وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653

عرضه محصولات شرکت بین المللی پارس در بورس کالا

یک مقام مسئول خبر داد:

احتمال تعدیل مثبت بیش از رقم پیش بینی شده شرکت وجود ندارد و فقط همان رقم اعلام شده را پوشش خواهیم داد و چون زیان شرکت "شپارس" نسبت به شش ماه گذشته کاهش یافته است این امکان وجود دارد که بتوان وضعیت مالی شرکت را در حالت سود برآورد کرد.
بخشنامه ای مبنی بر عرضه محصولات شرکت بین المللی پارس در بورس کالای ایران از سوی مدیر ناشران بورس ابلاغ شده است.

برهمین اساس یک مقام مسئول در واحد سهام شرکت بین المللی پارس در گفتگو با خبرنگاربورس نیوز ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت: شرکت در شرایط فعلی با مشکل خاصی مواجه نمی باشد ولی با توجه به اینکه فروش محصولات شرکت بین المللی پارس نسبت به سال گذشته با کاهش تقاضا مواجه شده است، برهمین اساس در صورت مالی شرکت همچنان اعلام زیان وجود دارد.

شهریار زارعی در ادامه افزود: در دولت قبل، مردم در خرید اجناس به صورت شتابزده و به منظور انبار کردن محصولات با اعتقاد بر افزایش مجدد قیمت ها اقدام می کردند ولی در سال جاری به دلیل اینکه محصولات شرکت بین المللی پارس با کاهش قیمت نیز مواجه شده است برهمین اساس مردم دیگر به صورت عمده نسبت به خرید محصولات اقدام نمی نمایند.

وی در خصوص بخشنامه ای مبنی بر عرضه محصولات شرکت بین المللی پارس در بورس کالا خبر داد و گفت: شرکت "شپارس" مواد اولیه محصول تولیدی خود را همچون روال سابق از طریق بورس کالا تهیه می نماید ولی به تازگی بخشنامه ای از سوی مدیر ناشران بورس مبنی بر عرضه محصولات شرکت بین المللی پارس در بورس کالای ایران ابلاغ شده است ولی تاکنون هیچ اقدامی در خصوص طی مراحل عرضه محصولات شرکت در بورس کالا انجام نگرفته است.

زارعی به افزایش قیمت مواد اولیه تولید محصولات شرکت بین المللی پارس اشاره کرد و گفت: در سال جاری مواد اولیه شرکت بین المللی پارس با رشد قیمت همراه شده و در بعضی مواقع از جمله محصول LAB از مجتمع های پتروشیمی با افزایش بیش از حد قیمت نیز مواجه شده ایم.

وی گفت: احتمال تعدیل مثبت بیش از رقم پیش بینی شده شرکت وجود ندارد و فقط همان رقم اعلام شده را پوشش خواهیم داد و چون زیان شرکت "شپارس" نسبت به شش ماه گذشته کاهش یافته است این امکان وجود دارد که بتوان وضعیت مالی شرکت را در حالت سود برآورد کرد.

مسئول واحد سهام "شپارس" ایجاد صف های خرید در سهام شرکت را براساس شایعات بازار سهام عنوان کرد و گفت: هیچ عامل خاصی مبنی بر ایجاد صف های خرید در سهام شرکت بین المللی پارس وجود ندارد و مردم نسبت به شایعات بازار، اقدام به خرید سهام شرکت می نمایند.

وی در پایان در خصوص دلیل توقف نماد "شپارس" گفت: سازمان بورس از شرکت گزارش حسابرسی 9 ماهه را درخواست کرده که با توجه به اقدامات انجام گرفته احتمالاً تا هفته آینده نماد "شپارس" بازگشایی خواهد شد.

آیا الگوی آمریکایی شرکت"انرون" سرمشق"پدیده" است؟

پرسش شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ از مدیران و حسابرس پدیده

شرکت انرون یکی از معروف ترین پرونده های رسوایی مالی در قرن حاضر است. این شرکت در سال ۱۹۸۵ توسط کنت لای راه‌اندازی شد و در حالی‌که در سال مالی ۲۰۰۰ میلادی درآمد آن بیش از ۱۰۱ میلیارد دلار برآورد شده بود، در سال ۲۰۰۱ در یکی از پیچیده‌ترین پروسه‌های مالی ایالات متحده، ورشکست اعلام شد.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز برای آنکه بیشتر با شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ که موضوع فعالیت آن ارزش گذاری سهام است آشنا شوید این شرکت معرفی می شود .

شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ پس از اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، در تاریخ 1391/08/07 تحت شماره 430029 و شناسه ملی 10320820528 با سرمایه 3.000 میلیون ریال در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسید.


موضوع فعالیت شرکت:

 

-توصیه به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار در بورس و فرابورس، صکوک قابل‌معامله در بورس یا فرابورس، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های مشاع، ابزارهای مشتقه پذیرفته‌ شده در بورس، فلزات گرانبها و دیگر انواع اوراق بهادار؛

-اظهارنظر راجع به روند قیمت یا عرضه و تقاضای اوراق بهادار در آینده؛

-اظهارنظر راجع به ارزش (قیمت‌گذاری) اوراق بهادار؛

-مشاوره در زمینه مدیریت ریسک؛

-مشاوره در زمینه ادغام، تملیک، تغییر و تجدید ساختار سازمانی و مالی شرکت‌ها؛

-مشاوره در زمینه طراحی و تشکیل نهادهای مالی؛

-پذیرش سمت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به استثنای مدیریت.


یک خطای ساده حسابداری! آیا پدیده شاندیز مسیر شرکت انرون را می رود؟

در صورتهای مالی سال 92 شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز تحریفی عجیب به چشم می خورد که نباید آن را صرفا یک خطا یا اشتباه ساده حسابداری محسوب کرد. برای روشن شدن موضوع اطلاعات زیر مندرج در صورتهای مالی شرکت آورده شده است:

آیا الگوی آمریکایی شرکت

حال سوال اینجاست که فروش شرکت مجموعا 82 میلیارد تومان بوده و سرمایه در گردش شرکت هم حدود 500 میلیارد تومان در سال 92 کمتر شده است و از یک رقم منفی 223 میلیارد تومانی به رقم منفی 736 میلیارد تومان رسیده است! پس چگونه است که در صورت جریان وجوه نقد، در بخش فعالیت های عملیاتی رقم عجیب 444 میلیارد تومانی ورود وجه نقد را می بینیم؟

پاسخ اینجاست که در سال 92، شرکت ابنیه و ساختمان شاندیز، شرکت پدیده کیش را از شرکت مادر خود یعنی شرکت بین المللی پدیده شاندیز به مبلغ حدودا 450 میلیارد تومان بدون پرداخت وجه نقد و در ازای ایجاد بدهی به شرکت مادر می خرد. جدای از اینکه این معامله درون گروهی حرف و حدیث های زیادی دارد که در حوصله بحث ما نیست این معامله اساسا یک معامله غیر نقدی است و نباید در صورت جریان وجوه نقد منعکس شود. به بند 56 استاندارد شماره 2 حسابداری ایران توجه کنید:

56 . صورت‌ جریان‌ وجوهنقد تنها منعکس‌کننده‌ اثرات‌ نقدی‌ معاملات‌ و سایر رویدادها است‌. این‌امر موجب‌ می‌شود که‌ معاملات‌ غیرنقدی‌ که‌ در برخی‌ مواقع‌ در مجموعه‌ معاملات‌ و سایر رویدادهای‌ واحد تجاری‌ دارای‌ اهمیت‌ است‌، از نظر استفاده‌کننده‌ صورتهای‌ مالی‌ دور بماند. بدین‌لحاظ‌ جهت‌ ارتقای‌ کیفیت‌ اطلاعات‌ مندرج‌ در صورت‌جریان‌ وجوهنقد و فراهم‌آوردن‌ زمینه‌های‌ لازم‌ جهت‌ پیش‌بینی‌ بهتر جریانهای‌ نقدی‌ آتی‌، افشای‌ اطلاعات‌ درمورد معاملات‌ غیرنقدی‌ بااهمیت‌ در یادداشتهای‌ توضیحی‌ ضروری‌ است‌.

 از آنجاکه‌ اثر معاملات‌ غیرنقدی‌ ممکن‌ است‌ در هریک‌ از طبقه‌بندیهای‌ صورت‌ جریان‌ وجوهنقد قرار گیرد، ارائـه‌ این‌ اطلاعات‌ درصورت‌ تعدد موارد به‌ تفکیک‌ سرفصلهای‌ اصلی‌ صورت‌ جریان‌ وجوهنقد ممکن‌ است‌ ضرورت‌ یابد.

 از نمونه‌های‌ معاملات‌ غیرنقدی‌ می‌توان‌ به‌ تحصیل‌ داراییهای‌ ثابت‌ مشهود درقبال‌ تسهیلات‌ مالی‌ یا صدور سهام‌، مبادله‌ موجودی‌ مواداولیه‌ یا موجودی‌ کالای‌ ساخته‌ شده‌ با دارایی‌ ثابت‌ مشهود، افزایش‌ سرمایه‌ از محل‌ مطالبات‌ حالشده‌ بستانکاران‌ و جایگزینی‌ وامهای‌ بلندمدت‌ با وامهای‌ بلندمدت‌ دیگر اشاره‌ کرد.

تغییرات‌ در چارچوب‌ حقوق‌ صاحبان‌ سرمایه‌ که‌ مبین‌ طبقه‌بندی‌ مجدد حسابهای‌ تشکیل‌دهنده‌ حقوق‌ صاحبان‌ سرمایه‌ است‌ ازقبیل‌ افزایش‌ سرمایه‌ از محل‌ اندوخته‌ها و تخصیص‌ اندوخته‌ از محل‌ سود انباشته‌، در زمره‌ معاملات‌ غیرنقدی‌ مستلزم‌ افشا تلقی‌ نمی‌شود.

در حالی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده بدهی ایجاد شده از بابت خرید پدیده کیش را عملیاتی تلقی نموده و سرمایه گذاری بلند مدت ایجاد شده به دلیل پروژه کیش را معامله ای جداگانه و یک فعالیت سرمایه گذاری در نظر گرفته و خروج وجه نقد آن را در طبقه فعالیتهای سرمایه گذاری به عنوان خروج وجه نقد منعکس کرده. اینکار تحریف و دادن اطلاعات غلط است و معلوم نیست حسابرس محترم بر چه مبنایی گزارش حسابرسی مقبول صادر کرده است.

برای نشان دادن اهمیت موضوع باید توجه داشت که صورت جریان وجوه نقد، عینی ترین و کم قضاوت ترین صورت از بین صورتهای مالی است و تحریف آن کار هر کسی نیست. برای روشن شدن موضوع به کیس شرکت انرون توجه کنید.

شرکت انرون چگونه قانون را عوض کرد

شرکت انرون یکی از معروف ترین پرونده های رسوایی مالی در قرن حاضر است. این شرکت در سال ۱۹۸۵توسط کنت لای راه‌اندازی شد و در حالی‌که در سال مالی ۲۰۰۰ میلادی درآمد آن بیش از ۱۰۱ میلیارد دلار برآورد شده بود، در سال ۲۰۰۱ در یکی از پیچیده‌ترین پروسه‌های مالی ایالات متحده، ورشکست اعلام شد.

آیا الگوی آمریکایی شرکت

در واقع می توان تصویب قوانین ساربینز آکسلی در جهت شفافیت و حمایت از سهامداران خرد در مجلس امریکا در سال 2002 را تا حد زیادی به رسوایی انرون مرتبط دانست.

 بر پایه این قوانین در ایران نیز در سالهای اخیر فعالیتهای خوبی در جهت شفافیت و حمایت از سهامدار خرد در برابر منافع سهامدار عمده صورت گرفت. آیین نامه های نظام راهبری شرکتی را می توان در این راستا دانست.

مجموعه شرکتهای گروه انرون تقلب های پیچیده ای داشت و در ادبیات مالی یکی از نشانه ها و آلارم های وجود تقلب، همانا وجود معاملات پیچیده، برآوردهای زیاد در صورتهای مالی و معاملات درون گروهی است. در شرکت انرون نیز به طرز عجیبی در سال های منتهی به سال 2000 وجه نقد عملیاتی شرکت از سود عملیاتی آن بیشتر بود:

آیا الگوی آمریکایی شرکت

در توضیح این تحریف که با هدف با کیفیت نشان دادن سود شرکت رخ می دهد باید گفت که بدهی هایی که جنبه تامین مالی دارند به عنوان فعالیت عملیاتی ثبت می شوند زیرا افزایش بدهی یک عامل افزایش دهنده وجه نقد است.

در مورد شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز حتی اگر فرض بگیریم شرکت مادر پولی را به شرکت قرض داده(تامین مالی) و آن شرکت از این محل شرکت پدیده کیش را خریده ( گرچه اینگونه نبوده و رویداد فوق صرفا یک رویداد غیر نقدی است) در این حالت نیز شرکت ابنیه و ساختمان پدیده با آوردن بدهی به شرکت مادر در فعالیت های عملیاتی (در حالی که ماهیت آن فعالیت تامین مالی است) باعث شده است وجوه نقد عملیاتی به شدت متورم شود.

آیا الگوی آمریکایی شرکت

وضعیت فعلی نشان از شرایط بد اقتصادی دارد

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری عنوان کرد:

اگرچه تاکنون نشانه هایی از رونق وضعیت اقتصادی و بازار سهام مشاهده نمی شود، اما با بررسی روند بازار سرمایه طی روزهای اخیر و مقایسه آن با شرایط چهار ماه گذشته در می یابیم که حجم و ارزش معاملات در این بازار رفته رفته رو به فزونی است و به مرور از نگرانی های موجود کاسته می شود.
معامله گران و فعالان بازار سرمایه در حالی طی ماه های اخیر تحلیل های متفاوتی در حوزه های گوناگون اقتصادی و سیاسی انجام دادند و براساس آن در بازار سهام سرمایه گذاری کردند که اکنون به نظر می رسد تمامی این تحلیل ها نادرست بوده است.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اغلب سرمایه گذاران به دلیل چشم انداز مثبت پیش روی نتیجه مذاکرات هسته ای ایران، انتظار اعمال آثار مثبت ناشی از بهبود وضعیت سیاسی طی بازه کوتاه مدت داشتند، حال آنکه تحقق امیدها برای گشایش روابط بین المللی کشور نیازمند گذر زمان است و طی بازه بلندمدت محقق می شود.

علاوه بر این، معامله گران به دنبال ایجاد تغییراتی اساسی همچون کاهش نرخ بهره بانکی و تأثیر فوری و دفعتی آن بر کلیت بازار سهام بودند. این در حالی است که برگزاری نشست های مختلف فعالان اقتصادی و سهامداران حقوقی نیز نتوانست چندان در بهبود اوضاع فعلی مؤثر واقع شود.

بهروز خدارحمی افزود: وضعیت کنونی بازار سرمایه انعکاس دهنده شرایط نامناسب اقتصادی کشور است، برهمین اساس در شرایطی که دولت و مقامات مسئول، بر وجود رکود عمیق در اقتصاد کشور معتقد هستند، نمی توان انتظار ایجاد رونق در یکی از ارکان اقتصادی یعنی بازار سرمایه داشت و وقوع آن تنها در صورت وجود چشم انداز روشن پیرامون بهبود شرایط اقتصادی امکان پذیر است، همچنان که در برخی کشورهای خارجی شاهد رونق بازار سرمایه کشور برخلاف اوضاع نامناسب اقتصادی آنها هستیم.

اگرچه تاکنون نشانه هایی از رونق وضعیت اقتصادی و بازار سهام مشاهده نمی شود، اما با بررسی روند بازار سرمایه طی روزهای اخیر و مقایسه آن با شرایط چهار ماه گذشته در می یابیم که حجم و ارزش معاملات در این بازار رفته رفته رو به فزونی است و به مرور از نگرانی های موجود کاسته می شود.

وی به اقدامات دولت جهت خروج از رکود اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در صورتی که برنامه های دولت برای برون رفت از وضعیت فعلی اقتصادی که تاکنون در قالب بسته خروج غیر تورمی از رکود مطرح شده با اقدامات اجرایی دولت به نتایج مثبتی منجر شود، می توان چشم انداز مثبتی را پیرامون وضعیت آتی اقتصادی کشور متصور بود و در پی آن به طور قطع با ایجاد رونق در صنایع مختلف، بازار سرمایه نیز جان تازه ای خواهد گرفت.

این مقام مسئول افزود: اگرچه تاکنون نشانه هایی از رونق وضعیت اقتصادی و بازار سهام مشاهده نمی شود، اما با بررسی روند بازار سرمایه طی روزهای اخیر و مقایسه آن با شرایط چهار ماه گذشته در می یابیم که حجم و ارزش معاملات در این بازار رفته رفته رو به فزونی است و به مرور از نگرانی های موجود کاسته می شود.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری به وضعیت بازارهای موازی با بورس نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به سکون وضعیت کلی اقتصاد کشور می توان گفت که سایر بازارهای موازی با بورس همچون مسکن، طلا و ... نیز تحت تأثیر این امر قرار گرفته اند و اوضاع بازارهای مذکور نیز چندان مناسب ارزیابی نمی شود.

خدارحمی در خصوص نحوه سرمایه گذاری در بورس نیز گفت: سهامداران در بورس شامل تحلیلگران و معامله گران حرفه ای و نیز سهامداران حقیقی و ناآگاه به قوانین و شرایط سرمایه گذاری هستند، به گونه ای که گروه اول همواره به دنبال انجام تحلیل های بنیادی و تکنیکال در خصوص وضعیت سودآوری شرکت های مختلف و به روز کردن آنها هستند و از توانایی شناسایی بهترین گزینه های سرمایه گذاری در شرایط فعلی بورس برخوردارند، حال آنکه دسته دوم شامل سهامدارانی است که از آگاهی کافی در حوزه بازار سرمایه دارا نیستند و به همین دلیل به آنها توصیه می شود از سرمایه گذاری فعال در بازار سهام خودداری کنند و از طریق نهادهای مختلف همچون صندوق های سرمایه گذاری مشترک اقدام کنند.

عبور شاخص بورس از مرز 100 هزار واحد

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس عنوان کرد:

به اعتقاد بنده موتور بازار سرمایه توسط ورود نقدینگی می تواند به حرکت بیفتد. این نقدینگی جدید از طریق 2 گروه به بورس قابل تزریق می باشد گروه اول ایرانیان خارج از کشور و گروه دوم سرمایه گذاران خارجی.
پیش بینی می شود شاخص کل بورس، در صورت حصول نتیجه مثبت در توافقات هسته ای و تزریق نقدینگی توسط سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه، از کانال 100 هزار واحدی نیز عبور کند.

در همین راستا، محمودزاده، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس با اشاره به مطالب بالا در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: به اعتقاد بنده موتور بازار سرمایه توسط ورود نقدینگی می تواند به حرکت بیفتد. این نقدینگی جدید از طریق 2 گروه به بورس قابل تزریق می باشد گروه اول ایرانیان خارج از کشور و گروه دوم سرمایه گذاران خارجی.

محمودزاده تصریح کرد: در شرایط فعلی به دلیل رکود در بازارهای موازی، تزریق نقدینگی به بازار سرمایه توسط سرمایه گذاران داخلی صورت نمی گیرد. شایان ذکر است که ورود نقدینگی توسط سرمایه گذاران خارجی نیز بسته به نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای می باشد این در حالی است که مقرر شده رییس جمهور حدود 2 هفته دیگر سفری به تاجیکستان جهت شرکت در اجلاس شانگهای داشته باشد به نظر می رسد در حاشیه این اجلاس با توجه به حضور دو تن از اعضای گروه 1+5 از جمله چین و روسیه صحبت هایی در خصوص مذاکرات هسته ای نیز صورت گیرد. همچنین با توجه به اجلاس سازمان ملل در اواخر شهریور ماه و احتمال سفر رییس جمهور به نیوریورک، ابهاماتی در زمینه سفر وی به نیویورک وجود دارد چنانچه رییس جمهور به نیویورک سفر کند، امیدواری ها در ارتباط با حصول نتیجه مثبت در مذاکرات هسته ای افزایش می یابد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس عنوان کرد: بطور کلی، چنانچه در مذاکرات هسته ای به توافق برسیم، سرمایه گذاران خارجی نیز نقدینگی خود را به بازارهای مالی ایران تزریق خواهند کرد بنابراین امیدواری در خصوص رونق بازار سرمایه افزایش می یابد علاوه بر این، با توجه به صحبت های وزیر اقتصاد طی روز گذشته در حضور خبرنگاران، مبنی بر کف بودن قیمت سهام و توصیه جهت خرید سهام در مقطع کنونی، می توان نتیجه گرفت که چشم انداز کلی بازار سرمایه در صورت حصول نتیجه مثبت در مذاکرات با افق روشنی همراه خواهد بود.

پیش بینی می شود شاخص کل بورس، در صورت حصول نتیجه مثبت در توافقات هسته ای و تزریق نقدینگی توسط سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه، از کانال 100 هزار واحدی نیز عبور کند.

محمودزاده بیان کرد: پیش بینی می شود که نرخ تورم تا پایان سال به 16 درصد برسد بنابراین در این صورت بانک ها ملزم به کاهش نرخ سپرده های خود خواهند شد در نتیجه نقدینگی بیشتری توسط بازار سرمایه، جذب می شود.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس اظهار کرد: بطور کلی در صورت دستیابی به توافقات هسته ای با گروه 1+5، می توان به سودآوری شرکت ها با توجه به حذف هزینه های جانبی و کاهش بهای تمام شده محصولات آنها امیدوار بود. در نتیجه این قضیه باعث رونق بازار سرمایه نیز می گردد.

وی در خاتمه افزود: به نظر بنده تا زمانیکه نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه نشود، حتی اخبار مثبت نیز بر روند بازار تأثیرگذار نخواهد بود و تنها تأثیر مقطعی می گذارد. پیش بینی می شود تا آبان ماه سال جاری که مقرر شده نتیحه نهایی مذاکرات مشخص شود، شاخص کل بورس نهایتاً رشد 3 الی 4 درصدی داشته باشد اما پس از آن، در صورت دستیابی به توافقات در مذاکرات، احتمال می رود شاخص کل بورس از مرز 100 هزار واحد نیز عبور کند.

اعتقادی به سرکوب قیمت ها نداریم

علی طیب نیا عنوان کرد:

شرایط بورس طی سه ماه اول سال جاری چندان مناسب نبود و همانطور که قابل پیش بینی بود آثار برنامه های اقتصادی و تصمیم گیری های کلان بر بورس اعمال شد. بطوریکه در پی تصمیم گیری پیرامون نرخ خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی و عوارض سنگ آهنی ها در مجلس، بازار سرمایه دچار التهاب و نوسانات شدید شد.
وزیر اقتصاد و دارایی در اولین نشست خبری خود پس از یکسال فعالیت دولت یازدهم در جمع خبرنگاران از ثبات بازار سرمایه در شرایط کنونی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، علی طیب نیا طی این نشست اظهار داشت: شرایط بورس طی سه ماه اول سال جاری چندان مناسب نبود و همانطور که قابل پیش بینی بود آثار برنامه های اقتصادی و تصمیم گیری های کلان بر بورس اعمال شد. بطوریکه در پی تصمیم گیری پیرامون نرخ خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی و عوارض سنگ آهنی ها در مجلس، بازار سرمایه دچار التهاب و نوسانات شدید شد.

وی افزود: طبیعی است که وقتی نرخ خوراک پتروشیمی ها از 2.7 به 13 سنت افزایش یابد و عوارض سنگ آهنی ها تغییر کند، سودآوری مجتمع های فعال این صنعت کاهش پیدا می کند و با توجه به اینکه حدود 30 درصد از ارزش بازار سرمایه را پتروشیمی ها و 20 درصد آن را سنگ آهنی ها تشکیل می دهند، از این رو با تصمیم گیری مجلس طبیعی به نظر می رسید که با کاهش سودآوری شرکت های فعال این گروه ها شاخص کل نیز با افت مواجه شود.

این مقام مسئول گفت: در زمان افت نماگر بازار سهام دو گزینه پیش رو داشتیم؛ اول اینکه بازار به حال خود رها شود که در این صورت باید سقوط آزاد شاخص ها و آثار شدید منفی بر قیمت سهام را همزمان با تضرر سهامداران خرد شاهد می بودیم، اما راه حل دیگر این بود که این نزول شاخص تدریجی و آرام اتفاق بیفتد. از این رو ما راه دوم را انتخاب کردیم.

حضور سهام در کف قیمتی

طیب نیا از انجام تعدیلات لازم در قیمت سهام تاکنون سخن گفت و افزود: به اعتقاد کارشناسان تصمیمات اتخاذ شده حوزه اقتصادی آثار خود را تاکنون بر بازار سرمایه ظاهر کرده اند. بطوریکه در حال حاضر سهام در محدوده کف قیمت ها در حال معامله می باشد و شرایط فعلی کاهش بیشتر قیمت ها و شاخص کل را ایجاب نمی کند.

وی ثبات بازار در آینده را پیش بینی کرد و اظهار داشت: بازار سرمایه در آینده وضع با ثباتی را خواهد داشت؛ گرچه این بازار آیینه تمام نمای اقتصاد است و بروز هرگونه فعل و انفعالات جدید اقتصادی در آینده اثر خود را بر آن اعمال می کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از کمبود نقدینگی در این بخش واقعی اقتصاد سخن گفت و افزود: در حال حاضر بخش واقعی اقتصاد با مشکل کمبود نقدینگی مواجه است، اما طی همین مدت رکود نسبی بازار طی ماه های گذشته و کاهش قیمت سهام را در سایر دارایی ها از جمله طلا و ارز نیز شاهد بودیم و بازار مسکن نیز به عنوان یک دارایی شرایطی رکودی داشت. از این رو به نظر می رسد تعدیلات لازم به خصوص با تصمیماتی که در بودجه لحاظ شده، در قیمت سهام اعمال شد و از این پس پیش بینی می شود که ثبات نسبی بر بازار حاکم شود.

وی تأکید کرد: انتظار نداریم روند رشد سال قبل در بورس، امسال و سال بعد نیز مشاهده شود. چراکه طی سال قبل افزایش تورم و نرخ ارز آثار خود را بر بازار اعمال کرد و به نظر می رسد این اثرات به طور کامل تخلیه شده است. بدین ترتیب برای سال جاری روند افزایش با شتاب قیمت سهام پیش بینی نمی شود و پیش بینی کارشناسان تحقق آن میزان بازدهی خواهد بود که جبران نرخ تورم را در پی داشته باشد.

طیب نیا همچنین از بسته خروج از رکود دولت سخن گفت و افزود: امیدواریم با اجرای این بسته نرخ رشد تولید را مثبت کنیم؛ اما برای سال جاری نرخ بیش از سه درصد پیش بینی نشده است. چراکه صندوق بین المللی پول نیز نرخ رشد ایران برای سال جاری را 1.5 تا 2 درصد پیش بینی کرده است.

وی به بحث پرداخت بدهی های دولت به نهادهای مختلف و بخش خصوصی از طریق اجرای این بسته سخن گفت و تأکید کرد: یکی از الویت های دولت تسویه این بدهی ها به بخش خصوصی به خصوص پیمانکاران و سازندگان و فروشندگان تجهیزات و کالا می باشد.

وی ادامه داد: همچنین پرداخت بدهی دولت به بانک ها نیز در الویت بعدی قرار گرفته است و پس از آن تعامل با جهان و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی کشور از طریق جذب سرمایه های خارجی جهت رفع تنگناهای موجود از دیگر برنامه هایی است که در رأس امور قرار گرفته است.

طیب نیا از واگذاری بنگاه های مازاد بانک ها خارج از استانداردهای بانک مرکزی ظرف سه سال آتی خبر داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزایش توان وام دهی بانک ها را از طریق افزایش سرمایه و تسویه بدهی های دولت به آنها امکان پذیر دانست.

اعتقادی به سرکوب قیمت ها نداریم!

وی پیرامون افزایش قیمت کالاها نیز تصریح کرد: در شرایطی که بنگاه ها با افزایش هزینه های تولید همزمان با ثبات قیمت ها مواجه هستند، متحمل زیان می شوند؛ از این رو اعتقادی به سرکوب قیمت ها نداریم و بایستی مجال دهیم هزینه های قابل قبول تولیدکننده در قالب قیمت ها خود را نشان دهد.

طیب نیا در خاتمه پیرامون برنامه دولت در خصوص سهام عدالت گفت: برنامه این است که مردم را از منافع سهام عدالت برخوردار کرده و زمینه مالکیت و مدیریت آنها را فراهم کنیم و پس از آن برنامه آزادسازی سهام عدالت اجرایی خواهد شد.

بورس چاق ، بورس لاغر

در بررسی میزان بازدهی بورس و صنایع از ابتدای امسال تا نیمه مرداد ماه مشخص شد:

از میان 43 صنعت فعال در بورس طی دوره مشابه سال 92، سه صنعت محصولات کاغذی، غذایی به جز قند و شکر و کانی غیرفلزی صدرنشین جدول پربازده ترین صنایع شدند و در دوره مشابه امسال نیز صنایع منسوجات، سایر مالی و وسایل ارتباطی در ردیف های نخست جای گرفتند.
شاخص کل در حالی از اولین روز معاملاتی سال گذشته تا اواسط مرداد ماه همان سال بازدهی مثبت 49 درصدی را کسب کرد که بازدهی منفی حدود شش درصدی رهاورد نماگر بازار سرمایه طی مدت مشابه امسال بوده است.

براساس گزارش بورس نیوز، طی دو دوره مذکور بازدهی های متفاوتی توسط بورس رقم خورده است.

افزایش حجم معاملات، کاهش ارزش معاملات

پربازده ترین صنایع

از میان 43 صنعت فعال در بورس طی دوره مشابه سال 92، سه صنعت محصولات کاغذی، غذایی به جز قند و شکر و کانی غیرفلزی صدرنشین جدول پربازده ترین صنایع شدند و در دوره مشابه امسال نیز صنایع منسوجات، سایر مالی و وسایل ارتباطی در ردیف های نخست جای گرفتند.

افزایش حجم معاملات، کاهش ارزش معاملات

کم بازده ترین صنایع

صنایعی همچون هتل و رستوران، سایر معادن و محصولات چوبی از جمله گروه هایی بودند که بازدهی منفی را طی دوره مشابه سال گذشته محقق کردند و صنایع انتشار و چاپ، محصولات چوبی و استخراج نفت به جز کشف به عنوان کم بازده ترین صنایع طی اولین روز معاملاتی سال جاری تا اواسط مرداد ماه مطرح شدند.

افزایش حجم معاملات، کاهش ارزش معاملات

پربازده ترین سهام

سهام 379 شرکت طی دوره مذکور سال 92 در بورس معامله می شدند که در میان آنها شرکت های پالایش نفت تهران، پاکسان و کویر تایر عنوان پربازده ترین سهام را از آن خود ساختند و شرکت های کیسون، فنرسازی خاور و نساجی بروجرد مجموعه هایی بودند که بیشترین بازدهی مثبت را طی دوره مشابه امسال به سهامداران خود اعطا کردند.

افزایش حجم معاملات، کاهش ارزش معاملات

کم بازده ترین سهام

شرکت های تهران دارو، رهشاد سپاهان و بانک گردشگری از جمله مجموعه هایی بودند که از کسب بازدهی مثبت بی بهره ماندند و بازدهی منفی را طی دوره مشابه سال 92 محقق کردند. علاوه بر آن، امسال نیز سهام شرکت های بهسرام، نیرو ترانس و بین المللی محصولات پارس در جرگه کم بازده ترین سهام بورس بودند.

افزایش حجم معاملات، کاهش ارزش معاملات

تعداد نمادها با بازدهی مثبت یا منفی

افزایش حجم معاملات، کاهش ارزش معاملات

حجم و ارزش معاملات

افزایش حجم معاملات، کاهش ارزش معاملاتافزایش حجم معاملات، کاهش ارزش معاملات

همانطور که از جدول فوق پیداست، حجم معاملات طی اولین روز از معاملات سال جاری تا اواسط مرداد ماه نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود 15 درصد افزایش یافته که ارزش معاملات با کاهش 10 درصدی همراه شده است.

حاشیه سود یکسان پاشنه آشیل تایرسازان

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر خبر داد:

کارخانه ای که در تولید تایر با دریافت تسهیلات، سرمایه گذاری های لازم را انجام می دهد و با هزینه کمتری نسبت به سایر شرکت های هم گروه تایر خود را تولید می کند، از حاشیه سود کمتری نسبت به کارخانه ای که از ماشین آلات قدیمی استفاده می کند و هیچگونه تسهیلاتی دریافت نکرده، برخوردار می شود
تولیدکنندگان داخلی تایر در حالی مواد اولیه تولید محصولات خود را با نرخ ارز آزاد از مجتمع های پتروشیمی خریداری می کنند که واردات تایر به کشور به راحتی با ارز اتاق مبادله ای انجام می شود. از این رو، این امر موجب تنبیه تولیدکنندگان داخلی و در مقابل تشویق واردکنندگان تایر شده است.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: نامه ای در خصوص افزایش نرخ ارز لاستیک از سوی شرکت های تولیدی این محصول به انجمن حمایت از تولیدکنندگان داخلی ارسال شده که البته تاکنون هیچگونه جوابی مبنی بر موافقت یا مخالفت انجمن مذکور با خواسته تولیدکنندگان دریافت نشده است.

تنها در خصوص عملکرد انجمن حمایت از تولیدکنندگان داخلی گفت: سازمان حمایت روش عجیبی را در نظر گرفته و با توجه به اینکه شرکت های فعال در تمامی صنایع در کاهش قیمت تمام شده و افزایش بهره وری کالای تولیدی خود در رقابت می باشند ولی سازمان حمایت حاشیه سود کارخانه های تولید تایر در داخل کشور را یکسان اعلام کرده است.

وی در ادامه گفت: کارخانه ای که در تولید تایر با دریافت تسهیلات، سرمایه گذاری های لازم را انجام می دهد و با هزینه کمتری نسبت به سایر شرکت های هم گروه تایر خود را تولید می کند، از حاشیه سود کمتری نسبت به کارخانه ای که از ماشین آلات قدیمی استفاده می کند و هیچگونه تسهیلاتی دریافت نکرده، برخوردار می شود که روش فوق انگیزه سرمایه گذاری و روش صحیح رقابت میان مدیران را از بین خواهد برد و در مقابل کارخانه هایی که با استفاده از تکنولوژی قدیمی و با قیمت نهایی بالاتری محصول خود را تولید می کنند مورد تشویق قرار می گیرند.

عضو کمیته اجرایی صنعت تایر در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه افزایش نرخ ارز منجر به حاشیه سود مناسب در کارخانه های تولیدی تایر چه میزان خواهد شد؟، بیان کرد: تولیدکنندگان در حالی افزایش 20 درصدی نرخ ارز را درخواست کرده اند که تاکنون حتی با افزایش یک درصدی آن موافقت نشده است.

تنها گفت: در تولید یک تایر حدود 90 تا 100 قلم مواد اولیه همچون دوده با هم ترکیب می شوند که در حال حاضر با افزایش چند برابری قیمت مواجه شده است. این مقام مسئول در خاتمه خاطر نشان کرد: کائوچو مصنوعی مواد اولیه دیگری است که در تولید تایرهای سواری مورد استفاده قرار می گیرد و از مجتمع های پتروشیمی خریداری می گردد که البته به نظر می رسد در پی مصوبه اخیر دولت مبنی بر محاسبه نرخ ارز آزاد در فروش محصولات شرکت های پتروشیمی صنعت تایر با مشکلاتی مواجه شود.

کنترل تورم،عامل ایجاد رکود در صنعت آلومینیوم ایران

رییس هیأت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم خبر داد:

شمش آلومینیوم یکی تولیدات این صنعت می باشد که سالیانه به میزان 350 هزار تن تولید می گردد که در صورت وجو نقدینگی در بازار داخلی، به طور کامل در داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
ایجاد رکود در صنایع از جمله آلومینیوم تنها ناشی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نمی باشد بلکه عدم نقدینگی در بازار و همچنین کنترل تورم از سوی دولت، عاملی بر ایجاد رکود صنایع موجود در بازار محسوب می گردد.

در همین راستا رییس هیأت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت: صنایع آلومینیوم با صنعت ساختمان در یک رابطه مستقیم قرار دارد و ایجاد رکود در صنایع ساختمانی کشور، می تواند دلیلی بر رکود در صنعت آلومینیوم به شمار رود.

گودرزی در خصوص تأثیر قانون مالیات ارزش بر افزوده در صنعت آلومینیوم گفت: ایجاد رکود در صنایع از جمله آلومینیوم تنها ناشی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نمی باشد بلکه عدم نقدینگی در بازار و همچنین کنترل تورم از سوی دولت، عاملی بر ایجاد رکود در صنایع موجود در بازار کشور می باشد.

وی در ادامه گفت: با توجه به مصوبه دولت مبنی بر ارایه بسته حمایتی به منظور خروج کشور از رکود اقتصادی می بایست منتظر ماند که بسته حمایتی دولت چه تأثیری در برطرف شدن رکود در بازار صنایع خواهد داشت.

این مقام ارشد در سندیکای آلومینیوم ایران در خصوص میزان تولید و تقاضا در صنایع آلومینیوم گفت: شمش آلومینیوم یکی تولیدات این صنعت می باشد که سالیانه به میزان 350 هزار تن تولید می گردد که در صورت وجو نقدینگی در بازار داخلی، به طور کامل در داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

گودرزی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل عدم نقدینگی در بازار داخل کشور، 53 درصد از کالای شمش به کشورهای خارجی از جمله کشور چین صادر می گردد.

بازار سرمایه در انتظار عملیاتی شدن تصمیمات اتخاذی

مدیر سرمایه گذاری صندوق صبا عنوان کرد:

ه اعتقاد بنده مهمترین مشکل بازار سرمایه در مقطع فعلی این است که آثار روانی ناشی از رفتار سهامداران در بازار تقریباً از بین رفته است. بطوریکه حتی اخبار موثق نیز تأثیری بر رفتار سهامداران نمی گذارد.
شاخص کل بورس در حالی طی روز گذشته به روند نزولی خود تداوم بخشید که با افت 45 واحدی، این نماگر به 73906 واحد رسید این در حالی است که حتی انتشار اخبار مثبت نمی تواند تأثیر خاصی در خصوص تغییر روند بازار بگذارد و بازار همچنان به دنبال محرکی ناشناحته جهت رشد قیمت سهام می باشد.

در همین راستا، قهرمانی، مدیر سرمایه گذاری صندوق صبا در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: به اعتقاد بنده مهمترین مشکل بازار سرمایه در مقطع فعلی این است که آثار روانی ناشی از رفتار سهامداران در بازار تقریباً از بین رفته است. بطوریکه حتی اخبار موثق نیز تأثیری بر رفتار سهامداران نمی گذارد.

قهرمانی تصریح کرد: این در حالی است که حساسیت بازار نسبت به اخبار مثبت نیز کم شده است به گونه ای که سهامداران نسبت به اخبار عکس العمل خاصی نشان نمی دهند در واقع می توان گفت که در مقطع کنونی، سهامداران در انتظار عملی شدن اخبار و مشاهده آثار عملی تصمیمات اتخاذ شده در خصوص صنایع مختلف هستند.

مدیر صندوق صبا عنوان کرد: به نظر می رسد چنانچه اخبار و تصمیمات اتخاذ شده توسط مسئولین، اجرایی و عملیاتی شود، این امر می تواند محرکی جهت رشد قیمت سهام در بازار سرمایه باشد. همچنین، مقوله افزایش نرخ صنایع مختلف که به تدریج در حال اعمال شدن می باشد، به صورت مقطعی می تواند باعث رشد قیمتی سهام در بورس گردد اما این رشد تداوم نخواهد یافت. بنابراین می توان نتیجه گرفت که مهمترین رکن جهت رشد قیمت سهام در بازار، عملیاتی شدن تصمیمات اتخاذ شده خواهد بود.

وی در خصوص فروش دارایی های بانک ها عنوان کرد: با توجه به اینکه منابعی که بانک ها توسط فروش دارایی های خود به دست می آورند، در بخش منابع غیر مشاع وارد می شود بنابراین بانک ها در قالب ارایه تسهیلات می توانند این منابع را به شرکت های تولیدی تزریق کنند و در نتیجه درآمد غیر مشاع آنها افزایش می یابد و در نهایت این امر، به صورت غیر مستقیم بر بازار سرمایه تأثیر مثبت خواهد گذاشت شایان ذکر است که بدین وسیله با فروش دارایی های بانک ها، چنانچه نرخ سود سپرده های بانکی نیز کاهش یابد، سرمایه در گردش شرکت های تولیدی ضمن تأمین با نرخ مناسب، افزایش می یابد و باعث می گردد که حاشیه سود و فروش شرکت های تولیدی با افزایش همراه گردد. در نتیجه می توان شاهد رشد قیمت سهام و رونق در بازار سرمایه بود.

به نظر می رسد چنانچه اخبار و تصمیمات اتخاذ شده توسط مسئولین، اجرایی و عملیاتی شود، این امر می تواند محرکی جهت رشد قیمت سهام در بازار سرمایه باشد. همچنین، مقوله افزایش نرخ صنایع مختلف که به تدریج در حال اعمال شدن می باشد

قهرمانی اظهار کرد: بطور کلی می توان گفت که فروش دارایی های بانک ها، تأثیر روانی مثبتی در کوتاه مدت بر روند بازار خواهد گذاشت اما تأثیر مثبتی که بر وضعیت شرکت ها و در نتیجه بازار سرمایه می گذارد، در بلندمدت مشاهده خواهد شد.

وی در خاتمه افزود: به نظر بنده هم اکنون بازار سرمایه به تعادل رسیده است به گونه ای که شاهد رشد و یا افت خاصی در روند قیمتی سهام نیستیم. همچنین در مقطع فعلی، بازار سرمایه منتظر اتفاقی است که بتواند آن را از حالت تعادل خارج کند. بنابراین چنانچه ابهامات در خصوص آینده بازار رفع گردد و تصمیمات اتخاذی و اخبار مثبت عملیاتی شوند، شاهد خروج از حالت تعادل و حرکت به سمت روند صعودی خواهیم بود.

یک پیش بینی برای روند آتی بورس

مدیر سرمایه گذاری شرکت بیمه اتکای ایرانیان عنوان کرد:

به اعتقاد بنده بازار سرمایه نیز با توجه به شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد و تداوم رکود در بخش واقعی اقتصاد، هوشمند عمل می کند و روند فعلی آن طبیعی است.
با توجه به رکود در بخش واقعی اقتصاد، می توان وضعیت کنونی بازار سرمایه و رکود حاکم بر آن را طبیعی تلقی کرد. به نظر می رسد روند بازار سرمایه در نیمه دوم سال جاری در صورت تحقق یافتن عواملی که بر آن تأثیر گذارند، صعودی همراه با شیب ملایم باشد.

در همین راستا، جاویدی، مدیر سرمایه گذاری شرکت بیمه اتکای ایرانیان با اشاره به مطالب بالا در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: به اعتقاد بنده بازار سرمایه نیز با توجه به شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد و تداوم رکود در بخش واقعی اقتصاد، هوشمند عمل می کند و روند فعلی آن طبیعی است. همچنین وجود ابهامات در صنایع مختلف از جمله پالایشگاهی ها منجر به وضعیت کنونی و کاهش حجم معاملات در بازار سرمایه شده است.

جاویدی تصریح کرد: پیش بینی می شود برخی عوامل می توانند به عنوان محرکی برای بازار باشند که از جمله این عوامل می توان به حرکت واقعی متغیرهای کلان اقتصادی اشاره کرد شایان ذکر است لایحه پیشنهادی دولت در خصوص خروج از رکود، ضمن تأثیرگذاری بر متغیرهای کلان اقتصادی، می تواند موجب بهبود تدریجی وضعیت اقتصاد در بلندمدت شود. همچنین ورود سرمایه گذاران خارجی تأثیر مثبت بر وضعیت اقتصاد خواهد گذاشت بطوریکه این عامل می تواند نویدبخش شروع رونق اقتصادی باشد. علاوه بر این شرکت ها عملکرد خود را بر این اساس پیش بینی خواهند کرد بنابراین بطور کلی انتظارات بازار بهبود بخشیده می شود و در کل، جذب سرمایه گذار خارجی در میان مدت و بلندمدت تأثیر مثبتی بر وضعیت کلان اقتصادی و بازار سرمایه خواهد داشت.

مدیر سرمایه گذاری شرکت بیمه اتکای ایرانیان عنوان کرد: بطور کلی در خصوص بسته پیشنهادی دولت جهت خروج از رکود می توان گفت که با توجه به اینکه مطابق اهداف این بسته، مقرر گشته تأمین مالی بنگاه های تولیدی از طریق بازار سرمایه صورت گیرد، در نتیجه این قضیه می تواند نویدبخش جذب نقدینگی به بازار و همچنین حمایت هایی از جانب دولت با توجه به مشوق های مالیاتی و صادراتی باشد. بنابراین در نهایت این بسته روی حاشیه سود شرکت ها با تأثیرگذاری مثبت، باعث رونق بازار سرمایه می گردد.

وی در خاتمه افزود: به نظر می رسد کاهش نرخ سپرده های بانکی نیز منجر شود که انتظارات سرمایه گذار تعدیل گردد و ریسک موجود در بازار سرمایه را با توجه به نرخ بازدهی مطلوب در این بازار پذیرا باشد. در نتیجه این امر موجب می شود که نقدینگی به بازار سرمایه جذب شود بنابراین کاهش نرخ سپرده بانکی نیز تأثیر مثبتی بر عملکرد بورس خواهد گذاشت. همچنین به اعتقاد بنده حصول نتیجه مثبت در مذاکرات نیز به دلیل تسریع در جذب سرمایه گذار خارجی موجب رونق در اقتصاد می گردد و در نهایت تأثیر مثبتی بر بازار سرمایه خواهد گذاشت. بطور کلی دیدگاه من نسبت به بازار سرمایه در میان مدت و بلندمدت مثبت می باشد و پیش بینی می گردد بازار سرمایه از نیمه دوم سال جاری تا پایان سال، در صورت تحقق عوامل مذکور روندی صعودی توأم با شیب ملایم داشته باشد.

پاسخ دادستان بورس به پرونده تخلف پرداخت سود نقدی شرکتها

فردا در بورس نیوز منتشر می شود:

سرویس دادستان بورس در حالی از هفدهم مرداد ماه جاری راه اندازی شد که هدف اصلی از اجرای آن پیگیری و پاسخ به مشکلات مطرح شده از سوی سهامداران در این سرویس می باشد.
سرویس دادستان بورس در حالی از هفدهم مرداد ماه جاری راه اندازی شد که هدف اصلی از اجرای آن پیگیری و پاسخ به مشکلات مطرح شده از سوی سهامداران در این سرویس می باشد.

براساس گزارش بورس نیوز، پس از گذشت 11 روز از زمان افتتاح سرویس دادستان بورس شاهد استقبال بی نظیر مخاطبان و سهامداران از آن بودیم که این امر خود نشان دهنده مشکلات حقوقی فعالان بازار سرمایه و نیاز برای افزایش سطح آگاهی آنها در این زمینه است.

برهمین اساس، این پایگاه خبری در اولین گام اقدام به انتشار پاسخ دادستان بورس در خصوص پرونده تخلف شرکت های بورسی برای پرداخت سود نقدی تقسیمی آنها به سهامداران می کند، به گونه ای که علاقه مندان می توانند این گزارش را فردا در سرویس دادستان بورس مشاهده کنندو مشکل خود را از طریق راهکارهای ارایه شده مرتفع نمایند .

پاسخهای بعدی دادستان بورس در خصوص حق تقدم استفاده نشده ، توقف نماد ، ارایه اطلاعات غلط از سوی مدیران شرکتها و ... در راه است .

آب پاکی "پاکشو" روی دست سهامداران

در پی کسب بازدهی 3- درصدی پس از حضور 87 روزه در بورس

یکی از مهمترین موضوعات مربوط به سهام این شرکت ادعای مدیران و سهامداران برای صیانت از حقوق سهامدار خرد شرکت بود موضوعی که مهمترین نکته این گزارش می باشد.
بازار سرمایه طی دو سال گذشته عرضه های اولیه زیادی را به خود دیده که در اغلب موارد نیز برای اهالی بازار بازدهی های مثبتی را به همراه داشته اند اما کمتر سهامی را می توان یافت که پس از یک دوره کوتاه مدت رشد قیمت پس از عرضه اولیه وارد روند نزولی شود و به رقمی کمتر از قیمت عرضه اولیه دست یابد.

براساس گزارش بورس نیوز اما این روند برای سهام شرکت گروه صنعتی پاکشو متفاوت بوده و می توان گفت که پاکشو جزء همان معدود شرکت هایی است که پس از یک دوره حضور کوتاه مدت در بورس سهامداران خود را از خرید سهامش پشیمان کرده و هم اکنون در قیمت هایی پایین تر از عرضه اولیه در بورس معامله می شود.

بنابراین گزارش صنعتی پاکشو در آخرین روز سال گذشته یعنی 28 اسفند ماه 92 پا به بازار دوم بورس اوراق بهادار کشور گذاشت بطوریکه این شرکت 70 میلیارد تومانی با عرضه 10 درصد از سهام خود در قیمت 1050 تومان بورسی شد تا تنها شرکت زیرمجموعه شرکت نام آشنای گلرنگ وارد بازار سرمایه شود.

در بدو ورود تمامی سهام قابل عرضه این شرکت خریداری شد چراکه بازار سرمایه پس از خاطره خوش همگروهی این شرکت به نام "پاکسان" و نیز داشتن یک ذهنیت روشن و امیدوارانه به مالک 67 درصدی "پاکشو" یعنی گلرنگ نسبت به کسب بازدهی از این شرکت بسیار خوشبین بود.

اما دیری نپاید که "پاکشو" نه تنها انتظارات را برآورده نکرد بلکه برخلاف انتظار سرمایه گذاران و سهامدارانش نیز حرکت کرد.

"پاکشو" یازده روز پس از عرضه و در حالیکه طی تمام این مدت حتی یک روز هم به میزان حجم مبنا معامله نشد سهامداران خود را خسته کرد و آنها با بخشیدن عطایش به لقایش صف خرید بیش از 30 میلیونی این سهم را واگذار کردند تا آن روز یعنی 24 فروردین 93 تنها روزی باشد که قیمت پایانی سهم پس از عرضه اولیه توانسته بیش از 3 درصد رشد نماید.

اما سه روز پس از این اتفاق سهام "پاکشو" بعد از دیدن بالاترین قیمت خود یعنی 1326 ریال و حجم معامله بیش از 35 میلیون سهمی طی این سه روز دیگر روی خوش به سهامدارانش نشان نداد و سیر نزولی تنها ارمغان پاکشو برای سهامدارانش بود به عبارت ساده تر دست آورد این شرکت در بورس برای سهامدارانش تنها رشدی 22 درصدی طی 15 روز اول حضورش در بازار سرمایه بود.

اما یکی از مهمترین موضوعات مربوط به سهام این شرکت ادعای مدیران و سهامداران برای صیانت از حقوق سهامدار خرد شرکت بود موضوعی که مهمترین نکته این گزارش می باشد.

قبل از هرچیز نظر خوانندگان را به یک اقدام عجیب توسط سهامدار عمده جلب می کنیم، اقدامی که تبدیل به یک علامت سوال بزرگ در ذهن خوانندگان شد و مسئولین امر نیز نسبت به آن واکنشی از خود نشان ندادند.

براین اساس سهامدار عمده این شرکت در شرایطی که هر روز نماد "پاکشو" در حالتی متعادل و بعضاً نزولی معامله می شد اقدام به صدور تقاضای خرید بیش از 10 میلیون سهمی در نوسان منفی 3 و 4 درصدی در سامانه معاملاتی کارگزارن می نمود و همین موضوع سب می شد تا سهامداران شرکت به گمان اینکه سهامدار عمده با هدف حمایت از سهامدار خرد خریدار سهم است با امید به روزهای آینده از فروش سهام منصرف می شدند.

مدیر عامل این شرکت در آن جلسه اعلام کرده بود "سیاست سهامدار عمده پاکشو کسب سود و انتفاع تمامی سرمایه گذاران شرکت چه با دیدگاه بلندمدت و چه با دیدگاه کوتاه مدت است" که تا به امروز نه تنها حمایتی از سهامدار خرد شرکت نشده بلکه زیان نیز به آنها وارد شده است.
براین اساس روند نزولی سهم و دستور خرید بیش از 10 میلیونی سهام توسط سهامدار عمده در پایین ترین قیمت مجاز هر روز تا جایی ادامه یافت که مدیر عامل این شرکت اقدام به برگزاری نشستی با حضور فعالان بازار سرمایه و خبرنگاران نمود تا اولین اقدام شبه دار این شرکت در بورس رقم بخورد. چراکه مدیریت این شرکت در این جلسه بازاری قبل از سایت رسمی و مرجع کدال بزرگان بازار سرمایه را از تعدیل سود و توقف نماد شرکت خود به دلیل خرید مالکیت سهام یک شرکت بسته بندی با خبر کرد که این اقدام نیز از چشم مسئولین بورسی پنهان ماند.

جالب است بدانید که مدیر عامل این شرکت در آن جلسه اعلام کرده بود "سیاست سهامدار عمده پاکشو کسب سود و انتفاع تمامی سرمایه گذاران شرکت چه با دیدگاه بلندمدت و چه با دیدگاه کوتاه مدت است" که تا به امروز نه تنها حمایتی از سهامدار خرد شرکت نشده بلکه زیان نیز به آنها وارد شده است.

بطوریکه تا به امروز دستاور حضور 87 روزه این شرکت در بازار سرمایه با احتساب تقسیم مبلغ 1400 ریال سود نقدی در مجمع 92 بازدهی منفی 3 درصدی برای سهامداران بوده که از این منظر می توان گفت که "پاکشو" آب پاکی را بر روی دست سهامداران خود ریخت و ثابت کرد که حمایت از سهامدار از منظر این شرکت حمایت معنوی می باشد و نه عملی.

روز گذشته سهام "پاکشو" در قیمت 878 تومان معاملات خود را به پایان رسانید تا با در نظر گرفتن سود تقسیمی 140 تومانی در مجمع همچنان سهمی 320 ریال نسبت به قیمت عرضه اولیه پایین تر باشد.

شایان ذکر است که خبرنگار بورس نیوز طی تماس های مکرری که با شرکت پاکشو برقرار کرد متأسفانه هیچ مقام مسئولی حاضر به پاسخگویی نشد.

برنامه مرجع‌سازی قیمت نفت ایران با وجود ذخایر عظیم/ جزئیات انتشار یک‌ میلیارد دلار اوراق سلف نفتی

ارسال به دوستان
در گفت‌وگوی خبرنگاران فارس با مدیرعامل بورس انرژی ایران مطرح شد

مدیرعامل بورس انرژی ایران با تأکید بر اینکه پیش شرط‌های تبدیل شدن به مرجع بازارهای جهانی برای تعیین قیمت حامل‌های انرژی، توجه دولت به ساز و کار عرضه و تقاضا است، گفت: دولت در قوانین خود به مسئله بازار سرمایه باید توجه کند.

خبرگزاری فارس: برنامه مرجع‌سازی قیمت نفت ایران با وجود ذخایر عظیم/ جزئیات انتشار یک‌ میلیارد دلار اوراق سلف نفتی

سید علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور و موفقیت‌هایی که طی سال‌های گذشته به دست آمده است، اظهار داشت: بورس علیرغم تخصصی بودن توسط مدیران جوان و متخصص داخلی کشورمان اداره می‌شود. بنابراین بازار سرمایه کشورمان طبق سیاست اصل 44 قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بستر خوبی آماده کرده است.

وی با بیان اینکه بخش‌های مهم دستگاه‌های اجرایی کشور از جمله وزارت نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت با توجه به پتانسیل‌های بازار سرمایه برای چاره‌جویی نحوه تأمین مالی به سمت بازار سرمایه آمده‌اند که نشان از تعهد و اطمینان به بورس است.

مدیرعامل بورس انرژی ایران تأکید کرد: متأسفانه در حوزه انرژی عقب‌ماندگی زیادی داریم، به طوری که پس از ملی شدن صنعت نفت و تربیت نیروهای متخصص در دانشکده‌های نفتی اکنون در بخش تجارت نفت دچار ضعف‌هایی هستیم.

حسینی با بیان اینکه تاکنون یکی از راه‌های گستردگی تجارت نفتی معاملات در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی است، گفت: توجه به حوزه تجارت یکی از اهداف استراتژیک برای حمایت از منافع ملی و صیانت از دارایی‌های با ارزش مردم است.

* انحصار تجارت نفتی در دست دولت/ لزوم استفاده از تجارت‌های تخصصی

وی با تأکید بر اینکه در حوزه تجارت نفتی انحصار در دست دولت بوده است، گفت: امروز نیازمند ورود تخصصی در حوزه تجارت نفت هستیم و ورود حامل‌های انرژی به حوزه تخصصی تجارت با محوریت بورس امکان‌پذیر است.

* رتبه اول ایران در ذخایر نفتی دنیا و الزامات ایجاد بازاری برای مرجعیت قیمت در منطقه

معاون سابق سازمان بورس اوراق بهادار در رابطه با جایگاه ایران در حوزه ذخایر نفت و گاز تأکید کرد: ایران در میانگین ذخایر نفت و گاز اکنون دارای رتبه اول است و بیشترین پتانسیل را برای راه‌اندازی بسترهای تعیین قیمت در دنیا دارد.

حسینی گفت: پیش شرط رسیدن به جایگاه تعیین قیمت انرژی و مرجعیت در منطقه نیازمند اهمیت دولت در استراتژی‌های کلان خود است و با این استدلال که بیشترین ذخایر را داریم، باید نقش تأثیرگذار و به سزایی داشته باشیم.

مدیرعامل بورس انرژی ایران خاطر نشان کرد: اگر این استراتژی که باید در منطقه مرجعیت قیمت‌گذاری با توجه به ذخایر عظیم نفتی در ایران انجام شود، را بپذیریم، باید تقسیم کار شود و بخشی از کار یعنی مالکیت و تولید حامل‌های انرژی توسط وزارت نفت و تجارت آن از طریق بازار سرمایه صورت پذیرد و این اقدام قطعا با تلاش‌ چند ساله و قانون‌گذاری به ثمر خواهد نشست.

* تأکید بر استفاده از سازوکار بازار سرمایه و شفافیت

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با استفاده از ظرفیت بورس  تصریح کرد: ایشان در فرمایشات اخیر خود در ابلاغ سیاست‌های مختلف اقتصادی حمایت جدی از ساز و کار بازار سرمایه داشتند.

حسینی با بیان اینکه در سطح اجرایی و عملیاتی بازار سرمایه، پیشرفت‌ها و توسعه خوبی داشته است، گفت: اکنون جمع زیادی از مردم در بازار سرمایه هستند و در بخش اوراق بهادار و کالایی سرمایه‌گذاری کردند.

* رشد معاملات برق

مدیرعامل بورس انرژی ایران در رابطه با معاملات برق در این بازار گفت: اکنون برای تأمین مالی صنعت برق بازار خوبی را تدارک دیده‌ایم و در این بخش معاملات با رشد معقولی در حال افزایش است که در آینده بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی افزود: اکنون بر اساس قانون بخش خصوصی واقعی باید در اقتصاد فعال شود، بنابراین این ساز و کار را در بازار سرمایه فراهم کردیم، تا تأمین مالی صنعت برق از بازار سرمایه بیشتر شود.

حسینی قابلیت بازسازی عملیات عرضه،معاملات، کشف قیمت و تسویه را یکی از مزیت‌های مهم بازار سرمایه برشمرد و گفت: اکنون در حوزه صادرات فرآورده وزارت نفت از ساز و کار بورس استفاده می‌کند.

وی گفت: مدیران ارشد باید کارهای عملیاتی و توسعه‌ای تولید را انجام دهند و در حوزه بازرگانی بخشی از دغدغه‌های خود را به بورس بسپارند. چرا که در تمام دنیا ساز و کار شفاف بورس شناخته شده است و قیمت‌های مرجع در همین بورس‌های دنیا استخراج می‌شود.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با تأکید بر اینکه تعیین قیمت و مرجعیت در منطقه در میان مدت و بلندمدت در کشور ما اتفاق خواهد افتاد، گفت: امکان مرجعیت در حوزه تعیین قیمت توسط ایران وجود دارد، چرا که پتانسیل‌ و ظرفیت‌های آن بسیار بالاست.

* شفافیت، یک کالای عمومی که قانون‌گذار باید هزینه آن را بپردازند

حسینی با بیان اینکه در تمام دنیا شفافیت یک نوع کالای عمومی و مطالبه خوانده می‌شود، گفت: متولیان دولت و قانون‌گذاران باید از طریق ساز و کارهایی شفافیت را به جامعه عرضه کنند که قطعا اعتماد مردم  را در پی خواهد داشت، بنابراین اگر در حوزه شفافیت خوب عمل شود، چند پله در جایگاه مبارزه با فساد ارتقاء پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: در بورس ساز و کار قیمت‌گذاری رقابتی را اصل می‌نامیم و رویه‌ای که تاکنون در بورس پیگیری شده تعیین قیمت پایه محصولات بر اساس نرخ ارز آزاد و رقابتی بوده است.

حسینی  درباره دیگر مزیت استفاده از ساز و کار بورس تأکید کرد: یکی از عمده مزیت‌های بازار سرمایه وجود آمارهای اقتصادی دقیق و شفاف است و از طریق تمرکز معاملات آمار واقعی به دست می‌آید.

وی گفت: پایه هر تصمیم درست در اقتصاد کشورها استفاده از آمار دقیق است و در حوزه نفت، گاز و برق بورس‌ها ابزار مناسبی در ارائه اطلاعات و آمار هستند.

مدیر عامل بورس انرژی ایران گفت: بورس می‌تواند به قیمت‌گذاری واقعی محصولات کمک کند، بنابراین اگر کالایی در جامعه توسط دولت تعیین قیمت می‌شود، امکان کشف قیمت آن در ساز و کار بورس بر اساس عرضه و تقاضای جامعه وجود دارد، چرا که دست‌کاری قیمتی طبق تجربه گذشته با مقاومت مردم مواجه شده است.

حسینی با بیان اینکه قیمت‌گذاری در بازاری منصفانه و بی‌طرف انحرافی نخواهد داشت، گفت: بازار سرمایه در اجرای سیاست‌های تعدیل و اصلاح قیمت‌ها ساز و کار و بستر مناسبی فراهم کرده است.

* جزئیات انتشار یک میلیارد دلار اوراق سلف موازی نفت کوره به جای اوراق نفت خام/ تامین مالی 8 پالایشگاه با صندوق پروژه

سید علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی در این گفت‌وگوی تفصیلی با بیان اینکه بورس انرژی همکاری تنگاتنگی با وزارت نفت برای انتشار اوراق سلف موازی نفتی دارد، اضافه کرد: اگر مردم مطمئن شوند، از سود سرمایه‌گذاری خرید انواع اوراق به صورت منصفانه بهره‌مند می‌شوند، از این اوراق استقبال خواهند کرد.

وی افزود: اوراق سلف نفتی به دلیل ساز و کار متفاوت با اوراق مشارکت تا حدودی این هدف را پوشش می‌دهد و مردم از نوسان قیمت کالای پایه تا حدودی منتفع می‌شوند.

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده برای یک سال آینده یک میلیارد دلار از طریق انتشار اوراق سلف موازی نفتی تأمین مالی انجام شود، گفت: این اوراق یک جا منتشر نمی‌شود و احتمالا طی 4 یا 5 مرحله به صورت ریالی منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: احتمالا تا یک ماه آینده همان طور که آقای زنگنه اشاره کرده‌اند، انتشار این اوراق به نتیجه می‌رسد و در مرحله اول پیشنهاد ما انتشار ریالی اوراق است، تا ضریب موفقیت آن افزایش یابد.

حسینی تصریح کرد: در این اوراق یک نرخ حداقلی و یک نرخ حداکثری برای سود سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود و سود دو طرف از طریق آپشن‌های (اختیار) خرید و فروش محدود می‌شود.

وی افزود: این اوراق به جای نفت خام بر پایه نفت کوره منتشر می‌شود و کسانی که بخواهند نفت کوره را به صورت فیزیکی تحویل بگیرند، باید میزان مشخصی از اوراق را در اختیار داشت باشند، تا مثلا بتوانند حداقل یک محموله 35 هزار تنی نفت کوره را در اختیار بگیرند.

مدیرعامل بورس انرژی تاکید کرد: امکان معامله ثانویه وجود خواهد داشت و ترجیح‌ ما و وزارت نفت انتشار اوراق بر اساس نفت کوره به جای نفت خام است، چرا که معاملات آن آسان‌تر است.

حسینی اضافه کرد: بر خلاف نفت خام ساز و کارها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به تحویل نفت کوره به خریداران منجر شود، چرا که به تدریج مصارف داخلی از سوخت مایع به گاز تغیر می‌کند و نفت کوره برای صادرات آزاد می‌شود.

حسینی افزود: صندوق‌های پروژه هم در کنار این اوراق با کمک مسئولان وزارت نفت طراحی شده است؛ چنان که به عنوان مثال در 8 طرح پالایش میعانات گازی در سیراف کاملا ظرفیت تأمین مالی از طریق صندوق‌های پروژه وجود دارد و در این باره مذاکراتی نیز انجام شده است.

به گزارش فارس، انتشار اوراق سلف موازی به عنوان یک راهکار تامین منابع مالی برای پروژه‌های بزرگ بالادست نفت و گاز مانند پارس جنوبی از سال 89 در کشور مطرح شد و در بودجه 91 برای اولین بار مجوز انتشار 10 میلیارد دلار اوراق سلف مبتنی بر نفت خام به دولت داده شد. با این وجود علیرغم آنکه چارچوب کلی انتشار این اوراق در وزارت نفت طراحی شد، انتشار اوراق به دلیل سوء برداشت بانک مرکزی متوقف شد.

اوراق سلف  که به تعبیر عامیانه فروش نفت خام به مردم خوانده شد، نوعی اوراق قابل معامله مبتنی بر پیش خرید کالای واقعی هستند.

سازوکار اوراق سلف نفتی به گونه‌ای طراحی شده بود که در انتها عملا شانس چندانی برای تحویل فیزیکی نفت خام به خریداران اوراق ایجاد نمی‌کرد، اما با تغییر بنیادین انتشار اوراق سلف بر پایه نفت کوره به جای نفت خام، سازوکار به شکلی تغییر کرده است که تحویل فیزیکی نفت کوره به خریداران را تسهیل می‌کند.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930526001325#sthash.3oaJVTVn.dpuf

سهم بازار سرمایه از منابع صندوق توسعه ملی مشخص نیست

رییس هیأت عامل صندوق توسعه ملی در پاسخ به سوال خبرنگار بورس نیوز:

صندوق های ثروت ملی برای کشورهای نفت خیز از این جنبه دارای اهمیت است که بایستی فرآیند استفاده از درآمدهای نفتی به گونه ای باشد تا آسیب سازی اقتصادی ناشی از آن را حداقل و توسعه اقتصادی را حداکثر سازد.
منابع واریزی به صندوق توسعه ملی تا پایان خرداد ماه سال 93 به بیش از 64 میلیارد و 827 میلیون دلار از ابتدای فعالیت آن تاکنون رسیده است.

به گزارش بورس نیوز رییس هیأت عامل توسعه ملی در نشست خبری خود که طی روز جاری پیرامون تبیین و تشریح سیاست های این صندوق در سال 93 برگزار شد، با اعلام این خبر افزود: صندوق توسعه ملی در میان 70 صندوق فعال در دنیا با در اختیار داشتن حدود 640 میلیارد و 827 میلیون دلار در رتبه بیستم قرار گرفته و در آینده نزدیک می تواند به رتبه بهتری نیز دست یابد.

سیّد صفدر حسینی افزود: صندوق های ثروت ملی برای کشورهای نفت خیز از این جنبه دارای اهمیت است که بایستی فرآیند استفاده از درآمدهای نفتی به گونه ای باشد تا آسیب سازی اقتصادی ناشی از آن را حداقل و توسعه اقتصادی را حداکثر سازد. به عبارتی این درآمدها بایستی موجب عقیم سازی آثار منفی درآمدهای نفتی شود. چراکه درآمدهای نفتی در شرایطی خاص می تواند در جهت مثبت محرک اقتصادی باشد.

وی در بیان آثار مخرب درآمدهای نفتی تصریح کرد: درآمدهای نفتی از شش بستر می تواند اثر مخرب داشته باشد که وقوع بیماری هلندی و به عبارتی افزایش تقاضا به سمت بخش غیر قابل تجارت و کاهش تجمع نیروی سرمایه و کار در بخش های صنعتی، بزرگ شدن اندازه دولت، گسترش فعالیت های رانت جویانه و فساد و کاهش رابطه بلندمدت اقتصادی از جمله این پیامدها می باشد.

رییس هیأت عامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: بیش از 60 درصد از کل تعداد 70 صندوق ثروت ملی فعال در دنیا مربوط به کشورهای نفتی و منابع طبیعی بوده و مابقی به دلیل مازاد درآمدهای اقتصادی شکل گرفته که در مجموع اندازه این صندوق ها به حدود شش تا هفت هزار میلیارد دلار می رسد. صندوق ثروت نروژ نیز در میان آنها با دارا بودن 860 میلیارد دلار منابع، رتبه اول را در اختیار دارد که خارج از این کشور و عمدتاً در بازار سهام و اوراق قرضه سایر دولت ها سرمایه گذاری می شود.

وی ادامه داد: بدین ترتیب صندوق نروژ 53 درصد در اروپا، 53 درصد در آمریکا و مابقی منابع خود را در آسیا و اقیانوسیه سرمایه گذاری در سهام اوراق قرضه دولتی کرده است.

حسینی از تخصیص 50 درصد درآمدهای مازاد نفتی ایران جهت کنترل نوسانات اقتصادی به خصوص در بودجه دولت از طریق حساب ذخیره ارزی سخن گفت و افزود: 50 درصد مابقی منابع این حساب نیز از طریق ارایه تسهیلات صرف حمایت و پشتیبانی از بخش خصوصی می شود. گرچه طی سال 84 تا 85 دولت به دلیل مدیریت نادرست بیش از پنج بار از محل این حساب متمم بودجه داد که بخشی از پیامدهای آن وضعیت کنونی اقتصاد است که شاهد آن هستیم.

وی به واریز سالانه حداقل 20 درصد از درآمدهای مربوط به صادرات نفت، گاز و فرآورده های نفتی و ارایه تسهیلات از محل منابع آن به بخش خصوصی غیر دولتی اشاره کرد و گفت: اعطای تسهیلات به بخش خصوصی با هدف توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی و با در نظر گرفتن شرایط رقابت و بازده مناسب اقتصادی انجام می شود. همچنین قطع وابستگی هزینه های جاری دولت به درآمدهای گاز و نفت تا پایان برنامه پنجم توسعه از اهداف این صندوق است که با تغییر نگاه از سوی رهبری ابلاغ شد.

حسینی در بخش دیگر این نشست خبری به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت و در خصوص نحوه وصول مطالبات صندوق افزود: مطالبات صندوق به صورت ماهانه از طریق بانک مرکزی به ما اعلام می شود و با توجه به اینکه از زمان تأسیس این صندوق حدود سه سال می گذرد، هنوز مطالبات معوقی نداریم. چراکه پس از تخصیص و اعطای تسهیلات به طرح های مختلف، تا دوره راه اندازی طرح ها به صورت میانگین حدود سه تا چهار سال زمان نیاز است و پس از آن دو سال نیز دوره تنفس وام های اعطایی است.

وی در خصوص بهره وام های پرداختی نیز گفت: بهره تسهیلات اعطایی برای وام های ارزی به طور عام شش درصد و برای طرح های نفت، گاز و پتروشیمی هشت درصد می باشد. اما نرخ سود تسهیلات ریالی برای بخش کشاورزی 15 درصد، طرح های گردشگری 16 درصد، صنعت 19 درصد و بابت تأمین سرمایه در گردش صنایع و طرح های مختلف 21 درصد در نظر گرفته می شود که به دلیل رکود عمیق اقتصادی بیش از 90 درصد تسهیلات بخش صنعت مربوط به سرمایه در گردش واحدها می باشد.

وی پیرامون میزان تسهیلات اعطایی تا پایان سال 92 اظهار داشت: تا پایان سال 92 حدود 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش خصوصی در حوزه آب، کشاورزی، صنعت و نیز صنایع تکمیلی و تبدیلی اعطا شده و در طرح های ارزی نیز حدود هفت میلیارد دلار گشایش اعتبار صورت گرفته و تاکنون حدود سه میلیارد دلار آن پرداخت شده است.

این مقام مسئول در بیان موجودی فعلی صندوق توسعه ملی گفت: در بخش مصارف، تسهیلات ریالی و ارزی حدود 13 میلیارد و 139 میلیون دلار، مانده عیدانه سال 92 حدود دو میلیارد و 684 میلیون دلار و منابع تخصیص داده شده به صندوق شکوفایی و دانش بنیان 200 میلیون دلار بوده و مانده منابع مسدودی بخش خصوصی که به بانک های عامل اعلام شده حدود 12 میلیارد و 769 میلیون دلار می باشد. همچنین درآمد طرح های مصوب سه میلیارد و 615 میلیون دلار و تکالیف بودجه سال 93 مبلغ دو میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است. بدین ترتیب طی سه ماهه اول سال 93 مبلغ دو میلیارد و 923 میلیون دلار منابع به حساب صندوق توسعه ملی واریز شده است.

حسینی در خصوص سوال خبرنگار ما پیرامون سهم بازار سرمایه و شرکت های بورسی از منابع صندوق توسعه ملی چنین پاسخ داد: میزان سهم بازار سرمایه و شرکت های فعال آن از منابع تخصیصی و وام های اعطایی این صندوق مشخص نیست و ما تاکنون به دنبال چنین تفکیکی نبوده ایم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری پیرامون محل های سرمایه گذاری منابع صندوق توسعه ملی اظهار داشت: برای تخصیص تسهیلات به بخش خصوصی هر طرحی که دارای توجیه فنی، مالی و اهلیت متقاضی از نظر اجرای طرح باشد، بایستی در شرایط رقابتی دارای بازده اقتصادی باشد تا برای دریافت تسهیلات با مانع مواجه نگردد. تنها این محدودیت وجود دارد که به دولت و شرکت های دولتی وامی داده نمی شود.

حسینی در بیان سهم صندوق توسعه ملی در بسته خروج ارز رکود تورمی به خبرنگاران گفت: حدود شش هزار میلیارد تومان منابع جدید در حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و آب اعطا می شود تا برای سرمایه در گردش واحدها به صورت کوتاه مدت اثربخش واقع گردد. در مجموع نیز حدود دو میلیارد و 500 میلیون دلار نیز طی سال جاری صرف رشد و توسعه اقتصادی و تقویت بخش خصوصی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون امکان برداشت پول توسط دولت از منابع صندوق توسعه ملی گفت: دولت رأساً نمی تواند از منابع صندوق پول بردارد و تاکنون نیز چنین اتفاقی رخ نداده است؛ چراکه این محدودیت قانونی وجود دارد که هیچ منابعی از محل این صندوق به دولت و یا شرکت های دولتی وام داده نمی شود.

ضمن اینکه طبق سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه مقرر گردید سالانه حداقل 20 درصد از منابع و درآمدهای صادراتی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و نیز سه درصد بیشتر از این میزان تا پایان برنامه پنجم به این صندوق واریز شود که هدف از آن کاهش وابستگی بودجه و دولت به منابع نفتی می باشد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در بخش آب و کشاورزی اشاره کرد و گفت: مهمترین نهاده برای کشور کم آبی مثل ایران آب است و به نظر می رسد سرمایه گذاری در این حوزه بسیار مفید و راهبردی باشد. بطوریکه انتظار می رود با این رویه طی چهار سال آتی بیش از یک میلیارد متر مکعب ذخیره آبی کشور افزایش یابد.

در خاتمه، رییس هیأت عامل صندوق توسعه ملی حضور این صندوق به عنوان یکی از بازیگران اصلی در بخش سرمایه گذاری های مختلف در دنیا طی سال های آتی را به عنوان چشم انداز آینده آن متصور شد که بر مبنای آن هیأت امنای صندوق یک ماه گذشته سرمایه گذاری دو میلیون دلاری را به تصویب رساند.

برنامه های "وصندوق" برای واگذاری دو زیرمجموعه غیر بورسی

معاونت سرمایه گذاری عنوان کرد:

شرکت های پتروشیمی از لحاظ مزیت رقابت و محاسبه نرخ خوراک مجتمع های خود در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارند و این امر موجب شد تا صنعت پتروشیمی یکی از برترین صنایع کشور به شمار رود.
بخش قابل توجهی از پرتفوی بورسی شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی را در حالی سرمایه گذاری در سهام شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی تشکیل می دهد که به نظر می رسد لغو محدودیت صادرات محصولات واحدهای پتروشیمی و نیز اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی شرکت های پالایشی، آثار مثبتی بر وضعیت سودآوری "وصندوق" در پی داشته باشد.

در همین راستا، معاونت سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: شرکت های پتروشیمی از لحاظ مزیت رقابت و محاسبه نرخ خوراک مجتمع های خود در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارند و این امر موجب شد تا صنعت پتروشیمی یکی از برترین صنایع کشور به شمار رود.

سعید شیرزادی افزود: به نظر می رسد مصوبه دولت مبنی بر لغو محدودیت صادرات محصولات پتروشیمی در وضعیت صادرات محصولات و سودآوری اغلب شرکت های پتروشیمی به ویژه تولیدکنندگان محصولات اتیلن و PVC تأثیرگذار باشد.

وی میزان سهام شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی در پرتفوی بورسی "وصندوق" را 60 درصد عنوان کرد و گفت: این مجموعه به هلدینگ شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی معروف می باشد و اکنون برنامه ای برای اصلاح پرتفوی بورسی خود و ورود به صنعت جدید در نظر ندارد.

معاونت شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی از ورود سهام دو شرکت غیر بورسی به بورس خبر داد و گفت: عرضه سهام شرکت های فولاد اکسین خوزستان و صبا فولاد خلیج فارس به بورس یا فرابورس جزو برنامه های آتی "وصندوق" به شمار می رود که البته تاکنون زمان عرضه آن مشخص نشده است.

علاوه بر آن، مراحل اجرای برنامه افزایش سرمایه شرکت فولاد اکسین خوزستان در حال انجام است و این شرکت با توجه به عملکرد مناسب آن طی سال گذشته از زیان دهی خارج گردیده.

کاهش محسوس نرخ سپرده های بانکی راهگشای تغییر روند بازار

مدیر سرمایه گذاری صندوق آگاه و عقیق عنوان کرد:

اما بانک ها به دلیل مشکلات خود، کاهش در نرخ سپرده ها را تقبل نمی کنند در نتیجه همچنان رقابت بین بازار سرمایه و بانک ها جهت جذب نقدینگی سرمایه گذاران وجود دارد.
شاخص کل بورس در حالی طی روز گذشته با افت حدوداً 100 واحدی مواجه شد که باری دیگر این نماگر به کانال 73 هزار واحد بازگشت شایان ذکر است که روند نزولی و فرسایشی قیمت سهام در بورس با گذشت 8 ماه همچنان ادامه دارد در نتیجه این موضوع منجر شده انگیزه ای در بازار جهت انجام معامله وجود نداشته باشد.

در همین راستا، بیاتی، مدیر سرمایه گذاری صندوق آگاه و عقیق در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در حال حاضر کل اقتصاد با شرایط خاصی رو به رو شده که می توان بازتاب این وضعیت را در عملکرد شرکت های بزرگ و همچنین روند بازار سرمایه مشاهده کرد.

بیاتی تصریح کرد: به اعتقاد بنده کمبود نقدینگی در وضعیت فعلی، عامل اصلی رکود در بازارها می باشد. در چنین شرایطی حتی سهامداران حقوقی که می توانند بر وضعیت بازار سرمایه تاثیرگذار باشند، درگیر مشکلات مربوط به وضعیت شرکت های زیرمجموعه خود هستند و به همین دلیل، نقدینگی از طرف حقوقی ها وارد بازار سرمایه نخواهد شد این در حالی است که حتی چنانچه حقوقی ها بتوانند به صورت بلوکی نیز فروشنده سهام خود خواهند شد. بنابراین در حال حاضر اکثر معاملات توسط حقیقی ها انجام می گردد که متأسفانه این دسته از سهامداران کمتر دیدگاه بلندمدت و یا میان مدت دارند.

مدیر سرمایه گذاری صندوق آگاه و عقیق بیان کرد: به نظر می رسد تا هنگامیکه متغیرهای واقعی اقتصاد تغییر نکنند، وضعیت بازار سرمایه نیز با همین روال ادامه خواهد یافت. همچنین به اعتقاد بنده مهمترین عامل تأثیرگذار بر روند بورس، کاهش محسوس نرخ سپرده های بانکی است. اما بانک ها به دلیل مشکلات خود، کاهش در نرخ سپرده ها را تقبل نمی کنند در نتیجه همچنان رقابت بین بازار سرمایه و بانک ها جهت جذب نقدینگی سرمایه گذاران وجود دارد. اما در واقعیت به نظر نمی رسد که در کوتاه مدت شاهد کاهش محسوس در نرخ سپرده های بانکی باشیم.

در چنین شرایطی حتی سهامداران حقوقی که می توانند بر وضعیت بازار سرمایه تاثیرگذار باشند، درگیر مشکلات مربوط به وضعیت شرکت های زیرمجموعه خود هستند و به همین دلیل، نقدینگی از طرف حقوقی ها وارد بازار سرمایه نخواهد شد

وی عنوان کرد: بطور کلی اگرچه نرخ تورم با کاهش همراه شده، اما نرخ سود بانکی نسبت به کاهش تورم کاهش نیافته است از طرفی، با توجه به مشکلاتی که در ساختار منابع بانک ها وجود دارد می توان گفت که بانک ها قدرت مانور جهت کاهش نرخ سپرده های بانکی را ندارند بنابراین تا زمانیکه عمده منابع بزرگ در بانک ها سپرده شده و نرخ سود سپرده های بانکی با توجه به نرخ تورم جذاب باشد، شاهد تغییری در روند بازار سرمایه طی کوتاه مدت نخواهیم بود.

بیاتی در خصوص تأثیر ارایه مجوز افزایش نرخ به صنایع مختلف بر عملکرد بازار سرمایه بیان کرد: اگرچه افزایش نرخ بر صنایع مختلف می تواند سود شرکت ها را افزایش دهد و تأثیر مثبتی بر روند بورس بگذارد، اما این افزایش نرخ باید منطقی باشد و کشش تقاضا نیز در نظر گرفته شود. علاوه بر این برخی صنایع حتی در قیمت های فعلی با مشکل فروش رو به رو هستند و در صورت افزایش نرخ، رکود نیز بیشتر خواهد شد.

وی افزود: بطور کلی می توان عنوان کرد که روند بازار سرمایه تحت تأثیر متغیرهای کلان اقتصادی است همچنین بسته پیشنهادی دولت جهت خروج از رکود می تواند تأثیر مثبتی بر روند بازار سرمایه بگذارد اما این تأثیرگذاری، منوط به این است که تصمیمات اتخاذ شده به درجه عمل برسد تا بتوانیم تأثیر آن را بر عملکرد کلی اقتصاد شاهد باشیم. شایان ذکر است تأثیر واقعی بسته مذکور، مستلزم گذشت زمان خواهد بود.

سهام 10 شرکت کمتر از قیمت اسمی معامله می شوند

در بررسی میزان افت قیمت سهام در بورس:

روند منفی حاکم بر معاملات بورس و کاهش ارزش سهام شرکت های بورسی در حالی چند ماهی است که با شدت و ضعف تداوم دارد که در این میان قیمت سهام برخی مجموعه های بورسی با افت قابل توجهی همراه شده اند و در برخی موارد به کمتر از قیمت اسمی خود رسیده است.
روند منفی حاکم بر معاملات بورس و کاهش ارزش سهام شرکت های بورسی در حالی چند ماهی است که با شدت و ضعف تداوم دارد که در این میان قیمت سهام برخی مجموعه های بورسی با افت قابل توجهی همراه شده اند و در برخی موارد به کمتر از قیمت اسمی خود رسیده است.

براساس گزارش بورس نیوز، با بررسی قیمت روز شرکت های فعال در بورس در پایان معاملات روز گذشته در می یابیم که ارزش روز 10 شرکت از جمله سرمایه گذاری ملت، پارس خودرو، بانک صادرات ایران و ... کمتر از قیمت اسمی آن است و سهام آنها کمتر از 100 تومان در بورس معامله می شوند.

مجموعه های مذکور که فهرست آنها در جدول زیر آورده شده در گروه های مختلفی همچون بانک، سیمان، پتروشیمی و سرمایه گذاری فعالیت می کنند و میزان بازدهی های آنها از زمان شروع روند نزولی در بورس یعنی اواسط دی ماه سا ل92 تا روز گذشته حائز اهمیت است.

سهام 10 شرکت کمتر از قیمت اسمی معامله می شوند

براساس اطلاعات موجود، شرکت هایی که در جدول فوق جای گرفته اند عمدتاً فعال در صنعت خودرو هستند و برخی از مجموعه هایی که نماد معاملاتی آنها با دستور متولیان بازار سرمایه طی 21 دی ماه سال گذشته از بازار عادی فرابورس به بازار پایه منتقل شده، در ادامه جدول قرار گرفته اند.

در پایان این گزارش می افزاید، شرکت پتروشیمی ممسنی با تحقق بازدهی منفی بیش از 59 درصدی بیشترین افت قیمتی را در سابقه معاملات خود ثبت نموده و در مقابل آن، شرکت پارس خودرو با بازدهی مثبت بیش از 20 درصدی با رشد قیمت همراه شده است. هرچند که شرکت پارس خودرو پس از انجام برنامه افزایش سرمایه 239 درصدی همچنان در محدوده قیمتی کمتر از 100 تومان نوسان می کند.

سهام پدیده چهار برابر گرانتر از ارزش واقعی / ارزش پدیده سه برابر بانک صادرات

با وجود محدودیتهای قانونی برای فروش سهام

معمولا شرکتهای سرمایه گذاری در بورس تهران بطور متوسط 70٪ ان ای وی ارزیابی میشوند که نشان میدهد در صورتیکه که «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» در بورس قابل معامله بود با تمام تخفیفات حدود 2500 میلیارد تومان یعنی هر سهم 1666 تومان معامله میشد. که البته اگر بر مبنای پی ب ای و غیره ارزش گذاری کنیم به ارزشهایی به مراتب پایین تر خواهیم رسید.

شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز» نامی است که این روزها تبلیغهای تلویزیونی از پروژه هایش گوش همگان را کر کرده است و همگان را تحت عنوان «با ما همراه شوید» دعوت به مشارکت در پروژه هایش می کند. اماآیا باطن و روح این سرمایه گذاری همچون ظاهرش دعوت به یک «همراه شدن» است؟

در ادامه این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که مردم به چه چیزی دعوت می شوند. و چه چیزی را تحت عنوان پدیده شاندیز می خرند. همچنین در بحث ارزشگذاری شرکت، قیمت هر سهمی که مردم 8 هزار تومان می خرند، در حدود 1700 تومان برآورد شده است. این رقم صرفا در مقام مقایسه و به عنوان خوشبینانه ترین برآورد کارشناسی از قیمت عادلانه سهم ارائه شده است و طبیعی است قصد این مقاله فقط نقد کردن قیمت 8 هزار تومانی است و قصد این مقاله ارائه قیمت پیشنهادی برای خرید نیست چه اینکه در اینصورت خوشبینانه ترین حالت ممکن نباید معیار تصمیم گیری قرار گیرد.

نگاهی به آنچه مردم به عنوان سهام پدیده می خرند/گندم نمایان جو فروش

نام «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» بسیار کمتر از شرکت «شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز» در اذهان عمومی دارای اعتبار است چراکه عمده تبلیعات تحت نام «شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز» که سهامدار «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» است انجام می شود اما احتمالا مردم نمی دانند سهامی که میخرند سهام «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» است که با سرمایه 150 میلیارد تومان ( 1.5 میلیارد سهم 1000 ریالی) در سال 88 تاسیس شده است و اکنون پس از کمتر از 5 سال ارزش هر سهم از 100 تومان ( 1000 ریال) به 8132 تومان رسیده است!

در ابتدا 100٪ سهام این شرکت به «شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز» تعلق داشت ولی در این بازه 5 ساله در حدود 15٪ آن به مردم واگذار شده است اما رشد جالب این شرکت مردم را ترغیب به خرید درصد بیشتری از این سهام می کند.

 لازم است بدانید با این تفاسیر(1.5 میلیارد برگ سهم 8132 تومانی) ارزش بازاری این شرکت یعنی «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» به رقم جالب 12 هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است. برای اینکه مقیاس مناسبی در ذهنتان از این بزرگی ایجاد شود بد نیست بدانید بانک صادرات به عنوان سومین بانک بزرگ سیستم بانکداری کشور ارزش بازاری معادل 4600 میلیارد تومان در بورس تهران دارد و یا در صنعت مشابه یعنی صنعت ساختمان شرکتهای «سرمایه گذاری مسکن» و «بین المللی توسعه ساختمان» به عنوان دو هلدینگ بزرگ ساختمان ساز کشور ارزش بازارهایی به ترتیب 517 میلیارد و 406 میلیارد تومان دارند و در سالهای مالی ماقبلشان در تلفیق به ترتیب سودهای 102 و 93 میلیاردی محقق نموده اند، این در حالیست «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» در سال مالی قبل به سودی تنها معادل 46 میلیارد تومان محقق نموده است.در واقع این شرکت نسبت قیمت به درامدی معادل 263 مرتبه دارد در حالیکه این نسبت برای شرکتهای مذکور در بورس به ترتیب 4.7 و 3.9 میباشد!

آنچه که مردم نمی خرند اما به اسم پدیده می شناسند

اما بیاییم بر سر صورتهای مالی «شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز» یعنی همان شرکتی که ذره ای از سود آن به جیب مردم ( همان ها که دعوت به همراه شدن شده اند) نمی رود:

این شرکت در سال 92 سودی معادل 680 میلیارد تومان شناسایی کرده است که 435 میلیارد تومان آن از محل سود فروش « شرکت بین المللی پدیده کیش» به «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» می باشد در حالیکه بهای تمام شده ای تنها 14 میلیارد تومانی داشته است.حالا این عدد 449 میلیارد تومانی واگذاری چطور و برچه مبنایی بوده و این سود سرشار سه هزار و یکصد درصدی در این مدت کوتاه بر چه مبنای کارشناسی شده ای ایجاد شده است باید از صاحبان شرکت پرسید.

اما جالب تر از آن مابقی سود شرکت است که یادداشت 19 درآمد این شرکت را بدون شرح در اینجا می آوریم:

پدیده

به عبارت ساده تر از 680 میلیارد تومان سود شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز (شرکتی که مردم آن را پدیده می شناسند اما سهام آن را نمی خرند) نزدیک به 450 میلیارد تومان مربوط به فروش ملک به شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز (یعنی آنچه مردم می خرند) و 295 میلیارد تومان نیز بابت فروش 15 درصد سهام شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز است به مردم.

خلاصه و جمع بندی بحث تا اینجا

برای خلاصه کردن بحث تا اینجا فقط داده های زیر را کنار هم می گذاریم:

· سود خالص «شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز» در سال 92 برابر با 680 میلیارد تومان

· سود خالص «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» در سال 92 برابر با 46 میلیارد تومان

· شرکتی که مردم سهام آن را به قیمت 8 هزار تومان می خرند شرکت دوم است یعنی ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز که با احتساب سرمایه 150 میلیارد تومانی یعنی مردم این شرکت را با ارزش بازار 12 هزار میلیارد تومان می خرند.

آیا قیمت 8 هزار تومانی شرکت کارشناسی است

شنیده ها حاکی از آن است که در مجمع شرکت ابنیه و ساختمان پدیده، صحبتهای زیر از زبان آقای پهلوان رییس هیئت مدیره شرکت بیان شده است. پهلوان در رابطه با گروه شرکتهای پدیده بیان کرد: شاید پدیده اولین و آخرین شرکت اقتصادی در دنیا باشد که در آن سهام افزایش پیدا می‌کند و قیمت سهم در آن کاهش نمی یابد. از بزرگان علم اقتصاد هم بپرسید به شما می‌گویند که این موضوع کاری بزرگ است.

این جمله را بدون هیچ توضیحی آوردیم چرا که معتقدیم نیاز به توضیح بیشتر ندارد و فعالان بازار سرمایه که اساتید ما هستند چنین لحنی را به خوبی می شناسند و معنای حقیقی پس پرده را در می یابند.

برای جلوگیری از زیان سهامداران وارد بورس نمی شویم !!!

همچنین در مورد پذیرش این شرکت در بورس شنیده ها حاکی است جمله زیر در مجمع اخیر شرکت بیان شده است.

«اگر از همه مدعوین و سهام‌داران محترم شرکت پدیده که در این جلسه حضور دارند، تنها یک نفر موافق ورود پدیده به بورس باشد این کار را انجام می‌دهیم، باید توجه داشته‌باشید که ورود پدیده به بورس، با توجه به حضور افرادی خاص در بورس به هیچ‌ وجه منطقی نیست و با ضرردهی برای سهامداران جزء همراه خواهد بود

حالا مقصود از افراد خاص کیست نمی دانیم. اما سوال اینجاست که این قیمت 8 هزار تومانی اگر مبنای کارشناسی دارد و بزرگان علم اقتصاد هم تایید می کنند که هرگز کاهش نخواهد داشت چرا ترس از ورود آن به بورس وجود دارد. چرا خارج از بورس معامله می شود؟

البته شاید بی ربط به شرکتی که با سرمایه 5 میلیارد تومانی(شرکت پشتیبانی سهام پدیده) تاسیس شده است نباشد. این شرکت متضمن نقد شوندگی و خرید و فروش سهام مردم است. سهامی که با قیمتهای فعلی حدودا 2 هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

این مقاله همچنین ادعای این موضوع که ارزش گذاری سهام توسط اشخاص کارشناس انجام میشود را با توجه به چند داده مستخرج از صورتهای مالی زیر سوال می برد. ابتدا به بخشی از صحبت های صاحب محترم دقت فرمایید:

محسن پهلوان مقدم ریاست هیئت مدیره شرکت در رابطه با ارزش کارشناسی قیمت سهام بیان کرد: «آخرین باری که ارزش‌گذاری انجام شد، در تاریخ 28 اسفند سال 1392 بود که در این تاریخ ارزش آن، 12 هزار و 800 میلیارد تومان برآورد شد، ضمن اینکه باید بدانید که این ارزش‌گذاری از طریق 12 کارشناس دادگستری انجام شده و نباید فراموش کنیم که پیشرفت سازه‌ها در فصول گرم بهار و تابستان به مراتب بیشتر از زمستان و پاییز بوده و امروز برآورد شود مسلما با پیشرفتی که در ساخت‌و‌ساز مجموعه داشته‌ایم قیمتی فراتر از این مبلغ اعلام می‌شود.

 البته من خودم به دوستان قیمت‌گذار اعلام کردم که بین 20تا30 درصد قیمت را پایین‌تر اعلام کنند تا بتوانیم به دور از حاشیه راحت‌تر به رشد و پیشرفت مجموعه بپردازیم. به هر صورت طبق پیش‌بینی که داشته‌ایم قیمت ارزش‌گذاری شده در اواخر سال 93 در حدود 2برابر خواهد ‌شد. »

صورتهای مالی شرکت نشان میدهد در سال گذشته واحدهای تجاری مرکز خرید با متوسط هر متر 3.25 میلیون تومان، واحدهای اقامتی با متوسط هر متر 590 هزار تومان و واحدهای هتل هر متر 1.2 میلیون تومان بفروش رفته است در صورتیکه مشت را نشانه خروار بدانیم 560 هزار متر مرکز خرید و 250 هزار متر هتل و 183 هزار متر واحدهای اقامتی جمعا ارزش 4860 میلیارد تومان میرسیم که طبق صحبت صاحب شرکت 15٪ پروژه نیز تاکنون واگذار شده است.

یعنی جمعا 4130 میلیارد باقیمانده میماند که نکته قابل توجه کسر متراژ پرتی شامل راهرو ها و سرویس های بهداشتی و... است چراکه متراژ کلی یک پروژه با متراژ واحدها متفاوت است واگر یک ضریب 20٪ از این مقدار کم کنیم عدد بدست امده 3300 میلیارد خواهد بود حالا این کارشناسان عزیز که این عدد 12 هزار میلیاردی را تخمین زده اند باید دید مبنای محاسبه شان چه بوده است.

پدیده

البته ما باز کمی رندی به خرج میدهیم و در صورتهای مالی منتشر شده شرکت میبینیم که کارشناسان عزیز صنعت بیمه از ما هم دست پایین تر قیمت زده اند و مجموعا پروژه را 1711 میلیارد تومان یعنی نصف رقم ما ارزش زده اند که البته احتمالا زمین از محاسبات حذف شده که نهایتا 500 هزار متر زمین این پروژه با تعمیم قیمتهای منطقه نهایتا هزار میلیارد تومان ارزش خواهد داشت که بنابراین مجموع صحبتها بیان میکند عدد 3300 میلیارد مورد نظر رقم مناسب و حتی برآورد خوش بینانه ای هم میباشد.

از طرفی در صورتیکه از طریق ارزش گذاری برمبنای خالص ارزش دارایی ها یا همان NAV ارزش گذاری کنیم باز هم عددی فراتر از 3500 میلیارد تومان برای «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» بدست نمی آید که معمولا شرکتهای سرمایه گذاری در بورس تهران بطور متوسط 70٪ ان ای وی ارزیابی میشوند که نشان میدهد در صورتیکه که «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» در بورس قابل معامله بود با تمام تخفیفات حدود 2500 میلیارد تومان یعنی هر سهم 1666 تومان معامله میشد. که البته اگر بر مبنای پی ب ای و غیره ارزش گذاری کنیم به ارزشهایی به مراتب پایین تر خواهیم رسید.

البته اگر مراد از افراد خاص که باعث متضرر شدن سهامداران شرکت ابنیه و ساختمان پدیده در صورت پذیرش در بورس می شوند تحلیل گران و کارشناسان بازار سرمایه باشد قطعا نگرانی اعضای هیئت مدیره شرکت صحیح است.

شکل زیر مربوط به نمودار قیمت سهام است اصلا تعجب نکنید اگر در حین انتشار این مطلب قیمت سهم شرکت مثلا 8500 تومان شود چون شرکت پدیده تنها شرکت در جهان است که این قابلیت را دارد.

پدیده

بررسی شرکت از منظر قوانین حقوقی کشور و نقش سازمان بورس

شاید تاسف بارترین بخش ماجرا، بررسی حقوقی موضوع باشد. شرکتی با 12 هزار میلیارد تومان ارزش که 15 درصد آن در اختیار عموم مردم از سرتاسر کشور می باشد، در اداره ثبت شرکتها به صورت سهامی خاص ثبت شده است. در ماده 21 قانون تجارت در مورد شرکتهای سهامی خاص چنین می خوانیم:

«شرکتهای سهامی خاص نمی توانند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانکها عرضه نمایند و یا به انتشار آگهی و اطلاعیه و یا هر نوع اقدام تبلیغاتی برای فروش سهام خود مبادرت کنند مگراینکه ازمقررات مربوط به شرکتهای سهامی عام بنحوی که دراین قانون مذکور است تبعیت نمایند»

در مورد شرکتهای سهامی عام نیز دو قانون زیر تکلیف را به وضوح مشخص کرده است. بر اساس دو قانونی که در ادامه آمده شرکتهای سهامی عام با سرمایه بالای 50 میلیارد ریال حق معاملات سهام خود را در بازاری غیر از بازارهای دارای مجوز (بورس و فرابورس) ندارند. دو قانون یاد شده به شرح زیر هستند:

1. بر طبق بند ب ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه، معاملات اوراق بهادار ثبت شده در سازمان فقط در بورسها و بازارهای خارج از بورس دارای مجوز (منظور فرابورس) و با رعایت مقررات معاملاتی هر یک از آنها حسب مورد امکان پذیر بوده و معامله اوراق بهادار مذکور بدون رعایت ترتیبات فوق فاقد اعتبار است.

2. از طرفی ماده 27 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران اوراق معاف از ثبت نزد سازمان را اعلام نموده است که طبق آخرین اصلاحیه آن، شرکتهایی که حقوق صاحبان سهام آنها از 50 میلیارد ریال کمتر باشد از ثبت نزد سازمان معاف هستند.( به عبارت دیگر شرکتهایی که حقوق صاحبان سهام آنها بالای 50 میلیارد ریال است ملزم به ثبت نزد سازمان هستند)

حال سوال اینجاست که با توجه به موارد بالا چگونه است که این شرکت با سرمایه 150 میلیارد تومان معاملات سهام خود را با چنین تبلیغات گسترده ای در بازاری انجام می دهد که مصداق بند ب ماده 99 قانون پنجم توسعه نیست و قیمت در آن نه با مکانیزم عرضه و تقاضا بلکه به دلخواه مدیران شرکت تعیین می شود. سازمان بورس بهتر است در این زمینه توضیحات خود را اعلام نماید.

این مطلب صرفا بر مبنای بررسی های کارشناسی و حقوقی اطلاعات موجود در صورتهای مالی «شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز» و «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» انجام شده و این مجموعه آماده انتشار هرگونه شفاف سازی توسط اشخاص ذی نفع و یا سایر اشخاص مسئول می باشد.


کاهش سود در عملکرد 3 ماهه به دلیل رکود در بازار

مدیر مالی شرکت لعابیران عنوان کرد:

بطور کلی تولید "شلعاب" کاملاً براساس سفارشات و بسته به عملکرد کاشی و سرامیک می باشد و چنانچه درخواست سفارشی وجود نداشته باشد، شرکت لعابیران نیز با مشکل در خصوص روند تولید مواجه می گردد.
براساس آخرین اطلاعات مندرج در سایت کدال، درآمد هر سهم شرکت لعابیران برای سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه سال جاری به میزان 506 ریال بوده این در حالی است که "شلعاب" براساس عملکرد سه ماهه منتهی به 31 خرداد ماه سال جاری با زیان 41 واحدی مواجه بوده است.

در همین راستا، هادیان، مدیر مالی شرکت لعابیران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: عملکرد شرکت لعابیران مطابق سفارشات دریافتی از طرف شرکت های کاشی و سرامیک می باشد. در نتیجه "شلعاب" در فروردین ماه سال جاری به دلیل عدم دریافت سفارشات از شرکت های کاشی و سرامیک تولید نداشته است بنابراین می توان اظهار کرد که زیان شرکت براساس عملکرد سه ماهه به دلیل عدم تولید در فروردین ماه و همچنین کاهش تولید در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.

هادیان تصریح کرد: بطور کلی تولید "شلعاب" کاملاً براساس سفارشات و بسته به عملکرد کاشی و سرامیک می باشد و چنانچه درخواست سفارشی وجود نداشته باشد، شرکت لعابیران نیز با مشکل در خصوص روند تولید مواجه می گردد. اما چنانچه درخواست سفارشات از طرف شرکت های کاشی و سرامیک همواره وجود داشته باشد، "شلعاب" نیز از نظر میزان تولید و تأمین مواد اولیه خود با مشکل خاصی رو به رو نخواهد شد و تولید خود را بنا به سفارشات انجام می دهد.

مدیر مالی شرکت لعابیران عنوان کرد: با توجه به اینکه طی سال های گذشته نیاز بازار داخل کشور برای تأمین محصولات بالا بوده لذا "شلعاب" هدفی در راستای صادرات به جهت تأمین نیاز بازار داخلی در نظر نداشته است اما در حال حاضر "شلعاب" با توجه به کاهش درخواست و سفارشات در داخل کشور، تصمیمی در راستای صادرات محصولات خود در نظر نگرفته است.علت این امر این است که برای صادرات،به خاطر نوع محصولات، نیاز است که خدمات پس از فروش توسط "شلعاب" به شرکتی که متقاضی محصول شرکت لعابیران است، ارایه گردد بطوریکه حتماً نیاز است به دلیل نوع محصول "شلعاب"،این محصول در کارخانه کشور خریدار، تست شود لذا صادرات به دلیل مراجعات مکرر کارشناسان منجر به افزایش بهای تمام شده شرکت لعابیران می گردد و در نتیجه سوددهی خاصی برای این شرکت نخواهد داشت. بنابراین "شلعاب" با توجه به مطالب مذکور، اقدامی در جهت صادرات در نظر ندارد.

هادیان بیان کرد: شرکت لعابیران در شرایط تحریم مجبور به تأمین مواد اولیه از طریق واسطه ها با قیمت بالاتر بوده است علت این امر این است که ترجیح "شلعاب" این است که مواد اولیه را به دلیل ریسک های موجود بطور مستقیم تأمین نکنداگرچه در این میان، چنانچه زمینه برای تعامل با شرکت های قابل اطمینان ایجاد گردد، شرکت لعابیران به صورت مستقیم و با واریز حواله به تأمین مواد اولیه خود می پردازد.شایان ذکر است تأمین مواد اولیه در زمان تحریم ها چه به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم صورت گیرد، به دلیل واریز حواله و پرداخت کامل نقدینگی جهت خرید مواد اولیه 2 ماه قبل از تولید منجر می شود که شرکت لعابیران 2 ماه قبل از تولید این نقدینگی را از طریق وام بانکی تأمین کند در نتیجه با توجه به پرداخت بهره بانکی طی این مدت قبل از تولید محصول باعث می شود هزینه های مالی "شلعاب" افزایش یابد. حال چنانچه تحریم ها رفع گردد به شدت هزینه های مالی این شرکت کاهش می یابد بطوریکه "شلعاب" با رفع تحریم ها و گشایش اعتباراتLC پرداخت نقدینگی کمتری را جهت خرید مواد اولیه انجام می دهد و هزینه های مالی با کاهش چشمگیری همراه می شود.

وی در خاتمه افزود: احتمالاً ثبت افزایش سرمایه شرکت لعابیران تا دی ماه سال جاری صورت می گیرد. شایان ذکر است براساس روال سنوات گذشته، بازار سفارشات محصولات تا اردیبهشت ماه همراه با رکود بوده اما در سال های گذشته از خرداد ماه این رکود مرتفع می شد. متأسفانه در حال حاضر هنوز رکود موجود شکسته نشده و دوران رونق کاشی و سرامیک و در نتیجه محصولات "شلعاب" فرا نرسیده است حال چنانچه رکود تا شهریور ماه ادامه یابد، شرکت لعابیران با روند کاهشی سودآوری مواجه خواهد شد اما در حال حاضر، همچنان نسبت به روند "شلعاب" و پوشش بودجه آن امیدوار هستیم. تصمیمات نهایی در خصوص روند سودآوری شرکت لعابیران نهایتاً در شهریور ماه سال جاری اعلام می گردد.

کنترل کامل بر محصولات لبنی موجود در بازار

دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران عنوان کرد:

پس از اینکه جواب نمونه های ارسالی مشخص شود، شرکت هایی که اقدام به استفاده از چربی های گیاهی بدون داشتن پروانه کرده اند، به مراجع قانون گذاری جهت طی مراحل قانونی معرفی می شوند تا نسبت به این قضیه جوابگو باشند و جریمه ای متناسب با تخلف خود پرداخت کنند.
با توجه به دغدغه مردم در خصوص استفاده از لبنیات به دلیل وجود روغن پالم در محصولات لبنی و کاهش فروش محصولات شرکت های تولیدکننده لبنیات، به بررسی و پیگیری در خصوص وجود روغن پالم در محصولات لبنی و تصمیمات اتخاذ شده در این حوزه پرداختیم.

در همین راستا، باکری، دبیر انجمن صنایع و فرآورده های لبنی ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار کرد: بنا به صحبت های مسئولین، هم اکنون گزارشات شرکت های لبنی به آزمایشگاه های نظارت بر مواد غذایی ارسال شده است. شایان ذکر است پس از اینکه جواب نمونه های ارسالی مشخص شود، شرکت هایی که اقدام به استفاده از چربی های گیاهی بدون داشتن پروانه کرده اند، به مراجع قانون گذاری جهت طی مراحل قانونی معرفی می شوند تا نسبت به این قضیه جوابگو باشند و جریمه ای متناسب با تخلف خود پرداخت کنند.

باکری تصریح کرد: در حال حاضر پاسخ نمونه های ارسالی به آزمایشگاه به صورت شفاهی و همچنین کتبی مشخص نشده است و براساس پیگیری های انجام شده توسط این انجمن در خصوص زمان پاسخ نتیجه نمونه های آزمایشگاهی، بنا به گفته مسئولین مقرر شده طبق قانون حاکم بر اداره نظارت بر مواد غذایی پیگیری های لازم انجام شود بنابراین، پس از صدور حکم قضایی نسبت به ارسال نتیجه به رسانه ها اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در خاتمه افزود: همچنین بنا به صحبت های وزیر بهداشت، در حال حاضر بر روی محصولات موجود در بازار اعم از کم چرب و پرچرب نظارت شده است و مشکل خاصی در آنها وجود ندارد. بطوریکه کنترل های لازم در این خصوص صورت گرفته و مردم می توانند با آسودگی خاطر به مصرف لبنیات موجود در بازار بپردازند شایان ذکر است محصولات شرکت هایی که تخلف کرده اند، از بازار جمع آوری شده است.