وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653

سه صنعت مورد توجه سهامداران پس از حصول توافق هسته ای

در نظرسنجی بورس نیوز مطرح شد:

دستیابی به توافق جامع هسته ای مهمترین پدیده ای است که از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم تاکنون مطرح شده و تحقق آن به عنوان بزرگترین دستاورد کابینه سیاسی دولت فعلی به شمار می رود.
دستیابی به توافق جامع هسته ای مهمترین پدیده ای است که از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم تاکنون مطرح شده و تحقق آن به عنوان بزرگترین دستاورد کابینه سیاسی دولت فعلی به شمار می رود.

براساس گزارش بورس نیوز، حصول نتیجه مثبت از مذاکرات سیاسی کشور به طور قطع تبعات مثبتی بر وضعیت سودآوری صنایع مختلف بورسی و نحوه عملکرد آنها در پی خواهد داشت. به گونه ای که می توان گفت تمام صنایع اعم از صنایع مطرح و غیر مطرح بورسی از تحقق این امر منتفع می شوند و در این بین کمتر گروهی یافت می شود که از پیامدهای این نشست سیاسی متضرر شود.

برهمین اساس، با توجه به اهمیت این موضوع و با عنایت به اینکه به گفته سیاستمداران و کارشناسان سیاسی و طبق وعده وزیر امور خارجه به زمان دستیابی به این توافقات هسته ای و گشایش ارتباطات سیاسی یعنی سوم آذرماه امسال نزدیک می شویم، سایت خبری بورس نیوز نیز اقدام به برگزاری نظرسنجی با عنوان زیر نموده که نتایج آن را در نمودار مربوطه مشاهد می کنید.

پربازده ترین صنعت پیش روی بازار در صورت حصول توافق هسته ای کدام است؟

سه صنعت مورد توجه سهامداران پس از حصول توافق هسته ای

براساس اطلاعات موجود، در این نظرسنجی حدود 4600 نفر شرکت کرده اند که صنعت خودرو و قطعات با اختصاص حدود 37 درصد از آراء به عنوان پر بازده ترین صنعت پس از کاهش یا لغو تحریم ها برگزیده شد و در پی آن نیز گروه های پتروشیمی و پالایش و نیز بانک و بیمه گزینه های انتخابی بعدی از سوی شرکت کنندگان بوده است.

با توجه به نتایج نظرسنجی می توان گفت از نظر فعالان بازار سرمایه در صورت گشایش ارتباطات بین المللی، صنعت خودرو و ساخت قطعات شرایط مناسبی از لحاظ تولید و سودآوری پیش روی خواهد داشت که البته این امر نیز چندان دور از ذهن نخواهد بود.

چرا که خودروسازان از جمله مجموعه هایی هستند که با تیره و تار شدن تعاملات سیاسی کشور شرایط سختی بر آنها متحمل شده و در پی بروز موانعی بر سر راه تأمین خارجی قطعات و تجهیزات مورد نیاز تولید این صنعت که بخش قابل توجهی از آن نیز از کشورهای خارجی فراهم می شود، ضرر و زیان هنگفتی بر پیکره این صنعت به ویژه دو خودروساز بزرگ داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا وارد آمد.

از این رو، امید آن می رود تا با کاهش یا لغو تحریم های بین المللی در فرآیند واردات قطعات و لوازم مورد نیاز تولید مجموعه های مذکور سهولت ایجاد شود و این شرکت ها بار دیگر تعاملات و همکاری های خود را با خودروسازان خارجی که به دلیل تحریم ها از ادامه همکاری سرباز زده اند، از سرگیرند.

به طور قطع تمامی این موارد در کنار یکدیگر می تواند به بهبود وضعیت عملکرد خودروسازان، پوشش زیان انباشته قابل توجه آنها و در نهایت دستیابی به سودآوری مداوم مجموعه های مذکور کمک کند که البته در این بین نیز قطعه سازان از این روند مثبت بی نصیب نخواهد ماند و آنها نیز در کنار لیدر گروه خود حرکت خواهند کرد.

گزینه انتخابی دوم شرکت کنندگان در نظرسنجی بورس نیوز، صنعت پتروشیمی و پالایش است، اگرچه واحدهای پتروشیمی طی سال گذشته علیرغم اعمال تحریم های بین المللی درآمدهای صادراتی مناسبی از محل افزایش نرخ ارز کسب کرده اند، اما به نظر می رسد با روی کار آمدن دولت یازدهم و کنترل نرخ ارز در محدوده قیمتی 3000 تا 3200 تومان و در مقابل آن افزایش قابل توجه نرخ خوراک مصرفی این مجموعه ها، امسال نمی توان دوباره شاهد روند رو به رشد سودآوری آنها باشیم، چرا که شرایط حاکم بر وضعیت تولید و فروش آنها متفاوت از سال گذشته می باشد.

اما با توجه به همه این موارد، کاهش و لغو تحریم های بین المللی می تواند منجر به باز شدن درب های بازارهای خارجی به سوی محصولات تولیدی پتروشیمی ها شود، به گونه ای که با رفع موانع صادراتی پیش روی پتروشیمی ها بازارهای مقصد برای صادرات محصولات پتروشیمی گسترش می یابد.

علاوه بر این، درآمدهای ارزی حاصل از فروش خارجی محصولات و نقل و انتقالات بانکی نیز با سهولت بیشتری نسبت به قبل انجام می پذیرد و مشکلات موجود بر سر راه دریافت درآمدهای ارزی مرتفع می گردد.

بانک و بیمه نیز گروهی است که با اختصاص حدود 23 درصد از کل آراء به عنوان صنعت سوم برگزیده شده است.

این گروه که صرف نظر از تبعات مثبت اعمالی بر وضعیت سودآوری آن ناشی از بهبود وضعیت سیاسی کشور، موضوع کاهش نرخ سپرده های بانکی به دلیل کاهش نرخ تورم پیرامون آن مطرح شده، در جایگاه سوم منتخب پر بازده ترین صنعت قرار گرفته است.

بانک و بیمه از جمله مجموعه هایی هستند که پس از محدودیت های اعمالی در تعاملات سیاسی و خارجی کشور و اعمال تحریم سوئیفت بانکی بیشترین ضرر و زیان را متحمل شدند، چرا که بانکی ها و شرکت های بیمه درآمدهای مناسبی را از محل مراودات ارزی و نقل و انتقالات بانکی بدست می آورند و بیشترین عایدی آنها از این محل کسب می شود.

بر همین اساس به نظر می رسد این صنعت نیز پس از توافق جامع هسته ای همگام با صنایع خودرو و ساخت قطعات و نیز پتروشیمی و پالایشی در مسیر رشد سودآوری حرکت کند و به مدد بهبود وضعیت عملکردی و سودآوری خود توجه فعالان بازار سرمایه را به خود معطوف کند و کسب بازدهی مناسب از طریق سرمایه گذاری در سهام شرکت های فعال این سه صنعت چندان دور از ذهن نباشد.

در پایان این گزارش می افزاید، در مقابل اما، صنایعی همچون تجهیزات و نیز انفورماتیک و مخابرات با اختصاص درصدهای کمی از کل آراء دریافتی به عنوان صنایعی مطرح می شوند که از نظر فعالان بازار سرمایه، توافق هسته ای آثار مثبت چندان با اهمیتی بر وضعیت سودآوری آنها بر جای نمی گذارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.