وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653

تشریح ساز و کار صندوق های با درآمد ثابت/کسب بازدهی بیش از نرخ سود بانکی

مدیر سرمایه گذاری های صندوق سرمایه گذاری کارآفرین عنوان کرد:

بطوریکه دو صندوق با نام کارآفرین و نیز آرمان کارآفرین با درآمد ثابت هستند و بازدهی ثابتی را به سرمایه گذاران اعطا می کنند و در مقابل دو صندوق با نام آرمان کارآفرین و شاخص کارآفرین در سهام شرکت های بورسی سرمایه گذاری می کنند.
صندوق سرمایه گذاری کارآفرین با درآمد ثابت در حالی پرداخت سود یکساله 24 درصد را به سرمایه گذاران خود وعده داده که به نظر می رسد این امر برخلاف صحبت های موجود مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی و نیز اعلام بانک ها جهت پرداخت سود یکساله 22 درصدی باشد.

در همین ارتباط، مدیر سرمایه گذاری های صندوق سرمایه گذاری کارآفرین در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: شرکت کارگزاری بانک کارآفرین دارای چهار صندوق سرمایه گذاری است. بطوریکه دو صندوق با نام کارآفرین و نیز آرمان کارآفرین با درآمد ثابت هستند و بازدهی ثابتی را به سرمایه گذاران اعطا می کنند و در مقابل دو صندوق با نام آرمان کارآفرین و شاخص کارآفرین در سهام شرکت های بورسی سرمایه گذاری می کنند.

عزت اله صیادنیا طیبی افزود: بازدهی صندوق شاخصی کارآفرین همبستگی زیادی با بازدهی شاخص کل بورس دارد، بطوریکه شاخص کل در حالی بازدهی منفی 21 درصدی را طی سال گذشته به ثبت رسانده که این صندوق نیز به میزان مذکور بازدهی محقق کرده است. همچنین بازدهی صندوق همچون شاخص کل از ابتدای امسال تا روز گذشته مثبت 10 درصد محاسبه می شود.

علاوه بر این، دو صندوق با درآمد ثابت کارآفرین با دارایی 380 میلیارد تومانی و نیز آرمان کارآفرین با دارایی 280 میلیارد تومانی به گونه ای مدیریت می شوند که ریسک کمتر در مقابل بازدهی ثابت را به سرمایه گذاران اعطا کنند و از این رو سرمایه گذاران ریسک گریز اقدام به تزریق نقدینگی در این صندوق ها می کنند.

وی به ساز و کار صندوق های با درآمد ثابت اشاره کرد و اظهار داشت: ترکیب سبد این صندوق ها به گونه ای است که از سپرده های بانکی کمتر استفاده شده و بیشتر در حوزه خرید و فروش اوراق مشارکت سرمایه گذاری می شود. براین اساس، صندوق با بازار گردان هایی همچون شرکت های تأمین سرمایه همکاری می کند و با خرید و فروش اوراق از بازار گردان ها به صورت غیر مستقیم بازارگردانی می کند و قسمتی از کارمزد بازار گردان ها را که در حدود 28 درصد محاسبه می شود، به صورت درآمد کسب می نماید.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه افزود: با توجه به اینکه بخش عمده ای از سرمایه گذاری ها در بخش اوراق مشارکت صورت می پذیرد و درآمدهای صندوق های با درآمد ثابت از این محل کسب می شود، می توان گفت بازدهی صندوق در مقاطعی بیش از نرخ سود بانکی خواهد بود. علاوه بر این درآمدهای ثابت روزانه برای کل دوره در نظر گرفته می شود که این امر موجب استقبال سرمایه گذاران از صندوق های با درآمد ثابت کارآفرین شده است.

ریزش سهام شرکت ها هیجانی است!

در گفتگو با یک کارشناس ارشد بازار

با توجه به کافی نبودن بودجه عمرانی دولت، همچنین پایین بودن قیمت نفت و روند نزولی قیمت های جهانی، احتمالاً صنایع بنیادی در نیمه اول سال از روند خوبی برخوردار نیستند.
شاخص کل ملاک درستی برای بازار سرمایه محسوب نمی شود و با چند سهم به راحتی مثبت و منفی می شود.

حسین جعفری کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز با بیان مطلب فوق عنوان کرد: با توجه به خوش بینی های ایجاد شده به مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی از نیمه دوم اسفند 93 سرمایه هایی وارد بازار شد که در حال حاضر با توجه به هیجانات ایجاد شده و تمایل به شناسایی سود سرمایه گذران بیشتر عرضه کننده شده اند.

وی در مورد تغییر فاز بازار به سمت صنایع بنیادی افزود: بعید به نظر می رسد که در نیمه اول سال 94 صنایع بنیادی اقبال قابل توجهی به دست بیاورند. چراکه با توجه به کافی نبودن بودجه عمرانی دولت، همچنین پایین بودن قیمت نفت و روند نزولی قیمت های جهانی، احتمالاً صنایع بنیادی در نیمه اول سال از روند خوبی برخوردار نیستند.

جعفری در پایان یادآور شد: در حال حاضر صنایعی که ارتباط مستقیمی با رفع تحریم ها دارند از اقبال بهتری برخوردارند و بازار گرایش بیشتری به این صنایع دارد که از آن جمله گروه های خودرو، بانک، قطعه سازی، لیزینگ، حمل و نقل و بیمه گروه هایی هستند که تا تیر ماه می توانند روند بهتری داشته باشند. 

صادرات محصولات فولادی به عنوان محرکی برای خروج از رکود

در گفتگو با معامله گر بورس کالای شرکت کارگزاری مبین سرمایه عنوان شد:

بلاتکلیفی حاصل از امید به کاهش قیمت محصولات موجود در بورس کالا باعث شده تا فعالان بازار فولاد در خرید محصولات فولادی، تأمل بیشتری به خرج دهند که این امر در نهایت منجر به رسوب محصولات در انبارهای شرکت های تولیدکننده می شود.
در معاملات هفته اخیر بورس کالا، محصولات فولادی شرکت هایی از جمله، ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه و همچنین فولاد خوزستان در بازار فوق مورد دادوستد قرار گرفت.

معامله گر بورس کالای شرکت کارگزاری مبین سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به اینکه همچنان کاهش تقاضا در کنار عدم تمایل عرضه کنندگان در بورس کالا به چشم می خورد، اظهار داشت: در معاملات هفته گذشته بورس کالا، تنها عرضه محصولات شرکت های ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه و همچنین فولاد خوزستان با حجم معاملات نسبتاً مناسبی به ثبت رسید و تقاضای دیگری برای سایر محصولات فولادی اعلام نگردید.

ایرج فرجی، نوسانات نرخ ارز و بیم و امید از سرانجام متن توافق نهایی مذاکرات هسته ای را از جمله عوامل مؤثر در کم فروغی عرضه و تقاضای محصولات موجود در بورس کالا عنوان کرد و افزود: بلاتکلیفی حاصل از امید به کاهش قیمت محصولات موجود در بورس کالا باعث شده تا فعالان بازار فولاد در خرید محصولات فولادی، تأمل بیشتری به خرج دهند که این امر در نهایت منجر به رسوب محصولات در انبارهای شرکت های تولیدکننده می شود.

وی در ادامه افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و نتایج نهایی مذاکرات هسته ای و به تبع آن رونق بازار مسکن، احتمال می رود در ماه های آتی، افزایش حجم معاملات محصولات فولادی را در بورس کالا نظاره گر باشیم.

معامله گر بورس کالای شرکت کارگزاری مبین سرمایه در پایان یادآور شد: امکان عرضه محصولات فولادی در رینگ صادراتی بورس کالا می تواند به عنوان محرکی قوی در راستای خروج از رکود فعلی بازار محصولات فولادی قلمداد گردد.

تداوم روند کج دار و مریز بورس تا تیر ماه امسال

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

تنش های سیاسی منطقه و برگزاری جلسه کنگره سنا طی هفته گذشته موجب شد تا رفته رفته انتظارات خوش بینانه نسبت به آینده اقتصادی و سیاسی کشور کاهش یابد و سهامداران نسبت به سرمایه گذاری در بورس عقب نشینی کنند.
معاملات روزهای ابتدایی سال جاری بازار سرمایه در حالی در پی رویدادهای مثبت سیاسی با روند پر شتاب صعودی آغاز شد که این روند به تدریج به دنبال برخی از وقایع روندی عکس را به خود گرفت.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: تنش های سیاسی منطقه و برگزاری جلسه کنگره سنا طی هفته گذشته موجب شد تا رفته رفته انتظارات خوش بینانه نسبت به آینده اقتصادی و سیاسی کشور کاهش یابد و سهامداران نسبت به سرمایه گذاری در بورس عقب نشینی کنند. بطوریکه تداوم این روند در نهایت موجب حاکمیت روند منفی بر کلیت بورس شده است.

محمدحسن جنانی به روند آتی بورس اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هنوز ابهامات موجود در حوزه سیاسی و اقتصادی کشور رفع نگردیده انتظار می رود تا طی تیر ماه سال جاری شاهد روند نوسانی و رو به مثبت بورس باشیم و تا مدت مذکور معاملات بازار سرمایه به حرکت فرسایشی و کج دار و مریز خود ادامه دهد.

این در حالی است که به نظر می رسد برخی عوامل همچون انتشار گزارش های مناسب عملکرد 12 ماهه اخیر شرکت های بورسی و نزدیک شدن به فصل برگزاری مجامع عمومی عادی مجموعه ها تغییرات مثبتی بر روند معاملات بورس ایجاد کند. در غیر این صورت پیش بینی می شود تا موعد مقرر مذاکرات نهایی هسته ای بازار سرمایه در فاز تعادلی خود باقی بماند.

وی در خصوص صنایع پرپتانسیل بورس طی سال جاری ابراز داشت: صنایعی که مشکلات موجود بر سر راه وضعیت تولید و سودآوری آنها تا حدودی برطرف شده و در وضعیت بهتری به سر می برند، از جمله گروه هایی هستند که از پتانسیل رشد سودآوری برخوردارند و گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری هستند.

این کارشناس بازار سرمایه به صنایع خودرو و لیزینگ اشاره کرد و گفت: این گروه ها که متأثر از اعمال تحریم های بین المللی ضرر و زیان قابل توجهی را محتمل شده اند، در شرایط کنونی و در صورت لغو تحریم ها از پتانسیل رشد سودآوری و صعود قیمتی برخوردارند. همچنان که سهام مجموعه های خودروساز و لیزینگ طی هفته های گذشته بازدهی قابل قبولی را محقق ساختند.

جنانی در خاتمه با اشاره به روند معاملات مجموعه های پالایشی، در این خصوص ابراز داشت: سایه ابهامات همچنان بر سر این واحدها وجود دارد و به نظر می رسد در واکنش به رفتار هیجانی و صعود پرشتاب قیمت سهام مجموعه های مذکور، اکنون شاهد روند کاهشی ارزش سهام آنها هستیم.

واگذاری 37 درصد از سهام "ومهر" طی دو ماه آتی/ صدور قطعی مجوز بانک تا تیرماه

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد خبر داد:

بانک مرکزی تا تیرماه به ما مهلت داده است تا حداقل 51 درصد از سهام خود را در فرابورس واگذار کنیم که در همین راستا بانک مهر اقتصاد نیز طی دو ماه آینده با توجه به شرایط بازار و قیمت‌های روز نسبت به این موضوع اقدام خواهد کرد.
مدیر عامل بانک مهر اقتصاد در نشست خبری خود طی صبح روز جاری به ارایه آخرین جزییات از طی مراحل دریافت مجوز بانک مهر اقتصاد از سوی بانک مرکزی پرداخت.

به گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، غلامحسین نتاج طی این نشست خبری که صبح روز جاری و با حضور جمعی از مدیران ارشد این بانک و تعدادی از اصحاب رسانه و خبرنگاران برگزار شد، با اشاره به این‌که مجوز قطعی بانک مرکزی برای بانک مهر اقتصاد پس از واگذاری 51 درصد سهام آن صادر خواهد شد، گفت: این در حالی است که بعد از تصویب اساسنامه بانک مهر اقتصاد در سال گذشته در اواخر سال توانستیم حدود 14 درصد سهام بانک را بین 170 هزار متقاضی و مشتریان خود که از عموم جامعه هستند، در فرابورس واگذار کنیم.

وی گفت: بانک مرکزی تا تیرماه به ما مهلت داده است تا حداقل 51 درصد از سهام خود را در فرابورس واگذار کنیم که در همین راستا بانک مهر اقتصاد نیز طی دو ماه آینده با توجه به شرایط بازار و قیمت‌های روز نسبت به این موضوع اقدام خواهد کرد.

نتاج پیرامون قیمت سهام "ومهر" افزود: قیمت پایه سهام بانک مهر اقتصاد با ورود به بازار توافقی فرابورس حدود 130 تومان تعیین و تا 138 تومان نیز معامله شد که در آخرین قیمت حدود 123 تومان معامله شده این در حالی است که با توجه به ارزش ذاتی سهام این بانک، خریداران این سهم از سود آن منتفع خواهند شد.

نتاج همچنین با اشاره به وجود 12 میلیون مشتری سپرده‌گذار و 10.5 میلیون نفری که طی این سال‌ها انواع وام و تسهیلات را از بانک مهر اقتصاد دریافت کرده‌اند، از مهم‌ترین برنامه‌های این بانک را فعالیت‌های ارزی عنوان کرد.

به گفته وی نرخ معوقات بانک مهر اقتصاد در حد استاندارد و بین سه تا پنج درصد است که البته با توجه به تضمین‌های موجود این مطالبات سوخت‌شده نبوده و قابل برگشت هستند.

نتاج پس از پایان توضیحات خود پیرامون عملکرد این بانک، به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت و در خصوص سوال خبرنگار بورس نیوز پیرامون عملکرد 12 ماهه سال 93 "ومهر" و میزان سود محقق شده در سال مالی قبل گفت: بانک مهر اقتصاد طبق قانون تا اردیبهشت ماه فرصت دارد صورت های مالی عملکرد 12 ماهه سال 93 را اعلام کند. اما طبق برنامه به نظر می رسد حداقل سود 150 ریالی به ازای هر سهم در سال مالی 93 محقق شود، اما اگر عملکرد بانک با تعدیل مثبت و یا منفی همراه باشد، پس از نهایی شدن به بازار سرمایه اعلام خواهد شد.

وی پیرامون برنامه های "ومهر" در بخش فعالیت های ارزی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما گفت: در حال حاضر معاونت ارزی بانک مهر اقتصاد راه اندازی شده و نرم افزارها و انجام مطالعات برای بازار فعالیت های ارزی صورت گرفته که پس از دریافت مجوزهای لازم این بخش نیز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی در ادامه پیرامون برنامه افزایش سودآوری "ومهر" در سال مالی 94 به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر در نظر داریم مسیر سال گذشته را جهت اعطای وام و تسهیلات به آحاد جامعه طی کنیم؛ چراکه واسطه گری وجوه اصلی ترین تعهد ماست. در این راستا در ماه های پایانی سال گذشته که عموم بانک ها پرداخت وام و تسهیلات خود را متوقف کرده بودند، بانک مهر اقتصاد به عنوان تنها بانک در این زمینه فعالیت خود را پیگیری کرد. علاوه بر اینکه بانک مهر اقتصاد از روزهای ابتدایی فروردین ماه امسال نیز آمادگی پرداخت تسهیلات و وام را داشت.

نتاج تأکید کرد: در سال 94 تلاش داریم پس از دریافت مجوزهای قطعی خدماتی که در حال حاضر اجازه انجام آنها را نداریم، به ویژه در بخش ارزی، حساب های جاری و نیز صدور ضمانت نامه ها، برنامه های مدونی را ارایه دهیم که زیرساخت های لازم جهت اجرای برنامه های مذکور فراهم شده است.

مدیر عامل این بانک فرابورسی با اشاره به لزوم کاهش سود سپرده با توجه به کاهش نرخ تورم در کشور در پاسخ به خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: البته در این شرایط کاهش یکباره نرخ سود توصیه نمی‌شود، بلکه باید در مرحله‌ اول سود سپرده کاهش یافته و به دنبال آن و به تدریج نرخ سود تسهیلات با یک فرصت سه تا شش ماه بعد از کاهش نرخ سود سپرده ها اصلاح شود.

وی با تأکید بر اینکه امیدواریم در نهایت به گونه‌ای برای تغییر نرخ سود بانکی اعم از سپرده و تسهیلات تصمیم‌گیری شود که به تکرار اشتباهات گذشته نینجامد، یادآور شد: متاسفانه در دوره‌های قبل شاهد بودیم که به جای این‌که اول سود سپرده اصلاح شده و بعد از آن سود تسهیلات مورد بازنگری قرار گیرد، این اتفاق برعکس شد که نتایج خوبی به همراه نداشت.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد در خاتمه سخنان خود با تاکید بر این‌که تمام مشکلات اقتصاد تنها با اصلاح نرخ سود بانکی برطرف نمی‌شود، عنوان کرد: در این شرایط باید تمامی بازارها و مسائل موجود در آنها اصلاح شده و به طور همگام حرکت کند تا بتواند اثربخش باشد.

فریب فروشندگان سیگنال را نخورید/بورس بازار دو هفته ای نیست

مدیر مسئول سایت "دیلی تحلیل" عنوان کرد:

تمامی تحلیل ها و پیشنهادات خرید و فروش توسط تحلیلگران حرفه ای بازار و مدیران نام آشنای بورس ارائه می گردد و نبض بازار و گزارش های بازار توسط معامله گران با سابقه بورس نگارش می شود.
شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا به منظور ارایه خدمات بیشتر و جلب رضایت مشتریان، اقدام به توسعه بخش مشاوره سرمایه گذاری در قالب وب سایت تحلیل کرده است.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، وب سایت "دیلی تحلیل" از اوایل سال 92 آغاز به کار کرده و فعالیت های خود را از اواخر همان سال با استفاده از حضور کارشناسان با تجربه به صورت حرفه ای دنبال می نماید.

براساس این گزارش، روزانه مطالب متعددی به منظور آشنایی بیشتر فعالین بازار سرمایه برای سرمایه گذاری موفق تر در سایت "دیلی تحلیل" قرار می گیرد که از جمله اقدامات سایت مذکور می توان به نبض بازار، تحلیل بنیادی، ارزشگذاری، تحلیل تکنیکال شرکت ها، ارایه پیشنهادات خرید و فروش بر مبنای اطلاعات تحلیلی، انواع گزارش های روزانه بازار سهام و کالا و همچنین بررسی جدیدترین اخبار و شایعات بازار سرمایه اشاره کرد.

این گزارش می افزاید: تمامی تحلیل ها و پیشنهادات خرید و فروش توسط تحلیلگران حرفه ای بازار و مدیران نام آشنای بورس ارائه می گردد و نبض بازار و گزارش های بازار توسط معامله گران با سابقه بورس نگارش می شود.

مدیر سرمایه گذاری و صندوق شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز به سطح کیفی تحلیل ها اشاره کرد و اظهار داشت: کارگزاری تدبیرگران فردا دارای مجوز مشاوره سرمایه گذاری از بورس اوراق بهادار است و تمامی مطالب نگارش شده درسایت "دیلی تحلیل" بر اساس مستندات و بررسی های کامل کارشناسی می باشد.

علیرضا مستقل با اشاره به اینکه اکنون افراد زیادی این روزها با اغوای سرمایه گذاران و اخذ مبالغ هنگفتی دست به فروش سیگنال و اقدامات دیگر می زنند، گفت: بازار سرمایه برای سرمایه گذاری در بازه زمانی یک یا دو هفته ای نیست و سرمایه گذارانی که سرمایه خود را به دست اینگونه افراد با هدف کسب بازده نجومی و تضمین شده می سپارند، دست به کار خطرناکی می زنند چرا که هیچ چیز در بازار سرمایه تضمین شده نیست و حتماٌ بایستی با اطلاعات و تحلیل کامل وارد بورس شد.

در همین ارتباط، مسئول سایت دیلی تحلیل نیز در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز به بروز بودن و پویایی این سایت اشاره کرد و گفت: در سایت "دیلی تحلیل" همه روزه تحلیل ها و گزارش های متنوعی قرار می گیرد و کارشناسان در طول بازار وقایع رخ داده را به سرعت تحلیل کرده و به اطلاع کاربران می رسانند.

حسین فرمانی به دسترسی رایگان کلیه مطالب این سایت برای عموم اشاره نمود و خاطر نشان کرد: استفاده از مطالب این سایت تنها احتیاج به ثبت نام دارد و کاربران هیچ گونه مبلغی را در مقابل امکانات سایت پرداخت نخواهند کرد زیرا ارائه مشاوره رایگان بخشی از خدمات شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر "دیلی تحلیل" بیش از 3 هزار کاربر فعال دارد که در تلاش هستیم تا با ارایه خدمات رایگان، نظر تعداد زیادی از فعالان بازار را جلب نماییم.

فرمانی از ارایه خدمات ویژه برای مشتریان شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا از جمله ارتباط آنلاین در تمامی ساعات با کارشناسان سایت و پرسش و پاسخ خبر داد و گفت: مشتریان کارگزاری مربوطه می توانند در طول ساعات معاملاتی و یا قبل از انجام هرگونه معامله خرید یا فروش با کارشناس سایت مشورت نموده و از وضعیت تکنیکالی و بنیادی و اخبار سهم مطلع شده و سپس اقدام به خرید نماید که بایستی برای عضویت با واحد مشاوره کارگزاری تدبیر گران با شماره 82428 تماس حاصل فرمایند.

وی هدف از این اقدام را راهنمایی مشتریان برای عدم انجام معاملات هیجانی و جلب اعتماد سرمایه گذاران عنوان کرد و گفت: انجام معاملات صحیح و جلوگیری از متحمل شدن زیان توسط مشتریان از جمله اهداف شرکت کارگزاری تدبیر گران فردا است و بزودی خدمات جذاب تری نیز ارایه خواهد شد.

مسئول سایت دیلی تحلیل در پایان از ایجاد بخشی برای نمایش تحلیل علاقه مندان به بورس با عنوان "تحلیلگر مهمان" در سایت دیلی تحلیل خبر داد و یادآور شد: این بخش به منظور مشارکت بیشتر کاربران در سایت و ایجاد فضایی برای نمایش تحلیل کارشناسان خارج از سایت به بازار سرمایه تشکیل شده است.

پوشش بودجه برآوردی سال مالی 93/تأثیر سوئیفت بانکی بر "دی"

در گفتگو با رییس اداره امور مالی بانک دی عنوان شد:

بانک دی نیز توانایی مبادلات ارزی با شبکه بانکی جهانی را دارد که این امر با برقراری سوئیفت بانکی می تواند برای بانک دی همچون سایر بانک های داخل کشور حائز اهمیت واقع گردد.
در چند وقت اخیر، گمانه زنی هایی مبنی بر افزایش سرمایه 100 درصدی و همچنین میزان سود تقسیمی حدود 90 درصدی در مجمع سال مالی 93 بانک دی به گوش می رسید.

در همین ارتباط، ریس اداره امور مالی بانک دی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز در خصوص انتشار اخباری در رسانه ها مبنی بر افزایش سرمایه 100 درصدی "دی" اظهار داشت: تاکنون از سوی هیأت مدیره بانک دی، هیچگونه ابلاغیه ای در خصوص مراحل مقدماتی افزایش سرمایه اعلام نشده است.

حسین ظریفی با اشاره به اینکه همچنان زمان برگزاری مجمع عمومی بانک دی مشخص نشده است، افزود: اکنون در حال حسابرسی صورت مالی سال گذشته بانک دی می باشیم و میزان سود تقسیمی سال مالی 93 نیز در روز برگزاری مجمع مشخص خواهد شد.

وی در خصوص احتمال تعدیل مثبت سود "دی" در آخرین گزارش سال مالی 93 گفت: بانک دی در صورت مالی سال گذشته هیچگونه تعدیل مثبت سودی را نخواهد داشت و تنها پوشش بودجه برآوردی امکان پذیر است.

ظریفی در خصوص تفاهم نامه بیانیه سیاسی میان ایران و گروه 1+5 و برداشته شدن سوئیفت بانکی، یادآور شد: بانک دی نیز توانایی مبادلات ارزی با شبکه بانکی جهانی را دارد که این امر با برقراری سوئیفت بانکی می تواند برای بانک دی همچون سایر بانک های داخل کشور حائز اهمیت واقع گردد.

رییس اداره امور مالی بانک دی در خصوص الزامیه بانک مرکزی مبنی بر فروش دارایی بانک ها و خارج شدن از بنگاهداری افزود: در صورت اعمال افزایش سرمایه "دی" می توانیم دارایی های خود را حفظ کنیم و در غیر اینصورت بایستی به حد الزام بانک مرکزی برسیم و فروش دارایی ها را در دستورکار قرار دهیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر، گروه بانکی کشور به لحاظ گشایش LC از شرایط مطلوبی برخورداری می باشند.

شاخص کل به دره 68 هزار واحدی افت کرد

با عبور از دو کانال

امروز سهامداران اغلب صنایع و شرکت های فعال بورسی شاهد افت سرمایه خود بودند و در این میان روند معاملاتی گروه بانکی بیشترین تأثیر منفی را بر افت شاخص کل بر جای گذاشت و برخی نمادهای پتروشیمی، فولاد و تجهیزات نیز نماگر بازار سرمایه را در این مسیر همراهی کردند.
معاملات روز جاری بازار سهام در حالی در مسیری نزولی آغاز شد که در پی تداوم این روند شاخص کل بورس تا ساعات میانی معاملات امروز با افت بیش از هزار واحدی و سقوط به دو کانال پایین تر مواجه شد.

براساس گزارش بورس نیوز، نماگر بازار سرمایه طی دقایق ابتدایی معاملات امروز از مدار 70 هزار واحدی عبور کرد و پا به مدار 69 هزار واحدی گذاشت و در پی پایداری روند کاهشی ارزش سهام شرکت های بورسی طی ساعات میانی معاملات با گذر از این کانال وارد مدار 68 هزار واحدی شد. بدین ترتیب این نماگر یکی پس از دیگری از قله هایی که طی روزهای ابتدایی هفته گذشته فتح کرده بود، افت کرد.

براین اساس، امروز سهامداران اغلب صنایع و شرکت های فعال بورسی شاهد افت سرمایه خود بودند و در این میان روند معاملاتی گروه بانکی بیشترین تأثیر منفی را بر افت شاخص کل بر جای گذاشت و برخی نمادهای پتروشیمی، فولاد و تجهیزات نیز نماگر بازار سرمایه را در این مسیر همراهی کردند.

به گونه ای که نمادهایی همچون "تاپیکو"، "وبملت"، "فولاد"، "وپاسار"، "رمپنا"، "وغدیر" و "وبصادر" بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل اعمال کردند.

کاهش قیمت خودرو با حصول توافق/وضعیت قطعه سازان چه خواهد شد؟

یک کارشناس صنعت خودرو ارزیابی کرد:

امکان حصول توافقات هسته ای ایران با گروه 1+5 حداقل تا تیرماه طول خواهد کشید، اما به نظر می رسد با نهایی شدن توافقات و امکان گشایش اعتبار، هزینه نقل و انتقال ارز خودروسازان کاهش خواهد یافت و این مساله طبعا تا حدودی موجب تعدیل افزایش قیمت خودرو خواهد شد.
امکان حصول توافقات هسته ای ایران با گروه 1+5 حداقل تا تیرماه طول خواهد کشید، اما به نظر می رسد با نهایی شدن توافقات و امکان گشایش اعتبار، هزینه نقل و انتقال ارز خودروسازان کاهش خواهد یافت و این مساله طبعا تا حدودی موجب تعدیل افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

در همین ارتباط یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: توافقات اخیر بیشتر به صورت شفاهی بوده و تا رسیدن به توافقات نهایی همچنان زمان باقی است به همین جهت هرگونه همکاری و توسعه روابط با شرکت های خارجی در حال حاضر نتیجه چندان موثری را در بر نخواهد داشت، تا زمانی که به توافقات نهایی دست پیدا کنیم. به نظر می رسد رفع تحریم ها و توافقات هسته ای بهانه افزایش قیمت را از خودروسازان گرفته و منجر به کاهش قیمت خواهد شد. البته اثرات جامع هسته ای سهم قابل توجهی بر خودروهای وارداتی دارد به گونه ای که در سال آتی قیمت خودروهای وارداتی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

علیرضا برنجی پیرامون آثار ناشی از همکاری شرکت های خودروساز خارجی با شرکت های ایرانی بر قیمت خودرو و سودآوری خودروسازان داخلی گفت: ورود خودروسازان خارجی و مشارکت با ایرانی ها تولید را متحول کرده و تولیدکنندگان ایرانی نیز در کنار خارجی ها می توانند سهم بازار بیشتری را در داخل، از آن خود کرده و پای چینی ها را از بازار ایران کوتاه کنند. ضمناً به طور قطع بازار رقابتی که پیش روی مردم و خودروسازان قرار می گیرد، خود عاملی برای کاهش قیمت در بازار فعلی خودرو خواهد شد.

این کارشناس ارشد مسائل حقوقی در خصوص اینکه با توجه به حجم بالای بدهی های معوق شرکت های خودروساز، بهترین راهکار برای خروج از این میزان بدهی چیست؟ اظهار داشت: با توجه به تمدید مهلت پرداخت بدهی های تولیدی تا 3 سال آینده فرصت مناسبی برای شرکت های خودروساز پدید خواهد آمد تا از این شرایط خارج شده و با کنترل قیمت براساس عرضه و تقاضا در بازار و جذب سرمایه گذار خارجی این مشکل را مرتفع نمایند.

برنجی به بررسی وضعیت قطعه سازان داخلی در صورت حصول توافق نهایی هسته ای پرداخت و گفت: قطعه سازان داخلی نیز در این شرایط می توانند با تولید محصولات مورد نیاز، سهم خود را در بازارهای جهانی افزایش دهند ضمناً با بالا بردن کیفیت قطعات تولید شده در داخل کشور می توان از ورود بی رویه قطعات چینی با کیفیت نامطلوب به داخل کشور جلوگیری کرد. در این شرایط، شرکت های کروز، عظام، دینا پارت جزو برترین قطعه سازان داخلی می باشند که رشد بالایی در این صنعت برخوردار می باشند و پتانسیل بالایی جهت تولید بهتر و بهره وری را دارا می باشند.

وی در پاسخ به اینکه با رفع تحریم ها و توافق نهایی هسته ای و در نتیجه ورود قطعات تولیدی خارجی به بازار خودروی ایران، تکلیف قطعه سازان داخلی چیست؟ تصریح کرد: ورود قطعه سازان خارجی به کشور امری مثبت تلقی می شود که توسعه صنعت و اشتغال زایی مناسبی را به همراه خواهد داشت. حضور قطعه سازان خارجی در ایران، برای دولت درآمدزایی داشته و همچنین در حال حاضر با ورود خودروی تکمیل شده به کشور، تنها عوارض وارداتی اخذ می گردد، اما در صورت حضور آنها به منظور تولید قطعات در کشور به درآمدهای مالیاتی دولت نیز افزوده خواهد شد.

در خاتمه، این کارشناس صنعت خودرو پیرامون صحبت های سال 93 وزیر صنعت مبنی بر امکان ادغام خودروسازان داخلی و آثار آن بر فضای رقابتی در صنعت خودرو گفت: برای این کار باید کلیه مالکیت دولتی بر صنایع خودروسازی کشور که در حال حاضر از طریق سازمان گسترش اعمال می شود با واگذاری سهام دولتی به بخش خصوصی واقعی پایان یافته و از این طریق تصدی گری دولت در صنعت پایان یافته تا نقش دولت از تصدی گری به سیاست گذاری محض ارتقاء یابد و با تدوین مشترک استراتژی های بلند مدتی که قطعاً حمایتی و بسیار کاربردی خواهند بود توسط صنعت و دولت، صنایع داخلی بتوانند به ترسیم چشم انداز آینده خود پرداخته و با سرعت بالا به سمت تحقق تولید بومی با کیفیت و رقابت پذیر که موجب سربلندی جامعه است حرکت کنند.


دوران طلایی بورس رقم خواهد خورد؟/نشانه های ورود جریان نقدینگی به بازار

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند:

اما همچنان بازار با بزرگترین ریسک که همان عدم رفع ریسک ناشی از تحریم هاست، مواجه بوده و آنقدر سایه این عامل بزرگ می باشد که تمام عوامل روانی، بنیادی، تکنیکی و تحلیل و منطق را در برگرفته است. اما چنانچه ریسک مذکور مرتفع گردد.
حجم معاملات سهام و رشد آن طی روزهای اخیر نشان دهنده برگشت بخش زیادی از نقدینگی های خارج شده از بورس به سمت بازار سرمایه است.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند با بیان این مطلب پیرامون شکل گیری جریان نقدینگی به سمت بازار سهام به خبرنگار بورس نیوز گفت: در حال حاضر بازارهای طلا، دلار و مسکن با اتفاق خاصی روبه رو نخواهند شد و طبیعی است که نقدینگی به سمت آنها نخواهد رفت و در این میان تنها گزینه جذب کننده پول موجود در سپرده های بانکی و اوراق مشارکت، بورس است.

علی دهدشتی نژاد افزود: خوشبختانه در شرایطی هستیم که خروج پول از بانک ها به سمت بازار سرمایه خواهد بود و این میان راه دیگری برای حضور این پول ها وجود ندارد.

وی تأکید کرد: در شرایط فعلی حرفه ای های بازار در حال تزریق نقدینگی به بورس هستند، هرچند با برگشت حرفه ای ها نمی توان گفت کل نقدینگی فراری از بازار سهام در حال انتقال مجدد به بورس است؛ چراکه همچنان ریسک ها پابرجاست و نمی توان گفت آثار قطعی از سرعت بالای جریان نقدینگی به بورس قابل مشاهده می باشد. بطوریکه طبق نمودارهای ارزش جاری معاملات و حجم آن مسلم به نظر می رسد که روند برگشت نقدینگی به بازار آنقدر قدرتمند نیست که بتوان کل سرمایه ها را به طور کامل وارد بورس کرد، بلکه بهتر است نقدینگی سرمایه گذاران به تدریج آن هم وارد سهام کم ریسک شود.

وی یکی دیگر از نشانه های ورود نقدینگی را رشد نسبت کشش تقاضا نسبت به عرضه دانست و افزود: تجربه نشان داده در شرایطی که کشش تقاضا برای چهار روز متوالی بیش از 60 درصد عرضه باشد، این جریان قطعاً اتفاق می افتد که این عامل در کنار ارزش و حجم معاملات می تواند نشانه برگشت نقدینگی به بازار باشد.

دهدشتی نژاد در خصوص وضعیت فعلی بازار نیز اظهار داشت: هم اکنون شرایط خوبی چه از منظر ارزش ذاتی سهام و چه وضعیت بنیادی شرکت ها وجود دارد و طبق تحلیل هایی که انجام شده طی بازه های سه تا پنج ساله، حضور در بورس ایران با تحقق بازدهی مطلوبی همراه می شود که قابل مقایسه با فعالیت در هیچ بازار دیگری نیست، اما به شرط حضور مستمر و البته بلندمدت که در حال حاضر این شرایط مساعد برای سرمایه گذاری فراهم شده است.

وی تأکید کرد: اما همچنان بازار با بزرگترین ریسک که همان عدم رفع ریسک ناشی از تحریم هاست، مواجه بوده و آنقدر سایه این عامل بزرگ می باشد که تمام عوامل روانی، بنیادی، تکنیکی و تحلیل و منطق را در برگرفته است. اما چنانچه ریسک مذکور مرتفع گردد سالی طلایی را در بورس خواهیم داشت؛ چراکه شرایط برای رشد قیمت ها مساعد بوده و نه تنها سایر بازارهای رقیب با رکود مواجه هستند، بلکه سهام شرکت ها نیز در کف قیمتی خود قرار دارند. در مقابل اگر ریسک تحریم ها رفع نشود، سال طلایی را در پیش رو نخواهیم داشت. هرچند در چنین حالتی نیز آن دسته از سهام بنیادین که پتانسیل حرکت صعودی دارند، با شیب ملایمی رشد قیمت های خود را خواهند داشت.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه به عرضه های اولیه سهام نیز اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من عرضه های اولیه پی در پی اخیر نشان می دهد تفکر مدیریت بورس به سمت هرچه سریع تر بزرگ کردن بازار است تا در صورت رفع تحریم ها بازار با صف سنگین و حباب گونه خریداران مواجه نشود. بطوریکه این اقدام می تواند با وسعت دادن به بورس، گنجایش حجم نقدینگی جدید را نیز برای سرمایه گذاران ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه برای ورود به سهام پرریسک و متأثر از رفع تحریم ها هنوز قدری زود است، اظهار داشت: یک جمله در بورس های دنیا وجود دارد مبنی بر اینکه خیلی بهتر است که فرد بیرون از بازار باشد و بگوید ای کاش در بازار می بود، تا اینکه داخل بازار باشد و بگوید ای کاش بیرون بود. بطوریکه این اصل محافظه کارانه ای است که بر مبنای آن بهتر است دیرتر اما با اطمینان بیشتری وارد بورس شوید تا اینکه به بهای زود وارد شدن با ریسک نامحدود مواجه باشیم. چراکه با وجود حرکت نقدینگی به بازار و ارزانی قیمت سهام، اما قطعیت های لازم برای رفع تحریم ها حاصل نشده است. اگرچه اتفاقات پیرامون این موضوع به تدریج شکل و شمایل متفاوتی به خود گرفته و اکثر افراد انتظار رفع تحریم ها را دارند که در صورت تحقق سالی طلایی را در بورس شاهد خواهیم بود.

باید و نباید عراقچی برای شورای امنیت


باید و نباید عراقچی برای شورای امنیت








عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران یکشنبه اعلام کرد ایران بر لغو همه قطعنامه هایی که شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور اعمال کرده است، تاکید دارد .

 

به گزارش فردا به نقل از واحد مرکزی خبر، عراقچی گفت: «ایران تاکید دارد همه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به موجب توافقنامه آتی لغو شود 

 

شورای امنیت از سال ۲۰۰۶ در ارتباط با برنامه هسته ای ایران، هشت قطعنامه علیه این کشور تصویب کرده است. تحریم های اعمال شده علیه ایران شامل ممنوعیت امضای قراردادهای تسلیحاتی و فناوری های هسته ای، ممنوعیت فعالیت های مربوط به تولید موشک های بالستیک، و تحریم های هدفمند علیه اشخاص و سازمان های ایرانی همچون مسدود کردن دارایی هایی آنها یا ممنوعیت مسافرتی است .

 

ایران بارها خواستار لغو این تحریم ها و تحریم های دیگری شده است که آمریکا و شماری از کشورهای دیگر به صورت یک جانبه علیه تهران اعمال کرده اند .

 

وزیران امور خارجه ایران و گروه پنج به علاوه یک نوامبر ۲۰۱۴ در نشستی در وین ضرب الاجل دستیابی به توافق فراگیر در خصوص پرونده هسته ای ایران را تا پایان ژوئن ۲۰۱۵تمدید کردند. طرفین توافق کردند تا پایان ماه مارس درباره مسائل کلیدی مورد مناقشه تصمیم سیاسی اتخاذ کنند. هنوز معلوم نیست مذاکرات در لوزان چه زمانی پایان خواهد یافت .

 

آغاز مذاکرات وزرای خارجه ایران و 1+5 در لوزان


آغاز مذاکرات وزرای خارجه ایران و 1+5 در لوزان







هتل بو ریواژ شهر ساحلی لوزان میزبان وزرای خارجه ایران و ٦ کشور شد .

 

به گزارش فارس، به گفته عراقچی این دیدار مهمترین دیدار چند روز گذشته خواهد بود که نتیجه مذاکرات را تا حد زیادی مشخص خواهد کرد .

 

این شهر از چهارشنبه شب و برای دومین بار طی دو هفته اخیر میزبان رایزنی‌ها برای حل موضوع هسته‌ای ایران و دستیابی به راه حل جامع هسته‌ای است .

 

ایران و آمریکا طی 6 روز اخیر رایزنی های فشرده‌ای را در سطح وزرای خارجه، معاونان و کارشناسان و همچنین بین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا داشتند .

وزرای خارجه فرانسه و آلمان هم روز شنبه به مذاکرات پیوستند و موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز شنبه شب راهی لوزان شد .

 

پیش از ظهر یکشنبه وزیر خارجه چین و عصر لاوروف وزیر خارجه روسیه به گفت‌وگوها پیوستند و آخرین وزیر خارجه 6 کشور هاموند بود که یکشنبه شب وارد لوزان شد .

وزرای خارجه ٥ کشور طی شنبه و یکشنبه رایزنی‌های فشرده‌ای به صورت دوجانبه با ظریف و کری و همچنین سه جانبه با کری و دیگر اعضای ١+٥ داشتند .

آخرین ارزیابی کری از مذاکرات هسته‎ای


آخرین ارزیابی کری از مذاکرات هسته‎ای








جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با ریانووستی در شهر لوزان سوییس، تصریح کرد که وی از این مساله مطمئن نیست که در این مرحله از مذاکرات بتوان به یک توافق بر سر برنامه هسته ای ایران دست یافت .

 

به گزارش تسنیم، آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین و آلمان در شهر لوزان سوییس ادامه دارد. دو طرف قصد دارند تا ضرب الاجل 31 مارس به توافق اولیه هسته ای دست یابند .

 

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان تاکید کرده است که ایران خواستار لغو همه تحریم های اعمال شده از سوی سازمان ملل و آمریکا و اتحادیه اروپا است .

 

دیپلمات های غربی از ادامه اختلافات بر سر تحقیق و توسعه هسته ای و روند لغو تحریم ها در مذاکرات لوزان خبر می دهند .

 

العربیه:مذاکره کنندگان درلوزان بر دستیابی به توافق اصرار دارند


العربیه:مذاکره کنندگان درلوزان بر دستیابی به توافق اصرار دارند








شبکه العربیه گزارش داد: وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک و ایران در لوزان سوئیس بر دستیابی به توافق در مذاکرات هسته ای تاکید دارند .

به گزارش نامه نیوز به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در لوزان حاضر نشد درباره دستیابی به توافق در مذاکرات هسته ای با ایران ابراز خوشبینی کند .

 

زین الروابده گزارشگر شبکه العربیه درباره مذاکرات هسته ای لوزان گفت: وزرای امور خارجه کشورهای بزرگ و تهران با تعلیق دیگر برنامه های خود بر مذاکراتی متمرکز شدند که به نظر می رسد قصد ندارند پیش از پایان آن لوزان را ترک کنند. با توجه به باقی ماندن فرصت کمتر از دو روز تا پایان مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافقنامه اصولی، همه طرف در مذاکرات حاضر شدند اما هنوز توافقی به دست نیامده است .

 

مانند موارد قبلی پیش از پایان مهلت توافقنامه هسته ای، خبرهای ضد و نقیضی درباره نزدیک بودن دستیابی به توافق منتشر می شود. در حالی که فدریکا موگرینی مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا دستیابی به توافق را نزدیکتر از هر زمان دیگر دانست و دیپلمات ها از حل اختلافات اصلی سخن گفتند، تهران این خبرها را به طور کامل تکذیب کرد .

 

دیپلمات ها می گویند ایران با کاهش دستگاه های سانتریفوژ این کشور به حدود یک سوم موافقت کرده است. تهران همچنین ارسال بیشتر ذخایر مواد هسته ای خود را از طریق دریا پذیرفته است. اما ایران این گزارش ها را تکذیب و آنها را گمانه زنی های مطبوعاتی توصیف کرد. این کشور حتی تاکید کرد بیشتر دستگاه های سانتریفوژ خود را حفظ خواهد کرد و هیچ یک از تاسیسات این کشور به ویژه فوردو هم تعطیل نخواهد شد .

 

در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که خبرهای ضدونقیض از لوزان به گوش می رسد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از تل آویو به جنگ خود علیه این مذاکرات ادامه می دهد. پیش بینی می شود در جلسات مذاکرات فشرده، توافقنامه اصولی به دست آید تا متن آن تا ژوئیه آینده نهایی شود.

خودداری اصناف از عرضه لبنیات خارج از نرخ مصوب در سال جدید


خودداری اصناف از عرضه لبنیات خارج از نرخ مصوب در سال جدید







علی رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: در سال جدید برای جلوگیری از افزایش قیمت خارج از چارچوب فرآورده‌های لبنی، بنا بر توافق مشترک اتحادیه‌های فروشندگان لبنیات، اتحادیه خوار و بار فروشان و سوپرمارکت‌ داران، از فروش محصولات لبنی خارج از مصوبه سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان جلوگیری به عمل می‌آید .

 

رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات، افزود: براین اساس در صورتی که شرکتی به صورت خود سر، اقدام به افزایش قیمت لبنیات کرد واحد‌های سراسری اصناف محصول وی را نمی فروشند .

 

وی خاطرنشان کرد:  برای اجرای بهتر این طرح نیازمند همکاری  فروشگاه‌های زنجیره ‌ای و مصوبه قانونی هستیم تا در صورت تخطی بر خوردهای لازم انجام شود .

 

وی با بیان اینکه برای رعایت حقوق مصرف کنندگان باید از مبدا جلوی متخلفان را گرفت،  تصریح کرد: در اواخر سال گذشته دو شرکت لبنی با افزایش خود سرانه محصول خود، هر لیتر شیر را 200 تومان گران تر از قیمت مصوب به فروش رسانده و جریمه شدند اما این موضوع زیان مصرف کنندگان را جبران نمی‌کند .

 

گفتنی است که در ماه های پایانی سال گذشته دو برند معروف تولید کننده فرآورده‌های لبنی، بدون مجوز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان اقدام به افزایش نرخ شیر کم چرب که دارای بیشترین میزان تقاضا در میان فرآورده‌های لبنی است، کردند و با بر خورد سازمان تعزیرات، قیمت‌های آنها اصلاح شد.

لاوروف و کری در خصوص برنامه هسته ای ایران گفتگو کردند


لاوروف و کری در خصوص برنامه هسته ای ایران گفتگو کردند







پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سرگئی لاوروف و جان کری وزرای خارجه روسیه و آمریکا در لوزان سوییس دیدار کرده و بطور مفصل در خصوص برنامه هسته ای ایران گفتگو کردند .

 

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه ای در شبکه اجتماعی فیس بوک خاطرنشان کرد: لاوروف و کری در خصوص موضوعات مربوط به دور کنونی مذاکرات ایران و گروه 1+5 تبادل نظر و در مورد اقدامات لازم برای دستیابی به توافق در مورد برنامه هسته ای ایران گفتگو کردند .

 

علاوه بر آن بر اساس بیانیه وزارت خارجه روسیه، در دیدار لاوروف و کری برخی موضوعات منطقه ای و بین المللی هم مطرح شد .

 

در همین حل خبرگزاری روسیا سگودنیا به نقل از وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: وزرای خارجه روسیه و آمریکا در مورد مسایل اوکراین، سوریه و یمن گفتگو کردند .

 

کری نتایج دیدار و مذاکرات خود با لاوروف را سودمند و سازنده خواند .

 

مذاکرات ایران و گروه 1+5 از روز پنجشنبه در لوزان سوییس جریان دارد و هیات های شرکت کننده در قالب دوجانبه و چندجانبه در مورد برنامه هسته ای ایران برای تنظیم و امضای توافقنامه سیاسی در این مورد مذاکره و گفتگو می کنند.

آیا ماشه حرکت بورس چکانده می شود؟

مستطیل شیشه ای تالار

البته نباید آن روی سکه را نیز فراموش کرد؛ چراکه اگر نتیجه منفی از مذاکرات بیرون بیاید یا زمان مذاکرات تمدید شود، بدون شک روند بازار در جهتی عکس تغییر خواهد کرد.

سومین روز کاری بورس نیز در حالی پایان یافت که طی روز جاری معاملات بازار سهام حول محور مذاکرات پیگیری شد و تمام چشم ها به لوزان و اخبار حواشی آن مطوف بود؛ بطوریکه با نگاه مثبت سرمایه گذاران و سهامداران به این اخبار بازاری سراسر رو به صعود را همراه با رکوردزنی های جدید شاخص کل در سال 94 شاهد بودیم.

به گزارش بورس نیوز، بدین ترتیب با جدی تر شدن گفتگوها با سران شش کشور در لوزان سوئیس، وزرای روسیه و چین نیز امروز به تیم های مذاکره کننده می پیوندند تا مشورت های دو و چند جانبه با سرعت بیشتری پیگیری شود.

بدین ترتیب دیدار دو طرف مذاکره کننده دوباره از شب گذشته شدت گرفته تا برای برخی اختلافات باقیمانده راه حل هایی ارایه گردد. در این میان، برداشته شدن تحریم ها در حالی نکته اساسی توافق هسته ای است که حسن روحانی در گفتگوی تلفنی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، هدف از این توافق را ایجاد اعتماد بین دو طرف عنوان کرد.

علاوه بر مذاکرات دو جانبه، مذاکرات درون گروهی و چند جانبه نیز در سوئیس همچنان ادامه دارد و در همین شرایط ظریف اعلام کرد که با اراده سیاسی موجود در طرفین مذاکره، امکان رسیدن به راه حل های مورد نیاز بر سر اختلافات باقیمانده وجود دارد. اما گویا همچنان بر سر دو موضوع اصلی یعنی حق غنی سازی و نیز امکان تحقیق و توسعه در فعالیت های هسته ای ایران همچنان باقی است.

قرار است امشب و یا فردا گزارشی از نتایج مذاکرات برگزار شده طی چهار ماه گذشته میان ایران با گروه 1+5 ارایه شود که آیا بر سر راه حل های پیشنهادی توافق حاصل شده تا پس از آن طی حدود سه ماه باقیمانده تا تیرماه و پایان مهلت تعیین شده، نگارش توافقنامه نهایی به اتمام برسد.

بدین ترتیب با وجود آنکه شرایط منطقه ای در پی حملات هوایی عربستان به یمن و بمباران پایتخت این کشور چندان مساعد نیست، اما به نظر می رسد بورس وزن بیشتری به اخبار منتشر شده از مذاکرات داده تا خوش بینی ناشی از این اخبار مثبت رشد 1474 واحدی شاخص کل را با صعود همه جانبه قیمت سهام شرکت های فعال در صنایع مختلف رقم بزند.

در پی این اتفاقات، امروز در تالار حافظ تقاضا بر عرضه سهام می چربید و آنچه که اکثر نمادها را در برگرفته بود، روند مثبت قیمت ها و حتی تشکیل صفوف میلیونی خریداران آن هم در شرایطی بود که بسیاری از سرمایه گذاران در تعطیلات نوروزی فعالیت چندانی ندارند.

در این میان، نمادهای خودرویی و بانکی دو گروهی بودند که به اعتقاد بسیاری حصول توافق نهایی می تواند بیشترین آثار مثبت را بر آنها اعمال کند. بطوریکه سهم های این دو گروه جزو پراقبال ترین سهم های امروز بازار بودند. سایر گروه ها نیز از این روند مثبت بی نصیب نماندند تا در سومین روز کاری بورس از فصل بهار حرکتی دسته جمعی را در مدار صعودی شاهد باشیم.

بطوریکه در نتیجه خوش بینی های به وجود آمده در تالار حافظ، بازار امروز شاهد طوفانی بهاری در سومین روز کاری سال 94 بود تا با جو روانی بسیار مثبت حاکم بر معاملات اقبال قابل توجهی در سهام صنایع مختلف ایجاد گردد. گرچه در مقابل آن عرضه ها نیز کم نبود که در نتیجه این عرضه ها به ویژه در برخی نمادهای پراقبال، واگذاری صف های خریداران را نظاره کردیم. 

با این اوصاف می توان این ادعا را مطرح کرد که انتظار می رود چنانچه توافق هسته ای حاصل گردد، وضعیتی شارپی را در قیمت سهام شاهد باشیم. آن هم پس از نزول قابل توجهی که از دی ماه سال 92 و در ادامه آن طی سال 93 پیش چشم سرمایه گذاران و سهامداران رقم خورد تا خاطره ای تلخ را از ماه های گذشته بورس در ذهن ها به یادگار گذارد.گرچه نباید فراموش کرد که لازم است از حرکت های هیجانی پرهیز کرد تا در صورت حصول نتایج قطعی در مذاکرات قیمت سهام آثار احتمالی را در اصلاح پیشخور نکرده باشد.

البته نباید آن روی سکه را نیز فراموش کرد؛ چراکه اگر نتیجه منفی از مذاکرات بیرون بیاید یا زمان مذاکرات تمدید شود، بدون شک روند بازار در جهتی عکس تغییر خواهد کرد. اما به هر ترتیب امیدواریم انتظار سرمایه گذاران برای به ثمر نشستن این گفتگوها پس از ماه ها مذاکره و دیدارهای فشرده به پایان رسیده و روزهای بهاری بورس و روند صعودی پس از تداوم حدود یک سال و نیم روند فرسایشی و پیگیری معاملات سرد و بی رمق در تالار حافظ بالاخره کلید خورده و این توافق ماشه ای باشد برای شروع حرکت دوباره و رو به بالای بورس برای پیشی گرفتن از سایر بازارهای رقیب خود.

بررسی اتفاقات مهم در بازار محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی در سال 93 و پیش بینی وضعیت سال 94

بورس کالا در سالی که گذشت:

سال 1393 با توجه به شرایط رکود تورمی حاکم ، کلیه فعالیت های اقتصادی با رکود نسبی مواجه بودند و از آن جمله بورس بود. در میان بورس ها نیز بورس کالا از این قاعده مستثنی نبود و با توجه به همبستگی بالاتر با شرایط مصرفی جامعه ، این بورس نیز از رکود برخوردار بود.
سال 1393 با توجه به شرایط رکود تورمی حاکم ، کلیه فعالیت های اقتصادی با رکود نسبی مواجه بودند و از آن جمله بورس بود. در میان بورس ها نیز بورس کالا از این قاعده مستثنی نبود و با توجه به همبستگی بالاتر با شرایط مصرفی جامعه ، این بورس نیز از رکود برخوردار بود. رکود موجود در بازار مسکن و صنایع وابسته ، عدم ثبات سیاسی و اقتصادی در کشورهای همسایه و به تبع آن مشکل صادرات به این گونه کشور ها ، باعث گردید که از حجم معاملات بورس کالا کاسته شود . در این میان افت قیمتی کامادیتی ها نیز که در اواسط سال به وقوع پیوست ، رکود حاکم بر بورس کالا را افزایش داد زیرا مصرف کنندگان در شرایط کاهش قیمت ها ، انتظارات رکودی بالاتری پیدا نموده و میل به مصرف در آن ها کاهش می باید . در طرف مقابل شرکت های تولید کننده نیز مجبور هستند که برای جلوگیری از ضرر و زیان تولید و برای کاهش مشکل فروش محصولاتشان ، کالای کمتری را خریداری نموده و موجودی انبار خود را نیز در پایین ترین سطح ممکن نگاه دارند . در حقیقت در شرایط رکودی است که مدیران متخصص مشخص می شوند . مدیرانی که قادر باشند به خوبی سرمایه در گردش واحد تولیدی خود را در سطح مطلوبی نگاه داشته و با فروش مناسب ، موجودی کالای خود را نیز در پایان هر ماه در سطح پایینی نگاه دارند . در ادامه اتفاقات مهم مرتبط با بازار فرآورده های نفتی و پتروشیمی در بورس کالا را در سال 1393 بررسی می نماییم :
بررسی اتفاقات مهم در بازار محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی در سال 93 و پیش بینی وضعیت سال 94

همان طور که مشاهده می شود در بخش پتروشیمی مهم ترین اتفاق در اواسط تیر ماه به وقوع پیوست که در مصوبه ای که از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت ابلاغ گردید، مبنای تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ارز مبادله ای به ارز آزاد تغییر یافت. این اتفاق با عنوان ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای بازار و جلوگیری از دلالی و واسطه گری انجام شد، زیرا قیمت ها در بازار آزاد بر اساس قیمت ارز آزاد تعیین می شد و در بورس کالا بر اساس دلار مبادلات مشخص می گردید و این تفاوت ارزی باعث ایجاد اختلاف قیمت میان بورس کالا و بازار آزاد گردیده بود. این اختلاف قیمت و رانت قیمتی نصیب 4 دسته می گردید.

  1. تولید کنندگان واقعی که با خرید کالا به قیمت مناسب تر، توان رقابتی بهتری را در فروش داخلی و صادراتی داشتند.
  2. تولید کنندگانی که مقداری از کالای خریداری شده را در بازار آزاد به قیمت مناسب به فروش می رساندند و تولید کمتری انجام می دادند.
  3. واسطه های بازارغیر رسمی که با خرید غیر مستقیم در بورس کالا و یا با شراکت مالی با تولیدکنندگانی که نقدینگی لازم را نداشتند، از منافع لازم برخوردار می شدند .
  4. برخی از پتروشیمی ها که با کاهش عرضه در بورس کالا و افزایش قیمت ها در بازار غیر رسمی از طریق کانال های غیر مستقیم و خارج از بورس کالا، کالاهای خود را به فروش می رساندند.

در این میان با ابلاغ این مصوبه، اختلاف قیمت میان بورس کالا و بازار آزاد به کمترین حد خود رسید به طوریکه در برخی از مقاطع قیمت ها در بازار آزاد نسبت به بورس کالا حتی ارزان تر نیز گردید و به دلیل مزایای مناسب تر بازار آزاد نسبت به بورس کالا ( قیمت پایین تر، فرار مالیاتی، خرید خرد ، خرید کالا به صورت نسیه و تحویل آنی کالا ) معاملات در بورس کالا دچار رکود شد . با ریزش سنگین قیمت نفت و فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی ( با تأخیر زمانی نسبت به قیمت نفت ) رکود در بورس کالا شدیدتر گردید، زیرا خریداران با رفتار کاملا منطقی منتظر کاهش قیمت ها در ماه های بعد بودند. در این میان اعلام قیمت های پایه توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، با تأخیر زمانی یک ماهه پس از ریزش قیمت ها در سطح جهانی به رکود بیشتر دامن زد، به طوریکه 2 هفته پایانی هر ماه خریداران به هیچ عنوان خریدی را انجام نمی دادند. در همین اوضاع و احوال بود که برخی از پتروشیمی ها شروع به استفاده ناصحیح از تبصره ای نمودند که به آن ها اجازه می داد در صورت عدم فروش در بورس کالا طی دو مرحله متوالی می توانند محصولات خود را در خارج از بورس کالا به فروش برسانند و با توجه به این که در حقیقت 3 مکان توزیع محصولات پتروشیمی ( بورس کالا ، بازار غیر رسمی و فروش مستقیم خود پتروشیمی ها ) پدید آمد رکود شدیدتر گردید.

در اواسط بهمن ماه با توجه به پایان ریزش قیمت نفت و محصولات پتروشیمی و کمی افزایش قیمت ها و کاهش موجودی انبار خریداران و موجودی انبار واسطه ها در بازارغیر رسمی ،به تدریج خریداران به بازار بازگشتند و بر روی بسیاری از کالاها رقابت های مناسب شکل گرفت .

اما با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد در اواسط بهمن ماه ، مجددا از تقاضا کاسته شد و خریداران با احتیاط بیشتری شروع به خرید کالا نمودند.

پیش بینی وضعیت بازار محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی در سال 1394:

الف) فرآورده های نفتی:

با توجه به اینکه قیمت پایه این فرآورده ها براساس قیمت دلار مبادلاتی تعیین می گردد، پس افزایش یا کاهش قیمت دلار آزاد هیچ گونه تأثیری بر قیمت پایه این فرآورده ها نخواهد داشت و تنها این فرآورده ها تحت تأثیر قیمت های جهانی نفت خام خواهند بود ، زیرا همبستگی قیمتی فرآورده های نفتی با قیمت نفت خام بسیار شدید است .البته ممکن است در سال آتی فرمول قیمت گذاری تغییر نماید و مبنای دلار ، دلار بازار آزاد گردد که آن گاه تحلیل فرآورده های نفتی نیز شبیه محصولات پتروشیمی ( که در ذیل به آن اشاره می گردد ) خواهد شد.

ب) محصولات پتروشیمی :

در فرمول تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی ، قیمت دلار در بازار آزاد تأثیر مستقیم دارد و افزایش یا کاهش آن می تواند به همان اندازه قیمت های پایه را افزایش یا کاهش دهد . از طرف دیگر قیمت های پایه با توجه به قیمت های جهانی تعیین می گردد ، پس قیمت نفت و محصولات پتروشیمی در سطح جهانی نیز دومین عامل تأثیر گذار بر روی قیمت های پایه محصولات پتروشیمی می باشد . پس راجع به آینده بازار محصولات پتروشیمی سه سناریو را می توانیم در نظر بگیریم .

  1.  مثبت بودن نتیجه مذاکرات : (احتمال 45 % )
  2. ادامه وضعیت کنونی : ( احتمال 45 % )
  3. احتمال عدم نتیجه گیری مناسب از مذاکرات ( احتمال 10% )

تحلیل سناریو اول:

در صورت مثبت بودن نتیجه مذاکرات ، احتمال تک نرخی شدن ارز بر روی قیمت 3000 تومان دور از دسترس نیست و به اندازه میزان کاهش قیمت دلار، قیمت محصولات پتروشیمی نیز کاهش خواهد یافت. البته در صورت مثبت بودن نتیجه مذاکرات قیمت نفت نیز احتمالاً با کاهش قیمت همراه خواهد بود به دو دلیل 1- افزایش عرضه نفت از سوی ایران ( با تأثیر بسیار کم ) 2- تأثیر روانی کاهش درگیری های سیاسی در سطح جهانی ( با تأثیر بالاتر )

پس در مجموع اگر مذاکرات مثبت باشد این بازار دچار رکود شدید قیمتی خواهد گردید.

تحلیل سناریو دوم:

در صورت ادامه وضعیت موجود و تمدید مذاکرات احتمالا قیمت دلار در حدود 3350 تا 3450 قرار خواهد گرفت و نوسانات اندکی خواهد داشت و عامل تأثیر گذار بیشتر قیمت جهانی نفت خواهد بود.(پیش بینی های قیمت جهانی نفت در سال آتی بین اعداد 45 دلار تا 70 دلار است.)

تحلیل سناریو سوم:

در صورت منفی اعلام شدن نتیجه مذاکرات ، دلار با تقاضای سفته بازی بالایی در بازار مواجه شده و با صعود ناگهانی مواجه گردیده و با توجه به اینکه قیمت های پایه محصولات پتروشیمی با تأخیر 15 روزه از طرف NPC اعلام خواهد شد، تقاضاهای چند هزار تنی برای تمام کالا ها ایجاد شده و احتمالا پتروشیمی ها نیز میزان عرضه خود را در بورس کالا کاهش می دهند و به سیر افزایش قیمت ها کمک خواهند نمود.

ممنوعیتی وجود ندارد/ القای ظاهری گمراه کننده در ورود سفارش و حذف آن تخلف است!

مدیر اداره نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس پاسخ داد:

زنگ پایان معاملات امروز بازار در حالی نواخته شد که دقایقی بعد از آن در برخی نمادها از جمله بانک صادرات ایران خودرو، زامیاد و سایر نمادها حجم سفارش های خرید به یکباره افزایش چشمگیری یافت و برخی سرمایه گذاران اقدام به ثبت سفارش های خرید خود در قیمت هایی بالاتر از قیمت های آخرین معاملات امروز این سهام کردند.

زنگ پایان معاملات امروز بازار در حالی نواخته شد که دقایقی بعد از آن در برخی نمادها از جمله بانک صادرات ایران خودرو، زامیاد و سایر نمادها حجم سفارش های خرید به یکباره افزایش چشمگیری یافت و برخی سرمایه گذاران اقدام به ثبت سفارش های خرید خود در قیمت هایی بالاتر از قیمت های آخرین معاملات امروز این سهام کردند.

به گزارش بورس نیوز، این اتفاق در حالی پس از پایان معاملات در نمادهای فعال روی تابلو مشاهده شد که هنوز خبری از نتایج مذاکرات هسته ای منتشر نشده و گفتگوها همچنان در لوزان ادامه دارد. از این رو به نظر می رسد برخی سرمایه گذاران امروز جانب احتیاط را رعایت کرده و برای اینکه در صورت حصول توافق، بتوانند در ابتدای صف های خرید معاملات فردا جای گیرند دست به این اقدام زده اند؛ اقدامی که می تواند موجب ایجاد ظاهری گمراه کننده داشته باشد و حتی منجر به بروز تخلف شود.

در همین ارتباط مدیر اداره نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس در پاسخ به سوال بورس نیوز در خصوص اینکه آیا چنین اقدامی برای ثبت سفارش پس از پایان ساعات معاملاتی در بازار امکان پذیر است؟ گفت: ممنوعینی در این خصوص وجود ندارد، اما اگر ورود سفارش و حذف آن منجر به القای ظاهری گمراه کننده از روند معاملات شود، به لحاظ تخلفاتی پیگیری می شود.

محمود رضا خواجه نصیری افزود: البته ورود سفارشات با اعتبار روزانه پس از معاملات تخلف است و تنها امکان ارایه سفارش های معتبر امکان پذیر است.

وی در پاسخ به اینکه آیا این امر تخلف محسوب می شود یا خیر؟، اظهار داشت: در صورتی که هدف القای ظاهری گمراه کننده نباشد، ممنوعیتی وجود نداشته و تخلف محسوب نمی شود.

وی تأکید کرد: شرایطی که امروز پیش آمده بیشتر ناشی از عدم اطمینان سرمایه گذاران از وضعیت معاملات فرداست؛ در این بین عده ای هم از شرایط استفاده کرده اند ، اما به نظر می رسد با توجه به وجود شرایط برابر و عدم شبهه القای ظاهری گمراه کننده، به شرط اینکه سفارشات انباشته غیر عادی نباشد، موضوع بلامانع است.