وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان - شعبـــه بــــابل

آدرس : بابل خیابان مدرس مجتمع سرمایه طبقه 4 واحد 8 تلفن : 01112293653

کالاهای بدون تقاضا در بورس کالا / رکود چشمگیر در بازار مواد پتروشیمی

در هفته اخیر رخ داد:

هفته اخیر تمامی رینگ های معاملاتی داخلی بورس کالا به جز در مورد چند کالای خاص با نزول شدید نرخ فروش مواجه بود به طوریکه حدود 150 کالا بدون تقاضا ، 13 کالا با فزونی تقاضا نسبت به عرضه و با رقابت کمتر از 10 درصد و همچنین 8 کالا با رقابت قیمتی 10 درصدی مورد معامله قرار گرفتند .
بیشترین افزایش نرخ فروش محصولات هفته اخیر بورس کالا در خصوص دو کالای دی اتیل هگزانول تولیدی پتروشیمی شازند می باشد که با افزایش قیمت حدود 30 درصدی نسبت به قیمت پایه معامله شد.

مدیر کالایی کارگزاری پگاه یاوران نوین در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت: بیشترین افزایش نرخ فروش در مورد محصول دی اتیل هگزانول تولیدی پتروشیمی شازند به وقوع پیوست که با افزایش قیمت 30 درصد نسبت به قیمت پایه، معامله گردید. محصول فوق با میانگین قیمت 54 هزارو 168 ریال معامله شد در حالیکه قیمت پایه آن 41 هزار و 373 ریال می باشد، البته با توجه به رکورد های قیمتی قبلی در مورد این کالا در ماه قبل ، کاهش قیمت کاملا ملموس است.(پیش از این این کالا با قیمت 70 هزار و 500 ریال نیز معامله شده بود .)

میثم باقری در ادامه افزود: کالای منومر وینیل استات نیز با افزایش قیمت 18 درصد نسبت به قیمت پایه معامله گردید.VAM با میانگین قیمت 45 هزار و 962 ریال معامله گردید در حالیکه قیمت پایه آن 38 هزار و 773 ریال می باشد . رکورد قیمتی این کالا در ماه قبل نیز 60 هزار و 500 ریال بود .

وی در خصوص علت کاهش قیمت دو کالای منومر وینیل و دی اتیل هگزانول افزود: افزایش عرضه ها ، واردات توسط بخش خصوصی ، تطابق قیمت توسط خریداران با قیمت وارداتی کالا و احتمال کاهش قیمت پایه هر دو محصول فوق از عوامل موثر در کاهش نرخ فروش می باشد.

مدیر کالایی کارگزاری پگاه یاوران نوین در ادامه یادآور شد: هفته اخیر تمامی رینگ های معاملاتی داخلی بورس کالا به جز در مورد چند کالای خاص با نزول شدید نرخ فروش مواجه بود به طوریکه حدود 150 کالا بدون تقاضا ، 13 کالا با فزونی تقاضا نسبت به عرضه و با رقابت کمتر از 10 درصد و همچنین 8 کالا با رقابت قیمتی 10 درصدی مورد معامله قرار گرفتند .

وی رکود معاملات رینگ فلزات را در راستای نا مشخص بودن نتایج مذاکرات هسته ای و همچنین نوسانات قیمت دلار دانست و یادآور شد: در بازار محصولات پتروشیمی نیز تنها برخی کالا های دارای انحصار در عرضه ( مانند 2EH ، VAM، جوش شیرین ، کربنات سبک و انواع EPS ) و کالاهای آفگرید با درجه 2 و بالاتر( به علت اختلاف قیمت بالای بورس و بازار غیر رسمی در مورد این نوع کالا ها) با رونق مواجه هستند و سایر کالا ها اصلا وضعیت مناسبی ندارند.

باقری ادامه داد: علت رکود بازار محصولات پتروشیمی را می توان بالا بودن قیمت پایه محصولات ، امید خریداران به کاهش قیمت های پایه با توجه به کاهش قیمت نفت ، نامشخص بودن نتیجه مذاکرات و قیمت دلار ( در فرمول قیمت پایه محصولات پتروشیمی قیمت دلار بازار آزاد تأثیر مستقیم دارد) رکود کلی در اقتصاد کشور ، ریسک صادرات محصول به کشور عراق و ... بیان نمود .

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به رکود افزایش تقاضا در محصولات موجود در بورس کالا، همچنان مرجع تعیین کننده قیمت های پایه محصولات ( ملی صنایع پتروشیمی ) علاقه ای به کاهش قیمت های پایه و تخفیف قیمت به خریداران محصولات ندارد، این در حالیست که اخبار رسیده در بازار های جهانی حاکی از آن است که صادرات بسیاری از کالا ها به قیمت های پایین تر از قیمت های در بورس کالا مشغول انجام است و گویا تخفیف در فروش به اجانب نسبت به تولید کنندگان داخلی ارجح است .

به گزارش بورس نیوز به نقل از بورس کالا؛ طی آخرین هقته آبان ماه در تالار داخلی و صادراتی محصولات صنعتی و معدنی حدود 184 هزار تن انواع کالا با ارزشی نزدیک به 4113 میلیارد ریال معامله شد.

در این تالار حدود 171 هزار تن انواع مقاطع فولادی، 6210 تن انواع مس، 5970 تن آلومینیوم، 100 تن کنسانتره مولیبدن و 21 تن کنسانتره فلزات گرانبها توسط مشتریان خریداری شد.

همچنین در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی جمعا حدود 228 هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از 3636 میلیارد ریال به فروش رسید. در این تالار نزدیک به 82 هزار تن انواع قیر، حدود 35 هزار تن مواد پلیمری، حدود 47 هزار تن وکیوم باتوم، 17 هزار تن انواع لوب کات، حدود 23 هزار تن مواد شیمیایی، 22 هزار تن گوگرد، یکهزار تن سلاپس واکس، 500 تن عایق رطوبتی و 90 تن انواع گاز و خوراک توسط مشتریان خریداری شد.

گفتنی است، تالار محصولات کشاورزی نیز شاهد معامله 400 تن کنجاله، 600 تن ذرت و 520 تن جو بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.