وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653

ای کاهش نمی آمدی تا چنین نمی شد

مستطیل شیشه ای تالار

در پی درخواست های مکرر خوانندگان بورس نیوز برای انتشار مجدد اخبار "مستطیل شیشه ای تالار" تحریریه بورس نیوز تصمیم به انتشار مجدد این بخش خبری نمود، از همین رو از این پس خوانندگان می توانند پس از پایان معاملات خبر فوق را در قسمت ویژه های بورس نیوز مشاهده نمایند.
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 93.04.29 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 160 واحد رشد به رقم 140615 واحد رسید. عکس این وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 29 واحد کاهش عدد 55042 واحد را تجربه کرد. شاخص کل بورس نیز در روز جاری با 3 واحد افت به رقم 73750 واحد رسید.

همچنین در این روز ملی صنایع مس ایران با 55 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل سرمایه گذاری غدیر با 73 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 4 واحد افزایش به رقم 800 واحد رسید.

در این شرایط امروز پتروشیمی مارون با چهار واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل شرکت پتروشیمی خراسان با 0.66 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 1220 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 855 میلیارد ریال رسید.

در پی درخواست های مکرر خوانندگان بورس نیوز برای انتشار مجدد اخبار "مستطیل شیشه ای تالار" تحریریه بورس نیوز تصمیم به انتشار مجدد این بخش خبری نمود، از همین رو از این پس خوانندگان می توانند پس از پایان معاملات خبر فوق را در قسمت ویژه های بورس نیوز مشاهده نمایند.

بنابراین گزارش، معاملات امروز در حالی آغاز شد که روز گذشته تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان خبر از توافق بر سر تمدید مذاکرات تا سوم آذر ماه سال جاری را داد و این خبری بود که خیلی از اهالی تالار بازار سرمایه انتظار شنیدن آن را نداشتند چراکه به نظر می رسید این مذاکرات در مهلت 6 ماهه تعیین شده به نتیجه رسیده و توافق جامع حاصل شود از همین رو با بازگشت احتمالات و اما و اگرها به مذاکرات هسته ای مجدداً شاهد رفتار دست به عصای اهالی تالار در بورس بودیم بطوریکه امروز در حالی اغلب نمادهای بورسی تأثیرپذیر از نتیجه مذاکرات روندی نزولی داشتند که در این بین افت قیمت و تشکیل صف فروش برای سهام خودرویی بیش از دیگر گروه ها نمایان بود.

همچنین بحث تحقیق و تفحیص مجلس شورای اسلامی از صنعت خودروسازی که امروز برگزار شد نیز در این اتفاق بی تأثیر نبود.

حال تا به اینجای اخبار کلان تأثیرگذار بر بورس را داشته باشید تا نیم نگاهی هم به برخهی گروه های فعال طی معاملات روز جاری داشته باشیم.

گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات

گروهی پرپتانسیل با روندی ناشناخته و عجیب، امروز "وساخت" کل گروه را شگفت شده کرد در جایی که همه در نوسانات منفی به سر می برند این شرکت بی خود و بیجهت از منفی تا مثبت چهار و صف خرید پیش رفت. می گویند لیدر گروه همین "وساخت" هست اما امروز که همگروهی های آن توجهی به حرکتش نکردند تا ببینم فردا چه می شود.

گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات

با اضافه شدن "حسینا" به عنوان عضو جدید گروه می توان گفت که گروه مذکور رنگ و بوی جدید به خود گرفت و اندکی بیش از گذشته توجه اهالی بازار را به خود جلب کرد هرچند که "حسینا" طی چند وقت اخیر بیش از اندازه مورد هجمه و انتقادات فعالان به دلیل عدم شفافیت در برخی گزارشات و نوسانات غیر قابل پیش بینی قرار گرفته اما همچنان برخی از فعالان بازار سرمایه به این شرکت و روند سودآوری آتی آن معتقدند ولی فعلاً که "حفارس" تنها عضو مثبت گروه هست که با تقاضای خرید مواجه شده، شاید علت اصلی این امر فارغ از تمامی عوامل بنیادی قیمت پایین این سهم نسبت به دیگر همگروهی ها باشد. البته رشد 81 درصدی جابه جایی کانتینر در بندر بوشهر هم لحاظ کنید.

گروه سایر واسطه گری های مالی

روند منفی گروه خودرو سبب تحت و الشعاع قرار گرفتن نوسانات و روند این گروه شده اما از لحاظ بنیادی به نظر می رسد اخبار خوبی از تعدیلات سود در شرکت های این گروه در راه باشد که حجم معاملات خود بیانگر این مطلب است. اهالی تالار معتقدند برخی اقدامات و مصوبات بانکی می تواند تأثیر مثبتی بر این گروه داشته باشد.

گروه بانکی و مؤسسات اعتباری

این گروه یه جورایی تبدیل به کتک خور اقتصاد کشور شده یعنی چی؟ یعنی هرجا که قرار باشد اقدام اقتصادی در جهت مثبت انجام شود یک چماقی بر سر این گروه فرود می آید به عبارت ساده تر هرکجا که یکی از چرخ های اقتصادی با مشکل مواجه می شود این گروه باید یدک کش آن اتفاق باشد تا اینجای مطلب را داشته باشید تا از آخرین چماق برایتان بگویم.

مدیر کل نظارت بر بانک ها و مؤسسات اعتباری اعلام کرده که در سال های 89 تا 91ارز مورد نیاز به بانک ها به جهت ایفای تعهدات ارزی و اعتبارات اسنادی پرداخت شده که باید بانک ها تمامی ارز دریافت شده را صرفاً جهت ایفای تعهدات به مصرف می رسانند اما در حال حاضر بررسی صورت های مالی برخی بانک ها نشان از وضعیت باز ارزی مثبت آنها می باشد به همین منظور وجود مقادیر متنابهی ارز در دفاتر بانک ها این شبهه را ایجاد می کند که ممکن است برخی بانک ها ارز دریافتی را در محل مورد نظر خود مصرف نکرده باشند. یعنی چی؟ یعنی اگر بانکی ارز دریافتی برای تعهدات ارزی و اعتبارات اسنادی گرفته و به جای مصرف آن در این مزنیه از حمل فروش آن در بازار آزاد سود شناسایی کرده باید این سود را به حساب دولت برگرداند، به عبارت ساده تر همین الان که در حال نوشتن این خبر هستیم بیشتر بانک های فعال در بورس به دولت بدهکار شده اند، به همین سادگی، خدا را شکر سود عملیاتی که ندارند درآمد غیر عملیاتی شان را هم از دست دادند.

گروه خودرویی

بیش از حد دل به مذاکرات و حصول توافق خوش کرده بودند، شاید اگر بگویم هنوز هم لیدر بازار این گروه است خیلی بیراه نگفته ایم اما ادامه مثبت و منفی شدن مذاکرات خیلی به نفع گروه مذکور نیست چون ممکن است تأثیر پذیری خود را از نتیجه مذاکرات از دست بدهد. امروز ایران خودرو نیامده رفت برای مجمع اما همین حضور چند ساعته پس از تعدیل مثبت 107 درصدی سود نیز چنگی به دل نزد و نه تنها خود بلکه کل گروه و بازار را نیز دستخوش تغییرات منفی قرار داده اهالی تالار امروز پس از بازگشایی ایران خودرو و تأثیر منفی که بر بازار گذاشت پیش خود می گفتند که ای کاهش همین چند ساعت را هم نمی آمدی و چنین نمی کردی.

در کل باید گفت که اتفاق خاصی نیفتاده و تنها بازار اسیر احساسات و جو روانی منفی ناشی از خوش بینی و انتظار بیش از حد شده است و به نظر می رسد از فردا کمی فضا بهبود یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.