وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653

آیا الگوی آمریکایی شرکت"انرون" سرمشق"پدیده" است؟

پرسش شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ از مدیران و حسابرس پدیده

شرکت انرون یکی از معروف ترین پرونده های رسوایی مالی در قرن حاضر است. این شرکت در سال ۱۹۸۵ توسط کنت لای راه‌اندازی شد و در حالی‌که در سال مالی ۲۰۰۰ میلادی درآمد آن بیش از ۱۰۱ میلیارد دلار برآورد شده بود، در سال ۲۰۰۱ در یکی از پیچیده‌ترین پروسه‌های مالی ایالات متحده، ورشکست اعلام شد.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز برای آنکه بیشتر با شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ که موضوع فعالیت آن ارزش گذاری سهام است آشنا شوید این شرکت معرفی می شود .

شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ پس از اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، در تاریخ 1391/08/07 تحت شماره 430029 و شناسه ملی 10320820528 با سرمایه 3.000 میلیون ریال در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسید.


موضوع فعالیت شرکت:

 

-توصیه به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار در بورس و فرابورس، صکوک قابل‌معامله در بورس یا فرابورس، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های مشاع، ابزارهای مشتقه پذیرفته‌ شده در بورس، فلزات گرانبها و دیگر انواع اوراق بهادار؛

-اظهارنظر راجع به روند قیمت یا عرضه و تقاضای اوراق بهادار در آینده؛

-اظهارنظر راجع به ارزش (قیمت‌گذاری) اوراق بهادار؛

-مشاوره در زمینه مدیریت ریسک؛

-مشاوره در زمینه ادغام، تملیک، تغییر و تجدید ساختار سازمانی و مالی شرکت‌ها؛

-مشاوره در زمینه طراحی و تشکیل نهادهای مالی؛

-پذیرش سمت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به استثنای مدیریت.


یک خطای ساده حسابداری! آیا پدیده شاندیز مسیر شرکت انرون را می رود؟

در صورتهای مالی سال 92 شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز تحریفی عجیب به چشم می خورد که نباید آن را صرفا یک خطا یا اشتباه ساده حسابداری محسوب کرد. برای روشن شدن موضوع اطلاعات زیر مندرج در صورتهای مالی شرکت آورده شده است:

آیا الگوی آمریکایی شرکت

حال سوال اینجاست که فروش شرکت مجموعا 82 میلیارد تومان بوده و سرمایه در گردش شرکت هم حدود 500 میلیارد تومان در سال 92 کمتر شده است و از یک رقم منفی 223 میلیارد تومانی به رقم منفی 736 میلیارد تومان رسیده است! پس چگونه است که در صورت جریان وجوه نقد، در بخش فعالیت های عملیاتی رقم عجیب 444 میلیارد تومانی ورود وجه نقد را می بینیم؟

پاسخ اینجاست که در سال 92، شرکت ابنیه و ساختمان شاندیز، شرکت پدیده کیش را از شرکت مادر خود یعنی شرکت بین المللی پدیده شاندیز به مبلغ حدودا 450 میلیارد تومان بدون پرداخت وجه نقد و در ازای ایجاد بدهی به شرکت مادر می خرد. جدای از اینکه این معامله درون گروهی حرف و حدیث های زیادی دارد که در حوصله بحث ما نیست این معامله اساسا یک معامله غیر نقدی است و نباید در صورت جریان وجوه نقد منعکس شود. به بند 56 استاندارد شماره 2 حسابداری ایران توجه کنید:

56 . صورت‌ جریان‌ وجوهنقد تنها منعکس‌کننده‌ اثرات‌ نقدی‌ معاملات‌ و سایر رویدادها است‌. این‌امر موجب‌ می‌شود که‌ معاملات‌ غیرنقدی‌ که‌ در برخی‌ مواقع‌ در مجموعه‌ معاملات‌ و سایر رویدادهای‌ واحد تجاری‌ دارای‌ اهمیت‌ است‌، از نظر استفاده‌کننده‌ صورتهای‌ مالی‌ دور بماند. بدین‌لحاظ‌ جهت‌ ارتقای‌ کیفیت‌ اطلاعات‌ مندرج‌ در صورت‌جریان‌ وجوهنقد و فراهم‌آوردن‌ زمینه‌های‌ لازم‌ جهت‌ پیش‌بینی‌ بهتر جریانهای‌ نقدی‌ آتی‌، افشای‌ اطلاعات‌ درمورد معاملات‌ غیرنقدی‌ بااهمیت‌ در یادداشتهای‌ توضیحی‌ ضروری‌ است‌.

 از آنجاکه‌ اثر معاملات‌ غیرنقدی‌ ممکن‌ است‌ در هریک‌ از طبقه‌بندیهای‌ صورت‌ جریان‌ وجوهنقد قرار گیرد، ارائـه‌ این‌ اطلاعات‌ درصورت‌ تعدد موارد به‌ تفکیک‌ سرفصلهای‌ اصلی‌ صورت‌ جریان‌ وجوهنقد ممکن‌ است‌ ضرورت‌ یابد.

 از نمونه‌های‌ معاملات‌ غیرنقدی‌ می‌توان‌ به‌ تحصیل‌ داراییهای‌ ثابت‌ مشهود درقبال‌ تسهیلات‌ مالی‌ یا صدور سهام‌، مبادله‌ موجودی‌ مواداولیه‌ یا موجودی‌ کالای‌ ساخته‌ شده‌ با دارایی‌ ثابت‌ مشهود، افزایش‌ سرمایه‌ از محل‌ مطالبات‌ حالشده‌ بستانکاران‌ و جایگزینی‌ وامهای‌ بلندمدت‌ با وامهای‌ بلندمدت‌ دیگر اشاره‌ کرد.

تغییرات‌ در چارچوب‌ حقوق‌ صاحبان‌ سرمایه‌ که‌ مبین‌ طبقه‌بندی‌ مجدد حسابهای‌ تشکیل‌دهنده‌ حقوق‌ صاحبان‌ سرمایه‌ است‌ ازقبیل‌ افزایش‌ سرمایه‌ از محل‌ اندوخته‌ها و تخصیص‌ اندوخته‌ از محل‌ سود انباشته‌، در زمره‌ معاملات‌ غیرنقدی‌ مستلزم‌ افشا تلقی‌ نمی‌شود.

در حالی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده بدهی ایجاد شده از بابت خرید پدیده کیش را عملیاتی تلقی نموده و سرمایه گذاری بلند مدت ایجاد شده به دلیل پروژه کیش را معامله ای جداگانه و یک فعالیت سرمایه گذاری در نظر گرفته و خروج وجه نقد آن را در طبقه فعالیتهای سرمایه گذاری به عنوان خروج وجه نقد منعکس کرده. اینکار تحریف و دادن اطلاعات غلط است و معلوم نیست حسابرس محترم بر چه مبنایی گزارش حسابرسی مقبول صادر کرده است.

برای نشان دادن اهمیت موضوع باید توجه داشت که صورت جریان وجوه نقد، عینی ترین و کم قضاوت ترین صورت از بین صورتهای مالی است و تحریف آن کار هر کسی نیست. برای روشن شدن موضوع به کیس شرکت انرون توجه کنید.

شرکت انرون چگونه قانون را عوض کرد

شرکت انرون یکی از معروف ترین پرونده های رسوایی مالی در قرن حاضر است. این شرکت در سال ۱۹۸۵توسط کنت لای راه‌اندازی شد و در حالی‌که در سال مالی ۲۰۰۰ میلادی درآمد آن بیش از ۱۰۱ میلیارد دلار برآورد شده بود، در سال ۲۰۰۱ در یکی از پیچیده‌ترین پروسه‌های مالی ایالات متحده، ورشکست اعلام شد.

آیا الگوی آمریکایی شرکت

در واقع می توان تصویب قوانین ساربینز آکسلی در جهت شفافیت و حمایت از سهامداران خرد در مجلس امریکا در سال 2002 را تا حد زیادی به رسوایی انرون مرتبط دانست.

 بر پایه این قوانین در ایران نیز در سالهای اخیر فعالیتهای خوبی در جهت شفافیت و حمایت از سهامدار خرد در برابر منافع سهامدار عمده صورت گرفت. آیین نامه های نظام راهبری شرکتی را می توان در این راستا دانست.

مجموعه شرکتهای گروه انرون تقلب های پیچیده ای داشت و در ادبیات مالی یکی از نشانه ها و آلارم های وجود تقلب، همانا وجود معاملات پیچیده، برآوردهای زیاد در صورتهای مالی و معاملات درون گروهی است. در شرکت انرون نیز به طرز عجیبی در سال های منتهی به سال 2000 وجه نقد عملیاتی شرکت از سود عملیاتی آن بیشتر بود:

آیا الگوی آمریکایی شرکت

در توضیح این تحریف که با هدف با کیفیت نشان دادن سود شرکت رخ می دهد باید گفت که بدهی هایی که جنبه تامین مالی دارند به عنوان فعالیت عملیاتی ثبت می شوند زیرا افزایش بدهی یک عامل افزایش دهنده وجه نقد است.

در مورد شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز حتی اگر فرض بگیریم شرکت مادر پولی را به شرکت قرض داده(تامین مالی) و آن شرکت از این محل شرکت پدیده کیش را خریده ( گرچه اینگونه نبوده و رویداد فوق صرفا یک رویداد غیر نقدی است) در این حالت نیز شرکت ابنیه و ساختمان پدیده با آوردن بدهی به شرکت مادر در فعالیت های عملیاتی (در حالی که ماهیت آن فعالیت تامین مالی است) باعث شده است وجوه نقد عملیاتی به شدت متورم شود.

آیا الگوی آمریکایی شرکت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.