک صورت های مالی محسوب می شوند اما سازمان بورس بنا به دلایلی نا معلوم از انتشار یادداشت های همراه صورتهای مالی منتهی به 29/12/1392 و 31/6/1393 شرکت خودداری کرده است البته این احتمال داده می شود که دلیل این امر ذکر نام دریافت کنندگان مبالغ هنگفت تسهیلات طبق استانداردهای افشای موارد بااهمیت حسابداری بوده است که عدم افشا در سامانه کدال موجبات ضرر و زیان سهامداران خرد را فراهم کرده است

صندوق ذخیره فرهنگیان در خرداد 74 بر اساس مصوبه مجلس و در راستای اجرای تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه با هدف حمایت و کمک به تامین مالی فرهنگیان پس از دوران خدمت، تاسیس شد و فعالیت آن بر اساس مواد 147 و 53 قانون برنامه‌های توسعه سوم و چهارم استمرار یافت. 

صندوق ذخیره یک صندوق کمک‌ بازنشستگی است. فرهنگیان می‌توانند جهت افزایش قدرت مالی خود در دوران بازنشستگی ماهانه حداکثر مبلغ 5 درصد حقوق و مزایای خود را به حساب صندوق واریز کنند و دولت نیز موظف است همه‌ساله معادل مبلغ فوق را که به‌همین منظور در بودجه‌های سالانه منظور می‌شود، به صندوق واریز کند.

صندوق ذخیره فرهنگیان در انتها، سهم‌الشرکه فرهنگیان که عبارت است از جمع پرداختی عضو و پرداختی دولت به علاوه سود متعلقه را در هنگام بازنشستگی و از کارافتادگی یا بازخریدی به آنان و در صورت فوت به وراث آنها مسترد می‌کند.

صندوقی مستقل اما زیرنظر وزیر آموزش و پرورش 

این صندوق در ظاهر مستقل است و متعلق به وزارت آموزش و پرورش نیست اما انتخاب اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره و بازرس از وظایف و اختیارات هیات امنا است و رییس هیات امنا وزیر آموزش و پرورش؛ نائب رییس هیات امنا، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و در این میان پنج نفر از فرهنگیان شاغل و یا بازنشسته و یا متخصصان اقتصادی کشور به انتخاب وزیر آموزش و پرورش نیز به عنوان اعضای هیات امنا انتخاب می شوند بنابراین تمامی تصمیمات و خط مشی موسسه از سوی وزارت آموزش و پرورش و بطور قانونی اتخاذ می شود.

صندوقی پر رمز و راز به نام صندوق ذخیره فرهنگیان /

صندوقی پر رمز و راز به نام صندوق ذخیره فرهنگیان /

در حال حاضر صندوق در رشته های مختلف اقتصادی از ساخت و ساز مسکن و خرید و فروش زمین تا کارخانه­ داری و بیمه و بانکداری و خرید و فروش سهام و صادرات و واردات و.... بدون رعایت تشریفات قانونی معاملات (مزایده و مناقصه) فعالیت می کند.

دلالی مسکن اصلی ترین درآمد صندوق ذخیره فرهنگیان 

ظاهرا دلالی زمین و ساخت و ساز مسکن اصلی ترین منبع درآمد صندوق است. این صندوق متعلق به وزارت آموزش و پرورش نیست.

هیات امنا نقش مجمع عمومی را به نیابت از اعضا برعهده دارند. یکی از انتقادهای اعضای صندوق، فقدان مکانیسمی برای نظارت اعضا بر فعالیت ده ها شرکتی است که توسط این موسسه اداره می شوند. پیرامون میزان سرمایه، میزان سود، نوع فعالیت و وظایف این موسسه اطلاعات دقیقی منتشر نمی شود و همین امر به شایعات گوناگون دامن می زند. 

صندوقی پر رمز و راز به نام صندوق ذخیره فرهنگیان /

اعضای صندوق، مدیران اجرایی و نمایندگان مجلس از موسسه صندوق ذخیره توقعات متفاوت و متناقضی دارند که اغلب با اساسنامه و فلسفه تاسیس این موسسه مغایر است. در گذشته مکررا از نقدینگی صندوق برای رفع مشکلات مالی وزارتخانه استفاده شده است. تلاش مجلس برای نظارت بر این موسسه تا کنون بی نتیجه بوده است. 

صندوقی پر رمز و راز و نا پدید شدن سایت صندوق و اساسنامه !

معلمان از این صندوق به عنوان صندوق پر از راز و رمز نام می برند. لازم به ذکر است که موسسات مضاربه ای مانند صندوق ذخیره به اقتصاد ملی کشور آسیب می­زنند. 

اساسنامه صندوق ذخیره که نحوه فعالیت هیات مدیره و رابطه اعضا با موسسه را توضیح می دهد مدتی است که از روی سایت صندوق ناپدیدشده است، مضافا اینکه چند صباحی است سایت صندوق ذخیره فرهنگیان بطور کلی از دسترس خارج شده است. این نگرانی وجود دارد که احتمالا بدون اطلاع ٩٠٥,٤٠٢ نفر عضو صندوق (طبق آمار تا پایان آبان ماه 1393)، اعضای هیات امنا تغییراتی در اساسنامه صندوق داده باشند.

از آنجایی که این صندوق بر اساس مصوبه قانونی مجلس تصویب شده هر گونه تغییر در اساسنامه باید با مصوبه و حداقل اطلاع مجلس انجام شود و فرهنگیان هم در جریان آن قرار گیرند.

عدم شفافیت، نبود نظارت اعضا، حجم بالای سرمایه (بیش از 7 هزار میلیارد تومان به ارزش روز) و انجام فعالیت های گوناگون از صادرات تا واردات و تولید و ساخت مسکن و خرید و فروش سهام بورس و وجود ده ها شرکت تو درتو در زیرمجموعه این موسسه که حتی مدیرعامل صندوق هم از وجود برخی از آنها بی اطلاع است، موسسه صندوق را به محیط مناسبی جهت رشد تخلفات و رانت تبدیل کرده است.

اغلب اعضا از فعالیت صندوق ناراضی و به سلامت مالی آن مشکوکند. با توجه به نقش مخرب این موسسات در اقتصاد کشور شاید بهترین کار نظرخواهی از اعضا در باره انحلال یا ماندگاری این صندوق باشد.

برای مثال، در آبان ماه 1393 طی جلسه مطبوعاتی شهاب­ الدین غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام نموده که حدود هزار میلیارد تومان بابت عملکرد 93.6.31 به اعضا پرداخت شده است که بیانگر بازده بسیار ضعیف 14 درصدی صندوق و با توجه به حجم بسیار بالای سرمایه در اختیار صندوق است. زیرا کافی بود بجای تشکیل چنین دستگاه عریض و طویلی، وجوه اعضا را نزد یکی از بانک­های دولتی سپرده­ گذاری می­نمودند تا بازده بالاتری کسب نمایند.

قصه پر غصه بانک سرمایه و دور باطل تغییرات مدیریتی 

اما قصه بانک سرمایه پر غصه ­تر از صندوق ذخیره فرهنگیان است. بانک سرمایه که به عنوان ششمین بانک خصوصی ایران و اولین بانک خصوصی با بیشترین سرمایه اولیه در کشور به مبلغ 353 میلیارد تومان براساس مجوز شماره 4613/ه مورخ 18/10/1384 صادره از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عملاً فعالیت خود را در عرصه بانکداری کشور آغاز نموده است.

از بدو تاسیس تا کنون دچار تغییرات متعدد و پیاپی مدیریتی شده به نحویکه تاکنون شاهد تغییر 9 مدیرعامل یا سرپرست در این بانک در کمتر از مدت 9 سال بوده ایم. عدم ثبات مدیریتی و تغییرات بی پایان آن به یکی از عوامل تخلف و تضعیف جایگاه بانک بدل شده و صدمات جبران­ ناپذیر و مهلکی را بر پیکر آن وارد کرده است و دور باطل تغییرات بدون مطالعه و عدم آسیب شناسی و ارائه راهکار در جهت برون رفت از مشکلات این بانک با راحت ترین کار یعنی پاک کردن صورت مسئله و تغییر مدیران روزگار گذرانده است.

مقایسه  دو بانک خصوصی 

برای مثال بانک "پ" و بانک سرمایه در فاصله کمتر از یکماه و تقریبا با یک سرمایه از یکدیگر آغاز بکار نمودند.

بانک "پ" با ثبات مدیریتی مناسب با ایجاد شرکت های بیمه، لیزینگ، سرمایه گذاری و… به یکی از سودآور ترین بنگاه های اقتصادی کشور تبدیل شده و بانک سرمایه متأسفانه با عدم ثبات مدیریتی و تغییرات پی دی پی روزگار نامناسبی را در حال سپری کردن است.

در حال حاظر بانک "پ" با سرمایه 4200 میلیارد تومانی دارای ارزش بازار 6700 میلیارد تومان می باشد، اما بانک سرمایه بنا به دلیل ضعف عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان در اداره شرکت­های زیرمجموعه خود دارای سرمایه 400 میلیارد تومان و ارزش بازار 740 میلیارد تومان است.

وامهای مسیله دار و تحقیق و تفحص مجلس از بانک سرمایه 

البته موضوعی که این روزها دامن­گیر بانک سرمایه شده است اعطای وام 220 میلیارد تومان به بانک زنجانی و وام 125 میلیارد تومانی به یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی (به احتمال زیاد آقای ریخته ­گران سهامدار 37 درصدی بانک سرمایه که به دلایل فساد اقتصادی، پولشویی و رانت­خواری در بازداشت به سر می­برد چون در مجمع اخیر در 14 بهمن سال جاری هم وکیل ریخته گران در مجمع حضور داشت و خبری از خودش نبود) بدون دریافت وثایق کافی است.

در واقع این امر یکی از مهم‌ترین محورهای تحقیق و تفحص مجلس مربوط به معوقات بانکی بانک سرمایه است. به بیان دیگر 50 درصد از معوقات بانک سرمایه دست 4 نفر است که به صورت تسهیلات بدون پشتوانه به آنان داده شده است. این در حالی است که حدود 73 درصد از سهام این بانک متعلق به فرهنگیان است و با حقوق ناچیز آنان فعالیت دارد.

البته دادستانی دستور خوبی در این خصوص صادر کرده که فعلا سود آقای  ریخته گران و اشخاص وابسته  پرداخت نشود

 صندوقی پر رمز و راز به نام صندوق ذخیره فرهنگیان /

چرا یادداشتهای توضیحی در کدال منتشر نشده است ؟

البته از نقش ضعیف نظارتی سازمان بورس در ارتباط با گزارشگری بانک سرمایه و بستن طولانی مدت نماد معاملاتی سهم نیز نباید غفلت ورزید.

برای مثال بانک سرمایه سود هر سهم خود را برای سه ماهه منتهی به خرداد 1393 مبلغ 91 ریال اعلام نموده است اما در گزارش 6 ماهه و 9 ماهه سود خود را به ترتیب 30 ریال و 54 ریال اعلام کرده است.

 از طرف دیگر یادداشت های توضیحی همراه، جزء لاینفک صورت های مالی محسوب می شوند اما سازمان بورس بنا به دلایلی نا معلوم از انتشار یادداشت های همراه صورتهای مالی منتهی به 29/12/1392 و 31/6/1393 شرکت خودداری کرده است البته این احتمال داده می شود که دلیل این امر ذکر نام دریافت کنندگان مبالغ هنگفت تسهیلات طبق استانداردهای افشای موارد بااهمیت حسابداری بوده است که عدم افشا در سامانه کدال موجبات ضرر و زیان سهامداران خرد را فراهم کرده است.

 در نهایت انتظار می رود در روزهای آتی باید شاهد انتشار گزارشات تعدیل های منفی سنگین در سود سال 93 و 94 بانک سرمایه باشیم تا موجبات باز شدن نماد سهم پس از گذشت 8 ماه و بلوکه شدن سرمایه افراد فراهم شود. به همین خاطر از سهامدار عمده انتظار می رود به دلیل اینکه ضعف مدیریتی و نظارتی آنها موجبات چنین حیف و میل اموال سپرده گذاران، سهامداران و فرهنگیان زحمت کش خود را سبب شده اند  با فروش سهام متعلق به آقای ریخته ­گران با حکم دادگاه هر چه سریعتر نسبت به تسویه اصل و فرع و جریمه تاخیر بدهی نامبرده اقدام عاجل به عمل آورند تا بدین ترتیب از منافع سهامدار جز دفاع شود .


فرازهایی از صحبتها مسوولان و اخبار این دو مجموعه را اینجا بخوانید 

تسنیم 12 بهمن 93 -  86 درصد از فرهنگیان عضو صندوق ذخیره هستند و تا پایان مهر ماه از تعداد یک میلیون و 15 هزار و 957 نفر از فرهنگیان، 876 هزار و 974 نفر عضو صندوق ذخیره فرهنگیان بودند.

اما عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان سال‌هاست که با اعتراض جامعه فرهنگیان مواجه است که به تعدادی از این سوالات و ابهامات در ذیل اشاره کرده‌ایم.

صندوق ذخیره فرهنگیان با سرمایه معلمان اقدام به فعالیت‌های اقتصادی می‌کند و املاک و سهام‌هایی که صندوق خریداری کرده، افزایش قیمت داشته‌اند که باید سهم این ارزش افزوده به اعضا پرداخت شود اما هم‌اکنون این سهم به اعضا پرداخت نمی‌شود.

جبار کوچکی‌‌نژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ارائه گزارشی از صندوق ذخیره فرهنگیان به این کمیسیون و موافقت اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات با تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان،‌عنوان کرد:‌بررسی ابعاد مختلف عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان آغاز شده است. در بررسی‌های اولیه انجام شده از عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان وجود ابهامات بسیاری شناسایی شده است.

انتخاب 22 دی 92 - با گذشت چندماه از بازداشت «ریخته گران» سهامدار اصلی بانک سرمایه، جزئیاتی از شیوه نقل و انتقال سهام این بانک به این متخلف اقتصادی فاش شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی «انتخاب»، سهام بانک سرمایه که عمده آن متعلق به شهرداری تهران بوده است در جریان یک نقل و انتقال جنجالی به ریخته گران یکی از دانه درشت های اقتصادی منتقل شد.

ریخته گران که تابستان امسال توسط نهادهای نظارتی بازداشت شده است در جریان این انتقال صدها میلیارد تومان بدست آورده است.


پایش پرس 9 شهریور 93 -   دردسرهای بابک زنجانی نه تنها گریبان صنعت نفت که گریبان بانک سرمایه را هم گرفت تا احمد درخشنده به عنوان مدیرعامل و پرویز کاظمی در مقام رئیس هیات مدیره این بانک پاسخگوی پرداخت های نامعلوم به این مشتری ابر بدهکار خود باشند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در خصوص تخلفات این بانک گفته بود: «این بانک تخلفاتی را که عمدتاً‌ در تسهیلات ریالی بوده، داشته و این موضوع توسط برخی از اعضای کمیسیون مطرح شد و به همین دلیل نیز تقاضای تحقیق و تفحص از بانک سرمایه مطرح شد. اصلی‌ترین تخلفاتی که متوجه بانک سرمایه است در پرداخت تسهیلات ریالی و ارزی به اشخاص مختلف به طوری که بسیاری از تسهیلات به افرادی که واجد شرایط دریافت نبودند اعطا شد. همچنین وثیقه‌هایی که برای بازپرداخت تسهیلات گرفته شده است، متناسب با مبالغ آنها نبود و این خود نوعی تخلف است.

نـام بـانــک

نوع تـخـــــلـف

بانک سرمایه

پرداخت تسهیلات به بابک زنجانی بدون اخذ ضمانت

بانک سرمایه

پرداخت تسهیلات به اشخاص فاقد شرایط دریافت

بانک سرمایه

دریافت وثیقه های نامناسب با میزان تسهیلات

بانک سرمایه

کشف تخلفات متعدد توسط سازمان بازرسی و تایید آن توسط آن سازمان

بانک سرمایه

تائید تخلف بانک توسط بانک مرکزی











ایسنا 13 مرداد 93 - ارسلان فتحی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به مصوبه کمیسیون اقتصادی در مورد تحقیق و تفحص از بانک سرمایه گفت: این بانک تخلفاتی را که عمدتاً‌ در تسهیلات ریالی بوده، داشته و این موضوع توسط برخی از اعضای کمیسیون مطرح شد و به همین دلیل نیز تقاضای تحقیق و تفحص از بانک سرمایه مطرح شد.

وی افزود: اصلی‌ترین تخلفاتی که متوجه بانک سرمایه است در پرداخت تسهیلات ریالی و ارزی به اشخاص مختلف به طوری که بسیاری از تسهیلات به افرادی که واجد شرایط دریافت نبودند اعطا شد. همچنین وثیقه‌هایی که برای بازپرداخت تسهیلات گرفته شده است، متناسب با مبالغ آنها نبود و این خود نوعی تخلف است. اما همانطور که گفته شد در هر دو حوزه ارزی و ریالی تخلفاتی در این بانک صورت گرفته است که بخش اعظم آن مربوط به تسهیلات ریالی می شود.

نماینده مردمی کلیبر در مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: درخواست کمیسیون برای تحقیق و تفحص از این بانک به هیات رئیسه مجلس ارائه شده است و در نوبت طرح در صحن علنی قرار گرفته است و پس از تصویب در صحن علنی طی جلسه‌ای، اعضای هیات تحقیق و تفحص اعلام شد.


تابناک 23 آذر 93 - سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس موضوع پرداخت وام 220 میلیارد تومانی به بابک زنجانی بدون دریافت وثیقه لازم توسط بانک سرمایه را مطرح کرده است.

رحیم زارع با بیان اینکه تحقیق و تفحص از بانک سرمایه در جلسه کمیسیون اقتصادی مصوب شده است، اظهارداشته است: موضوع پرداخت 2200میلیارد ریال تسهیلات بانکی بدون دریافت وثیقه به بابک زنجانی در کمیسیون مطرح و همچنین علت ارائه این وام بانکی در قبال چک شخصی زنجانی بررسی شده است.


موضوع پرداخت تسهیلات 1250 میلیارد ریالی بانک سرمایه به یکی از بدهکارن بزرگ بانکی هم روی میز پارلمان قرار گرفته است تا پس از تحقیق و تفحص در این باره هم کنکاش بیشتری شود.

چرا بازار پایه ای ها پیشتاز کسب بازدهی مثبت شده اند؟

در بررسی بازدهی یک ماهه اخیر شرکت های بورسی:

وجود محدودیت هایی در مورد تعداد سهامداران و میزان سهام آزاد شناور، سرمایه ثبت شده شرکت، وضعیت سودآوری، نسبت حقوق صاحبان سهام به محل دارایی ها و عوامل مختلف دیگر این چنینی موجب می شود.
وجود محدودیت هایی در مورد تعداد سهامداران و میزان سهام آزاد شناور، سرمایه ثبت شده شرکت، وضعیت سودآوری، نسبت حقوق صاحبان سهام به محل دارایی ها و عوامل مختلف دیگر این چنینی موجب می شود تا برخی از شرکت های سهامی عام واجد شرایط پذیرش در بازار های بورس و فرا بورس نباشند و معاملات سهام آنها در بازار پایه ی فرابورس انجام شود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، مجموعه هایی که در این بازار درج می شوند معمولاً از وضعیت مناسب سودآوری و شفافیت اطلاعاتی برخوردار نیستند و الزامی به ارائه پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی خود ندارند و ازاین رو، تنها صورت های مالی سالانه و میان دوره ای را منتشر می کنند که این امر یکی از دلایل اصلی تمایل برخی از شرکت ها برای ورود به بازار پایه فرابورس و انجام معاملات سهام شرکت در این بازار به شمار می رود.

بر اساس اطلاعات موجود، طی بهمن ماه سال جاری سهام حدود 471 شرکت در بازار سرمایه معامله شده که از میان آنها 196 مجموعه بازدهی مثبت به دست آوردند و 258 شرکت نیز بازدهی منفی محقق ساختند، همچنین معاملات بهمن ماه مابقی نماد ها بدون کسب بازدهی مثبت یا منفی پایان پذیرفت.

اما نکته قابل توجه آنجاست که از میان 196 شرکتی که بازدهی مثبت را برای سهامداران خود به ارمغان آورده اند، سهام 30 مجموعه در بازار پایه توافقی فرابورس معامله می شود. مجموعه هایی که بازدهی های محقق شده توسط آنها بیش از بازدهی های سایر شرکت ها و نیز بازدهی مثبت 0.66 درصدی بورس طی مدت مذکوراست.

به گونه ای که شرکت های فارسیت اهواز، مخابراتی ایران، پتروشیمی کازرون، اشتاد ایران پرمیت، زنگان و بیمه رازی جزو 20 مجموعه ای بودند که بازدهی مثبت بیش از 20 درصدی را طی بهمن ماه امسال به ثبت رسانیدند. این رشد قیمتی برای شرکت هایی که سهام آنها در بازار پایه توافقی معامله می شود و اصولاً به جهت عدم برخورداری از وضعیت بنیادی مناسب وارد بازار پایه فرابورس شده اند خود جای سوال دارد. این در حالی است که شرکت های بزرگ و فعال در صنایع مطرح بورس همچون ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی پردیس و پتروشیمی مارون بازدهی های کمتر از 10 درصدی را بدست آوردند

علاوه بر این، مجموعه های مذکور در شرایطی بازدهی های قابل قبولی را نسبت به بازدهی بورس و سایر شرکت ها کسب کردند که رتبه نقد شوندگی آنها بسیار پایین بوده و تقریباً در انتهای جدول رتبه بندی شرکت ها از نظر نقد شوندگی قرار دارند.


در واقع می توان گفت اگر چه با انتقال نمادها به بازار پایه فرابورس امید اصلاح ساختار شرکت ها توسط سهامداران عمده و مدیریت شرکت و در نهایت بازگشت آنها به تابلو های اصلی بورس و فرابورس می رود، اما نحوه معاملات شرکت ها در بازار پایه فرابورس از شفافیت کمتری نسبت به سایر معاملات عادی برخوردار است و خریداران و فروشندگان قبل از انجام معامله با یکدیگر توافق داشته و معاملات در سیستم ثبت نمی شود.

بر این اساس این سوال مطرح می شود که چرا اغلب شرکت هایی که در بازار پایه توافقی معامله می شوند وحتی به دلیل عدم انتشار بودجه سال مالی خود هیچ اطلاع رسانی در خصوص نحوه عملکرد شرکت به سهامداران و فعالان بازار سرمایه ارائه نمی کنند، علیرغم حاکمیت روند نزولی بر کلیت بازار سرمایه با رشد قیمتی همراه شده اند؟ از این رو انتظار می رود تا از سوی مقامات و متولیان بازار سرمایه به عنوان حامیان سهامداران نظارت بیشتری بر نحوه معاملات بازار پایه فرابورس اعمال شود.

زیان 58 درصدی فعالین بازار سهام نسبت به نرخ سود سپرده های بانک

در گفتگو با یک کارشناس بازار سهام عنوان شد.

در حال حاضر میانگین نرخ سود سپرده های بانکی در حدود 25 درصد سالیانه می باشد که این امر منجر به کاهش نقدینگی موجود در بازار سهام شده است.
در حال حاضر میانگین نرخ سود سپرده های بانکی در حدود 25 درصد سالیانه می باشد که این امر منجر به کاهش نقدینگی موجود در بازار سهام شده است.

یک کارشناس بازار سهام در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به اینکه شاخص بازدهی قیمت در اولین روز نشان از ریزش 28 هزار واحدی ارزش کل سهام شرکت های بورسی را نمایان کرد، اظهار داشت: در حال حاضر، نرخ سودسپرده های بانکی به طور میانگین در حدود 25 درصد سالیانه است و در مقابل بازار سهام نیز با توجه به شاخص قیمت (ارزشی وزنی) که 27 هزار واحد را نشان می دهد حکایت از ضرر 53 درصدی سرمایه فعالین بازار سهام نسبت به فرصت های دیگر سرمایه گذاری از جمله بانک است.

احسان خاتونی داریان روند مثبت بازار سهام طی معاملات روز گذشته را به دلیل ریزش بازار طی چند وقت اخیر دانست و گفت: اکنون کاهش پی بر ای سهام شرکت های بورسی منجر به عدم تمایل فروش سهام از سوی سهامداران گردیده و فعالین بازار با توجه به اخبار امیدوار کننده از مذاکرات هسته ای همچنان منتظر حصول توافق و رشد حداقل30 درصدی سهام های خود می باشند.

وی پیش بینی بودجه برآوردی صنایع پتروشیمی بر خلاف صنایع خودرویی و فولادی را بسیار خوش بینانه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر شرکت های پتروشیمی نرخ خوراک گازی مجتمع های تولیدی خود را 8 سنت لحاظ کرده اند در حالیکه هنوز نرخ های برآورد شده تصویب نگردیده.

خاتونی داریان در خصوص احتمال توافق مذاکرات هسته ای و لغو تحریم ها به صورت مرحله ای، خاطر نشان کرد: وضعیت بنیادی شرکت های بورسی با لغو مرحله ای تحریم ها تنها بر اساس جو روانی منجر به ایجاد روندی صعودی در سهام شرکت ها خواهد شد و عامل مهم تداوم روندی مثبت در بازار مبتنی بر وضعیت بنیادی شرکت ها است.

کاهش 0.13 درصدی میانگین وزنی بازار برق

کارگزاری مبین سرمایه گزارش می دهد:

در معاملات امروز بازار برق بورس انرژی همچنان بدلیل کمبود نقدینگی ناشی از عدم واریز اعتبار اسفند ماه برای شرکت های توزیع شاهد کاهش حجم و ارش معاملات هستیم.
گزارش بازار:

به گزارش بورس نیوز به نقل از گروه خبر و تحلیل بازار برق کارگزاری مبین سرمایه در معاملات امروز دوشنبه 93.12.11 در بازار برق بورس انرژی 416 مگاوات برق به ارزش 3 میلیارد و 540 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز معاملاتی گذشته 19 درصد کاهش را نشان می دهد.

میانگین وزنی قیمت (میانگین وزنی کل معاملات روزانه نماد‌های معامله شده در بازار برق بورس انرژی) در بازار امروز با کاهش 0.13 درصدی مواجه شد.

کاهش 0.13 درصدی میانگین وزنی بازار برق

نمودار میانگین وزنی قیمت:

کاهش 0.13 درصدی میانگین وزنی بازار برق
کاهش 0.13 درصدی میانگین وزنی بازار برق

همانطور که در تصویر فوق مشخص است در ادامه روند بی ثبات میانگین وزنی قیمت ،امروز شاهد نوسان اندک این شاخص در جهت منفی بودیم.

در معاملات امروز بازار برق بورس انرژی همچنان بدلیل کمبود نقدینگی ناشی از عدم واریز اعتبار اسفند ماه برای شرکت های توزیع شاهد کاهش حجم و ارش معاملات هستیم. با توجه به بازگشایی سررسیدهای فروردین ماه سال 94 شاهد معاملات اندکی در این نمادها بر روی قیمت 359,000 ریال هستیم.

آمار معاملات امروز به تفکیک نماد‌های معاملاتی:

کاهش 0.13 درصدی میانگین وزنی بازار برق

بررسی روند نماد 1393.12.20 :

نمودار زیر روند قیمت در نماد بارپایه 1393.12.20 را نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می شود از شیب نزولی قیمت در انتهای دوره کاسته شده اما همچنان با شیب ملایم در حال نزول است.

در این نماد تا به امروز 730 مگاوات برق مورد داد و ستد قرار گرفته که 93.11.21 با 194 مگاوات بیشترین حجم را به خود اختصاص داده است. این نماد تا تاریخ 93.12.16 قابلیت معامله دارد.

کاهش 0.13 درصدی میانگین وزنی بازار برق

یکصد هزار تن سنگ آهن دانه بندی در تالار صادراتی

کارگزاری کالای خاورمیانه گزارش داد:

در این روز در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی و در گروه قیر، 4 هزار تن انواع قیر تولید شرکت های پالایش نفت جی و پاسارگاد به ارزش 37.320 میلیون ریال داد و ستد شد.
بورس کالای ایران در روز دوشنبه مورخ 1393.12.11 و در بازار فیزیکی شاهد معامله بیش از 158 هزار تن انواع محصولات به ارزش کل 1.711.633 میلیون ریال بود. در تالار محصولات صنعتی و معدنی و در گروه فولاد، 1.580 تن ورق گالوانیزه و قلع اندود فولاد مبارکه اصفهان در قالب سیستم مچینگ به همراه نزدیک به 10 هزار تن از انواع محصولات تولید ذوب آهن اصفهان شامل سبد میلگرد 12تا25 -A3، سبد میلگرد 12تا20-A3، میلگرد A3-18,20 و تیرآهن 14و16 و با قیمت پایه به فروش رسید. در گروه مس نیز 40 تن مس مفتول تولید صنایع مس کاوه با قیمت پایه 200 هزار و 921 ریال مورد معامله قرار گرفت.

براساس گزارش بورس نیوز، در این روز در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی و در گروه قیر، 4 هزار تن انواع قیر تولید شرکت های پالایش نفت جی و پاسارگاد به ارزش 37.320 میلیون ریال داد و ستد شد. علاوه بر این در گروه مواد پلیمری، مجتمع های پتروشیمی تبریز، امیرکبیر، قائد بصیر، شازند، جم، مارون، نوید زرشیمی، پلی پروپیلن جم و پلی نار 45 هزار و 596 تن انواع ماده پلیمری را به روی تابلوی عرضه بردند، که از این میان معامله 33 هزار تن محصول و به ارزش 1.301.978 میلیون ریال به ثبت رسید. از مهمترین مواد داد و ستد شده در این روز می توان به انواع پلی اتیلن، پلی استایرن و پلی پروپیلن اشاره کرد. همچنین، 9.100 تن وکیوم باتوم تولید شرکت پالایش نفت بندر عباس با نرخ پایه 7 هزار و 597 ریال به همراه 60 تن لوب کات سنگین تولید پالایش نفت تهران (در قالب سیستم مچینگ) مورد معامله قرار گرفت.

شایان ذکر است که تالار صادراتی نیز شاهد معامله یکصد هزار تن سنگ آهن دانه بندی مجتمع معادن سنگ آهن گل گهر(2و4) بود که ارزش معامله آن به رقم 106.081 میلیون ریال بالغ گردید.

معامله 500 تن گندم دورم استان کهکیلویه و بویر احمد با قیمت پایه 11 هزار و 550 ریال و به ارزش 5.775 میلیون ریال در تالار محصولات کشاورزی به ثبت رسید.

در ادامه، کارگزاری کالای خاورمیانه آمار معاملات محصولات فیزیکی در بورس کالای ایران در روز دوشنبه مورخ 1393.12.11 و آمار عرضه های روز سه شنبه به تاریخ 1393.12.12 را به شرح ذیل آورده است:

آمار عرضه

آمار معاملات

ورود اقتصاد کشور به شرایط جدید در صورت عدم توافق هسته ای

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

گزارشات منتشر شده توسط شرکت های فعال بورسی در حالی مناسب ارزیابی می شوند که به نظر می رسد روند آتی سود آوری آن ها به رونق اقتصادی کشور متأثر از گشایش روابط بین المللی بستگی دارد.
اغلب شرکت های فعال بورسی با نزدیک شدن به پایان سال مالی خود یعنی 29 اسفند ماه اقدام به ارائه پیش بینی در آمد هر سهم سال مالی آتی خود نموده اند که بر اساس اطلاعات موجود تا کنون بودجه سال آینده بیش از 170 مجموعه بورسی روی سامانه کدال منتشر شده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه در خصوص چگونگی تدوین گزارشات منتشر شده شرکت ها بر مبنای نگرش محتاطانه یا واقع گرایانه نظرات مختلفی دارند و پارامتر های متعددی را بر روند آتی سود آوری صنایع و شرکتهای مختلف تأثیر گذار میدانند.

در همین ارتباط، یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: گزارشات منتشر شده توسط شرکت های فعال بورسی در حالی مناسب ارزیابی می شوند که به نظر می رسد روند آتی سود آوری آن ها به رونق اقتصادی کشور متأثر از گشایش روابط بین المللی بستگی دارد.

مهدی بیگلری افزود: از یک سو انتظار می رود تا با دستیابی توافق جامع هسته ای شاهد رشد سود آوری صنایع تأثیر پذیر از بهبود وضعیت سیاسی باشیم که در این صورت می توان گفت بودجه اعلامی آنها بر مبنای نگرش محتاطانه تدوین شده است.

از سوی دیگر، در صورت عدم حصول نتیجه مثبت از مذاکرات هسته ای سود آوری صنایع با مشکلاتی مواجه می شود.

وی بودجه اعلامی گروه لیزینگ را مناسب ارزیابی کرد و در این خصوص گفت:

بسیاری از فعالان بازار سرمایه انتظار ارائه گزارشات مناسب از شرکت های فعال در این گروه را داشتند و به نظر می رسد تا حدودی این انتظارات برآورد شده است.

علاوه بر این شرکت های دارویی نیز جزو گروه هایی بودند که برآورد های مناسبی برای سال آینده داشته اند. این در حالی است که سایر صنایع با توجه به وضعیت رکود اقتصادی کشور در این خصوص چندان مناسب عمل نکردند.

این کارشناس بازار سرمایه به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و ابراز داشت: اقتصاد کشور در شرایطی در وضعیت رکود به سر می برد که به نظر می رسد برای ایجاد رونق اقتصادی نیازمند محرک اقتصادی هستیم و این امر با رشد تولید و بهتر شدن شرایط سرمایه گذاری فراهم می شود و در نهایت همه این عوامل تحت تأثیر بهبود روابط بین المللی پدید می آید. چرا که چرخ اقتصادی کشور با رشد تولید می چرخد و با تورم نمیتوان رونق را در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد کرد.

بیگلری افزود: به نظر می رسد در صورتی که مذاکرات هسته ای به نتیجه مثبتی ختم نشود وارد اقتصاد مقاومتی شویم و شرایط جدیدی پیش روی خواهیم داشت که سال های گذشته تجربه ای این چنینی نداشته ایم و نمی توان در خصوص آن به طور قطع اظهار نظر کرد. بر این اساس باید منتظر ماند تا نتیجه این پدیده سیاسی مشخص شود و برنامه های آتی دولت اعلام گردد.

صعود شاخص کل به مدد صندوق سرمایه گذاری پاداش و پرتفوی آن

طی معاملات روز جاری اتفاق افتاد:

معاملات روز جاری بورس در حالی به دقایق پایانی خود نزدیک می شود که شاخص کل با بیش از 56 واحد رشد بار دیگر وارد کانال 64 هزار واحدی شد و اندکی از مدار 63 هزار واحدی فاصله گرفت.
معاملات روز جاری بورس در حالی به دقایق پایانی خود نزدیک می شود که شاخص کل با بیش از 56 واحد رشد بار دیگر وارد کانال 64 هزار واحدی شد و اندکی از مدار 63 هزار واحدی فاصله گرفت، اما این صعود شاخص کل دوام نیافت و مجدداً به مدار 63 هزار واحدی بازگشت. همچنین شاخص قیمت (وزنی  ارزشی) نیز طی معاملات امروز با رشد بیش از 18 واحدی همراه شده است.

این در حالی است که سایر نماگرهای بازار سرمایه همچون شاخص قیمت (هم وزن) و شاخص کل با افت های کمتر از 15 واحدی مواجه شده اند.

براساس گزارش بورس نیوز، امروز در حالی اغلب سهام شرکت های بورسی روند نزولی قیمتی را پشت سرگذاشته اند که نمادهایی همچون "فولاد"، "وغدیر"، "وبصادر"، "وبانک" و "وصندوق" رشد قیمتی سهام را تجربه کردند و بیشترین تأثیر مثبت را بر روند صعودی شاخص کل بورس برجای گذاشتند که به نظر می رسد دلیل این امر و رشد قیمتی نمادهای مذکور برخلاف سایر شرکت ها انتشار خبرهای مختلف از سوی مقامات مسئول طی روز گذشته مبنی بر قرار گرفتن سهام این شرکت ها در پرتفوی سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری پاداش باشد. به گونه ای که این شرکت ها با رشد قیمتی خود شاخص کل را در مسیر صعودی هدایت کردند.

این در حالی است که "فملی" بیش از 17 واحد تأثیر منفی بر شاخص کل اعمال کرد و در کنار آن "پارسان" حدود 14 واحد اثر منفی بر روند امروز شاخص کل بورس برجای گذاشت.

در پایان این گزارش می افزاید، گزارش تحلیلی و کاملی در خصوص صندوق سرمایه گذاری پاداش بزودی در این سایت خبری منتشر خواهد شد.

ایتام کمیته امداد امام{ره} تحت پوشش بیمه عمر بیمه دانا قرار گرفتند


کودکان تحت پوشش طرح اکرام ایتام کمیته امداد امام خمینی (ره) تحت پوشش بیمه های عمر و سرمایه گذاری بیمه دانا قرار گرفتند .
کودکان تحت پوشش طرح اکرام ایتام کمیته امداد امام خمینی (ره) تحت پوشش بیمه های عمر و سرمایه گذاری بیمه دانا قرار گرفتند .

به گزارش بورس نیوز به نقل از روابط عمومی بیمه دانا، عباس رنجبر کلهرودی ، مدیر بیمه های عمر و پس انداز این شرکت اعلام کرد: به منظور حمایت از کودکان تحت پوشش طرح های اکرام ایتام کمیته امداد امام (ره) از طریق ارائه بیمه های عمر و سرمایه گذاری و پس از بررسی و مطالعات انجام شده با همکاری معاونت توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد، تعداد زیادی از مشمولین طرح مذکور در سراسر کشور، تحت پوشش بیمه عمر و سرمایه گذاری بیمه دانا قرار گرفتند و بیمه نامه های آنان صادر شد.

وی افزود: افراد تحت پوشش این طرح علاوه بر برخورداری از پوشش های بیمه ای متنوع در پایان مدت بیمه نامه نیز می توانند جهت ازدواج، اشتغال و خرید خانه از اندوخته بیمه نامه بهره مند گردند.

مدیر بیمه های عمر و پس انداز بیمه دانا با اعلام اینکه حق بیمه این بیمه نامه ها از محل کمک خیرین به کمیته امداد تامین می گردد، افزود: بیمه دانا آمادگی دارد با کمک سازمان های حمایتی، موسسات خیریه و همچنین هموطنان خیراندیش و نیکوکار، کودکان و نوجوانان نیازمند را در سراسر کشور تحت پوشش بیمه قرار دهد و با صدور بیمه نامه های عمر و پس انداز آنان را مورد حمایت قرار دهد.

خوش به سعادت پالایشی ها، حالا بگو چرا؟

مستطیل شیشه ای تالار

شاخص بورس در معاملات روز جاری با رشدی 18 درصدی رو به رو شد، رشدی که به علت وزن و ارزش بالایی که سهام شرکت های فولاد مبارکه، سرمایه گذاری غدیر، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، بانک صادرات و صندوق بازنشستگی کشوری که بر بازار سرمایه و شاخص بورس دارند رخ داد.
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 93.12.12 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 57 واحد افزایش به رقم 47469 واحد رسید. عکس این وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 99 واحد افت عدد 123725 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی  ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 18 واحد رشد به رقم 27857 واحد رسید.

همچنین در این روز "فولاد" با 47 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فملی" با 17 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.50 واحد افت به رقم 719 واحد رسید.

در این شرایط امروز "جم" با 1 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "وگردش" با 0.37 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 1598 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 820 میلیارد ریال رسید.

شاخص بورس در معاملات روز جاری با رشدی 18 درصدی رو به رو شد، رشدی که به علت وزن و ارزش بالایی که سهام شرکت های فولاد مبارکه، سرمایه گذاری غدیر، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، بانک صادرات و صندوق بازنشستگی کشوری که بر بازار سرمایه و شاخص بورس دارند رخ داد.

بنابر گزارش بورس نیوز، اهالی تالار معتقدند افزایش حجم معاملات در سهام شرکت های مذکور و نیز دو شرکت ایران خودرو و ملی مس که روندی نزولی داشتند به علت خریدهایی بود که مسئولین صندوق پاداش سهامداری برای صندوق مذکور در روز جاری انجام دادند چراکه بر طبق پرتفوی اعلامی این صندوق از سوی شرکت بورس قرار بود که این سهام خریداری شوند.

به عبارت ساده تر سینگال احتمال رشد قیمت سهام مذکور پیشتر از سوی مدیران بورسی صادر شده بود که علیرغم این موضوع اما اهالی بازار در معاملات روز جاری چندان اعتنایی به سهام شرکت های مذکور نکردند چراکه به اعتقاد آنها اگرچه پی بر ای اغلب این شرکت ها پایین است و از ریسک کمی برخوردار هستند اما موضوع مهم عدم وجود آینده ای روشن در سهام همین شرکت هایی است که در حال حاضر از مشکلاتی چون کمبود نقدینگی، فروش محصولات و یا تأثیرپذیری از قیمت های جهانی رنج می برند و شاید یکی از دلایل پایین بودن پی بر ای نیز همین موضوع باشد.

در خصوص این صندوق در خبری جداگانه مفصلاً صحبت خواهیم کرد.

اما صرفاً جهت اطلاع بازار امروز

بانک صادرات: باورش سخت است اما در معاملات امروز خبری از حقوقی فروشنده نبود برخی از اهالی تالار خبر از اتمام فروش های حقوقی مورد نظر می دهند و برخی دیگر نیز معتقدند حقوقی عرضه کننده "وبصادر" به روش شیر فلکه ای امروز مراعات حال دوستان صندوق پاداش سهامداری را کرده اند. هرچند که امروز بعید است صندوق مذکور فعالیتی در این سهم انجام داده باشد البته گفته می شود برخی خریدهای این صندوق در این نماد دیروز انجام گرفته است.

"وپترو": دیروز جلسه ای در شرکت ملی صنایع پتروشیمی بین سهامداران کربن ایران و مدیران این شرکت برگزار شده که به نوعی شفاف سازی برای فروش زمین شرکت بوده، در اینکه طی برگزاری این جلسه چه صحبت هایی رد و بدل شده و نتیجه آن چه شده هنوز خبری در دست نیست اما نتیجه هرچه بوده ماحصل آن صف خرید بیش از چهار میلیونی "شکربن" و نیز صف خرید "وپترو" شده است. اما در اینکه "وپترو" می تواند به تبع رشد سودآوری شرکت های زیرمجموعه خود برای سال 94 تعدیل سودی را اعلام نماید شکی نیست اما اینکه مجدداً زمین "شکربن" باعث تشکیل صف خرید در سهام این شرکت شده موضوعی است که باید به جد آن را پیگیری کرد چراکه این برای چندمین بار است که طی سال های گذشته تا به امروز مدیران کربن از آن به عنوان حربه ای برای رشد قیمت سهامشان استفاده می کنند و اگر این بار هم پس رشد قیمت سهم مجدداً شاهد بی نتیجه بودن فروش زمین و یا ارایه بهانه هایی از قبیل نبود خریدار و یا گیر کردن مصوبه فروش پیش سهامدار عمده باشیم باید مسئولین با شک بر دستکاری قیمتی این موضوع را در مراجع ذیصلاح پیگیری کنند.

"ونفت": امروز شاهد تغییرات مثبت قیمتی بر روی سهام این شرکت بودیم، اهالی تالار از احتمال نهایی شدن فروش پروژه قشم این شرکت در روز جاری خبر می دادند که هنوز بطور رسمی از سوی مقامی مسئول در این شرکت اعلام نشده است اما فعلاً که در حد شایعه تأثیر خود را بر قیمت سهام گذاشت حال باید دید واکنش مدیران این شرکت به خبر مذکور چگونه خواهد بود.

"وبانک": با تشکیل صف خرید بیش از شش میلیون سهمی بر این نماد ابتدا فکر کردیم موضوع افزایش سرمایه 2000 درصدی شرکت مجدداً در مسیر اقدام قرار گرفته اما پس از کمی پیگیری متوجه شدیم که نظر صندوق سپاس با نظر اهالی تالار یکی شده و باعث صف خرید سهام این شرکت شده است.

بانک ملت و تجارت: این دو شرکت نیز امروز حال عجیبی داشتند، چند وقتی بود که حسرت حجم معاملات "وبصادر" را می خوردند اما امروز به مدد صندوق پاداش سهامداری این دو شرکت نیز خریدار قابل توجه به خود دیدند.

پالایشی ها: امروز معاون وزیر نفت خبر از ارسال ابلاغیه وزارت نفت به شرکت های پالایشی طی روز جاری داد که با این اقدام نماد تمامی آنها آماده بازگشایی می شوند، در خصوص این موضوع خیلی حرف داریم اما فعلاً می گوییم که خوش به سعادت پالایشی ها، در روزهای منفی که سرمایه مردم آب شد غایب بودند حالا هم که با استقبال بی نظیر در روز بازگشایی از سوی نقدینگی آماده شده مواجه می شوند. شاید بپرسید کدام نقدینگی؟ توی بازار که نقدینگی وجود ندارد هرچی بوده یا آب شده یا در رفته!

تا قبل از اینکه من بگویم با کدام نقدینگی شما فرصت دارید تا حدس بزنید.

راستی داشت یادمان می رفت از مذاکرات هسته ای برایتان بگویم. ظاهراً تا به اینجای کار بد پیش نرفته و امیدها نسبت به حصول توافق بیشتر شده هرچند که روند بازار این را نمی گوید اما شاید یکبار هم که شده ضرب المثل معروف بورسی ها بخواهد اتفاق بیافتد.

همانی که می گوید "اتفاق زمانی می افتد که کسی انتظارش را ندارد."