وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653

شمارش معکوس برای افزایش قیمت خودرو


در شرایطی درآمد یک هزار و 368 میلیارد تومانی را از ناحیه واردات خودروهای سواری برای سال 94 خود پیش‌بینی کرده که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» همزمان در حال بررسی طرحی برای مدیریت واردات نیز هست.

در اقتصاد ایران از هر چه می خواهیم صحبت به میان آوریم باید اول نوسانات دلار را مدنظر قرار دهیم چه در صنایع و محصولات مرتبط چه نامرتبط ، چه برسد به خودرو که به صورت مستقیم از نوسانات دلار تاثیر می پذیرد.

در آخرین گزارش درباره مناسب بودن زمان خرید خودرو صحبت به میان آوردیم در آن زمان قیمت دلار حدود 3230 تومان بود اما اکنون قیمت دلار در بازه 3380 تا 3450 در نوسان است . قیمت خودرو در این مدت کوتاه رشد نسبتا کمی داشته و متناسب با قیمت دلار رشد نکرده است . وقتی به بررسی عدم افزایش قیمت خودرو می پردازیم به دوعلت برخورد میکنیم علت اول تقاضای کم بازار و دیگری قیمت های خرید گذشته .

با توجه به روند سالانه ، با نزدیک شدن به پایان سال تقاضا خرید خودرو افزایش خواهد یافت این موضوع موجب افزایش قیمت خودرو خواهد شد ، بدنبال آن برای جایگزینی کمبود خودرو در بازارخودروهای جدید با قیمت خرید بالاتر وارد بازار میشوند و در نهایت قیمت خودرو دوباره افزا یش پیدا می کند .

اما روی دیگر سکه

بودجه سال 1394 کشور در حالی یکشنبه گذشته تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که بر اساس آن، درآمد دولت از ناحیه واردات خودرو در مقایسه با سال 93، افزایش یافته است.

بر این اساس، پیش‌بینی شده که دولت از محل واردات خودرو، درآمد یک هزار و 368 میلیارد تومانی کسب کند، که در مقایسه با رقم یک هزار و 164 میلیارد تومانی سال 93، رشد 204 میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.

دولت اما در شرایطی درآمد یک هزار و 368 میلیارد تومانی را از ناحیه واردات خودروهای سواری برای سال 94 خود پیش‌بینی کرده که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» همزمان در حال بررسی طرحی برای مدیریت واردات نیز هست.

این طرح که «مدیریت واردات خودرو» نام دارد، هم اکنون در شورای سیاست‌گذاری خودرو در حال بررسی است.

هرچند تدوین‌کنندگان طرح مدیریت واردات خودرو معتقدند به واسطه این طرح، واردات خودرو ممنوع و حتی محدود نخواهد شد، اما نگاهی به برخی بندهای آن مشخص می‌کند که دست‌اندرکاران آنبه نوعی به دنبال کاهش ورود خودروهای خارجی به کشور هستند.

به‌عنوان مثال، در طرح موردنظر تاکید شده که باید واردات خودرو از کشورهای تحریم‌کننده ایران از جمله کره‌جنوبی را محدود کرد؛ این در شرایطی است که در حال حاضر بیشترین حجم خودروهای وارداتی به کشور را خودروهای کره‌ای تشکیل می دهند. این قبیل محدودیت های طرح مدیریت واردات خودرو باعث سخت تر شدن شرایط واردات خودرو به کشور و افزایش قیمت خودرو میشود .

چینی های بی کیفیت

ریس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با غیرقابل قبول دانستن واردات خودروهای بی‌کیفیت چینی گفت که اگر برخی خودروسازهای خارجی از حضور در بازار ایران منفعت می‌برند اما نمی‌خواهند به ما منافعی برسد، باید معامله با آنها را قطع کنیم و به سمت خودروسازهای دیگری برویم که مایل به حضور در بازار ایران هستند. وی در ادامه با اشاره به اینکه قابل قبول نیست فقط خودروهای بی‌کیفیت چینی را وارد کنیم، به ضرورت اصلاح تعرفه واردات خودرو نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعرفه خودرو با قطعات هماهنگ نیست و اگر کسی خودرو وارد کشور کند برایش صرفه اقتصادی بیشتری دارد تا اینکه قطعه به کشور بیاورد.

تنها خودروهایی که با محصولات داخلی از لحاظ قیمتی قابل رقابت بودند باید کم کم آماده خروج شوند یا کیفیت خود را افزایش بدهند ، که باعث افزایش بهای تمام شده این خودروها میشود و اگر سناریوی اول یعنی قطع ارتباط با این نوع خودروها صورت بگیرد قیمت خودروهای داخلی به علت افزایش تقاضا بالا خواهد رفت .

این موضوع را نباید نادیده گرفت که خیلی از مشتریان چند ماه در حال نظاره بازار بودند تا در زمان مناسب و قیمت مورد نظر خرید خود را انجام دهند ، اگر این گروه احساس کنند که دیگر صبر جایز نیست و زمان خرید فرارسیده است موج قوی از تقاضا در بازار ایجاد میشود که میتواند تسریع کننده و تقویت کننده افزایش قیمت خودرو باشد .

از مطالب ذکر شده این طور بنظر می رسد که اگر هر کدام از این موارد صورت پذیرد قیمت خودرو افزایش می یابد و اگر همه این موارد با هم و همزمان یا بصورت پله ای صورت بگیرد قیمت خودرو به یکباره افزایش چشمگیری خواهد یافت .

حسام میرزمانی در خاتمه گفت : شرکت گوهر یاران البرز در ارائه کلیه خدمات خودرویی از قبیل خرید ، فروش ، ثبت سفارش ، خرید گروهی و فروش اقساطی کوتاه مدت و بلند مدت با سود بانکی همچون گذشته در خدمت مشتریان عزیز میباشد .


    فرم ثبت سفارش خودرو :

 http://www.boursenews.ir/fa/forms/15

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.